Tja, bestellen in het buitenland blijft natuurlijk altijd een risico. De Scootbikeshop verkoopt momenteel nieuwe uitlaten met het mooie ronde bochtje. Ik heb er twee besteld, met al het vermoeden, dat ze misschien niet van de beste kwaliteit zouden zijn. En inderdaad, het chroomwerk is minimaal en de twee helften van de bocht, zijn met de hand aan elkaar gelast, door iemand, die net zo goed kan lassen als ik. Dat moet je maar voor lief nemen.
De Transval onderdelen, die hier en daar nog aangeboden worden, zijn over het algemeen ook niet van de kwaliteit, die originele Motobecane/MBK-onderdelen kenmerkt.
Ik heb al twee variateurs van Transval gekocht (??n zit er op m'n gestolen AV48; zonde). Op deze site, http://www.mbkdarmon.com/index.htm, heb ik nu een originele variateur besteld (met rollen, niet met kogels). Deze is gemaakt in Turkije voor Yamaha (niet eens MBK). Kost wel wat (?210,00), maar alles ziet en voelt beter, dan de transval. Er zitten rollen in van 15x12mm en dat maakt het mogelijk, te spelen met verschillende gewichten. Ze hebben ook originele variateurs met kogels (? 206,00). Als je echt een serieus restauratie-projeckt hebt, is het het wel waard, vind ik. Groet, Joost