Bromfiets Website

Omvorming klasse A naar klasse B

Posted By: Lucky

Omvorming klasse A naar klasse B - 25/10/10 19:16

Beste Mobyisten,

Momenteel ben ik bezig met het omvormen van een klasse A naar B.
Het achterste GROTE tandwiel, heb ik vervangen door een KLEIN klasse B tandwiel
(met minder tanden), inclusief ketting.

Het verschil is al meteen merkbaar ... voorheen 30km/uur, nu 40.

Nu heb ik wel nog de OUDE (zijdelingse) carburateur erop staan.
Als ik me niet vergis heeft deze een opening van 12mm,
ipv 10mm van de achterliggende klasse B carburateur.
Ook hangt er nog de OUDE (platte) uitlaat onder.

Als ik PLATTE uitlaat vervang door een ROND model EN
de zijdelingse carburateur door een achterliggende verwissel,
zou dit de snelheid dan nog meer ten goede komen ???

Bedankt voor jullie antwoord en hulp !

Mvg,
Posted By: PimMertens

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 25/10/10 21:09

Mijn Moby's met klasse B hebben een carb van 12mm. Ook dacht ik dat het platte model uitlaat nieuwer was (vanaf '72) dan het ronde model, kan je nalezen in een werkplaatshandboek want weet niet zeker.
Posted By: Lucky

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 25/10/10 21:51

Ja, kan wel kloppen dat de platte uitlaten nieuwer zijn,
want de RONDE uitlaat waar ik over spreek, is diegene van mijn moby 1971.

Mbt de carburateur, dacht ik ook dat een 12mm wel beter/sneller zou zijn,
dan die van 10mm ...
maar ja, ik wou het toch even navragen.

Dus ... best de zijdelingse carb erop laten zitten ? ipv de achterliggende ?
En uitlaat veranderen heeft geen zin ?


Mvg,
Posted By: PimMertens

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 26/10/10 14:34

Wat voor spruitstuk heb je? (foto?)

Zijdelingse carbs zijn nieuwer dan de achterliggende normiliter dus lijkt me goed. Uitlaat heb ik ook een veranderd omdat ik een ronde beugel miste maar doet niet veel aan de prestaties geloof ik.
Posted By: Lucky

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 27/10/10 17:08

Hey Pim,

De Moby van 1971 heeft een achterliggende carb(zie foto 1 & 2)
Die van 1976 heeft een zijdelingse (zie foto 3)

Attached picture 624-Mobycarb001.jpg
Attached picture 625-Mobycarb002.jpg
Attached picture 626-Mobycarb003.jpg
Posted By: PimMertens

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 27/10/10 18:29

Hoe snel gaat die van foto 3? 25 of 45? Lijkt een dunner spruitstuk..
Posted By: Lucky

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 27/10/10 18:59

Dit is diegene van de klasse A ... 25km/u
De bovenstaande carb staat op die klasse B .... 45km/u
Posted By: carl

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 27/10/10 19:33

De achterliggende carburateur heeft een spruitstuk met als inlaat 11 mm, en bij de zijdelingse carburateur heeft het spruitstuk een inlaat van 13 mm.

Lucky heb je lekkage aan je blok of is dat vuil van buitenaf.

Pim als je nog een zijdelingse carburateur zoekt met spruitstuk, ik heb er eventueel nog wel 1 liggen.

groeten Carl
Posted By: PimMertens

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 27/10/10 19:40

Bedankt carl maar ik heb er nog genoeg liggen.

Welke Mobylette wil je sneller laten gaan? (fotonummers graag :))
Posted By: Lucky

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 27/10/10 21:21

Orgineel bericht geplaatst door: carl
De achterliggende carburateur heeft een spruitstuk met als inlaat 11 mm, en bij de zijdelingse carburateur heeft het spruitstuk een inlaat van 13 mm.

Lucky heb je lekkage aan je blok of is dat vuil van buitenaf.



@ Carl,
Klopt, de achterliggende is indd 11mm,
de andere heb ik nog niet opgemeten, maar 13mm zou kunnen kloppen.
Geen lekkage aan mijn blok, maar gewoon nog vuil, van de vorige eigenaar ...
Ben eerst druk bezig met de blok, daarna komt het poetswerk
Posted By: Lucky

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 27/10/10 21:25

Orgineel bericht geplaatst door: PimMertens
Bedankt carl maar ik heb er nog genoeg liggen.

Welke Mobylette wil je sneller laten gaan? (fotonummers graag :))


Pim,
Even ter verduidelijking,
Het betreft 2x AV50 modellen.
Maar de ene was een klasse A, van bouwjaar 1976
De andere een klasse B, van bouwjaar 1971.

Ik heb nu reeds het achtertandwiel van de klasse A, vervangen door een klasse B (klein) tandwiel. (had ik nog liggen)
De klasse A, (1976) heeft nog steeds de ZIJDELINGSE, orginele carburateur.
Dus : die van 13mm ipv 11mm. (foto 3)


Mvg,
Posted By: Lucky

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 27/10/10 21:28

Dus eigenlijk de vraag die me nog rest :

Haal ik er voordeel (snelheid) uit,
als ik nu de 13mm carb zou vervangen door een 11mm ?
en/of ik de huidige "platte" uitlaat zou vervangen door een rond model ??

Mvg,
Posted By: PimMertens

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 28/10/10 14:30

Je moet het spruitstuk vervangen Dat moet een 13mm ipv 11mm worden. (weet afmetingen ook maar juist van Carl maar je ziet wel dat het een smaller spruitstuk is)
Posted By: Lucky

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 28/10/10 15:32

huh .... ok .... dat zit er momenteel op .... lol
Diegene waarvan ik de omvorming gedaan heb, tandwiel vervangen,
heeft de zijdelingse carburateur, dus 13mm

Dan kan ik niet veel meer doen, om deze sneller te laten gaan.

Alleen eens proberen, of het verwisselen van de uitlaat een verschil maakt.


Bedankt voor jullie hulp !
Mvg,
Posted By: PimMertens

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 28/10/10 15:41

Dus op foto 3 zit een ander spruitstuk al dan op de foto?

Uitlaat gaat niet veel veranderen want deze zitten op zowel klasse A en klasse B.
Posted By: lklklaas

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 28/10/10 19:06

Die van mij heeft een carburateur zoals op foto 1 en 2, en hij is 11mm.De top snelheid is 55, is er niet wat anders loos?
Klaas
Posted By: Lucky

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 30/10/10 11:40

Orgineel bericht geplaatst door: PimMertens
Dus op foto 3 zit een ander spruitstuk al dan op de foto?


Neen ... dat is het origineel spruitstuk.
De zijdelingse carb heeft een langer en gebogen inlaatstuk.
Ik heb momenteel nog helemaal niets veranderd aan de carburateurs.
Deze staan er nog steeds "standaard" op.
Het enigste wat ik reeds gedaan heb, is het achtertandwiel vervangen.

Maar ik zal het zelf binnenkort even testen,
ik ga gewoon eens de carbs omwisselen,
en kijken of dit een verschil teweegbrengt mbt snelheid.
Posted By: Lucky

Re: Omvorming klasse A naar klasse B - 30/10/10 11:42

Orgineel bericht geplaatst door: lklklaas
Die van mij heeft een carburateur zoals op foto 1 en 2, en hij is 11mm.De top snelheid is 55, is er niet wat anders loos?
Klaas


Beste Klaas,
Wat zou dan nog een mogelijke oorzaak kunnen zijn denk je ?
Want ik hen momenteel enkel het achterste tandwiel, van een klasse A bromfiets vervangen door een klasse B tandwiel.
En dat de snelheid nu 40km/u is ipv 30km/u.

Mvg,
© 2024 Bromfiets forum