Bromfiets Website

variateurmoer

Posted By: MobyJoost

variateurmoer - 06/10/09 09:10

Ik heb mij een mooie oliefiltersleutel met ketting aangeschaft, voor de vaste poulie en ging tegelijk maar opzoek, naar een ringsleutel, die past op de moer achter de vaste poulie van de variateur. Niet makkelijk. Waarom hebben die Galli?rs niet gewoon een 36mm moer gebruikt?
Blijft het probleem. Waar vind ik een ringsleutel of dop, maatje 35? Iemand een suggestie?
Posted By: De_Baron_001

Re: variateurmoer - 06/10/09 15:31

Beste Joost,
Je kunt ook een grote Engelse sleutel gebruiken; daarmee lukt het mij prima. Je moet met een hulpstuk met 3 pennen (in de bankschroef geklemd)de voorzijde van de variateur blokkeren.

Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: variateurmoer - 06/10/09 17:08

Ondertussen belde mij de uitbater van mijn favoriete gereedschapswinkel, met de mededeling, dat hij een dop 35 had gevonden.Fijn. Aangezien ik een houtworm en geen ijzerbijter ben, moet ik iemand vinden, die zo'n hulpstuk kan lassen. Daarna kan ik naar hartelust variateurs ontmantelen en assembleren.
Posted By: Wilbert

Re: variateurmoer - 15/10/09 17:48

Bij het proefrijden met mijn AU79 Mobylette kwam ik erachter dat ik een klein spelingsprobleempje heb met mijn Mobymatic koppeling.

Ik heb het mobylette blokje keurig volgens garagetekening in de motorsteun gehangen.
Wanneer ik nu echter mijn brommer op toeren trek, en het Mobymatic poelie systeem treed in werking raakt mijn vliegwiel net de Mobymatic koppeling. ( echt maar net? gelukkig meestal net niet ). Ik zou toch graag dit probleem verhelpen.

De originele afstandshouders zaten er niet meer bij, dus heb ik zelf nieuwe bussen gemaakt. Moet ik hier 1 ? 2 mm mee gaan schuiven?
De veer welke de v-snaar aan trekt staat naar mijn idee goed, of kan ik hiermee ook nog iets stellen?


Vanaf de koppeling tot aan mijn trapper heb ik nog maar 5mm over.
Ik moet dus goed opletten dat ik met de koppeling niet mijn trapper ga raken!


Heeft iemand anders dit zelfde probleem ( gehad ) ?


Attached picture 418-spelingAU791.JPG
Attached picture 419-spelingAU792.JPG
Posted By: piet

Re: variateurmoer - 15/10/09 21:39

Zo te zien zit de crank te dicht op het snaar wiel heb je een nieuwe trap as toegepast die iets korter is???
En ziet het snaar wiel op gesloten achter de zegering?
m.v.gr Piet
Posted By: Wilbert

Re: variateurmoer - 18/10/09 09:00

L.S.

ik heb zeker de goede, originele trapas gebruikt.
Ook het snaarwiel zit volgens mij op de goede plaats.

Ik heb de trekveer van het blokje aan de rechterzijde iets naar binnen getikt, en nu loopt hij op een haar na niet meer aan.

Hoe veel speling heeft de crank t.o.v. de koppeling bij andere mobymatic rijders???
Een paar mm, of eerder een paar cm ?


Dan weet ik of ik hem zo kan laten zitten, of toch nog iets moet bijstellen.
Posted By: De_Baron_001

Re: variateurmoer - 18/10/09 09:10

Beste Wilbert,

Die afstand is niet zo groot eerder mm dan cm.
5 mm lijkt mij ook meer dan voldoende.
Is de crank wel goed recht?
Heb jij de bus aan de koppelingskant niet te kort gemaakt?
Hoe is de uitlijning van de v-snaar op variateur en snaarschijf?
Groet,
Henk
Posted By: Wilbert

Re: variateurmoer - 18/10/09 09:39

Beste Henk, L.s.

De crank is recht. Tenminste, de trapper blijft bij het fietsen haaks op de trapcrank staan?

Als de brommer stil staat, en de mobymatic koppeling in niet actief ligt de v-snaar iets naar links...
als ik met mijn brommer 30km/h rijd, trekt de mobymatic koppeling de v-snaar naar binnen. Dan loopt de v-snaar iets naar rechts.

?Recht? krijg ik hem denk ik dus nooit...

Ik kan nog wel wat met de bussen gaan stoeien, maar dan ben ik aan het pionieren.
Maakt een paar mm bovenin voor de uitlijning van de v-snaar zo veel verschil?
Posted By: piet

Re: variateurmoer - 18/10/09 13:35

Mogelijk wordt ik niet goed begrepen maar ik heb nog nooit bij een mobylette motobecane gezien dat de crank pal tegen het snaar wiel aan zit!!!!!
groeten Piet
Posted By: donnie

Re: variateurmoer - 19/10/09 12:03

De cranks van mijn AV56 (zonder variateur) zijn rechter dan de cranks van mijn AV85 (met variateur)
Posted By: Wilbert

Re: variateurmoer - 19/10/09 17:10

Heren,

volgens mij boedelde Piet dat je vanaf boven geen trapas ziet, maar dat de crank tegen het snaarwiel aan zit zonder tussenruimte. Toch?

Hieraan kan ik helaas niets verstellen, het snaarwiel zit zover mogelijk naar binnen. Ik heb alleen originele onderdelen ( of ja... zoals ze op mijn bromfiets zaten ) hergebruikt.

Eerlijk gezecht kan ik me niet voorstellen dat ik de enige ben die dit probleem tegenkomt. Aangezien de spelingen zo minimaal zijn..?
Posted By: piet

Re: variateurmoer - 19/10/09 19:10

Tja als je er van uit gaat dat alles wat er op zat origineel was dan houdt het op, maar eigelijk begrijp ik je stand punt of mening niet.
Je vraagt advies je plaast zelfs foto,s ik zie daarop iets ongebruikelijk en vervolgens ga je in verweer, terwijl je zelf al zegt me snaar staat niet in een lijn, me trapper crank raakt de koppeling en ik zie je snaar wiel tegen de crank aan lopen meestal zit hiet 6 tot 10mm spelling tussen dan lijkt mij dat je na moet gaan hoe lang de trap as is en hoe lang die hoort te zijn.
gr Piet
Posted By: De_Baron_001

Re: variateurmoer - 19/10/09 20:06

L.S.
De crank zit idd erg dicht tegen de snaarschijf aan.
Meestal zit er een opvulring tussen.
Belangrijker nog vind ik de uitlijning van de V-snaar.
Dit is een lastig geval en ik wil er best een "live" naar kijken.
Heb jij de afstandsbussen bij de cilinderkop zelf op maat gemaakt Wilbert?
Groet,
Henk
Posted By: Wilbert

Re: variateurmoer - 20/10/09 18:12

Ok, ik ben de garage in gedoken.

Ik heb het snaarwiel eraf gepakt en kom tot de volgende maten:
Totaal as 165mm
As aan snaarwiel zijde 38+22=60mm

Kloppen deze maten, of zit de verkeerde trapas erin?

en Piet? even voor de goede orde.
Ik zette mijn onderdelen zo in elkaar zoals ik ze uit elkaar heb gehaald, en dan klopt er iets niet. Daar baal ik van. Zeker als ik niet snap waar het probleem zit. Daarom stel ik mijn vraag op dit Forum. Laat duidelijk zijn dat ik jouw en ieders advies en hulp zeer op prijs stel!



Attached picture 421-spelingAU793.JPG
Attached picture 422-spelingAU794.JPG
© 2024 Bromfiets forum