Jongens, dat is lang geleden....
Ik kwam bij toeval deze site tegen en een hoop jeugd herinneringen kwamen weer opborrelen.
het is zo'n 20 jaar geleden, maar ik herinner me het nog wel een beetje.
Ik kon toen een aluminium chroomwand cilinder op de kop tikken zover ik weet 65cc max, (anders paste de cilinder lippen niet meer in het blok) dat ging als de bananen, boven de 100.
het liep niet lang, zuigerpin veertje los, daar ging mijn mooie cilinder, dat aluminium is toch niet goed bestand tegen een crash als dat.
een andere keer liep ook de zuigerpin eruit met een standaard stalen fs1 cilinder en die had de tussenwand van de spoelpoort er bijna uitgebroken.
eerst dacht ik: daar gaat mijn cilinderke, maar toen herinnerde ik me de puch maxi cilinderkes en die hebben geen tussenwand in de cilinder.
Ik heb toen de hele tussenwand eruit gebroken en dat liep zowaar erg snel.... joekel van een spoelpoort ha ha.
De uitlaatpoort probeerde ik zo breed mogelijk te maken zonder dat ie vastliep, niet hoog.
Hoe breder, hoe meer koppel bij laag toerental, en hoog maakt het alleen maar een jankbak waarmee je nauwelijks weg komt, (slijt koppelingen bij de neten)
de zuiger veilde ik aan de onderkant af om de spoelpoort langer open te houden
de bovenkant van de zuiger veilde ik aan de zijkanten af bij de spoelpoorten om die ook langer open te houden.
de compressie hield ik hoog door een 50 cc kop te zetten op 65 cc cilinder (wel de randjes van de kop een beetje afgevijld om te zorgen dat de zuiger niet de kop raakt...
ik had toen mijn brommertje wel wat aangepast.
ik ben 2 meter lang en daarom wat verhoogd:
voor een voorvork van een motorcrosser montesa 250cc, en achter kreidler veren...
was wel een apparaat, is uiteindelijk wel door de politie opgepakt....
nou... dat was het wel dacht ik zo....
ik vind het wel leuk om te horen dat de fs1 nog steeds zo in trek is...
groetjes uit het zwoele Jakarta...