Bromfiets Website

carb. geheel schoonmaken na enkele weken stilstand

Posted By: mobychris

carb. geheel schoonmaken na enkele weken stilstand - 05/09/08 11:58

Hoi mensen,

Mijn mobylette had wat schade en had er drie weken geen tijd voor om dat te verhelpen. Het blokje draaide prima daarvoor. In de tijd van stilstand heb ik de benzine er gewoon in laten zitten, echter wel met de benzinekraan dicht. De schade heb ik afgelopen weekend verholpen. Ik wilde gaan rijden maar het blok liep zeer slecht en pakte alleen goed op bij volledig geopende choke, een indicatie dat het brandstofkanaal van de reguliere aanvoer flink verstopt zat.

Herkennen jullie dit? Ik zal in ieder geval zorgen dat na iedere periode stilstand de carb. volledig wordt schoongemaakt. Iemand nog tips hoe je een mobyletje het best voor langere tijd kan 'bewaren'?

Alvast bedankt en groeten,
Christiaan
Posted By: Franky

Re: carb. geheel schoonmaken na enkele weken stilstand - 05/09/08 14:36

In 3 weken tijd zit normaal gesproken je carb echt niet verstopt. Ik rij soms een halfjaar lang niet met dat ding. En dan start hij gewoon nog in twee keer aantrappen.
Posted By: MobyJoost

Re: carb. geheel schoonmaken na enkele weken stilstand - 05/09/08 18:15

Heb je een filter tussen je benzineleiding?
Posted By: mobychris

Re: carb. geheel schoonmaken na enkele weken stilstand - 08/09/08 07:38

Hoi,

Heb inderdaad een filter in de benzineleiding zitten.
We zullen zien wat er gebeurd als ik de carb heb schoongemaakt.

Groeten
Chris
Posted By: De_Baron_001

Re: carb. geheel schoonmaken na enkele weken stilstand - 08/09/08 15:41

L.S.
Benzinefilters zijn wel aardig voor het allergrootste vuil.
Ik heb in het verleden regelmatig vuil-in mijn-carburateur-problemen gehad
Deze bromfiets had een erg roestige tank en ondanks wat schoonmaakactiviteiten bleef er roest loskomen.
Op advies van MobyDick eindelijk laten ontroesten en coaten.
Sindsdien geen enkel probleem meer met de brandstof gehad.
Groet,
Henk
Posted By: donnie

Re: carb. geheel schoonmaken na enkele weken stilstand - 09/09/08 15:21

Zelf doen ik ook mogelijk.
Zie http://www.roestridder.nl/html/benzine-of_dieseltank.html
Ik heb het zelf gedaan bij mijn AV56 (bekende roestbak).
Sta je wel te stoeien met een heel frame, losse tank is veel makkelijker.
Groet, Peter Roosenschoon
Posted By: mobychris

Re: carb. geheel schoonmaken na enkele weken stilstand - 10/09/08 09:04

Hoi Henk,

Ik heb dit probleem een keer eerder gehad, zij het in mindere mate. Evenwel moest ik toen ook ietsig mijn choke gebruiken om het blok goed te laten draaien. Toen ik daarna direct de hele carburateur had schoongemaakt, draaide het blokje weer prima. Ik heb toen niks substantieels gevonden qua vuil in de carb.

De tank van mijn brommer was eerder ook flink verroest aan de binnenkant. Deze heb ik bij het opknappen toen ook volledig ontroest en opnieuw gecoat met zo'n tankopknapset. Sindsdien heb ik nooit roest gezien in mijn tank. Als ik eens een keer tijd heb, wat helaas tegenwoordig weinig het geval is, zal ik de boel eens gaan controleren.

groet,
Chris

Posted By: piet

Re: carb. geheel schoonmaken na enkele weken stilstand - 10/09/08 21:48

Ja en de benzine van tegenwoordig verouderd erg snel waar door een slurrie (wit vet kleverig troepje achter blijft in je carburateutr of tank.

groeten Piet
Posted By: Franky

Re: carb. geheel schoonmaken na enkele weken stilstand - 11/09/08 08:31

Daar bestaan tegenwoordig ook middeltjes voor om dat te voorkomen. Als je van te voren weet dat je je brom een lange tijd stil gaat laten staan, dan kan je dat goedje bij je benzine doen. Dit zou het oud worden van de benzine moeten voorkomen.

Ik heb het spul hier wel liggen, alleen nog nooit gebruikt. Voor de gene die ge?nteresseerd is kan ik de naam wel ff posten (als ik het flesje nog vind)
© 2024 Bromfiets forum