Orgineel bericht geplaatst door: Franky
Quote:
In Nederland werd grofweg het zelfde toegepast echter moesten de brommers daar wel gekeurd worden op snelheid,geluid,licht enz...


Dit is niet waar. Als jij je bromfiets voor de gestelde datum had laten "keuren" dan werd alleen je frame nummer en,indien zichtbaar, je motor nummer opgeschreven (en natuurlijk het type bromfiets, bouwjaar etc). Ik ben destijds met een brommer zonder verlichting en met een lekke uitlaat naar de keuring gegaan. Geen enkel probleem. Ik ken zelfs mensen die een compleet verrot frame bij de keurmeester hebben neergelegd. Ook daar is een kenteken opgekomen. (konden ze later dat nummer overslaan op buitenlands frame zodat die dan toch op kenteken kon staan).

Wil je nu nog een kenteken wil aanvragen dan wordt er inderdaad gecontroleerd op snelheid,geluid,licht enz...


Wat jij noemt keuren was geen keuren, het klopt verder wel. Als je voor een bepaalde datum je bromfiets liet schouwen kostte het een stuk minder geld en had je wel dezelfde rechten. Bij schouwen ging het er alleen om dat je bromfiets niet gestolen is en dat vanaf nu jouw bromfiets bij dat kenteken hoort.
Het keuren van nu doet dat ook maar houdt ook in dat er naar de staat van je bromfiets wordt gekeken. Daardoor is het keuren nu ook duurder dan het schouwen toen was.


Groeten Looy