Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 17 guests, and 3 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Oud verslag over mijn mobylette en Yahama neo's #4873
20/10/07 10:33
20/10/07 10:33
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline OP
Expert
Franky  Offline OP
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
In mijn archief vond ik nog een oud verslag van 2 jaar geleden over mijn mobylette en mijn toen nieuwe Yamaha Neo?s. Misschien vinden jullie dit wel leuk om eens te lezen. In dit stuk ga ik dus mijn Kaptein Mobylette AV50s uit 1973 vergelijken met mijn toen nieuwe Yamaha Neo?s (scooter) uit 2005.

Mijn mobylette


Mijn Yamaha Neo's


Ik stap op mijn Neo?s en tada, het eerste verschil. Het gewicht. Neo?s is zo?n 80 kilo (dacht ik) en mijn mobylette is 50 kilo. En dat merk je! De Neo?s is heel moeilijk te hanteren. Mijn mobylette til ik gewoon op en zet ik overal neer waar ik wil. Omdat mijn mobylette lichter is kan je er dus ook beter mee scheuren (hard rijden). Je gooit dat ding elke kant op die je wil (in bochten dus). Weegt toch niks. Dat lukt je niet met een Neo?s. En dan de draaicirkel. Bij de Neo?s is dat hopeloos. Net een auto. Even een plek zoeken waar ik hem kan omdraaien. Mobylette til je dus gewoon op en klaar is kees. Maar goed. Genoeg gepraat over het gewicht.

Nu de rij eigenschappen. De Neo?s heeft heel veel meer acceleratie dan de mobylette. (dat benzine verbruik verschil moet ook ergens in zitten). De snelheid van beiden voertuigen is even hoog/laag. Daarnaast reageert de gashendel vrij laat op wat jij doet. De mobylette is super direct. Alles wat je doet aan de gashendel voel je meteen! Bij de Neo's moet je even wachten voordat er een verschil komt.

Dan nu de wegligging. De Neo?s heeft erg stugge vering. Is ook gemaakt om 2 personen te kunnen rijden. Mobylette heeft zeer soepele vering. De vering is ook niet gedempt. Dit geeft een zeer goede wegligging. Hij heeft een veel betere wegligging dan de Neo?s. Plat door de bochten met de mobylette is geen probleem! Gaat niet zo makkelijk met de Neo?s. Je voelt meteen dat hij wegglijdt.

Remmen is ook een onderdeel van rij gedrag. De remmen op de Neo?s zijn zeer netjes. Bij de mobylette zijn ze met veel onderhoud ook goed te houden. De mobylette heeft een remweg van 7 meter als je met een snelheid rijd van 45 km/h. Dit is van 45 km/h naar 0 km/h in 1.1 seconde! (een zeer degelijk bevestigd stuur is aan te raden want met een dergelijke remkracht klap je zo door het stuur heen en dan lig je ineens voor je brommer op de grond). De Neo?s met zijn hogere massa kan deze remweg evenaren. De Neo?s heeft niet veel onderhoud nodig om deze remkracht te behouden.

Verlichting dan. Neo?s is overduidelijk beter dan mobylette. De verlichting van mijn mobylette is echt slecht. Zo was dat vroeger. De verlichting van de Neo?s is daarentegen erg goed. Ook met remlicht. Ook iets wat mijn mobylette niet kent. En dan de spiegels. Iedereen haalt ze er af bij een scooter. Ziet er ook echt niet uit. Ben ik met ze eens, maar het is echt zo fijn. Lekker laten zitten! Ook dat heeft de mobylette niet (misschien iets om aan te schaffen?).

Ondertussen wordt mijn mobylette wel een beetje afgeknald. Laten we het nog erger maken. Een scooter heeft veel meer comfort (trilt niet als een gek). Met een grote opbergruimte. Je kan er met 2 personen opzitten. Je zit achter een kap. Is in de winter minder koud. De motorblokdemping is veel beter dan bij mobylette. Hij is ook nog eens een stuk stiller en heeft forced aircooling! De beste koeling die er is voor een brommer (en ja, zelfs beter dan vloeistofkoeling!)

Helaas kan ik nog niet verder met vergelijken. Hoe houden beiden brommers zich. De Kaptein Mobylette heeft 22.000 km vlekkeloos gereden! En dat was nog niet eens de max! Hoever hij nog zou kunnen blijft altijd de vraag. Ook is de mobylette 7 jaar in bedrijf geweest voordat hij werd weggezet. Ik ben ondertussen wel overtuigd van de kwaliteit van de kaptein mobylette. Alleen je moet het wel ff goed in elkaar zetten. De scooters van tegenwoordig staan daarentegen bekend om de korte levensduur. Alles dat niet per se van metaal hoeft te zijn is van kunststof en dus heel erg tijd gevoelig. Vroeger hadden ze haast geen kunststof dus was alles van metaal en dat is zeker een + punt van de mobylette.

Last edited by Franky; 20/10/07 10:40.

Vonkentrekker
Re: Oud verslag over mijn mobylette en Yahama neo's [Re: Franky] #4901
26/10/07 12:30
26/10/07 12:30
Joined: Dec 2006
Berichten: 41
Nieuwendijk, 40 km boven Breda
MotoM Offline
Lid
MotoM  Offline
Lid

Joined: Dec 2006
Berichten: 41
Nieuwendijk, 40 km boven Breda
In verhouding zijn Yamaha Neo's juist slap geveerd, vergeleken met andere scooters. Het hogere gewicht komt natuurlijk ook door de grote benzine tank, maar dat is geen 30 kilogram verschil.


Ik viel voor jou midden op de straat, Ik zag jou op tijd maar de stoeprand te laat.
Re: Oud verslag over mijn mobylette en Yahama neo's [Re: MotoM] #4918
28/10/07 19:45
28/10/07 19:45
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline OP
Expert
Franky  Offline OP
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
hmm als mijn neo's slap geveerd is, dan wil ik niet weten wat stug geveerd is :P

Het gewicht zit hem vooral in het frame. Het fame loopt in een vreemde bocht maar toch is het ongelofelijk stug. Het is een zeer sterk frame.

Benzine tankje: 6 kilo
Olie tank: 1 kilo
Tikt ook wel aan.


Vonkentrekker
Re: Oud verslag over mijn mobylette en Yahama neo's [Re: Franky] #4987
20/11/07 21:58
20/11/07 21:58

A
Anoniem
Ongeregistreerd
Anoniem
Ongeregistreerd
A



Heeft te maken met gewicht van de afgeveerde massa.
Hoe groter die is hoe oncomfortabeler het effect van vering.

Had een oud boek van de LTS ff uit de kast gepakt :-)

p.s. misschien zeg ik nu wel iets heel doms :-P

Last edited by kaptein; 20/11/07 22:00.
Re: Oud verslag over mijn mobylette en Yahama neo's [Re: ] #4989
20/11/07 22:15
20/11/07 22:15
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
L.S,
Grote massa's kun je uitstekend afveren en dempen.
Denk maar aan zware motoren en grote Amerikaanse auto's.
Lichte brommertjes met ongedempte voorvorken veren veel minder comfortabel.
Lees het boek nog eens een keer goed door.....
Groet,
Henk




april
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.019s Queries: 15 (0.003s) Memory: 2.8682 MB (Peak: 3.1824 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-28 10:34:10 UTC