Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 18 guests, and 2 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 2 van 5 1 2 3 4 5
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Franky] #5424
03/03/08 18:47
03/03/08 18:47
Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Peter V Offline
Superlid
Peter V  Offline
Superlid
****

Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Luister. De werking van de tweetaktmotor hoef je mij niet meer uit te leggen denk ik.

Een auto die 1 op 10 loopt (verschillende SUV's halen dat niet eens) stoot een bepaalde hoeveelheid rommel uit. Het ging die fietsersbond ook om CO2. Bij de verbranding van een bepaalde hoeveelheid benzine komt nou eenmaal een bepaalde hoeveelheid CO en CO2 vrij.

Bovendien kost het fabriceren van een auto al veel meer energie dan het fabriceren van een brommer en is daarvoor al veel slechter voor het milieu. Als een brommer een helel lange tijd meegaat dan is ie nog altijd minder schadelijk geweest voor het milieu dan een nieuwe auto waar niet eens mee gereden wordt. Maar zo ver denken de heren in Den Haag niet na. Natuurlijk niet zou je zeggen want zij hebben zelf van die benzine-slurpende PC Hooft-tractoren.

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Franky] #5425
03/03/08 19:47
03/03/08 19:47
Joined: Mar 2007
Berichten: 59
L
Looy Offline
Lid
Looy  Offline
Lid
L

Joined: Mar 2007
Berichten: 59
Ik heb een half jaar geleden nog mijn examen afgelegd voor mijn bromfiets en ik heb daarvoor geleerd dat je binnen de bebouwde kom maar 30 km/h mag en buiten de bebouwde kom 40 km/h. En je brommer mag maximaal 45 km/h lopen.

En ik kwam laatst ook een politie agent tegen op mijn brommer en hij vroeg hoe snel hij reed ik zei ongeveer 60 km/h en ik heb nog even met hem staan praten. En hij vond het alleen maar lachen, hij zei steeds; dat deed ik vroeger ook.
De meeste agenten geven bijna nooit bekeuringen aan oldtimer bromfietsen omdat ze het zelf allemaal reuze interessant vinden.

groetjes Looy

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Looy] #5426
03/03/08 20:18
03/03/08 20:18
Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Thibaut Offline
Lid
Thibaut  Offline
Lid

Joined: Oct 2007
Berichten: 84
Belgi?, Herselt,
Dat hangt er dan toch sterk van af in hoeverre je in orde bent met je bromfiets en administratie denk ik.
Natuurlijk als je een beetje vriendlijk en beleefd blijft zal je er ook weer wat beter van afkomen.

Thibaut

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #5428
04/03/08 08:06
04/03/08 08:06
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
M
Moby Offline OP
Lid
Moby  Offline OP
Lid
***
M

Joined: Jan 2008
Berichten: 52
Clublid Edgard Vernimmen van Moby's Place liet er alvast geen gras over groeien en kroop in de pen. Hieronder publiceren we zijn brief en de reactie van het parlementslid dat destijds het gewraakte wetsvoorstel indiende.

Zelf overweeg ik om een standaardbrief in deze zin op te stellen en te verspreiden onder alle Vlaamse oldtimerbromfietsclubs om te verzenden naar de federale en Vlaamse minister van Mobiliteit. Graag je reactie/appreciatie van dit voorstel aub.
Mobygr


De brief van Edgard:

Quote:
Lommel 28 Januari 2008



Geachte Heer


Bij deze een uiteenzetting over de problematiek van het nakende bromfietskenteken voor oltimer bromfietsen.

Eerst even voorstellen.
Mijn naam is Vernimmen Edgard en mijn hobby is het restaureren en verzamelen van oude bromfietsen van voor 1970.
De huidige verzameling bestaat uit solexen en 1 kreidler die gerestaureerd zijn en nog enkele ongerestaureerde bromfietsen van voor 1970.

Uit ervaring van vrienden in Nederland weet ik dat er veel problemen zijn geweest aangaande oltimer bromfietsen op kenteken zetten.
De volgende opsomming van problemen bij keuring zijn voorgevallen in Nederland.
-Geen papieren.
-Geen motornummer en/of framenummer.
-Merk bromfiets onbekend.
De meeste problemen doen zich voor met de papieren.
Voor 1970 waren er maar zelden papieren bij een nieuw aangekochte bromfiets op een paar uitzonderingen na zoals Honda.
De nummers in het frame en op het blok zijn vaak door roest onleesbaar geworden of waren in stikkervorm aanwezig bij aankoop maar na jaren van verwaarlozing verdwenen.
Er bestond vroeger ook de mogelijkheid een motorblokje nieuw te bestellen echter zonder nummers aangezien de complete modellen alleen werden genummerd en de onderdelen waaronder complete motorblokjes niet.
Het merk levert ook vaak problemen op.
Om maar een voorbeeld te geven enkel in Belgie waren meer dan 100 brommermerken actief.
Een flandria,superia of royal nord kennen de meeste wel maar wie heeft er ooit gehoord van een omega,lavenier,parissport.
Nog zo een probleem zijn de losse hulpmotoren van 49,5cc,de motortjes werden op een bestaande fiets gemonteerd dus kan men niet van een brommer maar van een fiets met hulpmotor spreken.
In aantal zullen deze in Begie in de minderheid zijn echter ziin er sinds de jaren 30 ongeveer 200 verschillende merken van geweest waaronder flink,victoria,berinni,powerpak,rex enz...

In Frankrijk waar het kenteken al even achter de rug is heeft men de volgende methode toegepast om een kenteken voor oudere bromfietsen van voor 1970 te verkrijgen.
De eigenaar moest de nummers op een formulier invullen dat te verkrijgen was bij de plaatselijke gendarmerie samen met het merk en bouwjaar.
Na controle of het niet om een gestolen bromfiets ging kreeg de eigenaar een kenteken tegen betaling.
In het geval er geen nummers waren kon de eigenaar het voertuig bij de gendarmerie een vinnummer laten inslaan en alzo toch een kenteken aanvragen.
Dit gelde zowel voor gerestaureerde als ongerestaureerde brommers.

In Nederland werd grofweg het zelfde toegepast echter moesten de brommers daar wel gekeurd worden op snelheid,geluid,licht enz...
Met dit laaste hebben er veel problemen gehad aangezien de brommer dan moet lopen en compleet functioneren maar wat dan met een project om te restaureren.
Welke lijn er in Belgie gevold word is van groot belang voor oltimer brommerliefhebbers.
In Nederland had men een schatting gemaakt van de hoeveelheid oltimers en kwam met op 200.000.
Het uiteindelijke aantal lag ver boven de 800.000 stuks met als gevolg wachttijden van meer dan 3 maanden om een bromfiets te laten keuren bij de rdw.

Mijn vraag is hoe gaat het in Begie in zijn werk gaan om een oltimer bromfiets te voorzien van een kenteken?
Nog een vraag is de verzekering.
In Nederland bestaan er verzamelpolissen voor oltimer bromfietsen waar de eigenaar tot 50 bromfietsen op een verzekering kan laten zetten.
De verzekering is persoonlijk en niet door te geven aan derde.
In Belgie is het zo dat elke brommer afzonderlijk moet verzekerd worden met als gevolg dat een brommer die per jaar maar 500 km doet toch voor een geheel jaar moet verzekerd worden en ook een heel jaar moet betaald worden.
In mijn eigen geval betekend dit dat ik een kleine 1000 euro verzekering betaal voor alle bromfietsen waaronder dus enkele zijn die de 500 km per jaar niet halen.

Indien u nog verdere info wenst over dit onderwerp ben ik altijd bereid dit persoonlijk uiteen te komen zetten.


Hoogachtend


Vernimmen Edgard


Het antwoord van het parlementslid:

Quote:

From: info@jefvandenbergh.be
To: edgardvernimmen@hotmail.com
Subject: RE: Brommerkenteken
Date: Mon, 3 Mar 2008 22:04:48 +0100



Beste,



Wij gaan het volgende voorstellen om tegemoet te komen aan uw terechte bekommernissen:



Een bepaling in het KB over de inschrijving van de bromfietsen opnemen over de oldtimers, nl. dat de minister die de mobiliteit en het vervoer onder zijn bevoegdheid heeft, een aangepaste reglementering kan opleggen aan bromfietsen die dateren van voor jaar ?X?. De rest kan dan in een ministerieel besluit geregeld worden.



Met vriendelijke groeten,



Jef Van den Bergh.





CD&V-volksvertegenwoordiger

Frans Greefslaan 1

2920 Kalmthout

0473-74.83.16

info@jefvandenbergh.be

http://www.jefvandenbergh.be


Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #5430
05/03/08 07:38
05/03/08 07:38
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
M
Moby Offline OP
Lid
Moby  Offline OP
Lid
***
M

Joined: Jan 2008
Berichten: 52
Dat wij als kersverse Vlaamse Mobyletteclub al zo vlug geschiedenis gingen schrijven, wisten we uiteraard niet, doch het ligt aan de kwaliteit en gedrevenheid van onze leden ;-)
Lees maar eens hieronder wat clublid Edgard Vernimmen al wist te realiseren; ik deed zijn voorbeeld na en schreef zowel de indiener van het wetsvoorstel aan, als onze vice-premier en minister van Mobiliteit, Yves Leterme.

Hieronder de tekst van het amendement van het wetsvoorstel in antwoord op onze reacties op het wetsvoorstel:



Quote:
Geachte Heer,



Gelieve hierbij een amendement te vinden bij het wetsvoorstel over de nummerplaat voor bromfietsen ; het amendement, dat wij morgen bij de bespreking zullen indienen, is ge?nspireerd door uw tekst. U wordt, m.a.w;, op uw wenken bediend.

In alle geval : beste dank voor uw interessante inbreng.

Met vriendelijke groet,

Roel Deseyn.


AMENDEMENT

Artikel 2 aanvullen met volgende bepaling :

?Onze minister, bevoegd voor het wegverkeer, kan specifieke regels uitwerken betreffende de inschrijving en het kenteken voor oude bromfietsen?.

Verantwoording

Bij de inschrijving van bromfietsen stelt zich een probleem van de zgn. ?oldtimers?. Het gaat dan om oude voertuigen die door liefhebbers zijn gerestaureerd en die af en toe voor de ont-spanning nog eens worden gebruikt op de openbare weg.

Het is onmogelijk te zeggen hoeveel bromfietsen onder deze categorie gerekend moeten wor-den. Tevens mogen we niet vergeten dat er in Belgi? ooit veel bromfietsmerken aanwezig waren. Men mag bovendien ook de fietsen met losse hulpmotoren niet uit het oog verliezen. Blijkbaar is men in Nederland, bij de (her)inschrijving van bromfietsen wel erg geschrokken van het hoge aantal ?oldtimers?, wat als gevolg had dat er wachttijden van meer dan drie maanden waren bv. om een bromfiets te laten keuren.

In Frankrijk waar het kenteken al even achter de rug is heeft men de volgende methode toege-past om een kenteken voor oudere bromfietsen van voor 1970 te verkrijgen. De eigenaar moest de nummers op een formulier invullen dat te verkrijgen was bij de plaatselijke gendar-merie samen met het merk en bouwjaar. Na controle of het niet om een gestolen bromfiets ging kreeg de eigenaar een kenteken tegen betaling. In het geval er geen nummers waren kon de eigenaar het voertuig bij de gendarmerie een vinnummer laten inslaan en alzo toch een kenteken aanvragen. Dit gold zowel voor gerestaureerde als ongerestaureerde brommers.

Om dit probleem op te lossen, willen wij de bevoegde minister de mogelijkheid geven om een specifieke regeling te treffen voor oldtimers, of ze eventueel vrij te stellen van inschrijving.
Het is niet van deze voertuigen dat exuberante snelheden van opgedreven voertuigen, diefstallen e.d. verwacht moeten worden.


Jef VAN DEN BERGH
Roel DESEYN




Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #5431
05/03/08 18:19
05/03/08 18:19
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Quote:
In Nederland werd grofweg het zelfde toegepast echter moesten de brommers daar wel gekeurd worden op snelheid,geluid,licht enz...


Dit is niet waar. Als jij je bromfiets voor de gestelde datum had laten "keuren" dan werd alleen je frame nummer en,indien zichtbaar, je motor nummer opgeschreven (en natuurlijk het type bromfiets, bouwjaar etc). Ik ben destijds met een brommer zonder verlichting en met een lekke uitlaat naar de keuring gegaan. Geen enkel probleem. Ik ken zelfs mensen die een compleet verrot frame bij de keurmeester hebben neergelegd. Ook daar is een kenteken opgekomen. (konden ze later dat nummer overslaan op buitenlands frame zodat die dan toch op kenteken kon staan).

Wil je nu nog een kenteken wil aanvragen dan wordt er inderdaad gecontroleerd op snelheid,geluid,licht enz...


Vonkentrekker
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #5432
05/03/08 21:15
05/03/08 21:15
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
M
Moby Offline OP
Lid
Moby  Offline OP
Lid
***
M

Joined: Jan 2008
Berichten: 52
Hoi Franky !

wij willen onze parlementsleden er enkel maar van overtuigen dat deze 'Hollandse toestanden' te mijden zijn als de pest man; geen regelnijverij aub. Of anders gesteld:
Harry Potter ja, Balkenende neen ! ;-)
En dan nog zo'n extra groot kenteken op onze kleine 'mobieltjes' zeker ... liever niet denk ik zo. Gewoon geldklopperij man als je het mij vraagt.
Grz,

Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #5434
05/03/08 23:09
05/03/08 23:09
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Orgineel bericht geplaatst door: Moby
Gewoon geldklopperij man als je het mij vraagt.
Grz,

Moby


Klopt, maar dat is hier in Nederland met dat boekhoudersclubje van JP, HP is te veel eer, een groot probleem. Ze hebben een inconsistent beleid en weinig toekomstvisie. Hun enige speerpunt is om de gaten in de financi?le dijk dicht te houden.
Enerzijds worden er miljarden verkwist aan prestigeprojecten, door pure onkunde en vooral om in het buitenland de Sinterklaas uit te hangen; anderzijds wordt de goede burger en de kleine ondernemer door verplichtingen, heffingen, belastingen en boetes schandalig door een calculerende en collecterende overheid geplukt.
Naar de "gewone" burger wordt hier nauwelijk geluisterd. Ik was ook aangenaam verrast door de keurige reacties van de Belgische kamerleden. Een goed gesprek, een pint bier erbij en het wordt bij jullie tot ieders tevredenheid geregeld.
Groet,
Henk

Last edited by De_Baron_001; 05/03/08 23:20.


Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Franky] #5435
06/03/08 08:23
06/03/08 08:23
Joined: Mar 2007
Berichten: 59
L
Looy Offline
Lid
Looy  Offline
Lid
L

Joined: Mar 2007
Berichten: 59
Orgineel bericht geplaatst door: Franky
Quote:
In Nederland werd grofweg het zelfde toegepast echter moesten de brommers daar wel gekeurd worden op snelheid,geluid,licht enz...


Dit is niet waar. Als jij je bromfiets voor de gestelde datum had laten "keuren" dan werd alleen je frame nummer en,indien zichtbaar, je motor nummer opgeschreven (en natuurlijk het type bromfiets, bouwjaar etc). Ik ben destijds met een brommer zonder verlichting en met een lekke uitlaat naar de keuring gegaan. Geen enkel probleem. Ik ken zelfs mensen die een compleet verrot frame bij de keurmeester hebben neergelegd. Ook daar is een kenteken opgekomen. (konden ze later dat nummer overslaan op buitenlands frame zodat die dan toch op kenteken kon staan).

Wil je nu nog een kenteken wil aanvragen dan wordt er inderdaad gecontroleerd op snelheid,geluid,licht enz...


Wat jij noemt keuren was geen keuren, het klopt verder wel. Als je voor een bepaalde datum je bromfiets liet schouwen kostte het een stuk minder geld en had je wel dezelfde rechten. Bij schouwen ging het er alleen om dat je bromfiets niet gestolen is en dat vanaf nu jouw bromfiets bij dat kenteken hoort.
Het keuren van nu doet dat ook maar houdt ook in dat er naar de staat van je bromfiets wordt gekeken. Daardoor is het keuren nu ook duurder dan het schouwen toen was.


Groeten Looy

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Looy] #5437
06/03/08 17:52
06/03/08 17:52
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Dank je voor de aanvulling. Het juiste woord is inderdaad schouwen.
ps: Dat grote kenteken misstaat niet eens zo erg op mijn mobylette. Het was even wennen, maar nu vind ik hem best mooi


Vonkentrekker
Pagina 2 van 5 1 2 3 4 5

april
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.047s Queries: 15 (0.005s) Memory: 2.9305 MB (Peak: 3.1822 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-18 17:20:48 UTC