Bromfiets Website

Wie begrijpt dit?

Posted By: Franky

Wie begrijpt dit? - 17/10/06 15:09

Mijn brom begon wat kuren te krijgen. Dus besloot ik hem eens open te gaan schroeven. Ik haalde de kop eraf en inspecteerde mijn cilinder wand. Deze zag er goed uit. Toen haalde ik mijn cilinderhuis eraf en toen zag ik mijn zuiger.... Zaten in een stuk of 10 helen diepe groeven in. Een heel aantal bij de inlaat en een heel aantal bij de plek waar je je zuiger pen erin doet. Hoe is het mogelijk dat mijn hele zuiger na de pieten is zonder dat mijn cilinderhuis schade heeft?

Toen besloot ik maar het hele blokkie te splitsen. In verwachte ijzerschraapsel in de karters. Dit bleek ook het geval te zijn. Alleen zat er ook nog een 1 kogel in! Diameter was ongeveer 2 mm. Hij komt niet uit mijn krukas lagers. Die kogels zijn groter. Maar waar dan wel vandaan? Heeft een bigend kogellagers of naaldlagers?

Wat dan ook, ik ben goed de pineut. Kan de hele cilinder weg pleuren. Ik vertrouw dat cilinderhuis voor geen meter. Volgens mij heeft die mijn zuiger vernield!
Posted By: BlasterXp

Re: Wie begrijpt dit? - 17/10/06 17:22

Oei dat lijkt me niet best.... Had het blokje al heel veel gelopen?
Posted By: Franky

Re: Wie begrijpt dit? - 17/10/06 17:27

ehmm nee niet echt. Ik denk 3000 km. De vorige cilinder is er aan gegaan omdat een stuk metaal in mijn inlaat los was gekomen :| En die had ook zo'n afstand gereden. Het zit me niet echt mee met dat spul het is echt overmacht
Posted By: Franky

Re: Wie begrijpt dit? - 18/10/06 08:34

Ow en dan nog wat vraagjes, hoelang gaat een V-snaar mee?
Die van mijn was nieuw en ik kan hem nu weggooien (5000 km gereden). Kan zijn dat door mijn gesleutel teveel vet op de pulleys is gekomen. En ik zag nu dat mijn snaar wel eens mijn koppeling raakt. Die is namelijk iets zwart en volgens mijn zijn dat V-snaar resten.

Edit:
Het raadsel met het kogeltjes is opgelost! het bleek helemaal geen kogel te zijn Het was een balletje zwarte rotzooi die net hard genoeg was om niet samen geknepen te kunnen worden door je vingers. Toen ik hem wou opmeten met de schuifmaat kneep ik hem zo fijn Dus geen kogels in mijn clinder Valt dat weer mee.
Ik heb wel een hele lading "zwarte koffie prut" in mijn cilinder gevonden. Zou dat de resten zijn van het dikke smeer spul dat ze op die lagers doen als je ze koopt (krukas lagers zijn net nieuw)?
Posted By: Franky

Re: Wie begrijpt dit? - 18/10/06 11:19

Om het topic even overzichtelijk te houden hier nog even mijn vragen:

1) Hoe kan het mogelijk zijn dat mijn zuiger helemaal vernield is en mijn clinder onbeschadigd? Er zitten diepe groeven in mijn zuiger.

2) Hoeveel km gaat een V-snaar ongeveer mee

3) Ik heb wel een hele lading "zwarte koffie prut" in mijn cilinder gevonden. Zou dat de resten zijn van het dikke smeer spul dat ze op die lagers doen als je ze koopt (krukas lagers zijn net nieuw)?
Posted By: De_Baron_001

Re: Wie begrijpt dit? - 20/10/06 18:47

Antwoorden van een toermaniak:
1. De cilinderwand is hardverchroomd en erg hard. De zuiger is van zacht aluminium gemaakt. Controleer of er iets uit de cilinderwand is gebroken of een zuigerveer korter is geworden.
Zuigerveren zijn eveneens vrij hard.

2. De levensduur is van een heleboel factoren afhankelijk:
- de montagespanning (niet te hoog),
- uitlijning van de snaarschijf en koppeling
- kwaliteit van het rubber (nieuw of uit de oude voorraad)
- rijsnelheid
- omgevingstemperatuur

Op een AV85 heb ik al 10 jaar lang dezelfde snaar liggen.
Afgelopen zomer onder extreme omstandigheden (enkele uren topsnelheid bij 38 ?C ) explodeerde de getande V-snaar van een bromfiets met variateur . Verder geen schade. Dat is het voordeel van de V-snaar: soepel, dempend en weinig schade bij breuk.

3. zwarte koffieprut
Waarschijnlijk zijn uitlaatgassen en verbrande olieresten langs de slechte zuiger in het carter gedrupt.

Henk van Kessel
Posted By: Franky

Re: Wie begrijpt dit? - 23/10/06 18:14

1. De zuigerveren zijn opzich nog in orde. Naast dat er 1 groef door loopt in de zuigerveren. Dus ook de zuigerveer heeft het begeven.
De poorten in de clinder vind ik niet meer zo netjes. Lijkt niet helemaal vlak meer te te zijn bij de poorten. Het steekt echter niet vergenoeg uit om zulke diepe groeven te kunnen maken.

2. Ik heb een V-snaar spanner dus de spannings zal goed zijn geweest. De kwaliteit kan ik helaas niet inschatten maar de uitlijning moet nog eens goed bekeken worden.

3. Lijkt mij onwaarschijnlijk. Het zat tussen het lager en de keerring. Maar het kan in princiepe wel. Lijkt mij overigens niet zo heel ernstig. Schat ik dat goed in?
Posted By: De_Baron_001

Re: Wie begrijpt dit? - 25/10/06 19:11

1. De zuigerveren zijn op zich nog in orde en de poorten in de clinder vind ik niet meer zo netjes.

Mogelijk is een stukje uit de poort gebroken.

2. V-snaren eindconclusie: deze hebben een eindig leven en soms een erg kort leven als je ze mishandelt.

3. Lijkt mij onwaarschijnlijk. Het zat tussen het lager en de keerring. Maar het kan in princiepe wel. Lijkt mij overigens niet zo heel ernstig. Schat ik dat goed in?
Antwoord: Ja Als die zwarte prut geen zand of andere harde deeltjes bevat maakt dat niets uit.
Posted By: Franky

Re: Wie begrijpt dit? - 27/10/06 17:12

En de conclusie van dit alles is:
De hele zooi vervangen en hem eens echt netjes maken!
(dit heb ik wel eens eerder gezegt volgens mij...... :P )
Iedereen bedankt voor het meedenken
© 2024 Bromfiets forum