Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 26 guests, and 2 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 2 van 3 1 2 3
Re: Enkele variateur [Re: De_Baron_001] #4578
20/07/07 19:22
20/07/07 19:22
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline OP
Superlid
MobyJoost  Offline OP
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Ik heb mij zelf een AV 48 aangeschaft. Enn EEG met een variateur! Een enkele weliswaar, maar toch! En maar ?150,-, met kenteken! Het enige dat mist, is het embleem op de tank. Het oude, aluminium model, niet de sticker van de latere. Heeft iemand er ??n. Groet, Joost.

Re: Enkele variateur [Re: De_Baron_001] #4619
29/07/07 11:49
29/07/07 11:49
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline OP
Superlid
MobyJoost  Offline OP
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Ja ja, ik heb mij maar een AV48 aangeschaft. ?150 met kenteken en , verrassing, maar 1319 km op het, zeker originele, tellertje. Heb als eerste wat kilometertjes gereden (met nieuwe benzine). Werd duidelijk, wat als eerste te doen. 2 nieuwe kettingen en het achtertandwiel vastzetten. Dus achterwiel eruit, tandwiel eraf, rem uitelkaar (als je toch bezig ben) alles schoongemaakt en weer gemonteerd, nieuwe kettingen erop en afstellen. direkt al groot veschil. Ook gelijk een benzinefilter gemonteerd! Variateur werkt als een droom, maar gaat toch nog wel uit elkaar. De rechtervorkpoot is wat verbogen en de voorvork is in z'n geheel niet zo fris meer. Heeft iemand nog iets, Mag ook een verende van een EEG zijn. De zon gaat schijnen,ik ga even een stukje rijden!Groet, Joost.

Last edited by MobyJoost; 29/07/07 11:50.
Re: Enkele variateur [Re: MobyJoost] #4626
03/08/07 09:25
03/08/07 09:25
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline OP
Superlid
MobyJoost  Offline OP
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Goede tijden, slechte tijden. Om de wat gevoeliger geesten op dit forum niet voor het hoofd te stoten, zal ik hier niet de vervloekingen plaatsen, die vanmorgen in mij opborrelden. Met een hoop geknutsel heb ik al heel wat kleine gebreken van mijn nieuwe AV48 opgelost. Losse tandwielen, normaal zadel, remmen schoon, De helft van de kabels al vernieuwd, nieuwe telleraandrijver en -kabel, nieuw tandwiel en remschoenen besteld etc. Er zit van alles niet goed vast, maar het gaat (ging) zeer de goede kant op. En zo'n lekker motortje, loopt (liep) als een zonnetje. Vanmorgen zag ik, dat er iets was met het (mooie, originele) achterlichtje. Het lampje (dat er al inzat bij aankoop) had zich vastgesmolten aan het lampe-glas (-plastic). Dat was niet zo bij aankoop en ik had dat lampje nog niet aangepakt. If it ain't broken, don't fix it. En het werkte gewoon. Raar. Ik had niet het juiste lampje, dus maar even wachten. Vervolgens de benzinekraan opengedraaid, om een stukje te rijden; loopt de benzine zo onder de motor uit. Gisteren dichtgedraaid, niets aan de hand. En nu ineens de vlotter vast. Ook raar. Carbu gedemonteerd en schoongemaakt(benzinefilter had ik direkt na aankoop van de brommer gemonteerd). Ook weer gefixed, trappen, lopen en rijden maar! Na 500 meter een hoog, metalig ping-geluid (dat ken ik en het voorspeld niet veel goeds)en totaal verlies van vermogen. Dus maar naar huis gefietst en motor gedemonteerd en ja hoor, in iedere spoelpoort, aan de bovenkant een deukje en op de corresponderende plekken op de zuiger een brede groef. Eigenlijk is er over een breedte van ongeveer 4 mm, een laagje van de zuiger afgeschaafd. Vastloper. Cylinder is verder niet beschadigd, maar de zuiger is afgeschreven. De zuigerveren zijn vastgeperst in hun groeven (compressie weg en dus vermogen ook weg).Kan je voorstellen, dat ik niet happy ben. Ook, omdat de zuigerpen niet wil loskomen en ik er niet op wil slaan, die foute keuze heeft al eerder tot desastreuze resultaten geleid. Ik heb dus echt een zuigerpen-duwer nodig. Wat er mis is gegaan is me een raadsel. Het motortje liep echt geweldig, en ik had geen reden, aan te nemen, dat dit zou gebeuren. Maar goed, ook weer een kans, om alles echt goed schoon te soppen. Wie weet, waar ik zo'n zuiger-pen gereedschap kan kopen, of heeft iemend een geniaal simpel alternatief? Groet, Joost.

Re: Enkele variateur [Re: MobyJoost] #4628
05/08/07 21:54
05/08/07 21:54
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Beste Joost,
Ik heb de mijn pistonpenuitdrijver gekocht van iemand, die momenteel in Frankrijk op vakantie is.
Ik weet niet precies wanneer hij terugkomt (1 tot 2 weken).

ALs je bij mij in de buurt komt kun je de mijne wel gebruiken.
Een truc om de pen te verwijderen is;
verwarm de zuiger tot circa 100 graden. De zuiger zet uit en je kunt de pen eruit tikken. De zuiger wel goed ondersteunen, zodat er geen grote krachten op de drijfstang komen.
Welke letter staat bij jouw op de cilinder ingeslagen?
Groet,
Henk



Re: Enkele variateur [Re: De_Baron_001] #4631
05/08/07 23:32
05/08/07 23:32
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline OP
Superlid
MobyJoost  Offline OP
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Er staat de letter B ingeslagen. De zuiger was er ??n, waar aan de achterkant (inlaatpoort) eenrechthoekig stukje uit de rok van de zuiger is weggelaten. Dit geeft een wat vroegere instroming en wat meer pit (denk ik). Als ik van bovenaf in de cylinder kijk, zie ik de sporen van het honen. Betekent dat, dat de cylinder nog niet helemaal ingelopen was en mijn smering van 1;40 mischien wel te schraal is geweest? Ook was het hele motortje erg lang niet schoon gemaakt en zat er overal een dikke koek van zand en verbrande olie. Niet zo best voor de koeling. Het is een franse brommer (10 mm carb en wat grotere poorten). Ik heb ooit een nieuw cylindertje met zuigertje gekocht, waar ook een grotere inlaat poort inzat en waarvan het zuigertje ook dat stukje onder aan de achterkant miste. Ben ik bij een Nederlandse moby nooit tegengekomen. Ook ben ik meerdere zuigers tegengekomen, waarvan ik de zuigerpen er zo uit kon duwen. Bij deze niet en ik ga het zeker niet meer forceren. Hoe vind je de juiste zuiger bij de juiste cylinder. Hoort er op de zuiger dan niet ook een letter te staan? Ik wil m'n AV48 echt weer rijdend hebben, want hij reed fantastisch. Eigenlijk lekkerder dan mijn AV92. Ik ben meer gewend aan de EEG-zit. En ik heb alweer meerdere onderdelen in bestelling (tandwielen, remschoenen).Ik ga eerst de cylinder maar weer monteren, zodat ik het blokje verder kan schoonmaken, zonder dat de rommel erin loopt. En ik ben zeer ge?nteresseerd in de pistonuitdrijver als je kennis weer in het land is. Groet, joost.

Re: Enkele variateur [Re: MobyJoost] #4632
06/08/07 10:16
06/08/07 10:16
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Beste Joost,


Er staat de letter B ingeslagen.
De zuiger moet dan A, B of C zijn. Op zuigers staan (meestal) ook letters.
Dat vierkantje komt soms ook bij Kaptein voor.


Hij reed fantastisch. Eigenlijk lekkerder dan mijn AV92.
Een variateurmodel maakt gemiddeld altijd meer toeren dan een automaatje met een vaste overbrenging. Als de tussenbak gaar is en dat geldt voor veel van die bakjes, dan rammelt het nog meer.
Ik heb laatst nog een bak gereviseerd die redelijk liep, maar hij lekte. Alle lagers en pakkingen waren slecht en ook het hoofdtandwiel. Dure grap om zo'n bak te laten reviseren.
Ik zal je het adres toesturen, waar je die zuigerpenuitdrijver misschien kunt bestellen.
Groet,
Henk



Re: Enkele variateur [Re: De_Baron_001] #4634
06/08/07 21:14
06/08/07 21:14
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline OP
Superlid
MobyJoost  Offline OP
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Waar haal je dan in vredesnaam een nieuw tandwiel vandaan?, dat lijkt me nou echt iets, dat echt zeldzaam is.
Weet je ook welke maten er bij die letters van de zuigers horen? Het zuigertje, dat bij dat nieuwe setje hoort dat ik heb, zegt A en daarbij 38,94. Gemeten met mijn mooie, nieuwe, digitale schuifmaat, zit dat tussen de 38,88 en 38,92 mm.Het is een vertex-zuiger, de fabrikant van de cylinder weet ik niet.Groet, joost.

Re: Enkele variateur [Re: MobyJoost] #4635
06/08/07 21:18
06/08/07 21:18
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline OP
Superlid
MobyJoost  Offline OP
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Ja, en nu lees ik dat andere berichtje van Henk en gelijk maar even gedaan.En de maten gevonden.groet, Joost

Re: Enkele variateur [Re: MobyJoost] #4637
06/08/07 21:51
06/08/07 21:51
Joined: Sep 2002
Berichten: 189
Wolphaartsdijk
P
piet Offline
Superlid
piet  Offline
Superlid
***
P

Joined: Sep 2002
Berichten: 189
Wolphaartsdijk
hallo Joost lijkt mij dat je met de cilinder bij de beer bent genomen,de Mobys zijn altijd uitgevoerd met een chroomwand cilinder deze mag je niet hoonen,je kan het wel doen maar dan gaat het chroom laagje van de wand, met als het gevolg dat de zuiger door een stroeve alluminium wand mag gaan boksen.
Het aanbrengen van het chroom konden ze vroeger nog niet zo naukeurig daarom werd iedere cilinder gemeten en gecodeerd met een letter wat weer gekoppeld was aan een maat voering,dit is al uitgelegd door Henk.
Ik ga in oktober eeb sleutel dag organizeren misschien is dit wel een aardig onder werp als dag special.
Groeten Piet

Re: Enkele variateur [Re: piet] #4638
06/08/07 22:13
06/08/07 22:13
Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
MobyJoost Offline OP
Superlid
MobyJoost  Offline OP
Superlid
****

Joined: Jan 2007
Berichten: 399
Rotterdam
Ja piet, dat bedacht ik me ook. Honen is voor gietijzeren cylinders, of aluminium met een stalen bus, zoals op m'n AV31. Doet me wel afvragen, wie dan die cylinder onderhanden genomen heeft en waarom. Als je een cylinder kan honen en je hebt de machine omhet te doen, zou je toch wel weten, dat dat met een nikasil cylinder niet kan. Misschien heeft hij al eerder een probleem gehad.De lage kilometrage leek me wel acceptabel gezien de staat van het mechanisch gedeelte. Misschien toch maar dat andere cylindertje monteren. De cylinder, die gehoond is is trouwens de originele van mijn AV48. de nieuwe cylinder is perfect glad en echt nieuw. Heb je trouwens nog kunnen kijken naar die silent blocs? Die AV48 staat nu wel uit elkaar, maar dat betekend niet, dat ie afgeschreven is. Daar reed ze veel te lekker voor. Ik hab ook al nieuwe remschoenen besteld. Die sleuteldag lijkt me wel wat Doe je dat dan in Wolphaartsdijk? Groet, Joost.

Pagina 2 van 3 1 2 3

maart
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.034s Queries: 16 (0.006s) Memory: 2.9203 MB (Peak: 3.1821 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 13:55:32 UTC