In mijn archief vond ik nog een oud verslag van 2 jaar geleden over mijn mobylette en mijn toen nieuwe Yamaha Neo?s. Misschien vinden jullie dit wel leuk om eens te lezen. In dit stuk ga ik dus mijn Kaptein Mobylette AV50s uit 1973 vergelijken met mijn toen nieuwe Yamaha Neo?s (scooter) uit 2005.
Mijn mobylette Mijn Yamaha Neo's Ik stap op mijn Neo?s en tada, het eerste verschil. Het gewicht. Neo?s is zo?n 80 kilo (dacht ik) en mijn mobylette is 50 kilo. En dat merk je! De Neo?s is heel moeilijk te hanteren. Mijn mobylette til ik gewoon op en zet ik overal neer waar ik wil. Omdat mijn mobylette lichter is kan je er dus ook beter mee scheuren (hard rijden). Je gooit dat ding elke kant op die je wil (in bochten dus). Weegt toch niks. Dat lukt je niet met een Neo?s. En dan de draaicirkel. Bij de Neo?s is dat hopeloos. Net een auto. Even een plek zoeken waar ik hem kan omdraaien. Mobylette til je dus gewoon op en klaar is kees. Maar goed. Genoeg gepraat over het gewicht.
Nu de rij eigenschappen. De Neo?s heeft heel veel meer acceleratie dan de mobylette. (dat benzine verbruik verschil moet ook ergens in zitten). De snelheid van beiden voertuigen is even hoog/laag. Daarnaast reageert de gashendel vrij laat op wat jij doet. De mobylette is super direct. Alles wat je doet aan de gashendel voel je meteen! Bij de Neo's moet je even wachten voordat er een verschil komt.
Dan nu de wegligging. De Neo?s heeft erg stugge vering. Is ook gemaakt om 2 personen te kunnen rijden. Mobylette heeft zeer soepele vering. De vering is ook niet gedempt. Dit geeft een zeer goede wegligging. Hij heeft een veel betere wegligging dan de Neo?s. Plat door de bochten met de mobylette is geen probleem! Gaat niet zo makkelijk met de Neo?s. Je voelt meteen dat hij wegglijdt.
Remmen is ook een onderdeel van rij gedrag. De remmen op de Neo?s zijn zeer netjes. Bij de mobylette zijn ze met veel onderhoud ook goed te houden. De mobylette heeft een remweg van 7 meter als je met een snelheid rijd van 45 km/h. Dit is van 45 km/h naar 0 km/h in 1.1 seconde! (een zeer degelijk bevestigd stuur is aan te raden want met een dergelijke remkracht klap je zo door het stuur heen en dan lig je ineens voor je brommer op de grond). De Neo?s met zijn hogere massa kan deze remweg evenaren. De Neo?s heeft niet veel onderhoud nodig om deze remkracht te behouden.
Verlichting dan. Neo?s is overduidelijk beter dan mobylette. De verlichting van mijn mobylette is echt slecht. Zo was dat vroeger. De verlichting van de Neo?s is daarentegen erg goed. Ook met remlicht. Ook iets wat mijn mobylette niet kent. En dan de spiegels. Iedereen haalt ze er af bij een scooter. Ziet er ook echt niet uit. Ben ik met ze eens, maar het is echt zo fijn. Lekker laten zitten! Ook dat heeft de mobylette niet (misschien iets om aan te schaffen?).
Ondertussen wordt mijn mobylette wel een beetje afgeknald. Laten we het nog erger maken. Een scooter heeft veel meer comfort (trilt niet als een gek). Met een grote opbergruimte. Je kan er met 2 personen opzitten. Je zit achter een kap. Is in de winter minder koud. De motorblokdemping is veel beter dan bij mobylette. Hij is ook nog eens een stuk stiller en heeft forced aircooling! De beste koeling die er is voor een brommer (en ja, zelfs beter dan vloeistofkoeling!)
Helaas kan ik nog niet verder met vergelijken. Hoe houden beiden brommers zich. De Kaptein Mobylette heeft 22.000 km vlekkeloos gereden! En dat was nog niet eens de max! Hoever hij nog zou kunnen blijft altijd de vraag. Ook is de mobylette 7 jaar in bedrijf geweest voordat hij werd weggezet. Ik ben ondertussen wel overtuigd van de kwaliteit van de kaptein mobylette. Alleen je moet het wel ff goed in elkaar zetten. De scooters van tegenwoordig staan daarentegen bekend om de korte levensduur. Alles dat niet per se van metaal hoeft te zijn is van kunststof en dus heel erg tijd gevoelig. Vroeger hadden ze haast geen kunststof dus was alles van metaal en dat is zeker een + punt van de mobylette.