Bromfiets Website

slippende koppeling

Posted By: Luc

slippende koppeling - 08/01/06 08:10

Onder mijn Miele K50S uit 1957 hangt een Sachs 2-versnellingblok. De koppeling slipt. Ik heb de platen er uit gehad. Zien er uitstekend uit, de drukveertjes zijn goed op spanning, kortom, ik zie niets verkeerds.
Voor de zekerheid heb ik de platen op een glasplaat opgeschuurd met waterproof 180 en de drukveren nog opgerekt.
De versnellingsbakolie sae 90 heb ik al vervangen door ATF in de veronderstelling dat in het winterse weer de 90er olie te dik is. Maar ook met dunne ATF olie blijft hij slippen.
Wie snapt wat er aan de hand kan zijn?
Posted By: henk janssen

Re: slippende koppeling - 10/01/06 18:46

Beste Luc,

Heeft de drukstift die in de holle as van het koppelingshuis zit en de koppelingsplaten naar buiten moet drukken voldoende speling.

Met Vriendelijke Groet,
Henk
Posted By: Luc

Re: slippende koppeling - 13/01/06 21:19

Ja, voor de zekerheid heb ik zelfs de koppeling geprobeerd zonder dat de deksel er op zit, zodat ik de koppeling kan zien slippen. Njet, hij slipt.
Als ik aan nieuwe platen zou kunnen komen, verving ik ze.
Posted By: Luc

Re: slippende koppeling - 15/01/06 20:49

Inmiddels heb de koppeling van een ander blok er in gezet. Hij slipt nog vrolijk door. Je kunt het zien als je hem start zonder delsel.
Kan dit aan het soort olie liggen??????
Posted By: henk janssen

Re: slippende koppeling - 21/01/06 17:13

wellicht een rare vraag, maar zitten er wel voldoende frictieplaten in?
Dit zal toch wel het geval zijn.

Je zou kunnen proberen om alle platen te demonteren, en olievrij te maken, even licht opruwen en dan alles droog in elkaar zetten.

voor de zekerheid de koppelingskabel los

en dan nog eens proberen
Als het dan nog slipt is het in ieder geval geen olieprobleem.

Misschien nog iets.
Zijn de frictieplaten niet verbrandt doordat deze misschien erg lang geslipt heeft.
De platen worden dan ook harder.
De andere koppelingsplaten die je gemonteerd hebt, zouden hetzelfde euvel kunnen vertonen.

succes,: Henk
Posted By: Luc

Re: slippende koppeling - 22/01/06 19:06

Ik heb de orginele platen een keer opgeruwd. "Blank" geschuurd tot ze weer de kurkkleur hadden. Toen dat niet hielp heb ik er de platen van een ander blok ingezet, inclusief drukveren en aandrukplaat. In het blok zitten twee aan weerszijden gevoerde platen.
De orginele set heeft een tijdje drooggelopen, vandaar dat ik aan verbrande platen dacht.
Misschien dat die uit het ander blok ook verbrand zijn? Kans is niet zo groot, maar het kan. Waar kun je de koppelingsplaten nog kopen?
Posted By: eddy meijer

Re: slippende koppeling - 28/01/06 22:59

Als je toch extra platen hebt, zet er dan een plaat extra in, heb ik bij mijn sachs ook gedaan en hij slipt niet meer.
Posted By: Luc

Re: slippende koppeling - 30/01/06 17:08

Ik wist niet dat er extra platen in gaan. Maar als dat gaat, lijkt me dat ook een oplossing.
Ik probeer het uit.
© 2024 Bromfiets forum