Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Ruud van Kempen, MrStumpeh, Dino46, deyam, Vino B. Uster
3394 Geregistreerde gebruikers
Wie is online
0 geregistreerd (), 14 Gasten 0 Zoekmachines online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 3 van 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >
Onderwerpinstellingen
Stem op dit onderwerp
#4171 - 16/04/07 07:03 Re: Het grote Franky vraag topic [Re: MobyJoost]
Franky Offline
Expert
***

Geregistreerd: 17/08/05
Berichten: 656
Locatie: Wageningen
I know.
Alleen zo heeft een mobylette wel 2 kettingen en 1 V-snaar. En dat wekt veel verbaasde blikken op. Is wel grappig
_________________________
Vonkentrekker

Omhoog
#4172 - 16/04/07 09:40 Re: Het grote Franky vraag topic [Re: MobyJoost]
MotoM Offline
Lid

Geregistreerd: 22/12/06
Berichten: 41
Locatie: Nieuwendijk, 40 km boven Breda
Je hoeft hem niet zo lang in te rijden, als je maar niet lang volgas rijdt komt het wel goed.
_________________________
Ik viel voor jou midden op de straat, Ik zag jou op tijd maar de stoeprand te laat.

Omhoog
#4182 - 17/04/07 21:01 Re: Het grote Franky vraag topic [Re: Franky]
De_Baron_001 Offline
Professor
****

Geregistreerd: 05/12/05
Berichten: 1522
Orgineel bericht geplaatst door: Franky
Ah, ik zat dus kwa naamgeving er naast. Ik dacht dat het freewheel die grote snaarschijf was. Dan snap ik de post van de Baron ineens ja.
Ik zal in het in mijn achterhoofd houden die trapperas. Mijn hoofd doel op het moment is dat ding rijdend te krijgen voordat de school gekte weer begint. En dat is al over een week.

Maar wat is dan wel het freewheel. Iets op je achterwiel? Ik zie daar een groot tandwiel en een klein tandwiel met een ratelsysteempje. Wat daarvan is het freewheel?



Franky,
Hierbij een verzameling van die freewheels. Momenteel worden veel van die dingen vervangen. Ik was dus door mijn eigen voorraad heen, maar vond op http://www.ebay.fr weer een aantal. Het freewheel moet wel goed gesmeerd worden, want het draait constant mee; ook als je niet trapt. Je hoort het freewheel dan zachtjes ratelen. Het onderhoud aan de meeste freewheels is belabberd en ze zitten vaak onder het vet en modder.
Groet.
The one and only red SP94TT-rider Henk


Bijlagen
50-freewheel.jpg


_________________________


Omhoog
#4190 - 19/04/07 15:04 Re: Het grote Franky vraag topic [Re: De_Baron_001]
55marathon Offline
Junior lid

Geregistreerd: 28/09/06
Berichten: 20
Locatie: Hattem
Stomme/domme vraag misschien, maar hoe zit dat freewheel vast op de as? en hoe kan je hem reinigen/smeren?

Mijne hoor ik rustig ratelen en weinig lawaai maken, maar vies worden doet ie vast wel! Om nu preventief onderhoud te plegen is het handig als ik even weet hoe het moet!

Omhoog
#4195 - 19/04/07 21:30 Re: Het grote Franky vraag topic [Re: 55marathon]
De_Baron_001 Offline
Professor
****

Geregistreerd: 05/12/05
Berichten: 1522
Een freewheel zit niet op de as , maar op de naaf vastgeschroefd.
Reinigen met wasbenzine of tweetakt en een tandenborstel en daarna rijkelijk smeren met smeerolie.
Groet,
H.
_________________________


Omhoog
#4198 - 20/04/07 11:55 Re: Het grote Franky vraag topic [Re: De_Baron_001]
Franky Offline
Expert
***

Geregistreerd: 17/08/05
Berichten: 656
Locatie: Wageningen
en die smeerolie. Probeer jij die in dat freewheel te krijgen?
_________________________
Vonkentrekker

Omhoog
#4199 - 21/04/07 21:00 Re: Het grote Franky vraag topic [Re: Franky]
De_Baron_001 Offline
Professor
****

Geregistreerd: 05/12/05
Berichten: 1522
Je zou WD40 er tegenaan kunnen spuiten of met met een flacon smeerolie tegen het draaiende freewheel houden en olie in de ronde gleuf spuiten. Via die ronde gleuf wordt de olie snel opgenomen.
Groet,
H.


Bijlagen
51-freewheel_smering.jpg




Bewerkt door De_Baron_001 (21/04/07 21:03)
_________________________


Omhoog
#4218 - 24/04/07 18:51 Re: Het grote Franky vraag topic [Re: De_Baron_001]
Franky Offline
Expert
***

Geregistreerd: 17/08/05
Berichten: 656
Locatie: Wageningen
Zo vandaag onderdelen binnen gekregen. Leuk. Maar helaas niet compleet.

Wat overigens wel leuk nieuws is, ik heb een passend stuurslot van het goede merk. Helaas kon ik het veertje van de Baron niet plaatsen. Het sluit ringetje dat er onder zit schoot er steeds onderuit. Ik heb van alles geprobeerd om dit probleem op te lossen maar niks hielp. Een lasje op de juiste plek zou de oplossing zijn. Helaas bezit ik geen lasapparaat. En dit begint mij ondertussen aardig dwars te zitten.

Maar verder geen probleem. Zonder het veertje doet het stuurslot het ook. Heerlijk, eindelijk een sleuteltje bij de brom.
Mijn vader herkende zelfs de sleutel nog!

Nieuwe vraag
Slotjes van de zuiger. Welke kant moeten die op? Mijn gevoel zegt dat het bij een mobylette helemaal niks uit maakt (tenzij de zaak is aangepast). KLopt dat?


Bewerkt door Franky (24/04/07 18:53)
_________________________
Vonkentrekker

Omhoog
#4220 - 25/04/07 18:12 Re: Het grote Franky vraag topic [Re: Franky]
MobyJoost Offline
Superlid
****

Geregistreerd: 21/01/07
Berichten: 399
Locatie: Rotterdam
Ze horen naar de voorkant. Ze zitten precies verdeeld, vanuit het midden van de cilinder en passeren langs de uitlaatpoort. Doe je ze naar achteren, dan komt er ??n in de knoop met de inlaatpoort, die is n.l. uit het midden geplaatst. Mocht hij er achter blijven hangen, dan ben je de pineut. Groetjes, joost

Omhoog
#4241 - 01/05/07 10:52 Re: Het grote Franky vraag topic [Re: MobyJoost]
Franky Offline
Expert
***

Geregistreerd: 17/08/05
Berichten: 656
Locatie: Wageningen
Aan elke dag komt een einde. Zo ook aan deze dag. De 3de dag sleutelen aan de mobylette. Een bijzondere dag. Dit zou namelijk de dag zijn waar ik mijn mobylette weer zou kunnen starten.

Verslagje
Ik begon vanochtend met blok waar bijna alles op zat op de koppeling en het vliegwiel na. Na wat simpel klus werk zat de koppeling er al op. Vliegwiel stelt ook niet veel voor. Ook zo klaar. Prachtig blok om te zien! Nog nooit zo mooi geweest. Allerlei onderdelen gespoten in metaal kleur. Ik keek wel een beetje raar tegen mijn nieuwe uitlaat aan. Deze stond te ver naar achter voor mijn gevoel. Maar ach, gewoon proberen en maar zien.

Toen moest er een nieuwe massa draad gemaakt worden. Dit bleek een probleem te zijn. Mijn soldeerbout was niet sterk genoeg (16 W). Ook een aansteker bood geen uitkomst. Dus toch maar even langs de buren. Die hadden een soldeerbout van 60 W. Met dit vermogen was het zo gepiept.

Toen moest mooie blok gericht worden. Hiermee bedoel ik dan het richten van de pulleys. Weer een probleem. Ik kon de blok ophanging aan de bovenkant wel veranderen. Maar aan de onder kant niet. Dus mijn blok kwam ineens scheef te staan. Dus toch maar weer terug gezet.

De rest van de montage liep vrij soepel. Maar mijn voorgevoel over de uitlaat bleek te kloppen. De uitlaat stond zo ver naar achter dat mijn brom niet meer op zijn standaard kon! Dus blok er weer onderuit. Maar er viel niks aan te doen! De uitlaatbocht leek wel verkeerd. Maargoed, ik wou vandaag mijn brommer starten dus het blok, met de te lange uitlaat, er weer onder gehangen en alles weer aangesloten.

En toen werd het spannend. Hoe gaat het blok lopen. Doet hij het ?berhaupt wel?
Na de laatste check mocht ik hem aan gaan fietsen. Na 3 meter hoorde ik de het eerst plofje al! Hij deed iets! De rookwolk bevestigde dat ook. Wel vreemd. De koppeling greep nog niet aan voor mijn gevoel. Of nouja, ik hoorde hem niet aangrijpen. Nog een stukkie fietsen en ja hoor. Ik had hem al aan. Stationair kreeg ik hem niet maar met bij fietsen liep hij wel. Nog meer fietsen en toen liep hij ineens stationair. Snel even bij stellen zodat hij ook stationair zou blijven draaien. Ondertussen kwam de buurman al aangelopen om even te zeggen dat de brom dit keer een heel beschaafd geluidje maakte (dit is wel eens anders geweest). Ondertussen stond mijn deel van de straat helemaal blauw van de rook. Na een tijdje stationair gedraaid te hebben werd het tijd voor zijn eerste metertjes. Stotterend ging hij vooruit met een hele grote rookwolk erachter. Na heel wat langzame metertjes werd de rook minder. Ook begon hij mooier te lopen.Dat hoorde ook zo. Voordat ik hem starte heb ik wat olie in het blok gedaan. Hierdoor zijn hij in het begin altijd smering hebben. Alleen de rook productie is nou niet bepaald weinig.
Nadat ik de hele wijk was rond getuft leek mij het wel weer genoeg voor vandaag. Dus was het tijd om een overzicht te maken van alle kwaaltjes die hij nu weer heeft.
- Uitlaat die veels te ver naar achter steekt.
- Een gloeiend heet vliegwiel (deze komt dus ergens tegenaan)
- Een motor die altijd uit valt als je remt
- Een lekkende pakking bij de uitlaat
- Een V-snaar die tegen mijn koppeling aan komt en daardoor snel kapot aan het gaan is
- Een top van 36 km/h (dit is wel erg weinig)
- Een gammele uitlaat bevestiging. Dit zorgt voor heel veel geluid.

Deze kwaaltjes zijn mij wel bekend ondertussen. Op de top van 36 km/h na en het vliegwiel dat aanloopt. Dit is wel zorgwekkend. Ik zal de zaak weer open moeten gooien.
_________________________
Vonkentrekker

Omhoog
Pagina 3 van 9 < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 >

november
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30
Forum Statistieken
3,394 Leden
39 Forums
2,717 Onderwerpen
9,513 Berichten

Max Online: 64 @ 17/09/15 15:19
Top Posters
De_Baron_001 1522
Redactie Bromfiets 925
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken