Bromfiets Website

Poedercoat issues

Posted By: Franky

Poedercoat issues - 20/10/10 11:30

Hallo allen,

Ik heb een vraagje omtrent poedercoaten. De laswerkzaamheden aan mijn bromfiets standaard zijn bijna voltooid. Nu rest mij alleen nog het stralen en dan het poedercoaten. Alleen omdat het hier gaat om 1 standaard, dat ook nog eens een bepaalde kleur rood nodig heeft, ga ik er eigenlijk bij voorbaat al vanuit dat het, poedercoaten in de juiste kleur, onbetaalbaar wordt. Natuurlijk ga ik het wel even uitzoeken Als plan B had ik het volgende bedacht.

Het standaard laten poedercoaten in een basic kleur waardoor het coaten zelf niet veel zal kosten. Daarna spuit ik het standaard over met een spuitbus die je in de auto zaak kan kopen (natuurlijk met grondeverf, lak en daarna blanke lak). De poedercoat wordt dan eigenlijk de beschermlaag van het standaard en de kleur wordt verzorgt door mijn verfje die op bepaalde slijtplekken zo weg gesleten zal zijn.

Slim idee? Of dom
Posted By: Mr.Mich

Re: Poedercoat issues - 20/10/10 12:53

Ik had een zijpaneel waarvan de poedercoating was gebarsten door de kokende plamuur eronder, ik heb het aangetaste stuk afgeschuurd en dan ook met dezelfde kleur overspoten...
Ook deels over de poedercoating en dat ging goed=)
Ik heb wel over de niet aangetaste stukken eens lichtjes over gegaan met een schuurspons(niet van de afwas)zodat het een beetje ruw was

Grtz Mich
Posted By: PimMertens

Re: Poedercoat issues - 20/10/10 17:45

Poederlak kan ook niet goed tegen benzine geloof ik dus waarom niet gewoon spuiten?
Posted By: De_Baron_001

Re: Poedercoat issues - 20/10/10 20:20

Orgineel bericht geplaatst door: PimMertens
Poederlak kan ook niet goed tegen benzine geloof ik dus waarom niet gewoon spuiten?


Poederlak? We hebben het hier over poedercoating dat in een oven als een glasharde laag aan het blanke metaal wordt verbonden en waar plamuur als ondergrond niets te zoeken heeft.
Het overspuiten met een andere kleur verf dan die van de van een poedercoating lijkt mij niet nodig. Ze hebben die poeder voor de poedercoating in verschillende RAL kleuren en er is meestal wel iets dat in de buurt komt.
Grote voordeel is de slijtvastheid hetgeen bij standaarden, bagagedragers, spatborden et cetera een groot voordeel is.
Kleine beschadigingen werk ik wel bij met een penseel en spuitlak

Voor een SP98-project moesten forumlid MobyDick en ik een lichte kleur zilvergrijs hebben. Men combineert dat dan batchgewijs met andere onderdelen met de zelfde kleur.
Zodoende kregen "Spijker"-onderdelen van de autofabrikant uit Zeewolde de kans om een keer tussen kettingkast-onderdelen van Motob?cane te hangen.
Onderstaande plaatjes tonen de overeenkomsten in de lakkleur.
Groet,
Henk

Attached picture 619-Aileron_3-4_front-2.jpg
Attached picture 620-IMG_0138k.jpg
Posted By: lklklaas

Re: Poedercoat issues - 20/10/10 20:37

Hallo Franky

Je kunt de bromfiets gewoon schuren met waterproef 800, en dan in de goede kleur spuiten. Grondverf is helemaal niet nodig. Niet onder de 20 graden spuiten, anders is het vocht gehalte te hoog.
Klaas
Posted By: Franky

Re: Poedercoat issues - 21/10/10 15:16

Ik heb testen gedaan met spuitbussen die je bij de breezan kan kopen (is best redelijk spul). Ik was niet onder de indruk van de kwaliteit. Het zag er heel mooi uit! Maar het kan niks hebben. Standaard mobylette lak is velen malen degelijker. Vandaar dat je mij dus niet zelf zal zien spuiten. Je doet iets goed, of je doet het niet...

Mooi verhaal van die Spijker!
Ik weet niet of de poedercoater zo happy is als ik om die ene speciale kleur rood ga vragen. Dan is dat grijs van jou veel makkelijker. Vooral omdat het niet exact dezelfde kleur moet zijn als wat het eerst had. Omdat ik alleen mijn standaard doe, heb ik dat probleem wel...
Posted By: Franky

Re: Poedercoat issues - 31/10/10 13:49

Nog even iets dat ik mij af vroeg. Ik ken poedercoaten als een industrieel iets. De industri?le poedercoat die ik ken is bobbelig. Dit is een gevolg van procedure waarmee het poeder wordt aangebracht.

Ik kan mij niet voorstellen dat die Spijker een bobbelige verf laag heeft. Hoe zit dit? Zijn er poedercoaters die een niet bobbelige laag aan kunnen brengen? Hoe werkt dat?
Posted By: De_Baron_001

Re: Poedercoat issues - 31/10/10 13:58

Beste Franky,
Ga eens op excursie bij de firma Gerritsen in Nijkerk.
Je kennis t.a.v. poedercoaten wordt dan verruimd.
Groet,
henk
Posted By: GROENEKAN

Re: Poedercoat issues - 31/10/10 16:44


Zaterdag jl was ik op de Oldtimerbeurs Barneveld in Kootwijkerbroek en bezocht toevallig de stand van deze Fa. Gerritsen. Wel Franky: de poedercoatlaag etc. is van prachtige kwaliteit. Niks bobbels of zoiets. Er waren frames, spatborden enz. als voorbeeld, alles even prachtig.

Groet,

Joop
Posted By: carl

Re: Poedercoat issues - 31/10/10 19:58

Als de ondergrond maar glad is dan krijg je met het poedercoaten een mooie gladde laag, maar als je onderdelen laat coaten waar oneffenheden in zitten dan krijg je meestal geen mooie gladde laag.
Dit heb ik namelijk zelf ondervonden.

groeten Carl
© 2024 Bromfiets forum