Laatste nieuwsbericht ter zake:

Bromfietsen tot 45 per uur moeten binnen twee jaar verplicht voorzien zijn van een nummerplaat. Zo wordt het voor de politie mogelijk om bromfietsers te flitsen in zone-30.

Europese richtlijn
Bromfietsen zullen vanaf 2010 een nummerplaat moeten hebben en ingeschreven zijn bij de Dienst voor Inschrijving van Voertuigen (DIV). Dat is het gevolg van een Europese richtlijn. Het gaat om bromfietsen die maximaal 45 km per uur kunnen rijden.

In ons land mag je daarmee vanaf 16 jaar rijden, op voorwaarde dat je een A3-rijbewijs behaalt. Er zijn voorlopig geen plannen om de wetgeving ook uit te breiden naar snorfietsen, die maximaal 25 km per uur kunnen rijden.

Geen extra kosten
De nummerplaat zou geen extra kosten met zich meebrengen voor de bestuurder. Door de maatregel kunnen de politiediensten de controle op bromfietsen opdrijven. Veel van die brommertjes zijn opgevoerd en dat wordt gemakkelijker te testen. Bromfietsers kunnen dan ook geflitst worden in de zone-30.

Andere berichtversie:

De maatregel slaat enkel op bromfietsen van klasse B, die tot 45 kilometer per uur kunnen rijden. Daar mag je in ons land mee rijden vanaf 16 jaar, op voorwaarde dat je slaagt voor het A3-rijbewijsexamen.

Bromfietsen van klasse B moeten vanaf 2010 ook geregistreerd worden bij de DIV, de Dienst voor Inschrijving van de Voertuigen.

De politie zal dan de controle op bromfietsen kunnen verscherpen. Veel brommermotoren zijn opgedreven en dat zal gemakkelijker bestraft kunnen worden. Bromfietsers zullen dan ook geflitst kunnen worden in de zone 30.

De nummerplaat zou gratis zijn voor de bestuurder. Of de inschrijving bij de DIV ook gratis is, valt af te wachten. Over de juiste invoering van het systeem en over andere praktische problemen wordt nog nagedacht, aldus de Federale Overheidsdienst Mobiliteit.

Voorlopig is de verplichting nog niet toepasselijk op snorfietsen, die tot 25 kilometer per uur begrensd zijn.

"Hoog tijd"
Volgens de Motorcycle Action Group (M.A.G.) is het hoog tijd dat er een nummerplaat voor bromfietsen van klasse B komt.

"We hebben daar zelf lang voor geijverd en worden nu verrast door de richtlijn", zegt de M.A.G. Volgens de groep moest er een einde komen aan de machteloosheid van de politie tegenover inbreuken door bromfiersers.

Ook verzekeringstechnisch zou de nummerplaat haar nut bewijzen. "In Nederland, Duitsland en Frankrijk zijn de nummerplaten verplicht, wat voor Belgische bromfietsers ook problemen gaf aan de grens", aldus de M.A.G.
(belga/tdb)