Bromfiets Website

N O S ontstekingsspoel

Posted By: GROENEKAN

N O S ontstekingsspoel - 16/07/10 15:56


Bij een ander Topic meldde ik een nieuwe ( new old stock ) NOVI spoel ( no 25150 ) te hebben gekocht die bij doormeting niet goed bleek te zijn.

Gisteren heb ik die bij de leverancier omgeruild en zojuist zowel warm als koud laten doormeten. En hij is gelukkig prima

Gr. Joop
Posted By: LammertB

Re: N O S ontstekingsspoel - 17/07/10 18:35

Hallo Joop,

Hoe ziet deze spoel eruit? Is de spoel ingegoten in geel/blauw kunsstof of hebben de windingen contact met de buitenlucht omdat ze niet ingegoten zijn?

Groet,

Lammert
Posted By: De_Baron_001

Re: N O S ontstekingsspoel - 22/07/10 09:34

Beste Lammert,
Die hoogspanningsspoelen zijn altijd ingegoten. De eerste types in een soort bitumen en later in kunststof.
Dat moet ook wel, want de draden van de secundaire winding, waarin de hoogspanning ontstaat zijn zo dun al een haar.
Overigens passen die gele dubbelgewikkelde spoelen en de door mij toegepast voedingsspoelen (voor een externe bobine-systeem) niet direct op alle grondplaten van de vijftiger jaren.
Bepaalde types hebben nokjes, die passen in gaatjes van de spoelen. Reden waarom ik tegenwoordig - bij dergelijke grondplaten - de originele spoel (die past altijd) tot op het ijzer sloop en hierop de dikke windingen van een voedingsspoel aanbreng.
De eerste Franse modellen uit de vijftiger jaren lopen alweer met succes met hun oude poolschoenen.
Mochten de goede NOS-spoelen en de voedingsspoelen opraken, dan is dat geen enkel probleem.....
Groet,
Henk

Posted By: GROENEKAN

Re: N O S ontstekingsspoel - 01/08/10 16:27

Lambert,

Klopt uiteraard wat Henk schrijft.

Mijn spoel is ingegoten in geel kunststof.

Gr. Joop
Posted By: LammertB

Re: N O S ontstekingsspoel - 06/08/10 18:55

Hallo Joop,

Waar kun je die hoogspanningsspoelen door laten meten?

Ik heb nog steeds het probleem dat bij hete motor deze niet opnieuw te starten is; dat lukt pas nadat 'ie een half uur is afgekoeld. Ik heb eenzelfde nieuwe gele hoogspanningsspoel gemonteerd en een nieuwe condensator (geen NOS). Het probleem is daardoor nog niet verholpen. Zowel bij koude als hete motor heb ik een stevige blauwe vonk (ook wel eens geel)

Groet,

Lammert
© 2024 Bromfiets forum