Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Richy, HalfgasGeldrop, Pieter Bijker, MartijnVk, fritonda taxi
3501 Geregistreerde gebruikers
Who's Online Now
0 registered members (), 28 guests, and 4 spiders.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Previous Thread
Next Thread
Print Thread
Rate Thread
Pagina 4 van 5 1 2 3 4 5
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #6075
15/10/08 16:36
15/10/08 16:36
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
M
Moby Offline OP
Lid
Moby  Offline OP
Lid
***
M

Joined: Jan 2008
Berichten: 52
Niet te geloven doch helaas waar: de Belgische Federatie voor Oude Voertuigen (BFOV, zie http://www.bfov.be) - een organisatie waarvan zou verwacht mogen worden dat ze de belangen van de gebruikers verdedigt - houdt ondanks gemotiveerde argumentatie en aandringen van ons, vast aan het standpunt dat een inschrijvingsplicht voor bromfietsen goed is, met inbegrip voor onze oldies. Zij VERZETTEN zich tegen de afwijking op het wetsvoorstel die wij net via lobbywerk moeizaam bekomen hebben, en halen die dus nu via hun website onderuit..

Als dit zo blijft dan gaan we binnenkort over tot harde actie. We rekenen dan op ieders steun.

Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #6076
15/10/08 17:58
15/10/08 17:58
Joined: Oct 2006
Berichten: 81
B
brommerskieken Offline
Lid
brommerskieken  Offline
Lid
***
B

Joined: Oct 2006
Berichten: 81
ga over tot harde actie dat hadden we ook hier in nederland moeten doen maar wij zijn een te braaf volkje

de bromgroetjes

brommerskieken

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: brommerskieken] #6079
15/10/08 20:33
15/10/08 20:33
Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Peter V Offline
Superlid
Peter V  Offline
Superlid
****

Joined: Feb 2005
Berichten: 254
Middelbeers
Eigenlijk niet helemaal mee eens. Als wij nu eens geen kenteken hadden gehad op onze oldtimerbrommers dan hadden we dus ook geen status gehad, toch ?
Dan bestonden we voor de wet zgn niet en dan had men dus zomaar op een dag bijv. kunnen beslissen dat brommers zonder kenteken niet meer op de weg zouden mogen komen, omwille van (voor mijn part) milieuwetgeving, of het niet voldoen aan de permanente eisen die de RDW aan bromfietsen heeft voorgeschreven en dat kan zijn het niet voldoen aan de vereiste remvertraging om maar iets te noemen.

Het heeft, vooral voor verzamelaars met meerdere brommers (en daar hoor ik zelf ook bij), heel veel geld gekost en dat is natuurlijk altijd jammer, maar nu is het zo dat ze niet meer om al die oldtimer bromfietsen heen kunnen.

Ook zijn er veel brommers bij die vroeger eigenlijk niet op de weg mochten komen, simpelweg omdat ze geen Nederlandse typegoedkeur hebben. Doordat ze nu wel een Nederlands kenteken hebben gekregen zijn ze ineens wel legaal. En dan heb ik het niet noodzakelijk over snelle brommers, maar ook over brommers die bijvoorbeeld nooit in Nederland verkocht zijn geweest.
Dat voorheen de controlerende instantie (=politie) zich niet echt druk maakte om al die oude brommers wil nog niet zeggen dat het mocht.

Zo mochten vroeger de Solexrijders eigenlijk ook niet zonder helm rijden omdat een Solex een typegoedkeur als bromfiets heeft. Dat toevallig de snelheid vrijwillig beperkt was tot 30 km/h doet er dan niet toe. Nu zijn ze officieel als snorfiets verklaard, waardoor je binnen de bebouwde kom op het fietspad mag en je je dus niet van de sokken hoeft te laten rijden door automobilisten. Ik vind het zelf geen prettige gedachte om met een hulpmotor op de rijbaan te moeten rijden met 25 km/h en er zit een opgefokte vrachtwagenchauffeur achter mij die mij eigenlijk voorbij wil, maar net de ruimte niet heeft...

Het is dus niet allemaal kommer en kwel met die kentekens...

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Peter V] #6082
16/10/08 08:36
16/10/08 08:36
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Als alleen de oldtimers geen kenteken zouden krijgen, wordt het voor dieven wel erg aantrekkelijk om die oldtimertjes te jatten. Geeft een stuk minder gezeur dan zo'n ding jatten met kenteken. Zal toch ook wat uitmaken denk ik zo. Wil je zo'n uitzondering wel? En ik lees op de vorige pagina dat er geen kosten aan verbonden zijn. Dan snap ik de problemen niet. Wat maakt het dan nog uit? (naast dat een kenteken in het begin lelijk lijkt. Is even wennen, en dan valt het best mee )

En bromfietsers flitsen doen ze niet alleen in 30 zones, maar ook gewoon op 50 wegen. Flitsers op 50 wegen zie je veel vaker en zijn ook flink vervelend. Dan is het even niet meer met de stroom mee rijden.


Vonkentrekker
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #6084
16/10/08 16:30
16/10/08 16:30
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
M
Moby Offline OP
Lid
Moby  Offline OP
Lid
***
M

Joined: Jan 2008
Berichten: 52
Franky, Peter,

ik geloof dat ik me niet goed uitgedrukt heb: ik/wij van Moby's Place en de PTCV zijn helemaal NIET tegen de invoering van een kentekenplicht, met effectief enkele voordelen. Wij lobbyden evenwel bij de indieners van het wetsvoorstel ter invoering ervan om een afwijking op de algemene uitwerking te bekomen die net toelaat om rekening te houden met de specificiteit van onze oldies.

Begrijp: vermijden dat bepaalde brommers niet de baan op mogen wegens niet gekend, geen keuring volgens huidige technische normen, geen verplichte omschakeling tot motorfiets want dit vereist voor sommigen een ander rijbewijs edm ... Snappie ?

Wij willen gewoon geen Hollandse toestanden jongens, doch verder willen wij keurig in orde zijn.
En dra volgen er acties tegen de BFOV, zeker weten.

Mobygr,


Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #6085
16/10/08 16:45
16/10/08 16:45
Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Franky Offline
Expert
Franky  Offline
Expert
***

Joined: Aug 2005
Berichten: 656
Wageningen
Ik snap em


Vonkentrekker
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: Moby] #6086
16/10/08 17:54
16/10/08 17:54
Joined: Oct 2005
Berichten: 185
haaglanden
Z
zund517 Offline
Superlid
zund517  Offline
Superlid
***
Z

Joined: Oct 2005
Berichten: 185
haaglanden
Quote:
Begrijp: vermijden dat bepaalde brommers niet de baan op mogen wegens niet gekend, geen keuring volgens huidige technische normen


Definitie bromfiets is vastgelegd in europese wetgeving .
Als ik het goed heb is in belgi? de maximale constructiesnelheid
in 1974 vastgelegd op 40km ( nu dus 45km europees)
Probleem is dan de oudere van voor 1974 toen was in belgi?
de max constructiesnelheid niet vastgelegd (geen rollerbank test dus), was alleen niet toegestaan om harder dan 40km te rijden.
Dit zou volgens de huidige definitie een motorfiets zijn.
En verdere technische normen gaat normaal (europees)altijd naar eisen die vaststonden in het jaar dat het voertuig gebouwd is.

Enige technische verschil in de verschillende europese landen was vroeger alleen de vastlegging van de constructiesnelheid
en eventueel bijbehorend "rijbewijs"/ certificaat .

Quote:
Begrijp: vermijden dat bepaalde brommers niet de baan op mogen wegens niet gekend


Mag nu ook niet , zelfde als in nederland maar werd de laatste
jaren niet op gecontroleerd .


Toch veel succes met overleg en protest .










Last edited by zund517; 16/10/08 17:57.
Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: zund517] #6087
16/10/08 18:17
16/10/08 18:17
Joined: Jan 2008
Berichten: 52
M
Moby Offline OP
Lid
Moby  Offline OP
Lid
***
M

Joined: Jan 2008
Berichten: 52
hoi !

wat is je punt nu eigenlijk ?
Uiteraard vloeit heel dit circus voort uit de Europese regelgeving ter zake. En inderdaad waren wij tot dusver in orde als we niet sneller reden dan 45 km/u, ook al gaan onze oldies sneller dan dat op de roller.

Verde is het zo dat de meeste van onze oldies wel wat ouder zijn dan van het magische jaar '74 ...

Grz,

Moby

Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: brommerskieken] #6088
16/10/08 21:54
16/10/08 21:54
Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
D
De_Baron_001 Offline
Professor
De_Baron_001  Offline
Professor
****
D

Joined: Dec 2005
Berichten: 1,522
Orgineel bericht geplaatst door: Peter
Het is dus niet allemaal kommer en kwel met die kentekens...


Juiste conclusie! Ik heb hier al eerder de balans opgemaakt en ik onderkende diverse voordelen. Peter noemt er enkele belangrijke van.


De nadelen moeten jullie in Belgi? trachten te vermijden:

1. De kosten moeten zoveel mogelijk beperkt blijven.
2. De zorgvuldigheid bij het verwerken van de aangeleverde gegevens was in Nederland een aanfluiting.

Vooral dat laatste punt irriteerde mij behoorlijk.
- Je moest alles uitgebreid aanleveren en vervolgens werd in Veendam door een stelletje inboorlingen alles half en verkeerd ingevuld. Diverse personen vertelde mij dat hun aanmeldingen waren zoekgeraakt. Bij mij kwam het ook bijna tot een rechtszaak; gelukkig greep RDW Zoetermeer op tijd in.

- De BOVAG bedrijven die moesten schouwen waren vaak te ondeskundig, eigenwijs of lui om het juiste modeltype in te vullen bij een aangetroffen RAI-TNO typegoedkeuringsnummer (B-nr.).

Het barst dus van de fouten in de RDW-database.
Jammer dat ze merkdeskundigen niet meer betrokken hebben in die schouwingsfase. Een grappige fout vind ik nog steeds het merk mobylette.
Tegenwoordig stel ik op verzoek bouwjaarverklaringen op, die de eigenaar van het betreffende voertuig mee kan nemen naar de keuring. De keuringen verlopen dan vlotjes en iedereen is tevreden.


Laat het kentekenen / schouwen uitvoeren door deskundig personeel en niet door bromfietshandelaren die alleen verstand hebben van het moderne spul.

Groet,
Henk

Last edited by De_Baron_001; 16/10/08 22:10.


Re: Inschrijvingsplicht bromfietsen Belgi? op komst !! [Re: De_Baron_001] #6091
17/10/08 07:40
17/10/08 07:40
Joined: Feb 2008
Berichten: 145
Schagerbrug
D
donnie Offline
Superlid
donnie  Offline
Superlid
**
D

Joined: Feb 2008
Berichten: 145
Schagerbrug
Het is waar de RDW in Nederland heeft er een zooitje van gemaakt.Zie artikel in Bromfiets nov/dec 2007.Zelfs een bromfiets van het merk "HOND".
Ik heb zelf 5 bromfietsen waarvan 3 fout (60%).
Batavus werd Intercycle de handelsonderneming die ze o.a. verkocht.
Motobecane werd Mobylette.
Piaggio werd Vespa.
Na kontakt met RDW kan je dat laten veranderen maar dan moet je kentekenbewijzen aangetekend versturen en hopen dat je ze na ?
weer terugkrijgt.RDW berekent daar geen kosten voor, je moet wel het aangetekend versturen betalen voor hun fouten.
Heb ik maar niet gedaan.
Groet Peter Roosenschoon.

Pagina 4 van 5 1 2 3 4 5

april
M T W T F S S
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30
Forum Statistics
Forums39
Onderwerpen2,782
Berichten9,608
Members3,503
Most Online216
May 2nd, 2020
Top Posters(All Time)
De_Baron_001 1,522
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken

Powered by UBB.threads™ PHP Forum Software 7.7.1
(Release build 20190129)
PHP: 7.4.33 Page Time: 0.041s Queries: 15 (0.008s) Memory: 2.9223 MB (Peak: 3.1824 MB) Data Comp: Zlib Server Time: 2024-04-25 12:15:37 UTC