Het klinkt als een dubbel probleem. het inhouden en ratelen lijkt me viertakten. Vanuit de fabriek werd in de carburateur een te grote sproeier gemonteerd, om de motor wat meer te smeren, tijdens het inrijden. deze sproeier diende door degene, die het onderhoud deed (dealer, fietsenmaker), na het inrijden, vervangen te worden door een kleinere. Dit gebeurde vaak niet en de originele sproeier gaf een te rijk mengsel. Tijdens het optrekken merk je dit niet, maar eenmaal op snelheid, verzuipt de motor en beetje. Of liever gezegd, hij verslikt zich een beetje. Demonteer de sproeier en kijk welke maat erop staat. Zoek een sproeier, die ??n of twee maten kleiner is (liefst twee sproeiers, die telkens een maat kleiner zijn) Probeer ze en gebruik de grootste maat, waarbij het viertakten niet meer voorkomt. Een te kleine sproeier zorgt voor een te arm mengsel en grotere slijtage, of zelfs kans op een vastloper.
Het afslaan, wanneer de motor op temperatuur is lijkt me een condensator probleem. deze zit in de ontsteking, achter het vliegwiel aan de rechterkant. Als de condensator koud is, werkt hij nog goed. Wordt hij warm, dan gaat hij minder goed zijn werk doen. De verzamelde stroom in de condensator is dan te weinig, om een goede vonk te maken. Als je het sproeierprobleem oplost en niet de condensator vervangt, zal het afslaan steeds eerder gebeuren, totdat de motor zelfs in koude toestand niet meer start. Originele condensators zijn meestal uit oude voorraad en tijd is niet goed voor condensators, dus de kans is groot, dat je nieuw gekochte condensator het al snel begeeft. De condensator voor een vespa (b.v. Ciao) past, met weinig aanpassingen in de ontsteking van de mobylette en is zeker nieuwer dan de originele moby-condensator.
Als de mobylette lang heeft stilgestaan, dan moet je de tank schoonmaken en de carburateur en een klein benzinefilter plaatsen tussen tank en carburateur. Veel succes, Joost.