Bromfiets Website

Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !!

Posted By: Moby

Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 29/02/08 08:00

Er is heel slecht nieuws op komst voor eigenaars van (oldtimer)bromfietsen in Belgi?: na de kentekenplicht bij onze noorderburen, is het nu aan ons 'zuiderlingen' om in het leed te delen. Vandaag zal de Vlaamse regering immers haar standpunt bepalen over het federale wetsvoorstel om de inschrijvingsplicht voor bromfietsen opnieuw in te voeren.
Dit betekent de invoering van een inschrijvingsbewijs en een nummerplaat voor bromfietsen.

Als je dan ook nog weet dat men zinnens blijkt om de snelheid van elke bromfiets verplicht te laten controleren door de politie, en dat elk voertuig waarvan de gemeten snelheid meer dan 45 km/u zal aanwijzen als MOTORfiets zal worden gekwalificeerd, dan weet je het wel ...

Dit wordt een ramp en ik vrees ook op financieel vlak, tenzij men uitzonderingsmaatregelen voor oldtimerbromfietsen zou treffen, doch daar vrees ik voor, want de tekst van het wetsvoorstel rept daar niet over (zie de link: http://www.dekamer.be/FLWB/PDF//51/2573/51K2573001.pdf).
Men spreekt wel van een geleidelijke invoering (om toch iets positiefs te melden).
Wordt zonder twijfel vervolgd.
Posted By: Franky

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 29/02/08 18:09

Ow, gaan ze zelfs de bromfietsen keuren op snelheid?
Dat hebben ze in NL niet gedaan. Daar hadden ze alleen je
frame nummer en, indien zichtbaar, je motor nummer nodig.
Ging werkelijk nergens over (behalve de kosten dan).
En zover ik weet mag je brommer in NL 55 halen. Niet dat je
die snelheid ergens zou mogen rijden maarja. Bijna iedereen
doet dat toch.

Ik weet trouwens nog goed dat toen ik mijn mobylette moest
keuren dat de keurmeester (gewoon een bromfietshandelaar)
mij vertelde dat hij mij brommer niet eens aan durfde te raken.
De waarde van de brommer is "onschatbaar". Als hij schade
aan mijn brommer zou doen zou hij die schade niet op kunnen
lossen (onderdelen zijn niet meer te koop). Ik ben benieuwd hoe
ze dat in Belgi? dan willen doen.......
Posted By: De_Baron_001

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 29/02/08 22:18

Orgineel bericht geplaatst door: Moby
Er is heel slecht nieuws op komst voor eigenaars van (oldtimer)bromfietsen in Belgi?: na de kentekenplicht bij onze noorderburen, is het nu aan ons 'zuiderlingen' om in het leed te delen.


Probeer voor oldtimers een speciale regeling te krijgen. Desondanks was het hier in Nederland voor sommige verzamelaars toch nog erg duur (Hollanders nietwaar?).
Er waren ook nog wat voordelen aan het kenteken voor mij. Mijn Franse bromfietsen werden in ??n klap gelegaliseerd, ik kon een oude AV31 als snorfiets laten kentekenen en dat onnozele Nederlandse verzekeringsplaatje werd vervangen door een fatsoenlijke nummerplaat.
Met dat laatste zijn bezitters van gemotoriseerde fietsen waarschijnlijk niet eens, want die krijgen de tranen in hun ogen als je over dat oude plaatje begint.
Sterkte allemaal ;),
Henk
Posted By: Peter V

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 01/03/08 10:24

En de Belgen eerst maar lachen om ons "Ollanders"

Sterkte....maar als je brommer gewoon aan alle eisen voldoet is er niks aan de hand, toch
Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 03/03/08 09:27

Wat ik vrijdag 29.2 aankondigde blijkt dus ook door de Vlaamse regering (VR) te zijn aangenomen: de VR stemt dus in met het federale wetsvoorstel om voor bromfietsen opnieuw de inschrijvingsplicht in te voeren, ge?nspireerd op de Nederlandse situatie vanaf 1.9.2005.

Positief is dat in de eerste plaats nieuwe bromfietsen hieraan zullen moeten voldoen; uitermate negatief is dat de eigenaars van oude bromfietsen hun tweewielers zullen moeten laten attesteren als bromfiets door de lokale politie !! Dit betekent dus dat bij gemeten snelheidsvermogen van meer dan 45 km/u je bromfiets als motorfiets zal worden gekwalificeerd en je een overeenkomstig rijbewijs, verzekeringsbewijs en inschrijvingsbewijs moet bekomen om de baan op te mogen.
Het is nu wachten tot de federale regering eea bekrachtigt en de wijziging van het KB op de inschrijving van 2001 ter zake ook aanpast.
Wordt dus vervolgd.
Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 03/03/08 09:36

O ja, wat ik nog vergat te melden : om de kosten voor de gebruiker redelijk de houden, zou men enkel 'de kostprijs' aanrekenen.
Als je 10 tot 20 bromfietsen in je stalling hebt, dan vermoed ik dat deze 'gewone kostprijs' toch wel eens zeer hoog zou kunnen oplopen ...
Posted By: mobychris

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 03/03/08 09:51

Hoihoi,

Sjonge, dus ook in belgie verzinnen ze een groep waaraan ze extra centen kunnen verdienen. Die snelheidstest zou ik dan toch mooi 'beinvloeden' door de luchtoevoer te knijpen ofzo.

toen ik mijn brommer moest laten RDW keuren ben ik dik 100 euro kwijt geweest aan de keuring alleen al en de tennaamstelling kwam daar nog bij. Die keuring stelde geen ruk voor, zeker geen 100 euro waard. Ze noteerden het framenummer en het motornummer. Het goedkeuringsnummer stond nergens op maar gelukkig had ik toen wat literatuur bij, gedowwload van de site van museum lexmond, dat keurden ze gelukkig goed. Bij mij hebben ze wel de snelheid gemeten (toen 36 km/u dus niets aan de hand). Voor zover ik weet mag een brommer in Nederland maar 45 ipv 55 km/u. Handig dat je binnen de bebouwde kom maar 30 km/u mag.

Ik zag laatst trouwens een item op TV waarin werd geklaagd door de Nederlandse fietsbond dat brommers zorgen voor veel fijnstofuitstoot. Gaan ze brommers zeker ook nog uit de stadscentra weren.

Groeten,
Chris
Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 03/03/08 10:34

Yep Chris: ook bij ons verscheen vorige week in onze dagbladpers een groot artikel waarin beschreven stond dat onderzoek aan de Universiteit van Utrecht had aangetoond dat onze oude 2-takt brommertjes meer schadelijk fijn stof uitstoten dan de grootste truck die onze Vlaams-Nederlandse wegen berijden ...
Dit kwam onder de aandacht van onze Vlaamse minister van Mobiliteit en zij overweegt nu 'passende maatregelen' te zullen treffen ...
Binnenkort mogen we dus echt met ons allen trappen man. Leuk ;-(
Posted By: Peter V

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 03/03/08 11:18

Dat klopt misschien ook als men procentueel bekijkt. Uit een grote vrachtwagenmotor komen echter veeeeeeel meer liters uitlaatgas.
Dus absoluut bezien is een vrachtwagen veel schadelijker voor het milieu. Bovendien worden daar veeeeel meer kilometers mee gereden dan met een (oud) brommertje.
Posted By: Franky

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 03/03/08 18:20

Het probleem zit hem niet in de oude oldtimertjes van ons.
Een standaard moderne 2-takt scooter heeft nou eenmaal een verbruik dat rond de 1:25 ligt. In het geval van slechte modellen zelfs 1:22. Dit komt angstvallig dicht in de buurt van het verbruik van een auto. Wij rijden juist (relatief) zuinige en met goed verbrandende motoren (door de begrenzingen in scooters is de verbranding niet zo best). Tenzij je natuurlijk echt oud spul rijdt. Maar zal dan vaak hobby zijn en dus niet zo schadelijk.
2-takt had allang aangepakt moeten worden. En dan niet door verbiede, catalysatoren en weet ik wat voorn zinlose oplossing (er zijn al lang milieu regels voor bromfietsen. En daar voldoet bijna geen enkele 2-takt aan). Men had het kopen van nieuwe 2-takts moeten ontmoedigen. Maar helaas hebben ze dat niet door. Dat ze er nu mee komen dat bromfietsen zo veel fijn stof maken is ook al lang en breed bekend. Heel oud nieuws dus. Waarom nemen die idioten dan nu pas actie?

De vergelijking met een vrachtwagen is dom. Wat voor een vrachtwagen? Wat is die vrachtwagen aan het doen? Heeft hij een roetfilter enz enz enz. (stel dezelfde soort. vragen voor de bromfiets). In andere woorden. Met die vergelijking met een vrachtwagen weet je nog niks. Gaat nergens over.

ps: in NL mag je tegenwoordig 45 binnen bebouwde kom als je op de weg moet rijden Soms hebben die lui wel hersens.

ps2: Ik kreeg geen boete voor mij 54 km/h. Misschien ligt het anders bij een keuring

ps3: wist je dat roetfilters slecht zijn voor je gezondheid? (dit hoorde ik laatst :P)
Posted By: Peter V

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 03/03/08 18:47

Luister. De werking van de tweetaktmotor hoef je mij niet meer uit te leggen denk ik.

Een auto die 1 op 10 loopt (verschillende SUV's halen dat niet eens) stoot een bepaalde hoeveelheid rommel uit. Het ging die fietsersbond ook om CO2. Bij de verbranding van een bepaalde hoeveelheid benzine komt nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid CO en CO2 vrij.

Bovendien kost het fabriceren van een auto al veel meer energie dan het fabriceren van een brommer en is daarvoor al veel slechter voor het milieu. Als een brommer een helel lange tijd meegaat dan is ie nog altijd minder schadelijk geweest voor het milieu dan een nieuwe auto waar niet eens mee gereden wordt. Maar zo ver denken de heren in Den Haag niet na. Natuurlijk niet zou je zeggen want zij hebben zelf van die benzine-slurpende PC Hooft-tractoren.
Posted By: Looy

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 03/03/08 19:47

Ik heb een half jaar geleden nog mijn examen afgelegd voor mijn bromfiets en ik heb daarvoor geleerd dat je binnen de bebouwde kom maar 30 km/h mag en buiten de bebouwde kom 40 km/h. En je brommer mag maximaal 45 km/h lopen.

En ik kwam laatst ook een politie agent tegen op mijn brommer en hij vroeg hoe snel hij reed ik zei ongeveer 60 km/h en ik heb nog even met hem staan praten. En hij vond het alleen maar lachen, hij zei steeds; dat deed ik vroeger ook.
De meeste agenten geven bijna nooit bekeuringen aan oldtimer bromfietsen omdat ze het zelf allemaal reuze interessant vinden.

groetjes Looy
Posted By: Thibaut

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 03/03/08 20:18

Dat hangt er dan toch sterk van af in hoeverre je in orde bent met je bromfiets en administratie denk ik.
Natuurlijk als je een beetje vriendlijk en beleefd blijft zal je er ook weer wat beter van afkomen.

Thibaut
Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 04/03/08 08:06

Clublid Edgard Vernimmen van Moby's Place liet er alvast geen gras over groeien en kroop in de pen. Hieronder publiceren we zijn brief en de reactie van het parlementslid dat destijds het gewraakte wetsvoorstel indiende.

Zelf overweeg ik om een standaardbrief in deze zin op te stellen en te verspreiden onder alle Vlaamse oldtimerbromfietsclubs om te verzenden naar de federale en Vlaamse minister van Mobiliteit. Graag je reactie/appreciatie van dit voorstel aub.
Mobygr


De brief van Edgard:

Quote:
Lommel 28 Januari 2008



Geachte Heer


Bij deze een uiteenzetting over de problematiek van het nakende bromfietskenteken voor oltimer bromfietsen.

Eerst even voorstellen.
Mijn naam is Vernimmen Edgard en mijn hobby is het restaureren en verzamelen van oude bromfietsen van voor 1970.
De huidige verzameling bestaat uit solexen en 1 kreidler die gerestaureerd zijn en nog enkele ongerestaureerde bromfietsen van voor 1970.

Uit ervaring van vrienden in Nederland weet ik dat er veel problemen zijn geweest aangaande oltimer bromfietsen op kenteken zetten.
De volgende opsomming van problemen bij keuring zijn voorgevallen in Nederland.
-Geen papieren.
-Geen motornummer en/of framenummer.
-Merk bromfiets onbekend.
De meeste problemen doen zich voor met de papieren.
Voor 1970 waren er maar zelden papieren bij een nieuw aangekochte bromfiets op een paar uitzonderingen na zoals Honda.
De nummers in het frame en op het blok zijn vaak door roest onleesbaar geworden of waren in stikkervorm aanwezig bij aankoop maar na jaren van verwaarlozing verdwenen.
Er bestond vroeger ook de mogelijkheid een motorblokje nieuw te bestellen echter zonder nummers aangezien de complete modellen alleen werden genummerd en de onderdelen waaronder complete motorblokjes niet.
Het merk levert ook vaak problemen op.
Om maar een voorbeeld te geven enkel in Belgie waren meer dan 100 brommermerken actief.
Een flandria,superia of royal nord kennen de meeste wel maar wie heeft er ooit gehoord van een omega,lavenier,parissport.
Nog zo een probleem zijn de losse hulpmotoren van 49,5cc,de motortjes werden op een bestaande fiets gemonteerd dus kan men niet van een brommer maar van een fiets met hulpmotor spreken.
In aantal zullen deze in Begie in de minderheid zijn echter ziin er sinds de jaren 30 ongeveer 200 verschillende merken van geweest waaronder flink,victoria,berinni,powerpak,rex enz...

In Frankrijk waar het kenteken al even achter de rug is heeft men de volgende methode toegepast om een kenteken voor oudere bromfietsen van voor 1970 te verkrijgen.
De eigenaar moest de nummers op een formulier invullen dat te verkrijgen was bij de plaatselijke gendarmerie samen met het merk en bouwjaar.
Na controle of het niet om een gestolen bromfiets ging kreeg de eigenaar een kenteken tegen betaling.
In het geval er geen nummers waren kon de eigenaar het voertuig bij de gendarmerie een vinnummer laten inslaan en alzo toch een kenteken aanvragen.
Dit gelde zowel voor gerestaureerde als ongerestaureerde brommers.

In Nederland werd grofweg het zelfde toegepast echter moesten de brommers daar wel gekeurd worden op snelheid,geluid,licht enz...
Met dit laaste hebben er veel problemen gehad aangezien de brommer dan moet lopen en compleet functioneren maar wat dan met een project om te restaureren.
Welke lijn er in Belgie gevold word is van groot belang voor oltimer brommerliefhebbers.
In Nederland had men een schatting gemaakt van de hoeveelheid oltimers en kwam met op 200.000.
Het uiteindelijke aantal lag ver boven de 800.000 stuks met als gevolg wachttijden van meer dan 3 maanden om een bromfiets te laten keuren bij de rdw.

Mijn vraag is hoe gaat het in Begie in zijn werk gaan om een oltimer bromfiets te voorzien van een kenteken?
Nog een vraag is de verzekering.
In Nederland bestaan er verzamelpolissen voor oltimer bromfietsen waar de eigenaar tot 50 bromfietsen op een verzekering kan laten zetten.
De verzekering is persoonlijk en niet door te geven aan derde.
In Belgie is het zo dat elke brommer afzonderlijk moet verzekerd worden met als gevolg dat een brommer die per jaar maar 500 km doet toch voor een geheel jaar moet verzekerd worden en ook een heel jaar moet betaald worden.
In mijn eigen geval betekend dit dat ik een kleine 1000 euro verzekering betaal voor alle bromfietsen waaronder dus enkele zijn die de 500 km per jaar niet halen.

Indien u nog verdere info wenst over dit onderwerp ben ik altijd bereid dit persoonlijk uiteen te komen zetten.


Hoogachtend


Vernimmen Edgard


Het antwoord van het parlementslid:

Quote:

From: info@jefvandenbergh.be
To: edgardvernimmen@hotmail.com
Subject: RE: Brommerkenteken
Date: Mon, 3 Mar 2008 22:04:48 +0100



Beste,



Wij gaan het volgende voorstellen om tegemoet te komen aan uw terechte bekommernissen:



Een bepaling in het KB over de inschrijving van de bromfietsen opnemen over de oldtimers, nl. dat de minister die de mobiliteit en het vervoer onder zijn bevoegdheid heeft, een aangepaste reglementering kan opleggen aan bromfietsen die dateren van voor jaar ?X?. De rest kan dan in een ministerieel besluit geregeld worden.



Met vriendelijke groeten,



Jef Van den Bergh.





CD&V-volksvertegenwoordiger

Frans Greefslaan 1

2920 Kalmthout

0473-74.83.16

info@jefvandenbergh.be

http://www.jefvandenbergh.be

Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 05/03/08 07:38

Dat wij als kersverse Vlaamse Mobyletteclub al zo vlug geschiedenis gingen schrijven, wisten we uiteraard niet, doch het ligt aan de kwaliteit en gedrevenheid van onze leden ;-)
Lees maar eens hieronder wat clublid Edgard Vernimmen al wist te realiseren; ik deed zijn voorbeeld na en schreef zowel de indiener van het wetsvoorstel aan, als onze vice-premier en minister van Mobiliteit, Yves Leterme.

Hieronder de tekst van het amendement van het wetsvoorstel in antwoord op onze reacties op het wetsvoorstel:



Quote:
Geachte Heer,



Gelieve hierbij een amendement te vinden bij het wetsvoorstel over de nummerplaat voor bromfietsen ; het amendement, dat wij morgen bij de bespreking zullen indienen, is ge?nspireerd door uw tekst. U wordt, m.a.w;, op uw wenken bediend.

In alle geval : beste dank voor uw interessante inbreng.

Met vriendelijke groet,

Roel Deseyn.


AMENDEMENT

Artikel 2 aanvullen met volgende bepaling :

?Onze minister, bevoegd voor het wegverkeer, kan specifieke regels uitwerken betreffende de inschrijving en het kenteken voor oude bromfietsen?.

Verantwoording

Bij de inschrijving van bromfietsen stelt zich een probleem van de zgn. ?oldtimers?. Het gaat dan om oude voertuigen die door liefhebbers zijn gerestaureerd en die af en toe voor de ont-spanning nog eens worden gebruikt op de openbare weg.

Het is onmogelijk te zeggen hoeveel bromfietsen onder deze categorie gerekend moeten wor-den. Tevens mogen we niet vergeten dat er in Belgi? ooit veel bromfietsmerken aanwezig waren. Men mag bovendien ook de fietsen met losse hulpmotoren niet uit het oog verliezen. Blijkbaar is men in Nederland, bij de (her)inschrijving van bromfietsen wel erg geschrokken van het hoge aantal ?oldtimers?, wat als gevolg had dat er wachttijden van meer dan drie maanden waren bv. om een bromfiets te laten keuren.

In Frankrijk waar het kenteken al even achter de rug is heeft men de volgende methode toege-past om een kenteken voor oudere bromfietsen van voor 1970 te verkrijgen. De eigenaar moest de nummers op een formulier invullen dat te verkrijgen was bij de plaatselijke gendar-merie samen met het merk en bouwjaar. Na controle of het niet om een gestolen bromfiets ging kreeg de eigenaar een kenteken tegen betaling. In het geval er geen nummers waren kon de eigenaar het voertuig bij de gendarmerie een vinnummer laten inslaan en alzo toch een kenteken aanvragen. Dit gold zowel voor gerestaureerde als ongerestaureerde brommers.

Om dit probleem op te lossen, willen wij de bevoegde minister de mogelijkheid geven om een specifieke regeling te treffen voor oldtimers, of ze eventueel vrij te stellen van inschrijving.
Het is niet van deze voertuigen dat exuberante snelheden van opgedreven voertuigen, diefstallen e.d. verwacht moeten worden.


Jef VAN DEN BERGH
Roel DESEYN



Posted By: Franky

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 05/03/08 18:19

Quote:
In Nederland werd grofweg het zelfde toegepast echter moesten de brommers daar wel gekeurd worden op snelheid,geluid,licht enz...


Dit is niet waar. Als jij je bromfiets voor de gestelde datum had laten "keuren" dan werd alleen je frame nummer en,indien zichtbaar, je motor nummer opgeschreven (en natuurlijk het type bromfiets, bouwjaar etc). Ik ben destijds met een brommer zonder verlichting en met een lekke uitlaat naar de keuring gegaan. Geen enkel probleem. Ik ken zelfs mensen die een compleet verrot frame bij de keurmeester hebben neergelegd. Ook daar is een kenteken opgekomen. (konden ze later dat nummer overslaan op buitenlands frame zodat die dan toch op kenteken kon staan).

Wil je nu nog een kenteken wil aanvragen dan wordt er inderdaad gecontroleerd op snelheid,geluid,licht enz...
Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 05/03/08 21:15

Hoi Franky !

wij willen onze parlementsleden er enkel maar van overtuigen dat deze 'Hollandse toestanden' te mijden zijn als de pest man; geen regelnijverij aub. Of anders gesteld:
Harry Potter ja, Balkenende neen ! ;-)
En dan nog zo'n extra groot kenteken op onze kleine 'mobieltjes' zeker ... liever niet denk ik zo. Gewoon geldklopperij man als je het mij vraagt.
Grz,

Moby
Posted By: De_Baron_001

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 05/03/08 23:09

Orgineel bericht geplaatst door: Moby
Gewoon geldklopperij man als je het mij vraagt.
Grz,

Moby


Klopt, maar dat is hier in Nederland met dat boekhoudersclubje van JP, HP is te veel eer, een groot probleem. Ze hebben een inconsistent beleid en weinig toekomstvisie. Hun enige speerpunt is om de gaten in de financi?le dijk dicht te houden.
Enerzijds worden er miljarden verkwist aan prestigeprojecten, door pure onkunde en vooral om in het buitenland de Sinterklaas uit te hangen; anderzijds wordt de goede burger en de kleine ondernemer door verplichtingen, heffingen, belastingen en boetes schandalig door een calculerende en collecterende overheid geplukt.
Naar de "gewone" burger wordt hier nauwelijk geluisterd. Ik was ook aangenaam verrast door de keurige reacties van de Belgische kamerleden. Een goed gesprek, een pint bier erbij en het wordt bij jullie tot ieders tevredenheid geregeld.
Groet,
Henk
Posted By: Looy

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 06/03/08 08:23

Orgineel bericht geplaatst door: Franky
Quote:
In Nederland werd grofweg het zelfde toegepast echter moesten de brommers daar wel gekeurd worden op snelheid,geluid,licht enz...


Dit is niet waar. Als jij je bromfiets voor de gestelde datum had laten "keuren" dan werd alleen je frame nummer en,indien zichtbaar, je motor nummer opgeschreven (en natuurlijk het type bromfiets, bouwjaar etc). Ik ben destijds met een brommer zonder verlichting en met een lekke uitlaat naar de keuring gegaan. Geen enkel probleem. Ik ken zelfs mensen die een compleet verrot frame bij de keurmeester hebben neergelegd. Ook daar is een kenteken opgekomen. (konden ze later dat nummer overslaan op buitenlands frame zodat die dan toch op kenteken kon staan).

Wil je nu nog een kenteken wil aanvragen dan wordt er inderdaad gecontroleerd op snelheid,geluid,licht enz...


Wat jij noemt keuren was geen keuren, het klopt verder wel. Als je voor een bepaalde datum je bromfiets liet schouwen kostte het een stuk minder geld en had je wel dezelfde rechten. Bij schouwen ging het er alleen om dat je bromfiets niet gestolen is en dat vanaf nu jouw bromfiets bij dat kenteken hoort.
Het keuren van nu doet dat ook maar houdt ook in dat er naar de staat van je bromfiets wordt gekeken. Daardoor is het keuren nu ook duurder dan het schouwen toen was.


Groeten Looy
Posted By: Franky

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 06/03/08 17:52

Dank je voor de aanvulling. Het juiste woord is inderdaad schouwen.
ps: Dat grote kenteken misstaat niet eens zo erg op mijn mobylette. Het was even wennen, maar nu vind ik hem best mooi
Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 11/03/08 08:19

Met een lichte blos op de wangen kan ik melden dat zowel het kabinet Leterme als de Directeur-generaal van de bevoegde administratie ons lieten weten dat er een aparte regeling voor oldtimers zal getroffen worden. Mooi toch ;-)
Posted By: jef uit mol (b)

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 12/03/08 01:21

ach ..al die reglementeringen over het zogenaamde milieu ...de opwarming van de aarde ....het gat in de ozonlaag ....

ik zie enkel voordelen daarin

*aarde warmt op > dus we verbruiken minder verwarming = minder uitstoot.
*poolkappen zullen smelten > dus zuiver water zal ook geen probleem meer zijn .
*mensen hun humeur is veel beter in de zomer dan de winter > dus we komen in een betere samenleving.
* door de tropische hitte , kunnen wij ook vitaminerijke tropische vruchten planten en zo onze gezonheid nog verbeteren ...

resultaat ?? komaan iedereen en gassen met die 2 takt handel !!! en verbeter de wereld .!!
Posted By: Franky

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 12/03/08 17:52

De redenering is belachelijk.
Maar wel leuk
Posted By: brommerskieken

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 13/03/08 09:38

hee franky hoe kom je daar nu zo bij
ik weet dat er iemand was en die vertelde dat we naar de maan zouden gaan
hij werd voor gek verklaard
en .......
nee ik vind het nog niet zo gek wat jef zegt

de brom groetjes

brommerskieken
Posted By: Franky

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 14/03/08 18:04

Als de poolkappen smelten komt er niet meer zuiver water komen. Het stroomt zo de zee in en die zal een behoorlijk stukkie stijgen.

Ook met slecht weer kan je een goed humeur hebben. Niet zo miepen en gewoon vrolijk zijn
Daarnaast neemt door de opwarming van de aarde de hoeveelheid neerslag toe.

Die van de verwarming vind ik wel een mooie! En tropische vruchten is ook wel leuk :P

Ga ik er nog eentje aan toe voegen.
Men vreest dat door de opwarming van de aarde de warme golfstroom wel eens anders zou kunnen gaan lopen. Niet langs NL. Willen we het dan hier nog warm hebben, dan moeten we flink broeikasgas uiststoten. Wordt het weer warm
Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 18/03/08 10:54

Op 11 maart jl. diende Kamerlid De Padt een nieuw amendement in op het eerste wetsvoorstel, waarbij hij niet enkel bepleit om de inschrijving kosteloos te houden (1), doch tevens deze herinschrijving beperkt wenst te zien tot NIEUW in te schrijven voertuigen (2), en tenslotte de invoegetreding pas voorziet binnen drie jaar (3). Dat noem ik pas 'een PADT in de korf van iemand leggen' ;-) Deze man verdient onze welgemeende steun ;-)
Posted By: edgard

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 25/03/08 18:20

Hoi

He he het is mooi zijn gangetje gegaan en heeft zijn doel niet gemist dat schrijven.
Ondertussen ben ik nog aan het wachten op reactie van andere politieke partijen maar tot op heden geen antwoord gehad.
De zitjes zijn verdeeld en dat vinden ze blijkbaar belangrijker.
Mijn motto,indien nodig heel hard roepen dat iedereen het hoord.

Mvgr
Posted By: De_Baron_001

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 07/04/08 17:28

L.S.
Nog nieuws van het front? Ik merk wel dat men in Belgische advertenties over papierwerk begint te praten.
Groet,
Henk
Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 08/04/08 06:44

[b] Hoi Henk ! Het is voorlopig stil op het front. Onze boodschap is in elk geval zeer duidelijk en krachtig overgebracht. Het is nu wachten tot de Kamer van Volksvertegenwoordigers zich hierover uitspreekt. Ik ben zelf ook benieuwd wat het zal worden.
Mobygr,


Rudi/b]
Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 15/04/08 12:52

Laatste nieuwsbericht ter zake:

Bromfietsen tot 45 per uur moeten binnen twee jaar verplicht voorzien zijn van een nummerplaat. Zo wordt het voor de politie mogelijk om bromfietsers te flitsen in zone-30.

Europese richtlijn
Bromfietsen zullen vanaf 2010 een nummerplaat moeten hebben en ingeschreven zijn bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV). Dat is het gevolg van een Europese richtlijn. Het gaat om bromfietsen die maximaal 45 km per uur kunnen rijden.

In ons land mag je daarmee vanaf 16 jaar rijden, op voorwaarde dat je een A3-rijbewijs behaalt. Er zijn voorlopig geen plannen om de wetgeving ook uit te breiden naar snorfietsen, die maximaal 25 km per uur kunnen rijden.

Geen extra kosten
De nummerplaat zou geen extra kosten met zich meebrengen voor de bestuurder. Door de maatregel kunnen de politiediensten de controle op bromfietsen opdrijven. Veel van die brommertjes zijn opgevoerd en dat wordt gemakkelijker te testen. Bromfietsers kunnen dan ook geflitst worden in de zone-30.

Andere berichtversie:

De maatregel slaat enkel op bromfietsen van klasse B, die tot 45 kilometer per uur kunnen rijden. Daar mag je in ons land mee rijden vanaf 16 jaar, op voorwaarde dat je slaagt voor het A3-rijbewijsexamen.

Bromfietsen van klasse B moeten vanaf 2010 ook geregistreerd worden bij de DIV, de Dienst voor Inschrijving van de Voertuigen.

De politie zal dan de controle op bromfietsen kunnen verscherpen. Veel brommermotoren zijn opgedreven en dat zal gemakkelijker bestraft kunnen worden. Bromfietsers zullen dan ook geflitst kunnen worden in de zone 30.

De nummerplaat zou gratis zijn voor de bestuurder. Of de inschrijving bij de DIV ook gratis is, valt af te wachten. Over de juiste invoering van het systeem en over andere praktische problemen wordt nog nagedacht, aldus de Federale Overheidsdienst Mobiliteit.

Voorlopig is de verplichting nog niet toepasselijk op snorfietsen, die tot 25 kilometer per uur begrensd zijn.

"Hoog tijd"
Volgens de Motorcycle Action Group (M.A.G.) is het hoog tijd dat er een nummerplaat voor bromfietsen van klasse B komt.

"We hebben daar zelf lang voor geijverd en worden nu verrast door de richtlijn", zegt de M.A.G. Volgens de groep moest er een einde komen aan de machteloosheid van de politie tegenover inbreuken door bromfiersers.

Ook verzekeringstechnisch zou de nummerplaat haar nut bewijzen. "In Nederland, Duitsland en Frankrijk zijn de nummerplaten verplicht, wat voor Belgische bromfietsers ook problemen gaf aan de grens", aldus de M.A.G.
(belga/tdb)
Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 15/10/08 16:36

Niet te geloven doch helaas waar: de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV, zie http://www.bfov.be) - een organisatie waarvan zou verwacht mogen worden dat ze de belangen van de gebruikers verdedigt - houdt ondanks gemotiveerde argumentatie en aandringen van ons, vast aan het standpunt dat een inschrijvingsplicht voor bromfietsen goed is, met inbegrip voor onze oldies. Zij VERZETTEN zich tegen de afwijking op het wetsvoorstel die wij net via lobbywerk moeizaam bekomen hebben, en halen die dus nu via hun website onderuit..

Als dit zo blijft dan gaan we binnenkort over tot harde actie. We rekenen dan op ieders steun.

Moby
Posted By: brommerskieken

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 15/10/08 17:58

ga over tot harde actie dat hadden we ook hier in nederland moeten doen maar wij zijn een te braaf volkje

de bromgroetjes

brommerskieken
Posted By: Peter V

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 15/10/08 20:33

Eigenlijk niet helemaal mee eens. Als wij nu eens geen kenteken hadden gehad op onze oldtimerbrommers dan hadden we dus ook geen status gehad, toch ?
Dan bestonden we voor de wet zgn niet en dan had men dus zomaar op een dag bijv. kunnen beslissen dat brommers zonder kenteken niet meer op de weg zouden mogen komen, omwille van (voor mijn part) milieuwetgeving, of het niet voldoen aan de permanente eisen die de RDW aan bromfietsen heeft voorgeschreven en dat kan zijn het niet voldoen aan de vereiste remvertraging om maar iets te noemen.

Het heeft, vooral voor verzamelaars met meerdere brommers (en daar hoor ik zelf ook bij), heel veel geld gekost en dat is natuurlijk altijd jammer, maar nu is het zo dat ze niet meer om al die oldtimer bromfietsen heen kunnen.

Ook zijn er veel brommers bij die vroeger eigenlijk niet op de weg mochten komen, simpelweg omdat ze geen Nederlandse typegoedkeur hebben. Doordat ze nu wel een Nederlands kenteken hebben gekregen zijn ze ineens wel legaal. En dan heb ik het niet noodzakelijk over snelle brommers, maar ook over brommers die bijvoorbeeld nooit in Nederland verkocht zijn geweest.
Dat voorheen de controlerende instantie (=politie) zich niet echt druk maakte om al die oude brommers wil nog niet zeggen dat het mocht.

Zo mochten vroeger de Solexrijders eigenlijk ook niet zonder helm rijden omdat een Solex een typegoedkeur als bromfiets heeft. Dat toevallig de snelheid vrijwillig beperkt was tot 30 km/h doet er dan niet toe. Nu zijn ze officieel als snorfiets verklaard, waardoor je binnen de bebouwde kom op het fietspad mag en je je dus niet van de sokken hoeft te laten rijden door automobilisten. Ik vind het zelf geen prettige gedachte om met een hulpmotor op de rijbaan te moeten rijden met 25 km/h en er zit een opgefokte vrachtwagenchauffeur achter mij die mij eigenlijk voorbij wil, maar net de ruimte niet heeft...

Het is dus niet allemaal kommer en kwel met die kentekens...
Posted By: Franky

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 16/10/08 08:36

Als alleen de oldtimers geen kenteken zouden krijgen, wordt het voor dieven wel erg aantrekkelijk om die oldtimertjes te jatten. Geeft een stuk minder gezeur dan zo'n ding jatten met kenteken. Zal toch ook wat uitmaken denk ik zo. Wil je zo'n uitzondering wel? En ik lees op de vorige pagina dat er geen kosten aan verbonden zijn. Dan snap ik de problemen niet. Wat maakt het dan nog uit? (naast dat een kenteken in het begin lelijk lijkt. Is even wennen, en dan valt het best mee )

En bromfietsers flitsen doen ze niet alleen in 30 zones, maar ook gewoon op 50 wegen. Flitsers op 50 wegen zie je veel vaker en zijn ook flink vervelend. Dan is het even niet meer met de stroom mee rijden.
Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 16/10/08 16:30

Franky, Peter,

ik geloof dat ik me niet goed uitgedrukt heb: ik/wij van Moby's Place en de PTCV zijn helemaal NIET tegen de invoering van een kentekenplicht, met effectief enkele voordelen. Wij lobbyden evenwel bij de indieners van het wetsvoorstel ter invoering ervan om een afwijking op de algemene uitwerking te bekomen die net toelaat om rekening te houden met de specificiteit van onze oldies.

Begrijp: vermijden dat bepaalde brommers niet de baan op mogen wegens niet gekend, geen keuring volgens huidige technische normen, geen verplichte omschakeling tot motorfiets want dit vereist voor sommigen een ander rijbewijs edm ... Snappie ?

Wij willen gewoon geen Hollandse toestanden jongens, doch verder willen wij keurig in orde zijn.
En dra volgen er acties tegen de BFOV, zeker weten.

Mobygr,


Moby
Posted By: Franky

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 16/10/08 16:45

Ik snap em
Posted By: zund517

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 16/10/08 17:54

Quote:
Begrijp: vermijden dat bepaalde brommers niet de baan op mogen wegens niet gekend, geen keuring volgens huidige technische normen


Definitie bromfiets is vastgelegd in europese wetgeving .
Als ik het goed heb is in belgi? de maximale constructiesnelheid
in 1974 vastgelegd op 40km ( nu dus 45km europees)
Probleem is dan de oudere van voor 1974 toen was in belgi?
de max constructiesnelheid niet vastgelegd (geen rollerbank test dus), was alleen niet toegestaan om harder dan 40km te rijden.
Dit zou volgens de huidige definitie een motorfiets zijn.
En verdere technische normen gaat normaal (europees)altijd naar eisen die vaststonden in het jaar dat het voertuig gebouwd is.

Enige technische verschil in de verschillende europese landen was vroeger alleen de vastlegging van de constructiesnelheid
en eventueel bijbehorend "rijbewijs"/ certificaat .

Quote:
Begrijp: vermijden dat bepaalde brommers niet de baan op mogen wegens niet gekend


Mag nu ook niet , zelfde als in nederland maar werd de laatste
jaren niet op gecontroleerd .


Toch veel succes met overleg en protest .









Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 16/10/08 18:17

hoi !

wat is je punt nu eigenlijk ?
Uiteraard vloeit heel dit circus voort uit de Europese regelgeving ter zake. En inderdaad waren wij tot dusver in orde als we niet sneller reden dan 45 km/u, ook al gaan onze oldies sneller dan dat op de roller.

Verde is het zo dat de meeste van onze oldies wel wat ouder zijn dan van het magische jaar '74 ...

Grz,

Moby
Posted By: De_Baron_001

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 16/10/08 21:54

Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Het is dus niet allemaal kommer en kwel met die kentekens...


Juiste conclusie! Ik heb hier al eerder de balans opgemaakt en ik onderkende diverse voordelen. Peter noemt er enkele belangrijke van.


De nadelen moeten jullie in Belgi? trachten te vermijden:

1. De kosten moeten zoveel mogelijk beperkt blijven.
2. De zorgvuldigheid bij het verwerken van de aangeleverde gegevens was in Nederland een aanfluiting.

Vooral dat laatste punt irriteerde mij behoorlijk.
- Je moest alles uitgebreid aanleveren en vervolgens werd in Veendam door een stelletje inboorlingen alles half en verkeerd ingevuld. Diverse personen vertelde mij dat hun aanmeldingen waren zoekgeraakt. Bij mij kwam het ook bijna tot een rechtszaak; gelukkig greep RDW Zoetermeer op tijd in.

- De BOVAG bedrijven die moesten schouwen waren vaak te ondeskundig, eigenwijs of lui om het juiste modeltype in te vullen bij een aangetroffen RAI-TNO typegoedkeuringsnummer (B-nr.).

Het barst dus van de fouten in de RDW-database.
Jammer dat ze merkdeskundigen niet meer betrokken hebben in die schouwingsfase. Een grappige fout vind ik nog steeds het merk mobylette.
Tegenwoordig stel ik op verzoek bouwjaarverklaringen op, die de eigenaar van het betreffende voertuig mee kan nemen naar de keuring. De keuringen verlopen dan vlotjes en iedereen is tevreden.


Laat het kentekenen / schouwen uitvoeren door deskundig personeel en niet door bromfietshandelaren die alleen verstand hebben van het moderne spul.

Groet,
Henk
Posted By: donnie

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 17/10/08 07:40

Het is waar de RDW in Nederland heeft er een zooitje van gemaakt.Zie artikel in Bromfiets nov/dec 2007.Zelfs een bromfiets van het merk "HOND".
Ik heb zelf 5 bromfietsen waarvan 3 fout (60%).
Batavus werd Intercycle de handelsonderneming die ze o.a. verkocht.
Motobecane werd Mobylette.
Piaggio werd Vespa.
Na kontakt met RDW kan je dat laten veranderen maar dan moet je kentekenbewijzen aangetekend versturen en hopen dat je ze na ?
weer terugkrijgt.RDW berekent daar geen kosten voor, je moet wel het aangetekend versturen betalen voor hun fouten.
Heb ik maar niet gedaan.
Groet Peter Roosenschoon.
Posted By: mobydick

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 17/10/08 08:54

Als je niet tevreden bent over het ontvangen kentekenbewijs altijd reklameren lijkt mij zo. Indertijd werd mijn Kaptein AV 89 "opgewaardeerd" naar Mobylette AV3 en mijn Motobecane SP98 naar Motobecane zonder typeaanduiding. Heb de kentekens aangetekend terug gestuurd en in een bijgevoegd schrijven de heren mijn deklaratie van 50 Euro voor administratie/verzendkosten doen toekomen. Na 2 weken mijn nu juiste kentekenbewijzen ontvangen en verder geen reactie op mijn claim.Tot mijn verbazing stond dit bedrag na 6 weken op mijn rekening.

Groet,
Dick
Posted By: donnie

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 17/10/08 11:31

Hallo Dick,
Ga ik ook proberen.
Schitterend 50 euro terug krijgen van de RDW !
Groet Peter Roosenschoon
Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 17/10/08 15:34

Dra gaan we online met een speciale website om onze petitie-actie te lanceren. We rekenen op ieder van jullie om in te tekenen. Het gaat nu echt om de knikkers mannen. Hou het in de gaten op dit forum !


Moby
Posted By: De_Baron_001

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 17/10/08 17:37

L.S.

Kunnen we ook in Nederland met een petitie beginnen tegen dat belachelijk hoge bedrag van 400 Euro of meer voor een brommerrijbewijs.
Zelf heb ik er geen last van, maar er wordt weer een drempel voor de jongeren opgeworpen om met een interessant stuk techniek te beginnen. Kunnen ze straks weer zeuren dat er zo weinig jongeren voor Techniek kiezen.
Groet,
Henk
Posted By: zund517

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 17/10/08 22:52

http://www.cdenv.be/actua/persberichten/...voor-old-timers

Tip : hou rekening met de grensbewoners , als er uitzonderingen komen zullen die nationaal zijn en kunnen ze niet de grens over want in de buurlanden zullen die uitzonderingen niet gelden .
(in nederland in ieder geval niet)
Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 21/10/08 16:40

Het is zover ! De nieuwe website met de petitieactie is gelanceerd, al moet het formulier om te tekenen nog geplaatst worden. E?n dezer dagen staat het er op. Wij rekenen op jullie massale steun !!!
Men zegge het voort; elke handtekening telt om onze politici te overtuigen.

Zie

http://www.oldtimerbromfiets.be

Moby
Posted By: Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! - 14/04/09 10:52

Hallo Mobyfreaks !

Intussen zullen jullie al wel in de gaten hebben gehad dat wij - wij, dat is VOBU, de Vlaamse OldtimerBromfietsUnie, waarbij de Club Motob?cane de Belgique is aangesloten - samen met de grootste oldtimerfederatie van het land - de BFOV - een gezamenlijke standpuntennota uitwerkten over de nakende inschrijvingsplicht voor bromfietsen.

E?n en ander is te lezen op de Mobysite.

Een belangrijke stap werd dus gezet om de wetgever voor te zijn; dra gaan we het bevoegde kabinet benaderen.

Mobygr,


Moby

© 2024 Bromfiets forum