Bromfiets Website

Koppelingsveertjes

Posted By: MobyJoost

Koppelingsveertjes - 16/08/07 21:53

In de vlieggewichten van de koppeling zitten gaatjes, waarin je de veertjes moet haken, waarmee ze aan elkaar verbonden zijn. De veertjes zitten altijd in de buitenste gaatjes. Ik kan me voorstellen, dat als je de binnenste gaatjes gebruikt, het aangrijpmoment van de koppeling bij een hogere snelheid komt te liggen. Is dat ook zo en hoe groot is dat verschil? En is de slijtage dan ook niet veel groter? Groet, Joost.
Posted By: Peter V

Re: Koppelingsveertjes - 16/08/07 22:03

Nou kan ik me de koppeling van een Mobylette niet echt voor de geest halen maar zitten die veertjes dan niet dichter bij het draaipunt en is het dan niet zo dat het aangrijpmoment dan bij een lager toerental komt te liggen ?

Heb je een plaatje van zo'n koppeling ?
Posted By: MobyJoost

Re: Koppelingsveertjes - 17/08/07 05:34

volgens mij zitten ze niet dichter bij het draaipunt. Ik denk meer aan de verhoging van de spanning van de veertjes, waardoor het de motor dan meer energie kost om de gewichtjes uit te laten slaan. Plaatjes toevoegen is niet m'n sterkste punt. Moet ik nog maar eens op studeren.Groet, Joost.
Posted By: Franky

Re: Koppelingsveertjes - 17/08/07 14:39

MobyJoost heeft gelijk. Gaan de veren strakker van staan. Moet de motor sneller draaien voordat de koppeling aangrijpt. De veren gaan niet dichter naar het middelpunt toe (volgens de tekening in het onderhoudsboekje)
Posted By: Peter V

Re: Koppelingsveertjes - 17/08/07 19:46

Zoals ik al zei ken ik die Mobykoppeling niet, maar ik kon me zo voorstellen dat het een paar schoentjes waren die om een draaipunt scharnieren en met een paar veertjes strak worden gehouden.
Posted By: Franky

Re: Koppelingsveertjes - 18/08/07 11:02

Als ik me ooit verveel dan zal ik een plaatje van de werkplaatshandboek inscannen. Dan kan je het zien
© 2024 Bromfiets forum