Bromfiets Website

perfect reinigen van cilinder

Posted By: Anoniem

perfect reinigen van cilinder - 20/11/07 22:13

Hallo, vandaag was ik bezig om m'n cilinder eens schoon te maken.
Hij zag er uit alsof hij in geen 40 jaar schoongemaakt was, allemaal zand en aangekoekt vet en een boel oxidatie.

Ik had hem een uurtje in een emmer heet water gelegd met 2 dopjes cillit bang (van die irritante reclame met die rooie stuiver die ineens gaat blinken)
Toen ik hem eruit nam en had afgespoeld onder de kraan was het resultaat als volgt:

*ben er nog stil van*

Posted By: De_Baron_001

Re: perfect reinigen van cilinder - 20/11/07 22:23

Beste Ren?
Ziet er mooi uit. Ik ben altijd voorzichtig met zuren of logen in combinatie met aluminium. Heb je eerst een test gedaan op een stukje aluminium folie? Zou jammer zijn als het jouw hardverchroomde wand zou aantasten. Mocht het alleen vuil en oxides oplossen dan is dit wellicht het "Ei van Columbus".
Wat bevat Cillit Bang voor stoffen?
Groet,
Henk
Posted By: Anoniem

Re: perfect reinigen van cilinder - 20/11/07 22:36

Het bevat: chloorbleekmiddelen, aniongene oppervlakte actieve stoffen & niet ionogene oppervlakte actieve stoffen.

Een ionogene stof bestaat uit positief en negatief geladen deeltjes.

Een Anion is een negatief geladen atoom deeltje.
Metaal bevat positief geladen deeltjes.

Ook had ik iets gelezen dat die anionen voorkomen in zout.

Het lijkt me dus dat een zout in zit wat gemakkelijk inwerkt op metaal. Het middel is ook bedoeld voor gootstenen te ontstoppen e.d. dus dat kan wel kloppen...

Over de PH waarde staat niks op de fles maar aangezien zout een hoge PH waarde heeft is het dus een zuur middel.
Posted By: De_Baron_001

Re: perfect reinigen van cilinder - 21/11/07 11:18

Klinkt niet slecht. Ik zal t.z.t als ik een vieze uitlaat
heb die "Gullit" erop loslaten en aluminium testen.

Wat zouten betreft: er zijn ook basische zouten zoals: soda (natriumcarbonaat)en natriumbicarbonaat (zuiveringszout), calciumcarbonaat (kalk). Deze zijn echt niet zuur; in tegendeel ze kunnen zuren neutraliseren.
Groet,
Henk
Posted By: mobydick

Re: perfect reinigen van cilinder - 21/11/07 16:24

Waarom het risico van aantasten van de cilinderwand nemen als je voor een paar eurootjes een cilinder kan laten glasparelstralen ?.

Groet

Dick
Posted By: Thibaut

Re: perfect reinigen van cilinder - 21/11/07 17:35

Waar kan je dat dan laten doen, dat glasparelstralen?

En wat is nu eigenlijk de beste en veiligste manier om je cilinder goed te reinigen?
De mijne kan ook wel eens een schoonmaakbeurt gebruiken...
Posted By: Looy

Re: perfect reinigen van cilinder - 21/11/07 17:43

Ik heb het bij de harleydavidson winkel bij ons in de buurt laten doen, het koste me 12 euro. En ik kreeg ook een hoop leuke reacties van de andere klanten die allemaal een 2000cc harley hebben. Die zijn immers ook allemaal begonnen met een brommertje.

Groetjes Looy.
Posted By: MotoM

Re: perfect reinigen van cilinder - 24/11/07 19:21

Nog even een kleine correctie alleen maar voor de volledigheid.
Bij een pH lager dan 7 is een oplossing zuur. Bij een pH hoger dan 7 is een oplossing basisch.
© 2024 Bromfiets forum