Links
Bromfiets website
Bromfiets Shop


Nu te koop
Nieuwste Leden
Buldozer, Jordy, ikke65, Alexb, corentine
3348 Geregistreerde gebruikers
Wie is online
0 geregistreerd (), 7 Gasten 0 Zoekmachines online.
Sleutel: Admin, Globale Moderator, Mod
Pagina 1 van 6 1 2 3 4 5 6 >
Onderwerpinstellingen
Stem op dit onderwerp
#8752 - 28/08/10 10:31 Mobylette S35L super de luxe 1965 *****
Mario Offline
Lid

Geregistreerd: 28/08/10
Berichten: 31
Beste Forumleden mijn naam is Mario en ik ben nieuw hier.

Sinds een kort ben ik in het bezit van een Mobylette S35L super de luxe 1965.

Ik ben tevens op zoek naar een ervaren monteur om het blokje na te kijken. Onsteking enz....


Hieronder het verhaal van de vorige eigenaar.



Hierbij de notities die ik heb gemaakt nadat ik met dhr..... had gesproken.

Het bleek dat hij vroeger bij FGH in Groningen had gewerkt. Daarna is hij leraar geworden, o.a. bromfietstechniek, en schrijft nu af en toe artikelen in het blad bromfiets.

De S35B Super de Luxe is een uitvoering die in hoofdzaak voor de Nederlande markt is gemaakt. Dit type is in feite een Frans frame, met een in Nederland geassembleerde en getemde motor met een voorvork zoals die in Belgie werd geleverd. In die tijd was deze bromfiets vrij uniek en "top of the line".

De bromfiets werd voor Kaptein Mobylette in Groningen geassembleerd door een samenwerkingsverband van Fongers, Germaan en Phoenix, waarbij fongers de leidende partij was. fongers zette framenr. op de linkerzijde van het frame. Uit het framenummer is af te leiden dat dit model in 1965 is gebouwd. Dhr..... meldde bouwjaar 1965 nadat hij het door mij opgegeven framenr en motornr. had gecontroleerd.
Ik vroeg hem natuurlijk hoe het dan kon dat er een 1968 carburateur opzat. Zijn antwoord was dat deze bromfietsen aanvankelijk maar 38 km per uur mochten rijden. De overheid zag hier streng op toe. Veel mensen vonden dit veel te langzaam en veel fietsenmakers zetten er na verloop van tijd een andere Gurtner carburateur op.

Dit Super de Luxe tyoe onderscheidt zich van de normale S35B door anderfe handles, iets andere motorschermen en een Dedus achterlicht. Vanaf 1966 werden Lucia achterlichten gemonteerd. (opn ieuw een bevestiging voor een 1965 fabricagedatum).

Vroeg hem naar de m.i. toch wat zwakke verlichting. De door mij verkochte EEG had een sterkere verlichting.
Zijn antwoord: inderdaad bij stationair lopen is de verlichting zwak. Was gewoon een van de ontwerpcriteria van de Fransen. De 6V 15W duplo lampen gingen dan - in tegenstelling tot andere bromfietsen - ook nooit kapot.

Ik had het blauwe gedeelte van de knalpot opnieuw gelakt en het had mij verbaasd dat hiertussen geen afdichting zat.
Zijn antwoord: Inderdaad zit hier geen afdichting/pakking tussen. Het verhaal was als volgt. In Frankrijk mochten deze brommers veel harder rijden dan de getemde 38 km versies in Nederland. De Franse brommers hadden dan ook een hogere uitlaatgassen temperatuur en - zeiden de Fransen - dan kit deze uitlaat vanzelf dicht door koolafzetting.
In Nederland met de geldende snelheidsbegrenzing was daardoor geen sprake vvan "dichtkitten"hetgeen resulteerde in een drabbige massa. Opnieuw een gevolg van het Franse ontwerp criterium..

Note: Ik heb op diverse websites gekeken en inderdaad bleek op de diverse opengewerkte tekeningen van de uitlaat dat er geen pakking tussen zit.

De heer...... vroeg mij vervolgens of ik harder wilde rijden dan de huidige max. snelheid. Ik zei dat dit niet hoefde.
Zou ik dat ooit willen zei hij, dan moest ik het Gurtner type AR 12 of de H14 met een nr. 24 sproeier monteren. In beide gevallen opletten dat het spruitstuk ook meegeleverd wordt.




Bijlagen
591-DSC04249.JPG

593-DSC04251.JPG

594-DSC04252.JPG




Bewerkt door Mario (28/08/10 11:23)

Omhoog
#8753 - 28/08/10 10:43 Re: Mobylette S35L super de luxe 1965 [Re: Mario]
Mario Offline
Lid

Geregistreerd: 28/08/10
Berichten: 31
De originele km stand is 3458. Is er iemand bereid tegen vergoeding om deze prachtige Mobylette onder handen te nemen?
Het motortje loopt keringen en pakkingen zijn droog.Het blokje is goed geconserveerd door de olie. De carburateur is schoon en in vrijwel nieuwstaat. Het blokje slaat over bij stationair. En als het uit valt lijkt het of het blokje verzuipt. Als ik het licht aanmaak valt het blokje ook uit. (Zwakke onsteking?)


Laat ik beginnen met een stukje van het verhaal.(vorige eigenaar) Ik heb deze bromfiets gekocht toen ik nog in Alkmaar woonde, ik schat zo'n twee jaar voor mijn verhuizing naar.... Ik woon hier inmiddels 21 jaar, dus ik zou uitkomen op ongeveer 23 jaar in mijn bezit. Al die tijd heeft deze bromfiets droog gestaan, op zolder en de laatste maanden in mijn garage. De uiterlijke conditie bevestigt dit ook.

Toen ik uiteindelijk besloot deze ook te verkopen was het van belang dat ik deze lopend op Marktplaats kon aanbieden. Het motortje was los maar lopen deed hij niet. Zoals te verwachten was de carburateur vervuild en heb deze gereinigd, met perslucht schoongemaakt, etc. Het originele chokekabeltje (in gereedschapskastje) was aan het stuureinde niet zo best meer. Ik heb dit kabeltje vervangen door een ander, iets dikker kabeltje (niet origineel) waarvan ik het loden uiteinde heb moeten aanpassen. De tank heb ik doorgespoeld en er is beslist geen sprake van oude benzine of olie.

Vervolgens heb ik een aantal keren 's morgens heel vroeg hier in het gebied rond het meertje gereden; een afstand van 4.2 km. Bromfiets deed het uitstekend en liep tamelijk hard, iets van 43 km op de teller. Wel viel mij op dat b.v. bij de helling van de brug het motortje meer moeite had. Als ik dan het chokeklepje op het stuur bediende dan trok hij weer goed op. Op de vlakke einden geen probleem. Wat ik wel als een mogelijk oorzaak ziet is dat het chokeklepje aan het stuur blijft hangen. Ik heb deze wel eens een paar keer terug moeten drukken. Welicht is de iets dikkere kabel hiervan de oorzaak.

Ik heb wel momenten van blauwe rook gehad, die ik wijd aan een te ruime mengsmering. Vroeger moesten deze brommers 1 op 25 gesmeerd worden, met de huidige olie zegt men 1 op 33, zelfs 1 op 40. Ik heb het op 1 op 25 gehouden omdat ik geen risico wilde lopen.

Nu het moment van op Marktplaats zetten. Het type plaatje op de cilinderkop ontbrak. Wat nu? Welk bouwjaar?
Ik zocht overal op internet en ontdekte de identieke AV85. Nergens kon ik op het motorblok, naven, etc. een bouwdatum vinden met uitzondefring van de carburateur waarop 1968 stond. Ik nam dus aan dat het een AV 85 van 1968 was en adverteerde aanvankelijk op Marktplaats met AV85/1968.

Vervolgens kreeg ik een e-mail van een meneer* die mij vertelde dat het een S35B de Luxe uit 1965 was. Ik zocht opnieuw op internet en ja, het zou inderdaad een S35B de Luxe kunnen zijn. Dus veranderde ik mijn advertentie in
AV85/S35B de Luxe om zo meerdere partijen te kunnen bereiken.

Niet lang daarna kwam er weer een e-mail van een (andere) meneer* die zei: "het is beslist een S35B de Luxe en geen AV85 en hij is beslist van 1965". Deze meneer (ik zou u z'n naam, telefoonnr. etc geven) gaf aan dat ik hem kon bellen voor meer info.

Omhoog
#8766 - 31/08/10 12:17 Re: Mobylette S35L super de luxe 1965 [Re: Mario]
Mario Offline
Lid

Geregistreerd: 28/08/10
Berichten: 31
Gezocht: Vierkantsleutel om de ontstekingsdeksel te demonteren.
Vandaag een stukje gereden in Maastricht. Na het blokje warm gereden te hebben viel het uit en kreeg het niet meer aan. Eenmaal thuis starte het blokje direct toen het was afgekoeld.
Condensator probleem? Ik heb al een Vespa Ciao condensator klaar liggen. Tips met de ratel,ik heb de verkeerde maat.
Het liefst gewoon het originele vierkant sleuteltje. Wie is bereid mij een sleuteltje te verkopen of desnoods te lenen.Een passende vliegwieltrekker heb ik wel al gevonden.(Morini M24) Volgende week ga ik naar Wellen (Belgie) kijken wat ik daar nog kan vinden aan NOS contactpunten. (Ik vermoed dat ik rechte moet hebben?)De originele Novi linkse heb ik al,lag nog in het laatje van de plaatselijke brommerzaak.Was de laatste,kon 'm niet laten liggen.

Omhoog
#8767 - 31/08/10 16:52 Re: Mobylette S35L super de luxe 1965 [Re: Mario]
MobyJoost Offline
Superlid
****

Geregistreerd: 21/01/07
Berichten: 399
Locatie: Rotterdam
Waarschijnlijk inderdaad een condensator probleem. De vierkante sleutel heb ik zelf gemaakt van een grote inbus-sleutel. Beetje creatief met de slijpschijf, et voila. De moer heeft linkse draad (als je dat nog niet wist), dus met de klok mee los draaien. Als de moer lang niet los is geweest, kan je beter geen zuigerstop gebruiken, om je krukas te blokkeren. Ik gebruik die sowieso nooit, maar met een regelmatig onderhouden motor kan het wel. Misschien ook een verse bougie (als je dat nog niet had gedaan).

Omhoog
#8772 - 31/08/10 19:44 Re: Mobylette S35L super de luxe 1965 [Re: MobyJoost]
lklklaas Offline
Junior lid

Geregistreerd: 12/08/10
Berichten: 21
Locatie: friesland
Je moet een slag kleinere ratel nemen, die past er exact in.
En anders moet je bij een automatrialen zaak vragen naar een bloemkool sleutel,daar zitten allemaal verschillende vierkanten op.Daar past vast een van

Omhoog
#8773 - 31/08/10 19:54 Re: Mobylette S35L super de luxe 1965 [Re: MobyJoost]
Mario Offline
Lid

Geregistreerd: 28/08/10
Berichten: 31
Bedankt voor jullie reactie

Niet dat het nodig is,maar zijn er ook reviseurs die mobylette blokjes reviceren. Gewoon een goed gevoel als ik weet dat ze er zijn.Ik lees hier niets over. Normaal rijd ik Kreidler en daar is b.v. Arnold de Kreidler-specialist een absolute Vakman.
http://www.kreidler.nl/forum/viewtopic.php?f=5&t=28951&start=0




Bewerkt door Mario (31/08/10 19:55)

Omhoog
#8796 - 04/09/10 21:10 Re: Mobylette S35L super de luxe 1965 [Re: Mario]
De_Baron_001 Offline
Professor
****

Geregistreerd: 05/12/05
Berichten: 1522
Orgineel bericht geplaatst door: Mario
Bedankt voor jullie reactie

Niet dat het nodig is,maar zijn er ook reviseurs die mobylette blokjes reviceren.


Ik ken geen personen of bedrijven die structureel en beroepsmatig mobylette blokjes compleet reviseren.
Er valt voor de bedrijven niets aan te verdienen, omdat het te arbeidsintensief en te lastig is i.v.m. de reservedelen.
Onze hobby is namelijk om zelf te sleutelen aan je eigen projecten; op het moment dat je voor anderen sleutelt wordt het werken en dat doen de meeste mobylette-specialisten sowieso al meer dan genoeg.
Groet,
Henk

PS: prachtige brommer.


Bewerkt door De_Baron_001 (04/09/10 21:12)
_________________________


Omhoog
#8798 - 05/09/10 17:23 Re: Mobylette S35L super de luxe 1965 [Re: De_Baron_001]
Mario Offline
Lid

Geregistreerd: 28/08/10
Berichten: 31
Bedankt voor de reactie Henk.

Op het moment veel problemen met starten stationair en afslaan.
Het bekende probleem bij lang stilstaan.(vervuilde carburateur) Intussen zijn de contactpuntjes vernieuwd en afgesteld om op 4.0 (0.4 bedoelde ik) De condensator van Vespa gemonteerd.
De verstuiver krijg ik niet gedemonteerd,ik heb al voorzichtig geprobeerd om de verstuiver er uit te tikken met een hout stokje. De originele Gurtner carburateur AR2 8,7 wordt zowiezo vervangen door een nieuwe originele AR 2-12.Die heb ik vandaag gekocht op de oldtimertreffen in Wellen.(Ulbeek)Ik ben nog op zoek naar een 12mm inlaatspruitstuk met bijbehorend pakking.
Tevens zoek ik nog een sproeier maat 24 (wie heeft er nog eentje liggen)

Gr: Mario


Bewerkt door Mario (06/09/10 04:21)

Omhoog
#8799 - 05/09/10 17:44 Re: Mobylette S35L super de luxe 1965 [Re: Mario]
De_Baron_001 Offline
Professor
****

Geregistreerd: 05/12/05
Berichten: 1522
Beste Mario,

Bij het model AR2 8,7 wordt de verstuiver naar boven toe verwijderd. Dit is dus anders dan bij de 12mm.

Voorontsteking is niet 4mm, maar 2,5 mm
Die onderdelen heb ik nog wel liggen. Ik zal je een PM sturen.
Genoten van het lekkere sfeertje in Ulbeek? Ik was er ook en ben er veel bekenden tegengekomen.
Groet,
Henk
_________________________


Omhoog
#8800 - 05/09/10 18:44 Re: Mobylette S35L super de luxe 1965 [Re: De_Baron_001]
carl Offline
Superlid
**

Geregistreerd: 23/12/08
Berichten: 209
Orgineel bericht geplaatst door: De_Baron_001
Beste Mario,

Bij het model AR2 8,7 wordt de verstuiver naar boven toe verwijderd. Dit is dus anders dan bij de 12mm.

Voorontsteking is niet 4mm, maar 2,5 mm
Die onderdelen heb ik nog wel liggen. Ik zal je een PM sturen.
Genoten van het lekkere sfeertje in Ulbeek? Ik was er ook en ben er veel bekenden tegengekomen.
Groet,
Henk


Als ik het goed heb gelezen dan heeft Mario zijn contactpunten op 0,4 mm afgesteld - over voorontsteking lees ik niets.
Maargoed een foutje is menselijk en dat overkomt iedereen wel eens.

groeten Carl


Bewerkt door carl (06/09/10 18:36)

Omhoog
Pagina 1 van 6 1 2 3 4 5 6 >

november
M Di W Do V Za Zo
1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30
Forum Statistieken
3,348 Leden
39 Forums
2,747 Onderwerpen
9,538 Berichten

Max Online: 64 @ 17/09/15 15:19
Top Posters
De_Baron_001 1522
Redactie Bromfiets 918
Franky 656
Webmaster 538
MobyJoost 399
Zoeken