Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 26 guests, and 2 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 1 van 5 1 2 3 4 5
Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! #5406
29/02/08 08:00
29/02/08 08:00
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
M
Moby Offline OP
Lid
Moby  Offline OP
Lid
***
M

Joined: Jan 2008
Berichten: 52
Er is heel slecht nieuws op komst voor eigenaars van (oldtimer)bromfietsen in Belgi?: na de kentekenplicht bij onze noorderburen, is het nu aan ons 'zuiderlingen' om in het leed te delen. Vandaag zal de Vlaamse regering immers haar standpunt bepalen over het federale wetsvoorstel om de inschrijvingsplicht voor bromfietsen opnieuw in te voeren.
Dit betekent de invoering van een inschrijvingsbewijs en een nummerplaat voor bromfietsen.

Als je dan ook nog weet dat men zinnens blijkt om de snelheid van elke bromfiets verplicht te laten controleren door de politie, en dat elk voertuig waarvan de gemeten snelheid meer dan 45 km/u zal aanwijzen als MOTORfiets zal worden gekwalificeerd, dan weet je het wel ...

Dit wordt een ramp en ik vrees ook op financieel vlak, tenzij men uitzonderingsmaatregelen voor oldtimerbromfietsen zou treffen, doch daar vrees ik voor, want de tekst van het wetsvoorstel rept daar niet over (zie de link: http://www.dekamer.be/FLWB/PDF//51/2573/51K2573001.pdf).
Men spreekt wel van een geleidelijke invoering (om toch iets positiefs te melden).
Wordt zonder twijfel vervolgd.

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #5408
29/02/08 18:09
29/02/08 18:09
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Ow, gaan ze zelfs de bromfietsen keuren op snelheid?
Dat hebben ze in NL niet gedaan. Daar hadden ze alleen je
frame nummer en, indien zichtbaar, je motor nummer nodig.
Ging werkelijk nergens over (behalve de kosten dan).
En zover ik weet mag je brommer in NL 55 halen. Niet dat je
die snelheid ergens zou mogen rijden maarja. Bijna iedereen
doet dat toch.

Ik weet trouwens nog goed dat toen ik mijn mobylette moest
keuren dat de keurmeester (gewoon een bromfietshandelaar)
mij vertelde dat hij mij brommer niet eens aan durfde te raken.
De waarde van de brommer is "onschatbaar". Als hij schade
aan mijn brommer zou doen zou hij die schade niet op kunnen
lossen (onderdelen zijn niet meer te koop). Ik ben benieuwd hoe
ze dat in Belgi? dan willen doen.......


Vonkentrekker
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #5411
29/02/08 22:18
29/02/08 22:18
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Orgineel bericht geplaatst door: Moby
Er is heel slecht nieuws op komst voor eigenaars van (oldtimer)bromfietsen in Belgi?: na de kentekenplicht bij onze noorderburen, is het nu aan ons 'zuiderlingen' om in het leed te delen.


Probeer voor oldtimers een speciale regeling te krijgen. Desondanks was het hier in Nederland voor sommige verzamelaars toch nog erg duur (Hollanders nietwaar?).
Er waren ook nog wat voordelen aan het kenteken voor mij. Mijn Franse bromfietsen werden in ??n klap gelegaliseerd, ik kon een oude AV31 als snorfiets laten kentekenen en dat onnozele Nederlandse verzekeringsplaatje werd vervangen door een fatsoenlijke nummerplaat.
Met dat laatste zijn bezitters van gemotoriseerde fietsen waarschijnlijk niet eens, want die krijgen de tranen in hun ogen als je over dat oude plaatje begint.
Sterkte allemaal ;),
Henk

Last edited by De_Baron_001; 29/02/08 22:23.


Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: De_Baron_001] #5414
01/03/08 10:24
01/03/08 10:24
Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Peter V Offline
Superlid
Peter V  Offline
Superlid
****

Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
En de Belgen eerst maar lachen om ons "Ollanders"

Sterkte....maar als je brommer gewoon aan alle eisen voldoet is er niks aan de hand, toch

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #5418
03/03/08 09:27
03/03/08 09:27
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
M
Moby Offline OP
Lid
Moby  Offline OP
Lid
***
M

Joined: Jan 2008
Berichten: 52
Wat ik vrijdag 29.2 aankondigde blijkt dus ook door de Vlaamse regering (VR) te zijn aangenomen: de VR stemt dus in met het federale wetsvoorstel om voor bromfietsen opnieuw de inschrijvingsplicht in te voeren, ge?nspireerd op de Nederlandse situatie vanaf 1.9.2005.

Positief is dat in de eerste plaats nieuwe bromfietsen hieraan zullen moeten voldoen; uitermate negatief is dat de eigenaars van oude bromfietsen hun tweewielers zullen moeten laten attesteren als bromfiets door de lokale politie !! Dit betekent dus dat bij gemeten snelheidsvermogen van meer dan 45 km/u je bromfiets als motorfiets zal worden gekwalificeerd en je een overeenkomstig rijbewijs, verzekeringsbewijs en inschrijvingsbewijs moet bekomen om de baan op te mogen.
Het is nu wachten tot de federale regering eea bekrachtigt en de wijziging van het KB op de inschrijving van 2001 ter zake ook aanpast.
Wordt dus vervolgd.

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #5419
03/03/08 09:36
03/03/08 09:36
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
M
Moby Offline OP
Lid
Moby  Offline OP
Lid
***
M

Joined: Jan 2008
Berichten: 52
O ja, wat ik nog vergat te melden : om de kosten voor de gebruiker redelijk de houden, zou men enkel 'de kostprijs' aanrekenen.
Als je 10 tot 20 bromfietsen in je stalling hebt, dan vermoed ik dat deze 'gewone kostprijs' toch wel eens zeer hoog zou kunnen oplopen ...

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #5420
03/03/08 09:51
03/03/08 09:51
Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
M
mobychris Offline
Superlid
mobychris  Offline
Superlid
M

Joined: Jul 2007
Berichten: 132
den haag
Hoihoi,

Sjonge, dus ook in belgie verzinnen ze een groep waaraan ze extra centen kunnen verdienen. Die snelheidstest zou ik dan toch mooi 'beinvloeden' door de luchtoevoer te knijpen ofzo.

toen ik mijn brommer moest laten RDW keuren ben ik dik 100 euro kwijt geweest aan de keuring alleen al en de tennaamstelling kwam daar nog bij. Die keuring stelde geen ruk voor, zeker geen 100 euro waard. Ze noteerden het framenummer en het motornummer. Het goedkeuringsnummer stond nergens op maar gelukkig had ik toen wat literatuur bij, gedowwload van de site van museum lexmond, dat keurden ze gelukkig goed. Bij mij hebben ze wel de snelheid gemeten (toen 36 km/u dus niets aan de hand). Voor zover ik weet mag een brommer in Nederland maar 45 ipv 55 km/u. Handig dat je binnen de bebouwde kom maar 30 km/u mag.

Ik zag laatst trouwens een item op TV waarin werd geklaagd door de Nederlandse fietsbond dat brommers zorgen voor veel fijnstofuitstoot. Gaan ze brommers zeker ook nog uit de stadscentra weren.

Groeten,
Chris

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #5421
03/03/08 10:34
03/03/08 10:34
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
M
Moby Offline OP
Lid
Moby  Offline OP
Lid
***
M

Joined: Jan 2008
Berichten: 52
Yep Chris: ook bij ons verscheen vorige week in onze dagbladpers een groot artikel waarin beschreven stond dat onderzoek aan de Universiteit van Utrecht had aangetoond dat onze oude 2-takt brommertjes meer schadelijk fijn stof uitstoten dan de grootste truck die onze Vlaams-Nederlandse wegen berijden ...
Dit kwam onder de aandacht van onze Vlaamse minister van Mobiliteit en zij overweegt nu 'passende maatregelen' te zullen treffen ...
Binnenkort mogen we dus echt met ons allen trappen man. Leuk ;-(

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #5422
03/03/08 11:18
03/03/08 11:18
Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Peter V Offline
Superlid
Peter V  Offline
Superlid
****

Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Dat klopt misschien ook als men procentueel bekijkt. Uit een grote vrachtwagenmotor komen echter veeeeeeel meer liters uitlaatgas.
Dus absoluut bezien is een vrachtwagen veel schadelijker voor het milieu. Bovendien worden daar veeeeel meer kilometers mee gereden dan met een (oud) brommertje.

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Peter V] #5423
03/03/08 18:20
03/03/08 18:20
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Het probleem zit hem niet in de oude oldtimertjes van ons.
Een standaard moderne 2-takt scooter heeft nou eenmaal een verbruik dat rond de 1:25 ligt. In het geval van slechte modellen zelfs 1:22. Dit komt angstvallig dicht in de buurt van het verbruik van een auto. Wij rijden juist (relatief) zuinige en met goed verbrandende motoren (door de begrenzingen in scooters is de verbranding niet zo best). Tenzij je natuurlijk echt oud spul rijdt. Maar zal dan vaak hobby zijn en dus niet zo schadelijk.
2-takt had allang aangepakt moeten worden. En dan niet door verbiede, catalysatoren en weet ik wat voorn zinlose oplossing (er zijn al lang milieu regels voor bromfietsen. En daar voldoet bijna geen enkele 2-takt aan). Men had het kopen van nieuwe 2-takts moeten ontmoedigen. Maar helaas hebben ze dat niet door. Dat ze er nu mee komen dat bromfietsen zo veel fijn stof maken is ook al lang en breed bekend. Heel oud nieuws dus. Waarom nemen die idioten dan nu pas actie?

De vergelijking met een vrachtwagen is dom. Wat voor een vrachtwagen? Wat is die vrachtwagen aan het doen? Heeft hij een roetfilter enz enz enz. (stel dezelfde soort. vragen voor de bromfiets). In andere woorden. Met die vergelijking met een vrachtwagen weet je nog niks. Gaat nergens over.

ps: in NL mag je tegenwoordig 45 binnen bebouwde kom als je op de weg moet rijden Soms hebben die lui wel hersens.

ps2: Ik kreeg geen boete voor mij 54 km/h. Misschien ligt het anders bij een keuring

ps3: wist je dat roetfilters slecht zijn voor je gezondheid? (dit hoorde ik laatst :P)

Last edited by Franky; 03/03/08 18:21.

Vonkentrekker
Pagina 1 van 5 1 2 3 4 5

maart
M T W T F S S
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.032s Queries: 16 (0.007s) Memory: 2.9204 MB (Peak: 3.1821 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-03-28 13:11:59 UTC