Beste Forumleden mijn naam is Mario en ik ben nieuw hier.

Sinds een kort ben ik in het bezit van een Mobylette S35L super de luxe 1965.

Ik ben tevens op zoek naar een ervaren monteur om het blokje na te kijken. Onsteking enz....


Hieronder het verhaal van de vorige eigenaar.



Hierbij de notities die ik heb gemaakt nadat ik met dhr..... had gesproken.

Het bleek dat hij vroeger bij FGH in Groningen had gewerkt. Daarna is hij leraar geworden, o.a. bromfietstechniek, en schrijft nu af en toe artikelen in het blad bromfiets.

De S35B Super de Luxe is een uitvoering die in hoofdzaak voor de Nederlande markt is gemaakt. Dit type is in feite een Frans frame, met een in Nederland geassembleerde en getemde motor met een voorvork zoals die in Belgie werd geleverd. In die tijd was deze bromfiets vrij uniek en "top of the line".

De bromfiets werd voor Kaptein Mobylette in Groningen geassembleerd door een samenwerkingsverband van Fongers, Germaan en Phoenix, waarbij fongers de leidende partij was. fongers zette framenr. op de linkerzijde van het frame. Uit het framenummer is af te leiden dat dit model in 1965 is gebouwd. Dhr..... meldde bouwjaar 1965 nadat hij het door mij opgegeven framenr en motornr. had gecontroleerd.
Ik vroeg hem natuurlijk hoe het dan kon dat er een 1968 carburateur opzat. Zijn antwoord was dat deze bromfietsen aanvankelijk maar 38 km per uur mochten rijden. De overheid zag hier streng op toe. Veel mensen vonden dit veel te langzaam en veel fietsenmakers zetten er na verloop van tijd een andere Gurtner carburateur op.

Dit Super de Luxe tyoe onderscheidt zich van de normale S35B door anderfe handles, iets andere motorschermen en een Dedus achterlicht. Vanaf 1966 werden Lucia achterlichten gemonteerd. (opn ieuw een bevestiging voor een 1965 fabricagedatum).

Vroeg hem naar de m.i. toch wat zwakke verlichting. De door mij verkochte EEG had een sterkere verlichting.
Zijn antwoord: inderdaad bij stationair lopen is de verlichting zwak. Was gewoon een van de ontwerpcriteria van de Fransen. De 6V 15W duplo lampen gingen dan - in tegenstelling tot andere bromfietsen - ook nooit kapot.

Ik had het blauwe gedeelte van de knalpot opnieuw gelakt en het had mij verbaasd dat hiertussen geen afdichting zat.
Zijn antwoord: Inderdaad zit hier geen afdichting/pakking tussen. Het verhaal was als volgt. In Frankrijk mochten deze brommers veel harder rijden dan de getemde 38 km versies in Nederland. De Franse brommers hadden dan ook een hogere uitlaatgassen temperatuur en - zeiden de Fransen - dan kit deze uitlaat vanzelf dicht door koolafzetting.
In Nederland met de geldende snelheidsbegrenzing was daardoor geen sprake vvan "dichtkitten"hetgeen resulteerde in een drabbige massa. Opnieuw een gevolg van het Franse ontwerp criterium..

Note: Ik heb op diverse websites gekeken en inderdaad bleek op de diverse opengewerkte tekeningen van de uitlaat dat er geen pakking tussen zit.

De heer...... vroeg mij vervolgens of ik harder wilde rijden dan de huidige max. snelheid. Ik zei dat dit niet hoefde.
Zou ik dat ooit willen zei hij, dan moest ik het Gurtner type AR 12 of de H14 met een nr. 24 sproeier monteren. In beide gevallen opletten dat het spruitstuk ook meegeleverd wordt.



Attached Files 591-DSC04249.JPG593-DSC04251.JPG594-DSC04252.JPG
Last edited by Mario; 28/08/10 11:23.