Bromfiets Website

Trillingen mobylette

Posted By: Franky

Trillingen mobylette - 08/04/10 14:14

Vanwege het mooie weer ben ik weer eens aan de slag gegaan met de mobylette. Ik heb bij mij mobylette AV50s de volgende twee problemen ontdekt.

Probleem 1
Ik kan mijn motorblok kantelen zonder dat de grote bout, waaraan mijn blok zit, beweegt. Dus ik heb een partij speling tussen de cilinderkop en de lange bout van heb ik jou daar. Nou heb ik jaren terug nieuwe bussen in mijn cilinderkop gezet. Toe viel het me al op dat die bussen al redelijk ruim waren voor de bout die er doorheen ging. Dit is dus nu eens flink wat ruimer geworden Wat is hier fout? Hoort er een bout in met een iets grotere diameter (die van mij kwam gewoon van fabory) of zijn die bussen niet in orde?

Probleem 2
Mijn carburateur is hard bezig om door mijn kap heen te gaan (al gaat de kap wel winnen). In mijn ogen wordt de positie van je motorblok bepaald door de uitlijning van je V-snaar. Kennelijk leidt dit (+ probleem 1) ervoor dat mijn carb te ver naar buiten zit. Nou heb ik al ringen tussen de kap en mijn frame zitten, en staat de kap al krom daarvan. Maar dat is dus nog niet genoeg. Tijd om het spruitstuk in te korten?

Nog wat oude foto's van de brommer ter verduidelijking (die carb kap is al vervangen, maar de nieuwe is net zo hard stuk aan het gaan omdat hij tegen mijn kap aan zit)



Posted By: piet

Re: Trillingen mobylette - 08/04/10 19:49

Tussen de cilinder kop en het silintbloc moet een afstandbusje of ring zitten met een borst eraan die in de clinder kop valt
alsje de doorgaande bout aandraaid klem je de kop dus vast aan de stalen bus in het silintbloc en gaat het rubber zijn werk doen, zelfs al heeft de bout wat speling bij monteren maakt dat niet uit je moet alleen de bout goed vast zetten (aandraaien)
Je kan met een extra ring ook je blok wat centreren en het aanlopen van je carburateur op heffen.
succes Piet
Posted By: Franky

Re: Trillingen mobylette - 09/04/10 13:42

Mijn huidige constructie is dat er twee bussen in de cilinderkop geperst zitten. Daarnaast zitten, tussen de cilinderkop en de flens van het frame, afstands bussen zodat het blok gepositioneerd wordt. Dit lijkt niet overeen te komen met wat jij hierboven verteld. Ik snap ook niet precies wat jij bedoelt. Kan je dat verder toelichten?

Als ik je bericht verder lees kom ik tot de conclusie dat die bout, helemaal niet het gewicht van het blok draagt. Het is een trekbout die d.m.v. zijn voorspanning wrijving cre?erd tussen de verschillende onderdelen. Deze wrijving draagt het gewicht en de trillingen van het blok over naar de silentlagers. Klopt dit? Want in dat geval ga ik het wrijvingsoppervlak van de bussen verbeteren, en die bout eens echt flink strak aandraaien.
Posted By: MobyJoost

Re: Trillingen mobylette - 09/04/10 15:36

Kijk eens in een onderdelenboek, dan kan je uitvogelen hoe het zit. Die bout draagt natuurlijk w?l het gewicht van je motor, anders zou die naar beneden donderen. De lengte van het gedeelte van de cylinderkop, waar de bout doorheen gaat,de ringen met borst (alleen de ringdikte, dus zonder de borst) en afstandsbussen, moet dezelfde zijn, als de afstand tussen de binnenbussen van de silentblocs. Als je de bout aandraait, wordt dit ??n stijf geheel, waardoor de motor precies zo stevig in je frame hangt, als de hardheid van het rubber in je silentblocs toestaat. wrijving heeft er niets mee te maken. Bij een motor met enkele variateur (moteur flottant), moet je de bout vast draaien, met de motor halverwege de bewegingsslag. Je klemt de boel nl vast, dus de binnenbussen van de silentblocs, draaien dus in de buitenbussen. Hierdoor komt er natuurlijk spanning in het rubber en als je de bout vastdraait met de motor in ruststand, is de spanning in het rubber, bij volledige uitslag van de motor zo groot, dat het rubber sneller scheurt. Bij jou brommer moet je de bout vastdraaien met de v-snaar gemonteerd, dan heb je geen spanning in het rubber..

Attached File
514-50s_50vs_page_04.jpg  (339 downloads)
Posted By: piet

Re: Trillingen mobylette - 09/04/10 16:57

De ring achter het silintbloc is aan de linker kant (koppeling)
12 mm doorsnede en 4 mm dik.
aan de rechter kant is het een bus die je kan aan passen aan de speling die er over is.
De vulring links is maat bepalend om ook je blok goed in lijn te krijgen met je snaar wiel.
groeten piet
Posted By: Franky

Re: Trillingen mobylette - 09/04/10 18:01

Ok?. Op het moment zit het dus al volgens het boekje
Ik zal kijken wat de schade is die er gedaan is. De speling is op het moment namelijk iets teveel in mijn ogen. Ik denk dat er niet veel meer van die busjes in mijn cilinderkop meer over is.
De eind conclusie is dus dat je die bout maar gewoon heel strak aan moet draaien en dan maar moet hopen dat je blok niet gaat stuiteren op die lange bout.... Doet je blok dat wel, dan mept het blok de handel kapot, zoals nu volgens mij het geval is.
Posted By: piet

Re: Trillingen mobylette - 09/04/10 21:37

Klusje van niks even 2 nieuwe busjes in de cilinder kop en een originelebout monteren.
Succes.
m.v.gr Piet
Posted By: Franky

Re: Trillingen mobylette - 10/04/10 08:23

Is er aan die originele bout nog iets speciaals dan? Er zit geen originele in, maar gewoon eentje van fabory. Het is een bout met alleen aan het eind een stukje draad.
Posted By: piet

Re: Trillingen mobylette - 12/04/10 19:10

Die originele bout is heeeeeeeeeeel speciaal gemaakt precies passend gemaakt voor waar hij voor bedoeld is.maar met een ijzerdraadtje kun je ook je blok op hangen aan jou de keus.
groeten Piet
© 2024 Bromfiets forum