Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 17 guests, and 2 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 1 van 4 1 2 3 4
AV89 Mobyclub #6968
02/09/09 19:33
02/09/09 19:33
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline OP
Superlid
MobyJoost  Offline OP
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Ik kocht deze mobylette. het is een AV89. Helaas is de motor vervangen door een andere. op de cylinderkop staat S46B. Een vierkante cylinderkop op een ovale cylinder. er gaat een nieuwe motor onder en, na wat opknap- en poetswerk, moet zij gekeurd worden. Er staat nergens, dat het een AV89 is en het NL-nummer is B6022. Wat zal de RDW voor modelnaam geven? Ik wil het wel graag goed hebben en niet bijv. MobyClub, want dan kan het ook een AV85 zijn. Groet, Joost

Attached Files 367-a0EZSggcf89fC6w9SUZLMA.jpg368-FrNepetL4Dl1euxgldq8xg.jpg
Re: AV89 Mobyclub [Re: MobyJoost] #6969
02/09/09 20:26
02/09/09 20:26
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Beste Joost,
Dit model lijkt mij een AV89 en geen AV85. De MobyClub had weliswaar een variateur, maar ook een totaal andere voorvork en beenschilden.
Bijgesloten een AV89 van MobyDick gemaakt door Franky F.

Groet,
Henk

Attached Files
370-AV89_arnhem.jpg (1407 downloads)
Last edited by De_Baron_001; 02/09/09 20:31.


Re: AV89 Mobyclub [Re: De_Baron_001] #6970
02/09/09 20:33
02/09/09 20:33
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline OP
Superlid
MobyJoost  Offline OP
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Beste Henk, op de motorschermen staat MobyClub, en de brommer heeft wel de ophangbeugels voor de beenschermen, dus ik vermoed, dat deze er ook op hebben gezeten. Misschien is er iemand. die weet welke brommer er bij B6022 hoort? Er was ooit een lijst ergens, maar ik weet niet meer waar.
Die AV89 van MobyDick ziet eruit om op te eten. De cylinderkop komt overeen met die in het onderdelenboek, dat ik op de vehikel kocht, maar het voorspatbord is weer anders. Misschien een later model (of is het een franse?).

Last edited by MobyJoost; 02/09/09 20:41.
Re: AV89 Mobyclub [Re: MobyJoost] #6972
02/09/09 21:08
02/09/09 21:08
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Beste Joost,
Ik kom in een publicatie van de RDW een goedkeuring tegen:
AV89 met goedkeurnummer NL-B8135 Dit nummer werd even later ingetrokken en ik kom ook B1313 tegen.
en als toelichting daaronder NL B6022 voor de S46B - Moby Club.
Lijkt erop of de AV89 aanvankelijk MobyClub werd genoemd.
Wellicht kan ex-Kaptein medewerker Peter Langemeijer hier een toelichting geven. Ik zal hem vragen om een reactie.
Groet,
Henk



Re: AV89 Mobyclub [Re: De_Baron_001] #6974
02/09/09 22:20
02/09/09 22:20
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline OP
Superlid
MobyJoost  Offline OP
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Bedankt, Henk. De cylinderkop die erop zat, waarop S46B stond (helaas geen jaartal verder dan 196-), was dus de originele en kan ik het plaatje daarvan overzetten op de nieuwe cylinderkop (hoge compressie!).

Last edited by MobyJoost; 02/09/09 22:45.
Re: AV89 Mobyclub [Re: MobyJoost] #6975
03/09/09 13:16
03/09/09 13:16
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Beste Joost e.a.,
Het is inderdaad een late MobyClub uit 1968. Qua configuratie lijkt deze brommer meer op een AV89, vandaar de verwarring.
Je kunt dus alles gewoon aanhouden. Dat plaatje zou ik gewoon overzetten.
Verder moet je maar eens naar de carburateur kijken. Waarschijnlijk een kleintje (8,7 mm). Die motoren werden bij Kaptein afschuwelijk geknepen. De Fransen deden dat veel minder met hun modellen. Voordeel is wel weinig benzineverbruik en een lange levensduur van de bromfiets. Je hebt dus een bijzonder exemplaar te pakken. Ik zou dat MobyClub extra glimmend poetsen!
Neem hem maar mee naar Woerden, al dan niet lopend, want dat zullen veel mensen leuk vinden!
Groet,
Henk



Re: AV89 Mobyclub [Re: De_Baron_001] #6977
03/09/09 16:41
03/09/09 16:41
Joined: Mar 2009
Berichten: 49
Wilbert Offline
Lid
Wilbert  Offline
Lid
**

Joined: Mar 2009
Berichten: 49
L.S.

Mobyclub?


Ik dacht dat enkel modellen lijkende op de bijgesloten foto een mobyclub waren?

Attached Files 372-Mobyclub3.jpg373-Mobyclub4.jpg
Last edited by Wilbert; 03/09/09 16:44.
Re: AV89 Mobyclub [Re: Wilbert] #6979
03/09/09 19:32
03/09/09 19:32
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Beste Wilbert e.a.,
Klopt helemaal. Dat plaatje van jou toont de MobyClub zoals ook ik die voor de geest had. Die MobyClub van Joost is typisch een overgangsmodel. Je blijft je verbazen bij dit merk.....
Groet,
Henk



Re: AV89 Mobyclub [Re: De_Baron_001] #6981
03/09/09 22:46
03/09/09 22:46
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline OP
Superlid
MobyJoost  Offline OP
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Nu ik er een paar avonden aan heb gesleuteld, merk ik, dat alles nog erg netjes en strak is. Nergens speling, de lak is netjes (wat gebruikssporen), alle frictieplaatjes hebben een aangename dikte (remmen, koppeling), de tankkappen en zelfs de tankemblemen zijn erg mooi. Lak en chroom van de uitlaat zijn bijna perfect. Het is bijna niet te geloven, dat het chroom van de wielen en de koplamp (al vervangen) zo slecht zijn. De 6400 km op de teller (die werkt) zijn, geloof ik de eerlijke. Ben steeds meer in mijn sas met deze machine.de nieuwe motor hangt eronder, de uitlaat moet nog schoongemaakt en het snaarwiel moet kaal en opnieuw gespoten en nieuwesilentblocks erin. De carburateur is inderdaad de bekende 8,7 mm. Die gaat er wel op voor de keuring, maar ik maak m'n gaskabel wel zo, dat er daarna een 12 mm op kan. De nieuwe motor komt van de scootbikeshop, en heeft een MBK cylinder. Die is misschien ook wat pittiger als de nederlandse. Er zijn ook wat boutjes vervangen door de vekeerde (achterstuk kettingkast), dus er moet een tap doorheen. En dan keuren. Ik kan op de site van de RDW geen eisenlijst vinden voor de keuring. Is die er niet, of kijk ik niet goed? Er staat me iets bij, over banden met een europees keurmerk; het zou jammer zijn, als de keuring daar op misliep. Weet iemand dat? Groet, Joost.

Last edited by MobyJoost; 03/09/09 22:53.
Re: AV89 Mobyclub [Re: MobyJoost] #6996
06/09/09 21:16
06/09/09 21:16
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline OP
Superlid
MobyJoost  Offline OP
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Het tapeind van de krukas van de nieuwe motor, aan de ontstekingskant is langer dan van de originele (AV10?).Bij het monteren van het vliegwiel. vult hij het gehele vierkante gat van de moer. Kan ik het ongestraft afslijpen? Groet, Joost.

Pagina 1 van 4 1 2 3 4

april
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.038s Queries: 21 (0.011s) Memory: 2.9194 MB (Peak: 3.1824 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-19 10:19:09 UTC