Bromfiets Website

AV89 Mobyclub

Posted By: MobyJoost

AV89 Mobyclub - 02/09/09 19:33

Ik kocht deze mobylette. het is een AV89. Helaas is de motor vervangen door een andere. op de cylinderkop staat S46B. Een vierkante cylinderkop op een ovale cylinder. er gaat een nieuwe motor onder en, na wat opknap- en poetswerk, moet zij gekeurd worden. Er staat nergens, dat het een AV89 is en het NL-nummer is B6022. Wat zal de RDW voor modelnaam geven? Ik wil het wel graag goed hebben en niet bijv. MobyClub, want dan kan het ook een AV85 zijn. Groet, Joost

Attached picture 367-a0EZSggcf89fC6w9SUZLMA.jpg
Attached picture 368-FrNepetL4Dl1euxgldq8xg.jpg
Posted By: De_Baron_001

Re: AV89 Mobyclub - 02/09/09 20:26

Beste Joost,
Dit model lijkt mij een AV89 en geen AV85. De MobyClub had weliswaar een variateur, maar ook een totaal andere voorvork en beenschilden.
Bijgesloten een AV89 van MobyDick gemaakt door Franky F.

Groet,
Henk


Attached File
370-AV89_arnhem.jpg  (1408 downloads)
Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 02/09/09 20:33

Beste Henk, op de motorschermen staat MobyClub, en de brommer heeft wel de ophangbeugels voor de beenschermen, dus ik vermoed, dat deze er ook op hebben gezeten. Misschien is er iemand. die weet welke brommer er bij B6022 hoort? Er was ooit een lijst ergens, maar ik weet niet meer waar.
Die AV89 van MobyDick ziet eruit om op te eten. De cylinderkop komt overeen met die in het onderdelenboek, dat ik op de vehikel kocht, maar het voorspatbord is weer anders. Misschien een later model (of is het een franse?).
Posted By: De_Baron_001

Re: AV89 Mobyclub - 02/09/09 21:08

Beste Joost,
Ik kom in een publicatie van de RDW een goedkeuring tegen:
AV89 met goedkeurnummer NL-B8135 Dit nummer werd even later ingetrokken en ik kom ook B1313 tegen.
en als toelichting daaronder NL B6022 voor de S46B - Moby Club.
Lijkt erop of de AV89 aanvankelijk MobyClub werd genoemd.
Wellicht kan ex-Kaptein medewerker Peter Langemeijer hier een toelichting geven. Ik zal hem vragen om een reactie.
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 02/09/09 22:20

Bedankt, Henk. De cylinderkop die erop zat, waarop S46B stond (helaas geen jaartal verder dan 196-), was dus de originele en kan ik het plaatje daarvan overzetten op de nieuwe cylinderkop (hoge compressie!).
Posted By: De_Baron_001

Re: AV89 Mobyclub - 03/09/09 13:16

Beste Joost e.a.,
Het is inderdaad een late MobyClub uit 1968. Qua configuratie lijkt deze brommer meer op een AV89, vandaar de verwarring.
Je kunt dus alles gewoon aanhouden. Dat plaatje zou ik gewoon overzetten.
Verder moet je maar eens naar de carburateur kijken. Waarschijnlijk een kleintje (8,7 mm). Die motoren werden bij Kaptein afschuwelijk geknepen. De Fransen deden dat veel minder met hun modellen. Voordeel is wel weinig benzineverbruik en een lange levensduur van de bromfiets. Je hebt dus een bijzonder exemplaar te pakken. Ik zou dat MobyClub extra glimmend poetsen!
Neem hem maar mee naar Woerden, al dan niet lopend, want dat zullen veel mensen leuk vinden!
Groet,
Henk
Posted By: Wilbert

Re: AV89 Mobyclub - 03/09/09 16:41

L.S.

Mobyclub?


Ik dacht dat enkel modellen lijkende op de bijgesloten foto een mobyclub waren?


Attached picture 372-Mobyclub3.jpg
Attached picture 373-Mobyclub4.jpg
Posted By: De_Baron_001

Re: AV89 Mobyclub - 03/09/09 19:32

Beste Wilbert e.a.,
Klopt helemaal. Dat plaatje van jou toont de MobyClub zoals ook ik die voor de geest had. Die MobyClub van Joost is typisch een overgangsmodel. Je blijft je verbazen bij dit merk.....
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 03/09/09 22:46

Nu ik er een paar avonden aan heb gesleuteld, merk ik, dat alles nog erg netjes en strak is. Nergens speling, de lak is netjes (wat gebruikssporen), alle frictieplaatjes hebben een aangename dikte (remmen, koppeling), de tankkappen en zelfs de tankemblemen zijn erg mooi. Lak en chroom van de uitlaat zijn bijna perfect. Het is bijna niet te geloven, dat het chroom van de wielen en de koplamp (al vervangen) zo slecht zijn. De 6400 km op de teller (die werkt) zijn, geloof ik de eerlijke. Ben steeds meer in mijn sas met deze machine.de nieuwe motor hangt eronder, de uitlaat moet nog schoongemaakt en het snaarwiel moet kaal en opnieuw gespoten en nieuwesilentblocks erin. De carburateur is inderdaad de bekende 8,7 mm. Die gaat er wel op voor de keuring, maar ik maak m'n gaskabel wel zo, dat er daarna een 12 mm op kan. De nieuwe motor komt van de scootbikeshop, en heeft een MBK cylinder. Die is misschien ook wat pittiger als de nederlandse. Er zijn ook wat boutjes vervangen door de vekeerde (achterstuk kettingkast), dus er moet een tap doorheen. En dan keuren. Ik kan op de site van de RDW geen eisenlijst vinden voor de keuring. Is die er niet, of kijk ik niet goed? Er staat me iets bij, over banden met een europees keurmerk; het zou jammer zijn, als de keuring daar op misliep. Weet iemand dat? Groet, Joost.
Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 06/09/09 21:16

Het tapeind van de krukas van de nieuwe motor, aan de ontstekingskant is langer dan van de originele (AV10?).Bij het monteren van het vliegwiel. vult hij het gehele vierkante gat van de moer. Kan ik het ongestraft afslijpen? Groet, Joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: AV89 Mobyclub - 06/09/09 22:21

Beste Joost,
Afslijpen is zo radicaal....
Kun je niet beter de juiste ontstekingsgrondplaat erop zetten?
Ik zou eerst eens goed kijken welke blok je hebt gekocht en anders plaats je even een foto; ongetwijfels weet iemsnd het.
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 07/09/09 23:18

He tapeind is een centimeter langer, dan op de andere krukassen, die ik kan meten. Het is een krukas voor een av10 motor, de ontsteking met de zeskante moer. Afslijpen is de manier. Er blijft genoeg draad over, namelijk zoveel als op de oudere krukassen.Groet, Joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: AV89 Mobyclub - 08/09/09 10:05

Hoi Joost,

Het gaat erom dat het werkt. Als je nooit iets probeert en nooit iets verprutst leer je ook niets. Van fouten leer je ook.
Ben benieuwd of het lukt. Ik zal binnenkort eens kijken naar de verschillen van de krukassen van AV10 en AV7. De AV10-motor heeft tot nu toe mijn interesse niet gehad, maar die begint voor oldtimerverzamelaars langzamerhand ook interessant te worden.
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 08/09/09 15:43

Als ik de moer handvast draai en ik geef het vliegwiel een draai, heb ik een mooie, stevige, blauwe vonk. Dat werkt dus. En ik meen me een stukje te herinneren, waarin staat, dat die draad van de av10 krukasjes inderdaad langer is. Ik moet dat ook nog op m'n computer hebben staan, alleen heb ik het nog niet weten te vinden. Ik houd jullie op de hoogte. Groet, Joost.
Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 08/09/09 15:55

En dit is het bewuste stukje. Altijd dus even de lengte van het tapeind checken, om de juiste moer te kiezen. Sinds 1982.

Attached picture 378-info_10346.jpg
Posted By: De_Baron_001

Re: AV89 Mobyclub - 08/09/09 19:47

Beste Joost,
Die moer komt me bekend voor. Misschien moet je gewoon een andere moer erop zetten.
Groet,
henk
Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 08/09/09 21:53

Ja, maar die moer is niet zo mooi, als de "traditionele". Daarom gaat voor mij de slijpschijf erin.Groet, Joost.
Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 20/09/09 11:52

Het nalopen en opknappen gaat de goede kant op. de nieuwe motor hangt eronder, nieuwe silentblocs geplaatst, nieuwe spanveer met nieuw silentbloc. wielen en remmen schoongemaakt, nieuwe koplampring erop. Ik moet nog het snaarwiel kaalmaken en opnieuw zilverspuiten en ben bezig, alle kabels te vervangen.
Er is een ernstiger probleem. Net zoals bij mijn AV48, heeft de voorvork aan de rechterkant een opdonder gekregen. Er is geen grote schade te zien, aan de buitenkant, maar de sierhuls heeft slijtsporen en beweegt makkelijk heen en weer. Als ik van voren naar de brommer kijk, lijkt het ook dat hij iets naar binnen gebogen is. Ik vermoed, dat de glijlagers (nr 620007 in de tekening) beschadigd zijn. Wellicht is er ook wel wat verbogen. Ik heb nog nooit een voorvork uit elkaar gehaald, maar heb ooit wel glijlagers gekocht voor mijn AV92, die hetzelfde probleem heeft. Die lagers zijn 30 mm lang, binnendiameter 16mm, buitendiameter 21mm. Zijn dit de juiste en als dit het euvel niet verhelpt (vooropgesteld, dat ik de boel uitelkaar krijg), zijn andere onderdelen nog te krijgen, of heeft iemand nog een goede vork liggen? Groet, Joost.

Attached File
Posted By: De_Baron_001

Re: AV89 Mobyclub - 20/09/09 13:51

Beste Joost,
Ik heb nog wel e.e.a. liggen:
- nieuw bovenstuk (zonder de poten en aluminiumbussen)
- complete sloopvork.

Misschien heeft PVI nog een nieuwe compleet in de verpakking. Die heb ik ook nog maar niet het type dat jij zoekt.
Het demonteren en monteren van een voorvork is meestal goed te doen. Soms zitten de bovenste bussen erg vast. Voor revisie zijn nog vrijwel alle delen beschikbaar.
Groet,
Henk

Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 20/09/09 16:10

Grote kans, dat ze meegaat naar het NVT. Dan kan er even goed naar gekeken worden. Kan ik een poot reviseren, zonder de hele vork te demonteren? Groet, Joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: AV89 Mobyclub - 20/09/09 16:34

Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost
Kan ik een poot reviseren, zonder de hele vork te demonteren? Groet, Joost.


Ja.
Haal eerst het voorwiel uit de vork.
Verwijder de moeren op de bovenste balhoofdplaat.
Trek het spatbord met stangen uit de voorvork.
Als je 1 voorpoot wilt monteren moet je de spatbordbeugels losmaken.
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 22/09/09 18:06

Ik heb nu de motor vervangen en er een transvaal variateur op gemonteerd, maar hoort er op een AV89 (want dat is het toch, in wezen, met de grotere snaarschijf) niet eigenlijk een variateur met een andere poulie- maat (breedte en diameter)?
Posted By: De_Baron_001

Re: AV89 Mobyclub - 22/09/09 20:00

Beste Joost,
Ja dat zijn nou van die ombouwproblemen.
Je moet een extra ring van 2,5 mm voor de vaste schijf van de variateur monteren en indien nogelijke de oude schijf, die een extra borst heeft gebruiken.
Zaterdag in Woerden kan ik a.h.v. voorbeelden e.e.a uitleggen.
Jouw toepassing is nog redelijk simpel; bij de uitvoeringen met tussenbak moet je van alles ombouwen, maar dat lukt uiteindelijk ook.
Tot zaterdag,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 23/09/09 20:40

NAa jouw laatste post, Henk, heb ik de variateur, die op de S46B zat, naast de originele van mijn AV48 gelegd. Ik zie het veschil. Maar het verhaal wordt wel erg gek,want toen ze zo, open, voor me lagen, zag ik, dat de S46B- variateur, er ??n is voor een brommer met dubbele variateur! Alles omgedraait. Hoe die erop gekomen is, is mij een raadsel. Hij ziet er beter uit, dan die van mijn AV92, dus eigenlijk is het een bonus.
Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 12/10/09 12:48

In het onderdelenboek van de AV55,85 en 89 uit 1970,dat ik gebruik als referentie voor mijn S46B, lees ik, dat het lampje in de koplamp een Splendor Duplo 79 79 is en het lampje voor het achterlicht een splendor 79A. Weet iemand welke wattages hierbij horen? En is het achterlicht een 12 watt, zoals vaak?
Nog een afwijking met de AV89, zijn de banden. Er zitten 2 1/4 x 19 banden onder en geen 2 1/4 x 18.
Posted By: De_Baron_001

Re: AV89 Mobyclub - 12/10/09 16:42

Beste Joost,

Splendor 79 is een 6V en 6,6 Watt lampje.
Splendor 79a is een achterlichtlampje 6V en 2 Watt.
Beide dus 6 Volt.
Ik heb een aantal jaren geleden een artikel over Splendor geschreven. Meer informatie:
http://www.noviomagus.nl/Gastredactie/SVSplendor/Splendor.htm
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 12/10/09 16:58

Ja, die site vond ik al. Leuk, zo'n bedrijfsgeschiedenis. In de S46B, zit voor een duplo 7979 (als in het onderdelenboek). Het is een lampje met twee filamentjes, ??n met een kapje erover (dimlicht). Ze branden allebei ongeveer even fel, dus zijn beide filamentjes waarschijnlijk 6,6 w. Achter zat 12v, 4 watt, met weinig licht. Ik heb er nu een 6v, 5w lampje in, maar kan me niet voorstellen, dat een 2 watt lampje lang overleeft. In ieder geval bedankt voor de waardes. Die gaan in het archief.Groet, Joost.
Posted By: donnie

Re: AV89 Mobyclub - 12/10/09 17:27

6 Volt is de spanning.
Watt is spanning(Volt) maal stroom(Ampere)
Een 5W lamp brandt net zo snel door als een 2W lamp.

Aldus deze oude vonkentrekker
Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 12/10/09 19:36

Dat is niet helemaal waar. In meerdere onderdelenboeken, ben ik 12v lampjes voor achterlichten tegengekomen. Ik verwonderde me daar ook over, tot iemand (electrici?n, overigens)me er op wees, dat het filament van een 12v lampje met hetzelfde wattage als een 6 v-lampje, dikker is dan dat van het6 v-lampje en dus beter bestand tegen trillingen. Dat is aannemelijk, omdat het uiteinde van het achterspatbord van een mobylette het verzamelpunt is van alle trillingen. Zo raakte ik na 1 maand al mijn kentekenplaat kwijt, die gemonteerd was met een nieuwe, verchroomde, stalen plaathouder. Volkomen afgescheurd. Ik hoorde hem gelukkig vallen, dus ik was hem niet kwijt. Dus een 12v lampje met hetzelfde wattage als een 6v lampje, brand, bij normaal gebruik, minder snel door. Bij kortsluiting gaat elk lampje natuurlijk kapot, maar daar had ik het niet over.Groet, Joost.
Posted By: donnie

Re: AV89 Mobyclub - 13/10/09 04:34

Lampje b.v. 12 Volt 12 Watt trekt bij 12 Volt : 1 Ampere
Zelfde lampje trekt bij 6 Volt 0,5 Ampere is dus 3 Watt.
Het lampje wordt bij 6 Volt half belast, wordt minder warm en zal dus minder gauw stuk gaan. De lichtopbrengst is alleen aanzienlijk minder dan 50% want de gloeidraad straalt hoofdzakelijk oranje-rood licht uit.Neem dan bij 6 Volt een lampje 6V/3W:zelfde elektrische belasting maar meer licht.
Bijkomend probleem is dat bij een bromfiets de spanning niet konstant blijft en bij volgas vaak hoger is dan 6 Volt.
Mijn advies rijdt met verlichting aan nooit volgas
Groet oude vonkentrekker
Posted By: MobyJoost

Re: AV89 Mobyclub - 29/11/09 21:43

Vanavond de eerste 25km gereden op de S46B "MobyClub".Het licht werkt perfect, met de compleet nieuwe ontsteking. Motor loopt als een zonnetje. Start makkelijk. Remt goed. Alles wel klaar voor de keuring. Ik ga maar eens een afspraak maken.
© 2024 Bromfiets forum