Bromfiets Website

Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld

Posted By: Anoniem

Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 03/09/02 21:22

Hallo's iedereen, ik ben van plan om mijn FS-1 om te gaan bouwen. Ik heb nu een FS-1 DX uit '79. Die loopt met standaard 50cc 95 (wel met Homoet uitlaat), maar hij gaat me nog iets te langzaam. Omdat er voor un FS-1 geen grotere cilinder te krijgen is dan un 60cc ben ik al naar alternatieven wezen kijken, en had deze dus gevonden in un 70cc DT cilinder. Maar omdat de koeling un beetje slecht was liep deze al vrij snel vast (echt muurvast ). Maar goed, paar weken geleden ben ik dus rond gaan kijken en ik heb dus het idee in mijn hoofd gekregen om te gaan kijken voor un vloeistof gekoelde cilinder (deze zijn er in 80cc, en k ben meteen van het koelprobleem af). Maar omdat ik voor deze cilinder waarschijnlijk (zeer zeker dus) mijn carters uit moet laten vrezen (voor de spoeling) wou ik graag eerst weten of er misschien mensen zijn die dit eerder hebben gedaan, of die nog goede tips voor mij hebben. Alle hulp is welkom.
en ik zou graag willen weten of het (in theorie) mogelijk zou kunnen zijn om 2 caberateurs op 1 cilinder te doen. Dit namelijk omdat un FS-1 al 1 caberateur in het blok heeft zitten en deze niet groter is te kopen dan 16mm. maar goed, strax sta ik weer un hele bladzijde vol te praten, en dat mot nie. Als je iets weet of tips heb, zeg het dan aub

grtx Anthonie Smit
Posted By: YAMAHAFREAK

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 05/09/02 12:27

zou je me eerst es willen vertellen hoe je dat met die dt cilinder geflikt hebt? en wat die waterkoeling betreft: lijk me zo goed als onmogelijk
ik heb wel es van iemand gehoord die een watergekoelde kop had...
Posted By: Anoniem

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 05/09/02 14:28

gewoon van de cilinder 1 koelvin (onderaan) weg halen, en op un FS-1 zetten.
Posted By: YAMAHAFREAK

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 05/09/02 18:41

en de carburateur dan? een dt heeft de carb namelijk niet in t blok zitten.
had je er gewoon 2 carburateurs op zitten ofzo?
Posted By: FS1 4EVER

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 06/09/02 12:22

2 carburateurs op 1 cilinder???? Volgens mij gaat dat nooit lukken. Je kunt ze ook niet in het FS1 blok kwijt......

Als je harder wilt, waarom koop je dan geen Honda SS/CD ?? Dit zijn ook hele mooie brommers, mooi 4takt geluidje, en beter om op te voeren (120 km/u schijnt mogelijk te zijn)
Posted By: YAMAHAFREAK

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 07/09/02 07:07

ik bedoel dus 1 carb achter de cilinder en 1 in t blok maar de spoelpoorten passen toch helemaal niet?
Posted By: Anoniem

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 11/09/02 16:27

ik had achterop de DT cilinder un plaat van aluminium gedaan, en die had ik dicht gemaakt met vloeibare pakking.
en ja, de spoeling was niet helemaal goed. Eigenlijk zou je de carters uit moeten vrezen.
Maar het reed wel gruwelijk hard :p , ik zat binnen de honderd meter op de 80 KM/u.

Maar ik ga de carters dan wel uit laten vrezen als ik die 80cc erop ga zetten.

Hij loopt nu trouwens ook best wel hard met un 50cc. Ik heb 12 gaten in mijn zuiger gemaakt, en met standaard cilinder loopt ie nu 100 KM/u
Posted By: YAMAHAFREAK

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 11/09/02 22:08

fs1 cilinder?
en waar zitten die gaten in die zuiger dan?
Posted By: YAMAHAFREAK

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 11/09/02 22:13

maar ik zat zo te denken hae:
zou het niet leuk zijn om op die DTcilinder dus ook nog een carb te zetten?
krijg je wel flink veel mengsel!
Posted By: Anoniem

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 11/09/02 22:34

als je de zuiger voor je neemt (bij standaard zuiger), dan moet je aan de inlaat zijde onderaan 2 grote gaten vijlen/boren en daar boven (net onder de zuigerveer) maak je dan ook 4 gaatjes van 2,5 milimeter (groter kan natuurlijk ook ).
dan moet je de zij kant van de zuiger voor je nemen, en boven het gat waar je zuigerpen doorheen zit (zat) maak je vanaf het midden naar de inlaat kant toe ook 3 gaten. Herhaal dit dan ook aan de andere kant. Zorg r trouwens wel voor dat je de zuiger heel goed hebt schoon gemaakt, voordat je hem weer monteert. Het zou zonde zijn als hij vast zou lopen.

Ik ben nu ook bezig met un web site bouwen voor mijn FS-1. Op deze site zal ik helemaal in details uitleggen hoe je de zuiger het beste kunt uitvijlen. En natuurlijk zal ik er ook un paar foto's van mijn zuiger op zetten :
FS-1 website
Posted By: Anoniem

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 11/09/02 22:36

tja, 2 caberateurs is natuurlijk wat ik r ook op moet zetten, omdat ik niet goed ken rijden met un 80cc en un 16mm carb. Ik zat zelf te denken om er dus un 2e carberateur r bij te zetten. Dit zal dan waarschijnlijk ook un 16mm Mikuni worden van un DT50. Maar dan moet ik eerst deze caberateur helemaal goed afgesteld hebben.
Posted By: FS1 4EVER

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 13/09/02 16:47

Je kunt natuurlijk ook gewoon een motorfiets kopen. Een Harley 1100cc ofzo.....
Posted By: Anoniem

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 13/09/02 21:28

tja, dat ken ook.
Maar denk dat ik daar voor eerst ff 18/21 moet worden.
Ik mag nu namelijk nog niet motor rijden (doe het natuurlijk al wel :p ).
En ik heb vandaag met bijewerkte zuiger gereden, en ik denk dat ik wel een tijdje hiermee blijf rijden (130 KM/u is best wel een leuke snelheid voor 50cc).
Posted By: FS1 4EVER

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 14/09/02 18:27

@$&^*&%*130 KM/U??? Weet je het zeker?? Werkt je kilometerteller wel goed?
Posted By: Anoniem

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 14/09/02 20:49

jep, die werkt best wel goed.
ik reed 130 op 2 verschillende tellers, en een andere gaf nog 135 aan.
Posted By: YAMAHAFREAK

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 16/09/02 23:03

das best wel leuk ja
en als je die rommel nou wat netter afwerkt win je zo 10 km/h
ik heb de foto's namelijk gezien enne erg precies ben je niet geweest bij het boren hae?
Posted By: Anoniem

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 17/09/02 11:25

nee, nie echt. Dit was alleen nog maar om te testen.
eigenlijk zou ik een nieuwe zuiger moeten kopen. Maar ik kijk even hoelang deze het uit houdt.
Maar die nieuwe zuiger laat ik dan even door un vak man bewerken, hopelijk ziet het er dan wat beter uit

Hoeveel denk je trouwens dat het zou schelen als ik er un race ontsteking op zou doen?
Posted By: YAMAHAFREAK

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 17/09/02 20:32

je moet dat rechthoekige gat in je zuiger (bij de inlaatpoort)niet meer zo groot maken
je kunt het beste 2 gaten van maken zoals daaronder
dan loopt ie denk ik beter (en minder snel vast)
Posted By: Anoniem

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 18/09/02 11:14

wat misschien ook wel zo werken, is als ik 2 open stroken maak die naar beneden lopen. Dan heb ie volgens mij nog meer spoeling
Posted By: YAMAHAFREAK

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 18/09/02 12:17

ja maar dan heb je een hele slappe zuiger
je kunt beter 4 iets kleinere gaten maken in plaats van 2 grote of 3 grote
Posted By: Anoniem

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 18/09/02 17:57

tja, dat zou natuurlijk ook wel kunnen. Maar daar moet ik maar ff naar kijken als ik klaar ben met de carters voor mijn nieuwe blok. Die moeten namelijk eerst nog worden bewerkt
Posted By: YAMAHAFREAK

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 18/09/02 19:48

succes!
Posted By: Anoniem

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 19/09/02 19:27

bedankt
Posted By: Anoniem

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 26/09/02 21:05

oke, tip.
ga niet hetzelfde doen wat ik deed als je een tijdje door wilt rijden zonder (al te veel) onderhoud.
me zuigerveren zijn nu al helemaal versleten.
Posted By: YAMAHAFREAK

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 29/09/02 13:03

hmm
heb je ook aan je cilinder zitten klooien dan?>
of heb je gewoon niet genoeg gesmeerd? het lijkt mij het laatste want je hebt alleen gaten in je zuiger gemaakt toch?
Posted By: YAMAHAFREAK

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 26/11/02 21:52

ik had trouwens nog een ideetje
in frankrijk verkopen ze yamaha tzr50s met waterkoeling als je dat er nou opzet?
Posted By: Johan RD 50

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 30/11/02 16:34

Enne manne,

Hebben jullie ook kaas gevreten van het opvoeren van RD50 zuigers?
Want die heeft de carburateur achter de cilinder zeg maar net als bij een DT

Heb nu een orgineel yamaha 50 cc cilinder en die rijdt ongeveer 60
Alvast bedankt!
Posted By: YAMAHAFREAK

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 01/12/02 12:13

zelfde procedure als bij fs1 alleen hoef je die 2 onderste gaten voor de inlaat niet meer te maken omdat die er bij een rd/dt zuiger al inzitten
ik stop er ook altijd een rd/dt zuiger in...
Posted By: Brommerfreak

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 25/05/03 19:13

Waterkoeling moet mogelijk zijn ik ben er nu zelf ook mee bezig!!! Door alle koelribben van een 60cc cilinder af te zagen en daar een bus om heen te maken en die rond om dicht telasen. en onder inplaats van de voetpakking en plaat alumium te plaatsen en daar weer de bus op vast lassen. Maar dan moet je wel een stuk aan de boven kant van de cilinder af draaien maar dat heeft ook weer als voordeel dat je meer compresie hebt. maar dan kom je bij nog een probleem dat je met de bougie zit maar daar ben ik druk een oplossing voor aan het zoeken.

groeten luuth.

oja wie heeft er nog een roterend inlaatblokje liggen?????? En een voorvork want na een wielie was hij krom!!!
Posted By: YAMAHAFREAK

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 25/05/03 20:54

hmm
n beetje jammer van die vork.
maar ehm kun je niet beter een cilinder draaien/frezen uit een vol stuk alu en daar dan een gietijzeren cilinderbus in plaatsen?
is ook veel werk maar wel mooier
dan gaat t me de cilinderkop ook makkelijker. als je die uit vol materiaal draait/freest.
hoe ga je t oplossen met je waterpomp? elektro pompje van een auto zoeken?
Posted By: Brommerfreak

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 05/06/03 09:08

Warm water stijgt koud water zakt zo zit het meestal bij racers heb je ook geen accu nodig of zo
Posted By: YAMAHAFREAK

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 05/06/03 11:47

weet ik wel. maar dat systeem vertrouw ik persoonlijk niet zo. bovendien vind ik t een hoog beunhazennivo hebben. ik heb meer vertrouwen in een waterpomp met een thermostaat erbij
Posted By: Du_Jean

Re: Yamaha FS-1, vloeistof gekoeld - 11/06/03 19:10

Ik heb dit weekend waterkoeling gevondne voor mijn fs 1, het ziet er allemaal goed uit, radiateur lijkt ervoor gemaakt te zijn, zal er er binnenkort even een foto van maken en hier plaatsen..
© 2024 Bromfiets forum