Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 17 guests, and 2 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 1 van 2 1 2
Grotere trekkracht bij mistig weer. #4891
25/10/07 15:12
25/10/07 15:12
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline OP
Professor
De_Baron_001  Offline OP
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
L.S.
Ik zit al een tijdje met een vraag wat de oorzaak is dat tweetakt mototren bij mistig weer beter lopen. Het tegengestelde slechter trekken op een helling bij warmer weer heb ik ook vaak waargenomen. Natuurlijk is koudere lucht zwaarder dan warme lucht. De cilinder krijgt dus meer zuurstof. In dat geval zou een extra zuurstoftoevoer onder extreme omstandigheden tot betere prestaties moeten leiden. Een andere verklaring is dat de (mist-)waterdruppels zorgen voor een homogenere verdeling van lucht en brandstof. Tot slot bestaat de mogelijkheid dat water als een katalysator werkt. Ben benieuwd of er iemand een sluitende verklaring voor heeft.
Groet,
Henk



Re: Grotere trekkracht bij mistig weer. [Re: De_Baron_001] #4892
25/10/07 18:22
25/10/07 18:22
Joined: Sep 2007
Berichten: 8
M
mobydouwe Offline
Junior lid
mobydouwe  Offline
Junior lid
M

Joined: Sep 2007
Berichten: 8
In een tractorblad heb ik eens een stuk gelezen over waterinjectie bij zware motoren.
Hier werd dan via een aparte injector een beetje water ingeneveld.
Bij motoren die soms langere tijd stilstonden gaf dit problemen, voor het uitzetten moest je de waterinjector uitzetten.
Gebeurde dit niet dan ging de motor uit met water in de cilinder met alle roestgevolgen vandien.
Welke werking dit water chemisch heeft weet ik niet.
Wel is het zo dat koude lucht krimpt en dus per kubieke meter meer zuurstof bevat.
Dit principe hebben veel vrachtwagens (intercooler) hier wordt de inlaatlucht via een "koelkast"in de motor geleid.
Dus is het best logisch dat je dit bij een brommer ook merkt bij verschillende temperaturen.

Re: Grotere trekkracht bij mistig weer. [Re: mobydouwe] #4893
25/10/07 19:10
25/10/07 19:10
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline OP
Professor
De_Baron_001  Offline OP
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
L.S.
Bij een intercooler wordt de hete samengeperste lucht uit de turbocompressor afgekoeld. Hete lucht heeft een slechte invloed; daar zijn we het overeens. Maar die waterinjectie van die tractor wijst erop dat er nog iets anders een rol speelt.
Maar wat dan?
Groet,
Henk



Re: Grotere trekkracht bij mistig weer. [Re: De_Baron_001] #4905
26/10/07 19:21
26/10/07 19:21
Joined: Feb 2007
Berichten: 22
L
langemeijer Offline
Junior lid
langemeijer  Offline
Junior lid
L

Joined: Feb 2007
Berichten: 22
Natuurlijk is er iets anders , de waterdamp valt uiteen in zuurstof- en waterstofgas en deze beide zorgen er voor dat meer vermogen geleverd kan worden. Vandaar dat de acceleratie beter is met mist.

m. vr. groet Peter.

Re: Grotere trekkracht bij mistig weer. [Re: langemeijer] #4909
26/10/07 20:21
26/10/07 20:21
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline OP
Professor
De_Baron_001  Offline OP
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Orgineel bericht geplaatst door: langemeijer
Natuurlijk is er iets anders , de waterdamp valt uiteen in zuurstof- en waterstofgas en deze beide zorgen er voor dat meer vermogen geleverd kan worden. Vandaar dat de acceleratie beter is met mist.
m. vr. groet Peter.


Nadat ik een artikel heb gelezen van de FOM (niet fiets-o-matic , maar stichting Fundamenteel Onderzoek der Materie) FOM vermoed ik dat ik het proces snap.
Het water is in vloeibare vorm niet zo stabiel als ik dacht. In vloeibare vorm bij temperatuurfluctuaties valt het uiteen in een hydroniumion (H3O+) en een hydroxide-ion (OH-). Hiervoor is energie nodig, die uit de omgeving wordt gehaald. Dit strookt met het verhaal van interne koeling van Ben Kaptein. Bij temperatuurstijging t.g.v. de verbranding wordt het water gasvormig en er vormt zich weer stabiel waterdamp. Hierbij komt dan extra energie vrij.

Wat denken jullie van die theorie?
Groet,
Henk

Last edited by De_Baron_001; 27/10/07 13:31.


Re: Grotere trekkracht bij mistig weer. [Re: De_Baron_001] #4910
27/10/07 11:05
27/10/07 11:05
Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Peter V Offline
Superlid
Peter V  Offline
Superlid
****

Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Ik weet wel dat je bij Saab destijds setjes kon kopen voor waterinjectie om het vermogen wat op te krikken.
Volgens mij hebben ze die trouwens nog.

Re: Grotere trekkracht bij mistig weer. [Re: Peter V] #4917
28/10/07 19:39
28/10/07 19:39
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Hmm... leuk topic Dit is het eerste wat in mijn opkomt. Het is maar een theorie die ik hier even ter plekke bedenk

Als dat water in je cilinder komt dan gaat het koken lijkt mij.
Ik weet niet meer precies wat het getal was maar als water kookt neemt het volume gigantische toe.
Als je er nou eens vanuit gaat dat het water nog niet kookt als het in je carter zit. Dan zal het gaan koken in je verbrandingskamer (onder hoge druk wordt het kookpunt wel hoger). Hiermee krijg je dus stoom kracht boven op je verbrandings kracht.
De verbrandingskracht zal wel afnemen omdat de temperatuur in de verbrandingskamer lager komt te liggen. Maar de stoomkracht is vele malen groter dan het verlies in verbrandingskracht.

Last edited by Franky; 28/10/07 19:40.

Vonkentrekker
Re: Grotere trekkracht bij mistig weer. [Re: Franky] #4919
28/10/07 21:29
28/10/07 21:29
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline OP
Professor
De_Baron_001  Offline OP
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
L.S.
Een leuk artikel in de wiki geeft wat bevestiging en meer duidelijkheid.
artikel in wiki
Een interessante zin daarin is de volgende:
The initial injection of water cools the fuel-air mixture somewhat, which increases its density and hence the amount of mixture that enters the cylinder. But the greater effect comes later during combustion when the water takes in significant amounts of heat energy as it converts from liquid to gas (steam), increasing piston pressure (torque) and reducing the peak temperature with its resultant NOx formation as well as the amount of energy absorbed into the cylinder walls. The duration of combustion is said to be longer. An interesting side effect that has been reported by some is that water injection effectively "steam cleans" the engine interior, resulting in less carbon residue buildup. Glowing hot carbon deposits are a known cause of knocking.

Ik denk dat we al een goed stuk in de goede richting zitten.
Dit model klopt ook t.a.v. de energiestromen. Minder warmteafgifte, een lagere verbrandingstemperatuur, maar een hogere druk boven de zuiger.

Groet,
Henk

Last edited by De_Baron_001; 28/10/07 21:42.


Re: Grotere trekkracht bij mistig weer. [Re: De_Baron_001] #4921
29/10/07 08:06
29/10/07 08:06
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Mooi artikel
Maar het effect bij normale motoren is dus zeer laag zeggen zei. jmmr

Maar het idee is wel grappig. Even water en benzine tanken :P
Ik heb ook ooit een stuk gelezen over een 6-takt. Dat was een normale 4-takt die ook nog een stoom slag had. Zo had je 6-takt. De stoom wordt gemaakt door de hitte van de motor. Dit was een eenmans projectje.


Vonkentrekker
Re: Grotere trekkracht bij mistig weer. [Re: Franky] #4923
29/10/07 11:21
29/10/07 11:21
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline
Superlid
mobychris  Offline
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Interresant!!

Ik kan me voorstellen dat dat uiteenvallen in zuurstof en waterstof niet kan daar dit alleen elektrolitisch te scheiden valt. De uitzetting van damp naar stoom (wat in luttele miliseconden gebeurd) na ontbranding geeft zulk overhit stoom en enorme uitzetting waaardoor het volume boven de cylinder groter is dan bij droge ontbranding. Niet te vergeten de koelende waarde van fijne waterdamp waardoor het brandstof mengsel lekker koel blijft.

Chris

Pagina 1 van 2 1 2

mei
M T W T F S S
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 31
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.022s Queries: 16 (0.004s) Memory: 2.9167 MB (Peak: 3.1824 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-05-02 10:52:27 UTC