Clublid Edgard Vernimmen van Moby's Place liet er alvast geen gras over groeien en kroop in de pen. Hieronder publiceren we zijn brief en de reactie van het parlementslid dat destijds het gewraakte wetsvoorstel indiende.

Zelf overweeg ik om een standaardbrief in deze zin op te stellen en te verspreiden onder alle Vlaamse oldtimerbromfietsclubs om te verzenden naar de federale en Vlaamse minister van Mobiliteit. Graag je reactie/appreciatie van dit voorstel aub.
Mobygr


De brief van Edgard:

Quote:
Lommel 28 Januari 2008



Geachte Heer


Bij deze een uiteenzetting over de problematiek van het nakende bromfietskenteken voor oltimer bromfietsen.

Eerst even voorstellen.
Mijn naam is Vernimmen Edgard en mijn hobby is het restaureren en verzamelen van oude bromfietsen van voor 1970.
De huidige verzameling bestaat uit solexen en 1 kreidler die gerestaureerd zijn en nog enkele ongerestaureerde bromfietsen van voor 1970.

Uit ervaring van vrienden in Nederland weet ik dat er veel problemen zijn geweest aangaande oltimer bromfietsen op kenteken zetten.
De volgende opsomming van problemen bij keuring zijn voorgevallen in Nederland.
-Geen papieren.
-Geen motornummer en/of framenummer.
-Merk bromfiets onbekend.
De meeste problemen doen zich voor met de papieren.
Voor 1970 waren er maar zelden papieren bij een nieuw aangekochte bromfiets op een paar uitzonderingen na zoals Honda.
De nummers in het frame en op het blok zijn vaak door roest onleesbaar geworden of waren in stikkervorm aanwezig bij aankoop maar na jaren van verwaarlozing verdwenen.
Er bestond vroeger ook de mogelijkheid een motorblokje nieuw te bestellen echter zonder nummers aangezien de complete modellen alleen werden genummerd en de onderdelen waaronder complete motorblokjes niet.
Het merk levert ook vaak problemen op.
Om maar een voorbeeld te geven enkel in Belgie waren meer dan 100 brommermerken actief.
Een flandria,superia of royal nord kennen de meeste wel maar wie heeft er ooit gehoord van een omega,lavenier,parissport.
Nog zo een probleem zijn de losse hulpmotoren van 49,5cc,de motortjes werden op een bestaande fiets gemonteerd dus kan men niet van een brommer maar van een fiets met hulpmotor spreken.
In aantal zullen deze in Begie in de minderheid zijn echter ziin er sinds de jaren 30 ongeveer 200 verschillende merken van geweest waaronder flink,victoria,berinni,powerpak,rex enz...

In Frankrijk waar het kenteken al even achter de rug is heeft men de volgende methode toegepast om een kenteken voor oudere bromfietsen van voor 1970 te verkrijgen.
De eigenaar moest de nummers op een formulier invullen dat te verkrijgen was bij de plaatselijke gendarmerie samen met het merk en bouwjaar.
Na controle of het niet om een gestolen bromfiets ging kreeg de eigenaar een kenteken tegen betaling.
In het geval er geen nummers waren kon de eigenaar het voertuig bij de gendarmerie een vinnummer laten inslaan en alzo toch een kenteken aanvragen.
Dit gelde zowel voor gerestaureerde als ongerestaureerde brommers.

In Nederland werd grofweg het zelfde toegepast echter moesten de brommers daar wel gekeurd worden op snelheid,geluid,licht enz...
Met dit laaste hebben er veel problemen gehad aangezien de brommer dan moet lopen en compleet functioneren maar wat dan met een project om te restaureren.
Welke lijn er in Belgie gevold word is van groot belang voor oltimer brommerliefhebbers.
In Nederland had men een schatting gemaakt van de hoeveelheid oltimers en kwam met op 200.000.
Het uiteindelijke aantal lag ver boven de 800.000 stuks met als gevolg wachttijden van meer dan 3 maanden om een bromfiets te laten keuren bij de rdw.

Mijn vraag is hoe gaat het in Begie in zijn werk gaan om een oltimer bromfiets te voorzien van een kenteken?
Nog een vraag is de verzekering.
In Nederland bestaan er verzamelpolissen voor oltimer bromfietsen waar de eigenaar tot 50 bromfietsen op een verzekering kan laten zetten.
De verzekering is persoonlijk en niet door te geven aan derde.
In Belgie is het zo dat elke brommer afzonderlijk moet verzekerd worden met als gevolg dat een brommer die per jaar maar 500 km doet toch voor een geheel jaar moet verzekerd worden en ook een heel jaar moet betaald worden.
In mijn eigen geval betekend dit dat ik een kleine 1000 euro verzekering betaal voor alle bromfietsen waaronder dus enkele zijn die de 500 km per jaar niet halen.

Indien u nog verdere info wenst over dit onderwerp ben ik altijd bereid dit persoonlijk uiteen te komen zetten.


Hoogachtend


Vernimmen Edgard


Het antwoord van het parlementslid:

Quote:

From: info@jefvandenbergh.be
To: edgardvernimmen@hotmail.com
Subject: RE: Brommerkenteken
Date: Mon, 3 Mar 2008 22:04:48 +0100



Beste,



Wij gaan het volgende voorstellen om tegemoet te komen aan uw terechte bekommernissen:



Een bepaling in het KB over de inschrijving van de bromfietsen opnemen over de oldtimers, nl. dat de minister die de mobiliteit en het vervoer onder zijn bevoegdheid heeft, een aangepaste reglementering kan opleggen aan bromfietsen die dateren van voor jaar ?X?. De rest kan dan in een ministerieel besluit geregeld worden.



Met vriendelijke groeten,



Jef Van den Bergh.





CD&V-volksvertegenwoordiger

Frans Greefslaan 1

2920 Kalmthout

0473-74.83.16

info@jefvandenbergh.be

http://www.jefvandenbergh.be