Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 26 guests, and 2 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rating: 5
Pagina 8 van 10 1 2 6 7 8 9 10
Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: Thibaut] #5285
27/01/08 11:09
27/01/08 11:09
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Thibaut Offline OP
Lid
Thibaut  Offline OP
Lid

Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Borgveertjes zijn geplaatst en het motortje hangt terug onder het frame.
De tank heb ik een keer gespoeld met benzine maar dit bleek niet veel uit te halen, alleen dat de benzine volledig rood werd van de roest.
Dus dan maar de grovere middelen boven gehaald: ik heb een darm die je op een hogedrukspuit kan aansluiten om leidingen mee proper te maken, deze heb ik in mijn tank gestoken en een tiental keren gespoeld tot het water helemaal helder werd.
Door de hoge druk en de smalle gaatjes aan het einde van de buis krijg je hier heel wat vuil mee los en dat is goed gelukt ook.

Dus nu enkel nog een product bestellen om de roest te behandelen.

Maar nu zit ik met een andere vraag, ik heb namelijk al mijn gas, starter, decompressie en rem kabels en de bijhorende buisjes vervangen door nieuwe die ik zelf op lengte heb gemaakt maar nu moet ik ze nog afstellen.

Mijn vraag is dus hoe stel je je gas, starter en decompressie kabel juist in?

Ik weet wel hoe je ze moet bevestigen en dergelijke maar niet hoe je ervoor zorgt dat ze juist genoeg aangetrokken zijn.

Alvast bedankt
Thibaut

Last edited by Thibaut; 27/01/08 11:10.
Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: Thibaut] #5296
27/01/08 21:57
27/01/08 21:57
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Beste Thibaut,
In principe dient alles spanningsvrij te zitten.
Door de hendels te bedienen wordt: de klep, gas- en chokechuif verplaatst. Liever dat er wat speling opzit, dan dat er iets in rust half ingetrokken staat. Meestal stel ik - na de eerste montage - alles nog wat beter af zodat er bijna geen speling meer zit op de kabels. Een beetje speling bij de choke is trouwens geen ramp. Te veel speling in de kabel bij het gas is wel vervelend , omdat dat kan leiden tot onvoldoende opening van de carburateur.
Groet,
Henk

Last edited by De_Baron_001; 27/01/08 21:58.


Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: De_Baron_001] #5298
29/01/08 20:57
29/01/08 20:57
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Thibaut Offline OP
Lid
Thibaut  Offline OP
Lid

Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Ik heb hem gisteren afgesteld zoals jij aangeeft en ik heb (omdat de tank nog niet in orde is) even een plastieken fles omgetoverd tot een voorlopige benzine tank en deze bevestigd aan de bromfiets.
Dan nog even alles nagekeken en klaargemaakt voor de eerste start, en ja hoor hij starte van de eerste keer!!!

Hij loopt nu wel maar er zijn toch nog wat problemen: hij rookt enorm (witte rook), de uitlaat lekt aan de cilinder, als ik hem stationair laat draaien valt hij vaak stil, carburateur lekt bezine, optrekken vanuit stilstand gaat moeizaam behalve als je meetrapt,...

Ik geloof dat het nu vooral nog een kwestie is van afstellen, maar ik heb ervaren dat dit een ware kunst is!

Zijn er mensen die nog wat tips hebben i.v.m het afstellen of het oplossen van bovengenoemde problemen?

Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: Thibaut] #5299
30/01/08 06:39
30/01/08 06:39
Joined: Jan 2008
Berichten: 28
deest nederland
luuk Offline
Lid
luuk  Offline
Lid
**

Joined: Jan 2008
Berichten: 28
deest nederland
Orgineel bericht geplaatst door: Thibaut
I

Hij loopt nu wel maar er zijn toch nog wat problemen: hij rookt enorm (witte rook)

Thibaut


bij mij hielp het om de uitlaat te ontkolen


mvg luuk

Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: luuk] #5300
30/01/08 19:18
30/01/08 19:18
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Thibaut Offline OP
Lid
Thibaut  Offline OP
Lid

Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Dat heb ik al een tijdje geleden gedaan.

Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: Thibaut] #5306
31/01/08 10:57
31/01/08 10:57
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline
Superlid
mobychris  Offline
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Hoi thibaut,

Moeilijk om sommige van je vragen te beoordelen vanuit de bureaustoel maar hier een poging:

1)de witte rook: Tweetacten op mengsmering roken altijd, het is de vraag wat voor benzine je gebruikt en hoeveel/wat voor soort olie daar inzit. Het kan ook zijn dat je carburateur een te rijk mengsel doorlaat, hierdoor zakt het vermogen ook aanzienlijk en zou de motor ook kunnen gaan viertakten (overslaan van ontbrandingen). Wanneer ie niet viertakt is je mengsel meestal ok. (soms merk je wanneer je de choke gebruikt bij koude start dat door de extra benzinetoevoer de motor even gaat viertakten)

2)lekkende uitlaat: Er behoord een koperen ring te zitten tussen de cylinder en de uitlaat, zit deze daar? Zo ja is de moer strak genoeg aangedraaid? Ik had dit probleem eerst ook maar het bleek dat de moer niet strak genoeg zat, daarna nooit meer problemen gehad.

3)stationair afslaan: Ik zou eerst eens kijken naar de stationairafstelling. Er zit waarschijnlijk een schroef op de carburateur waarmee je de gasklep hoger of lager kan zetten. Als je motor afslaat kan het zijn dat de gasklep te laag staat wanneer het gas dicht zit. Wanneer de motor stationair loopt moet hij natuurlijk rustig lopen zodat de koppeling niet aangrijpt.

4)Lekkende carb: Waar lekt deze?

5)weinig vermogen: Zoals bij punt 1, een te rijk mengsel geeft vermogensverlies. Een ander belangrijk punt is inderdaad de afstelling van de ontsteking. De motor moet een zekere voorontsteking hebben zodat de ontbranding precies gebeurd wanneer de zuiger op het bovenste dode punt staat. Wanneer dit niet het geval is werkt de motor zichzelf tegen.

Korte omschrijving afstelling: Kijk welke voorontsteking jou brommer moet hebben (waarschijnlijk is dit 2,5 mm of 1,5 mm-andere forumleden misschien duidelijkheid voor zijn type brommer?). Haal het vliegwiel eraf. Daar zit de onsteking onder: je ziet daar o.a. de contactpuntjes. die kun je dan gelijk controleren, als deze een gecorrodeerd oppervlakte hebben of scheef zijn afgesleten, vervangen. Die contactpuntjes dienen, wanneer ze open staan, een ruimte te hebben van 0,4mm (meten met voelermaat). Dat is een kwestie van schroef losmaken, voelermaat tussen de punten en schroef weer vastdraaien. Wanneer dit afgesteld is ga je de vooronsteking afstellen.

Die contactpuntjes worden geregeld door de nok die op de krukas zit. Als je de krukas draait zie je de contacpunten open en dicht gaan, geregeld door een 'bult' op de nok. Die nok zul je met een noktrekker los moeten maken (ze zitten o.h.a. erg vast).
Wanneer dit gebeurd is zet je de zuiger het voorgeschreven aantal millimeters voor het bovenste dode punt (je hebt daar vrij dure zuigerstops voor, ik heb een lange moer gebruikt en daar, in mijn geval, exact per 2,5mm een streep opgezet). Wanneer dit gebeurd is, ga je met de nok draaien precies naar het punt waar je contactpuntjes willen opengaan (dit ontlaat de stroom naar je bougie). Dit komt erg precies, ze moeten echt net op het punt staan om open te gaan. Let hierbij op dat je niet op de een of andere manier de zuiger verplaatst.

Als dit is gebeurd geef je met een houten hamer ofzo een paar kloppen op de nok zodat deze vast zit. De boel weer goed vastdraaien en proberen maar.
Het is best een precies werkje maar wanneer je onsteking goed staat is er al veel gebeurd. Mocht ie dan nog niet lekker lopen kun je naar andere dingen kijken.

Succes, hoop dat je hier wat mee kunt,
Christiaan


Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: mobychris] #5311
02/02/08 20:12
02/02/08 20:12
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Thibaut Offline OP
Lid
Thibaut  Offline OP
Lid

Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Heel erg bedankt voor je uitleg! Hier heb ik zeker wat aan!

Ik zal dus mijn ontsteking eens juist moeten afstellen maar hiervoor moet ik wel eerst een zuigerstop en noktrekker hebben.
Kan je een noktrekker ook gewoon kopen in een bromfietszaak?

Ik zal hieronder een en ander nog wat proberen te verduidelijken:

1)de witte rook: Ik gebruik Super95 benzine met gewone niet-syntetische 2-takt olie en een mengverhouding van 1 op 50.
Hoe stel je de verhouding lucht-benzine op je carburateur af?

2)lekkende uitlaat: Die koperen ring is zeker aanwezig, ja.
En de moer heb ik pas nog wat strakker aangedraaid maar het heeft niet veel geholpen. Er komt ook een kleine hoeveelheid zwarte olie uit mijn uitlaat gedrupt maar dat zal wel aan mijn slechte voorontsteking liggen.

3)stationair afslaan: Die schroef om je stationair toerental af te stellen is bij mij van kunstof en de veer is ook niet meer aanwezig. Hoort dit normaal gezien geen metalen schroef te zijn?

4)Lekkende carb: Ik geloof dat ik mij vergist heb en dat het olie was die via de aansluiting van de uuitlaat op de cilinder naar buiten gelopen kwam over de uitlaat en dan onder de carbu af de motor druipte.

5)weinig vermogen: Ik zal zeker en vast mijn ontsteking eens gaan afstellen, en zodra ik weet hoe zal ik eens kijken of mijn mengsel te rijk geregeld is.

Ten slotte wil ik nog graag weten welke voorontsteking mijn brommer dan moet hebben?

Heel erg bedankt voor de hulp iedereen!

Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: Thibaut] #5315
04/02/08 08:45
04/02/08 08:45
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline
Superlid
mobychris  Offline
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Beste Thibaut,

Zo'n noktrekker kun je bij de baron bestellen (Henk). Zoals ik al zei kun je zelf een soort zuigerstop maken. Op een sleuteldag heb ik ook wel eens een constructie met een bout en en moer gezien. Wanneer je de spoed van deze moer weet kun je die moer zover draaien dat hij 1,5 of 2,5 (naargelang jou vooronsteking) langer wordt en dan kun je daar de zuiger tegen zetten.

1) benzine lijkt me prima, ik heb meestal te horen gekregen dat ik half-synthetische olie moest gebruiken. Ik zou, als je blokje al een tijd niet meer gelopen heeft, er wat extra olie in stoppen, zo'n 1:40. Dan heb je wat extra smering de eerste tijd.
Bij mij kan ik de lucht/benzine verhouding niet afstellen, dat is een kwestie van sproeiergrootte, benzinedoorlaatkanalen, vlotter, luchtdoorlaat etc. Als er aan jou carb niet geboord is of anderzijds dingen aangepast neem ik aan dat het mengsel goed is.

2)uitlaat: Ik weet niet precies wat het kan zijn, misschien is die koperen pakking versleten. Deze vraag zou ik eens aan de rest van het forum stellen. Die zwarte olie is normaal. Een tweetakt verbrand een klein deel olie en de rest komt via de uitlaat en het carter naar buiten. De olie in de benzine smeert zo ongeveer het hele blokje, de blokjes hebben geen gesloten oliesysteem. Ook als een tweetact goed loopt is dit het geval.

3)stationairschroef. Bij mij is die inderdaad van metaal inclusief veer. Of dit altijd zo is weet ik niet, maar het stationaire toerental is dus af te stellen met die schroef?

4)scheelt al een hoop dat je carb niet lekt. Dat kun je in principe zo zien, zet je brommer uit en draai de benzinekraan open, als hij lekt dat zie je dat wel. Anders kun je het zien als er op je carb ergens een vette aanslag zit (nadat je deze hebt ontvet) bij die plekken waar hij zou kunnen lekken.

Succes met afstellen, denk dat dat al een hoop zal schelen.

Groet,
Chris

Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: mobychris] #5326
07/02/08 08:39
07/02/08 08:39
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline
Superlid
mobychris  Offline
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Thibaut,

Voor een snelle reactie op je vraag voorontsteking zou ik even een aparte topic opstarten, daardoor krijg je wellicht sneller antwoord. Dit werkt ook voor die lekkage bij je uitlaat het beste.

PS: Achter het vliegwiel zit, bij mij tenminste, een gat waardoor overtollige olie het carter wordt uitgeperst. Hier lekt ook altijd wat olie uit.

Chris

Re: Mobylette, kleine restauratie [Re: mobychris] #5329
07/02/08 11:08
07/02/08 11:08
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Thibaut Offline OP
Lid
Thibaut  Offline OP
Lid

Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
In de Mobylette documentatie die ik op internet gevonden vond ik dat mijn voorontsteking 2.5 mm moet zijn, dus heb ik gisteren een uurtje bezig geweest om dit af te stellen.
Ik heb geen zuigerstop en noktrekker gekocht maar met wat creativiteit en handig gereedschap is het toch goed gelukt.
De onderbrekerpunten heb ik op 0.4 mm gesteld.

Alles terug inelkaar gezet, proberen starten en... Hij deed het nog steeds niet.
Dus dan maar de tank leeggekapt en gevuld met benzine uit de jerrycan en dan terug proberen starten en toe ging ie wel.

Maar hij draait nu met schokken, hij draait even vrij snel en dan moet ik weer wat trappen anders valt ie stil, en dan draait hij weer wat sneller en dan valt ie weer stil...

Ik vermoed dus dat door de roest die nog steeds een beetje aanwezig is in mijn tank de motor niet meer wou starten.
Maar ik denk dat er ook nog iets mis is met de benzine toevoer of de vlotter en dat hij daarom zo onregelmatig draait.


Ik weet dat het lastig is voor jullie om via deze uitleg te kunnen oordelen wat er mis is maar ik apprecieer al de hulp die ik krijg.

Thibaut

Pagina 8 van 10 1 2 6 7 8 9 10

maart
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.033s Queries: 16 (0.006s) Memory: 2.9261 MB (Peak: 3.1821 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 21:05:28 UTC