Bromfiets Website

Alweer een ontstekings vraag...

Posted By: 55marathon

Alweer een ontstekings vraag... - 28/09/06 15:02

Hoi allemaal. Ik zal me even voorstellen.

Heet Patrick, rij al 6 jaar met mooi weer op de Motobecane Mobylette AV 43 naar mijn werk. Eigenlijk zonder veel probemen. Keer een lekke band of een lege tank, maar veder eigenlijks niets.

Hij is op de banden na, geheel origineel. Ik heb een keertje nieuwe moeten kopen, die zijn wat dikker dan origineel en dat rijd een stuk lekkerder. Geen vering in de Mobylette h??

Ik heb een vraagje: Waarom start mijn Mobylette zo slecht als ik de verlichting aan heb? Als ik die uitzet dan start hij wel snel.

Hoe zou ik dit kunnen verbeteren? Ik rij niet vaak in het donker, maar het komt soms voor (winkelwerk, koopavond dus).
Posted By: harold

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 28/09/06 16:57

hallo als de brommer goed start met het licht uit is er volgens mij niets aan de hand ik heb ze er ook wel bij en wat je ook doet het blijft het zelfde dus gewoon starten met het licht op uit en als de brommer loopt de moter dus dan het licht maar aan doen moet ik ook zelfs bij mijn moter doen met het licht aan start dat ding ook niet groetjes
Posted By: 55marathon

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 28/09/06 18:57

Er bestaat inderdaad een spreekwoord; in goed nederlands:

"if it aint broke, don't fix it"

Ik maak me er ook niet zoveel zorgen over, maar als het nu een simpel probleempje was en sinpel op te lossen dan deed ik dat.

Bedankt voor de respons!
Posted By: Franky

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 29/09/06 16:02

Ik vind het toch een vaag verhaal.
Ik zie de relatie niet tussen je verlichting en het starten van je motor. Je verlichting is maar ehmm 10W (gokje). Daar zou je blok niks van mogen merken. Die weerstand is gewoon zo klein dat het niet uitmaakt.
Ik neem dat jou blok een 2 spoelen heeft 1 voor verlichting en 1 voor ontsteking.

Dit is trouwens meer gefilosofeer over brommers dan een oplossing hoor Maar als werktuigbouwkundige hou ik wel van zulke redeneringen
Posted By: harold

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 30/09/06 15:26

hee franky waar ik aan denk is dat de magneetjes wat in kracht afnemen maar dat is ook weer gefilosofeer wand mijn moter heeft een dinamo en die start ook sneler met licht uit groetjes
Posted By: Franky

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 30/09/06 16:29

Blijft je verbazen dat spul
Heey, misschien snap ik nu waarom mijn brom niet zo best meer start. Ik heb tegenwoordig weer verlichting en die staat altijd aan. Die had ik vroeger niet. lol. Moet ik eens gaan testen
Posted By: 55marathon

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 05/10/06 10:27

Volgens mij (ik doe het uit mijn hoofd) zit er maar 1 spoel in de ontsteking.

Dan klopt het dus wel. Ik ben weer geen werktuigbouwkundige, maar mijn boeren verstand zegt dan dat 2 lampjes en wat draadjes net teveel weerstand oproepen om fijn te starten. Loopt hij eenmaal dan gaat het op toeren wel goed. Stationair valt hij dan ook vrijwel stil.

De condensator heb ik toen wel verniewd, maar dat is ondertussen ook alweer 6 jaar terug...

Ik denk ook dat het magnetisme wat minder sterk is. Maar om daar nu een nieuwe spoel en vliegwiel voor te gaan kopen? Nee, lekker zo houden. Starten zonder licht. En evt dan lampen aan bij rijden.
Posted By: Franky

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 05/10/06 17:13

Bij mij zitten er 2 spoelen in hoor
Ken ze ook met 3 spoelen (was een blokkie met variateur) Of der ook bestaan met 1 spoel weet ik niet. Ik ben ze nog niet tegengekomen
Posted By: 55marathon

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 10/02/07 09:57

Even een kleine update over mijn Mobylette:

Na lang speurwerk, (nou ja, regelmatig Marktplaats bekijken) heb ik een nieuwe condensator gevonden. De verkoper had hem gekocht in Frankrijk laatst, bij een MBK dealer. Een nieuwe dus. En inderdaad nadat ik hem gemonteerd had, was het weer starten en lopen!

Kortom, ik ben weer mobiel, nu het weer nog wat warmer...

Ik ben van plan deze zomer met vakantie naar Frankrijk te gaan. Ik denk dat ik zelf dan ook nog een condensator-tje koop. Als reserve lijkt mij niet onverstandig! En misschien dat je per ongeluk nog wel tegen andere onderdelen aan loop ook. Ik heb dus een doel in de vakantie!
Posted By: De_Baron_001

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 10/02/07 13:31

In Frankrijk kun je soms nog leuke dingen vinden op de beurzen en op http://www.ebay.fr natuurlijk. Zelfs op Nederlandse beurzen tref je nog goede condensatoren aan. In Zijtaart kocht ik er 6 voor een leuke prijs en ze waren allemaal potdicht. De weerstand moet groter zijn dan 200.000 Ohm (200kOhm. Als je in Frankrijk iets leuks ziet voor een redelijke prijs: "altijd kopen", want hier in Nederland zit er vroeg of laat iemand om te springen en je hebt dan een ruilobject, waarmee je wel aan lastige onderdelen kunt komen. Veel mensen ruilen liever dan ze veel geld vragen voor een zeldzaam onderdeel dat vroeger goedkoop was.
Groet,
B.
Posted By: rivo-tuning

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 10/02/07 14:30

Vervang de punten eens ik denk dat die op zijn

roelvrieze
Posted By: langemeijer

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 17/02/07 23:59

De problemen met de ontsteking worden veroorzaakt door het lage toerental van de motor bij het starten en de kwaliteit van de ontsteking.Vervang de kontaktpunten en de condensator en stel de lichthoogte van de punten correct af. Hierna de voorontsteking met de nok juist instellen.Hij moet nu weer stationair gelijkmatig ronddraaien.
Peterl.
Posted By: 55marathon

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 19/02/07 12:46

Ik heb alleen de condensator vevangen, en daarna was het weer starten en lopen. Ook stationair.

"If it aint broke, don't fix it"

De condensator dus wel, maar aan de rest kom ik dus niet. Ik zal ooit wel een keertje de puntjes vervangen, maar bij inspectie vond ik het nu nog niet nodig.

Bedankt toch voor alle hulp!
Posted By: De_Baron_001

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 19/02/07 21:05

Van die one-liners ken ik er ook nog enkele zoals:
"if it aint Dutch it aint much" Klinkt leuk, maar zegt weinig.
Ik houd trouwens niet van Engels vakjargon om de zaak op te fluffen. Ik ben wel een groot voorstander van preventief onderhoud.
Dat wil zeggen dat voor elke grote tocht een aantal belangrijke controlepunten wordt afgewerkt. Er zijn mensen die inderdaad zeggen: "zolang het rijdt is onderhoud overbodig!". Tijdens pittige ritten zie je die vaak aan de kant van de weg staan. Je kunt niet alles voorkomen, maar sommigen vragen echt om panne:slechte banden en rafelige kabels, loszittende verbindingen, verloren bouten, een goor motorblok. De carburateur is er al jaren niet meer schoongemaakt evenals de bougie. Geen wonder dat het allemaal rammelt en stilvalt.
Schoonmaken en poetsen doe je niet alleen voor de sier. Visuele inspectie begint bij schoon materiaal.
Groet,
B.
Posted By: Franky

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 20/02/07 13:00

Ken er een variantje op
If it aint broken, fix it until it is

Leuke uitspraak voor de beunhazen onder ons
Posted By: MotoM

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 20/02/07 15:32

Maar ja, als je het gewoon schoon houdt dan is er niks aan de hand. Maar je hebt ook van die mensen die iedere week hhun hele motorblok uit elkaar halen
Posted By: Franky

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 21/02/07 09:13

Zo was ik vroeger ja. Als ik een gek geluidje hoorde, meteen hele blok uit mekaar Het grappige was dat je de oorzaak van het geluidje toch niet vond. En dan je gewoon moest doorrijden. Velen kilometers later was de schade in je blok dan zo groot dat je dan kon zien waar dat geluid vandaan kwam.

En zo pruts je wat raak. Bijzonder leerzaam.
Posted By: 55marathon

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 23/02/07 16:22

Ik maak wel heel goed schoon en vervang zeker iets als het versleten is/lijkt. Maar als het goed is, dan laat ik het mooi zitten!

Ik heb de laatste tijd 2 nieuwe binnen en buitenbanden gemonteerd, de riem vervangen, carburateur in de ultrasoon schoongemaakt, de ontsteking dus nagezien, en condensator vervangen. En ook gepoetst natuurlijk!

En zo kan ik voorlopig wel weer weer even rondtoeren, als het weer het toe laat natuurlijk.!
Posted By: De_Baron_001

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 23/02/07 21:05

Ik had vorig jaar met een nieuwe motor nog een groot ontstekingsprobleem. Uiteindelijk bleek de bougiekap de boosdoener. Het leek echter op een benzineprobleem. Als ik wat langzamer reed en de kap koelde wat af dan deed de motor het matig en anders hield hij in. Onderweg even de bougiekleur getest of die bruin of zwart was.
Nou, die heb ik er niet uitgedraaid, want mijn sleutel had ik te goed verstopt in mijn zadeltas. Toen ik de kap lostrok zag ik direct de oorzaak. Een gesmolten kap, waardoor de elektrische lading de bougie onvoldoende bereikte. Op de beurs (Drunen) waar ik naartoe ging wat spullen gekocht en hierna full speed naar huis gereden.

Conclusie: de ontsteking is een ketting van componenten, die allemaal de boel kunnen verzieken. Voor het toerseizoen begint is ook controle van de kap verstandig.
Groet,
B.

Posted By: Franky

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 24/02/07 14:32

Als je van die plastic bougie dopjes hebt willen die idd nog wel eens smelten. Ik rij nu rond met een metalen, dis is niet kapot te krijgen volgens mij. Wel fijn ding.
Posted By: De_Baron_001

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 25/02/07 10:54

Ik denk dat die dop tijdens de hete zomer een optater heeft gekregen. Ik reed flink door van Ermelo naar Helmond. Op zich geen probleem maar het was wel 37 graden.
Tijdens deze "woestijnrit" over de Veluwe explodeerde mijn brede getande aandrijfriem in duizend stukjes. Binnen 5 minuten reed ik weer, want ik heb - sinds mijn eerste V-snaar probleem op mijn 16e - altijd een v-riem bij me tijdens lange tochten.
Vermoedelijk is onder die extreme omstandigheden mijn dop beschadigd. Wellicht werkt een metalen omhulsel ook als een soort koelvin.
Groet,
B.
Posted By: Looy

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 10/05/07 17:47

Jullie hebben het over schoonmaken. Ik maak ook mijn hele motorblok ook netjes schoon maar ik krijg het tussen die koelribben niet goed schoon. wel het vuil eraf maar niet glimmend.
heeft iemand tips?

Groeten Looy
Posted By: De_Baron_001

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 10/05/07 18:57

Beste Looy:
Je kunt stralen als je de cilinder los hebt. Dat is verreweg het gemakkelijkste en mooiste.
Ik pas ook wel eens een soort pijpenragers toe, die ik soms zelf maak van twee geplastificeerde binddraden en daartussen staalwol.
Bepaalde hoeken krijg je daarmee niet schoon en dat krab ik met speciale vijltje schoon. Verder is bij het schoonmaken en polijsten een Dremelset ook wel nuttig. Ik pas absoluut geen chemische middelen toe (afgezien van benzine of thinner), omdat aluminium niet tegen zuren en basen kan.
Groet,
Henk
Posted By: Franky

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 11/05/07 08:05

Ik heb destijds een kleine veil gebruikt waar ik doek omheen wikkelde. Deze kon maar net tussen de koelribben door. Hierdoor krabde de doek de zaak schoon. Op deze doek deed ik dan nog wel eens petroliumeter (betere spul dan wasbenzine). Dit werkt best aardig. Alleen de kleine hoekjes blijven moeilijk.
Posted By: mobydick

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 11/05/07 18:27

Ik ben van nature nogal lui, dus heb tot nu toe al mijn cilinders en cilinderkoppen laten glasparelstralen. Kost weinig en is (als je erop kunt wachten) binnen 5 minuten klaar.

Groet,

Dick
Posted By: Franky

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 11/05/07 18:46

Mijn methode kost soms een halve dag ofzo. Dit is dan wel in het ergste geval. Ik heb al eens megemaakt dat de koelribben niet echt goed meer te zien waren omdat de ruimtes tussen de ribben dicht zaten met olie,zand en weet ik wat voor een troep.

Is glasparelen eigenlijk sterk genoeg om dat soort zware troep te verwijderen?
Posted By: De_Baron_001

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 12/05/07 11:28

Over schoonhouden wordt verschillend gedacht.
Ik erger me vaak aan ongepoetste, uitermate smerige motoren, hoe groot of klein ze ook zijn. Het getuigt m.i. aan gebrek aan technisch inzicht. Poetsen doe je niet alleen voor de bling-bling, maar wordt gedaan in het kader van preventief onderhoud. Een goede inspectie is pas mogelijk als alles schoon is.
Schades kunnen tijdig hersteld worden en vervolgschade wordt voorkomen. Door preventieve maatregelen(vastzetten moeren/bouten, oppompen banden, smeren en beschermen van kwetsbare delen et cetera)gaan de onderdelen ook langer mee.
Door met een smerige brommer of motor rond te rijden tijdens toertochten profileer je jezelf niet bepaald als technisch vaardig.
Poets ze,
Groet,
Henk (ex TQM-adviseur)
Posted By: mobydick

Re: Alweer een ontstekings vraag... - 12/05/07 16:55

Het is altijd verstandig om de ergste troep eerst even te verwijderen. Cilinder/cilinderkop een dagje in b.v. dieselolie/benzine laten weken en de ergste troep kan je er zo afspoelen. Het glasparelen gaat daarna sneller en is dus goedkoper.

Dick
© 2024 Bromfiets forum