Dat wij als kersverse Vlaamse Mobyletteclub al zo vlug geschiedenis gingen schrijven, wisten we uiteraard niet, doch het ligt aan de kwaliteit en gedrevenheid van onze leden ;-)
Lees maar eens hieronder wat clublid Edgard Vernimmen al wist te realiseren; ik deed zijn voorbeeld na en schreef zowel de indiener van het wetsvoorstel aan, als onze vice-premier en minister van Mobiliteit, Yves Leterme.

Hieronder de tekst van het amendement van het wetsvoorstel in antwoord op onze reacties op het wetsvoorstel:



Quote:
Geachte Heer,



Gelieve hierbij een amendement te vinden bij het wetsvoorstel over de nummerplaat voor bromfietsen ; het amendement, dat wij morgen bij de bespreking zullen indienen, is ge?nspireerd door uw tekst. U wordt, m.a.w;, op uw wenken bediend.

In alle geval : beste dank voor uw interessante inbreng.

Met vriendelijke groet,

Roel Deseyn.


AMENDEMENT

Artikel 2 aanvullen met volgende bepaling :

?Onze minister, bevoegd voor het wegverkeer, kan specifieke regels uitwerken betreffende de inschrijving en het kenteken voor oude bromfietsen?.

Verantwoording

Bij de inschrijving van bromfietsen stelt zich een probleem van de zgn. ?oldtimers?. Het gaat dan om oude voertuigen die door liefhebbers zijn gerestaureerd en die af en toe voor de ont-spanning nog eens worden gebruikt op de openbare weg.

Het is onmogelijk te zeggen hoeveel bromfietsen onder deze categorie gerekend moeten wor-den. Tevens mogen we niet vergeten dat er in Belgi? ooit veel bromfietsmerken aanwezig waren. Men mag bovendien ook de fietsen met losse hulpmotoren niet uit het oog verliezen. Blijkbaar is men in Nederland, bij de (her)inschrijving van bromfietsen wel erg geschrokken van het hoge aantal ?oldtimers?, wat als gevolg had dat er wachttijden van meer dan drie maanden waren bv. om een bromfiets te laten keuren.

In Frankrijk waar het kenteken al even achter de rug is heeft men de volgende methode toege-past om een kenteken voor oudere bromfietsen van voor 1970 te verkrijgen. De eigenaar moest de nummers op een formulier invullen dat te verkrijgen was bij de plaatselijke gendar-merie samen met het merk en bouwjaar. Na controle of het niet om een gestolen bromfiets ging kreeg de eigenaar een kenteken tegen betaling. In het geval er geen nummers waren kon de eigenaar het voertuig bij de gendarmerie een vinnummer laten inslaan en alzo toch een kenteken aanvragen. Dit gold zowel voor gerestaureerde als ongerestaureerde brommers.

Om dit probleem op te lossen, willen wij de bevoegde minister de mogelijkheid geven om een specifieke regeling te treffen voor oldtimers, of ze eventueel vrij te stellen van inschrijving.
Het is niet van deze voertuigen dat exuberante snelheden van opgedreven voertuigen, diefstallen e.d. verwacht moeten worden.


Jef VAN DEN BERGH
Roel DESEYN