Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost
Dus die "contre piston"die telkens genoemd wordt bij de 99z fungeert als een soort compressor. Was al benieuwd wat de functie was. Heb je toevallig een beschrijving of tekening, of kan je uitleggen hoe het werkt? Bonne chance ? Luxembourg.


De "contre piston" is een uitvinding van DKW die voor de oorlog al racemotoren hadden met deze vinding die zij "Ladepumpe" noemden. Zij hadden 2 cilinder motoren die vermomd waren als 3 cilinder en waarbij die ene "valse"cilinder in feite de compressor was (het blijven Duitsers h?).

Als de zuiger omhoog gaat dan ontstaat er in het carter een vacuum waardoor er benzine/luchtmengsel aangezogen kan worden. Er kan echter nooit meer aangezogen worden dan dat het slagvolume van de motor is (zelfs minder want je hebt ook schadelijke ruimte in het carter) in het geval van de Motobecane is dat 49,9 cc.

Als er nu een andere zuiger, dus de contre piston, ook naar boven gaat dan vergroot je het volume nog meer waardoor er bijv. wel 90 cc benzine/luchtmengsel aangezogen kan worden. Als de normale zuiger naar beneden gaat dan gaat ook de contre pison naar beneden waardoor de druk in het carter verder oploopt na het sluiten van de inlaatpoort. Als nu de spoelpoorten opengaan dan begint de spoeling met bijv 90 cc vers mengsel ipv de normale 49 cc. Zo is er dus meer vers gas boven de zuiger om te verbranden dan zonder die contre piston of ladepumpe.
Met als gevolg dat de einddruk of compressie groter zal zijn en omdat er meer mengsel te verbranden is zal de kracht op de zuiger groter zijn waardoor deze motoren zeer goed presteren.

Eigenlijk is het een 90 cc motor met een 50 cc zuiger. Dat is het simpelste voorgesteld.
Deze contrazuiger is meestal groot van diameter en heeft een veel kleinere slag dan de normale zuiger want dan zijn de versnellings en vertragingskrachten in het motorblok niet zo groot.

Dus de contrazuiger vergroot en verkleint de carterruimte waardoor de motor meer aan kan zuigen en meer kan verbranden waardoor de prestaties enorm toenemen.

Ik heb in Sars Poteries in Frankrijk een aantal keer zo'n SP99Z aan het werk gezien en het is idd indrukwekkend hoe die tegen zo'n berg naar boven vliegt. Het grote vermogen gecombineerd met de dubbele variateur maakt van de SP99Z een echte klimgeit.Van de andere kant kun je ook zeggen dat de prestaties voor een 90 cc motor gewoon gemiddeld te noemen zijn. Het is net hoe je het bekijkt.

Het is in ieder geval zo dat het slagvolume eigenlijk meer dan 50 cc is en dat de SP99Z later als motorfiets bestempeld werd en daarom als bromfiets verboden werd.

Last edited by Peter V; 28/04/07 08:43.