Bromfiets Website

Het grote raadsel SP93

Posted By: De_Baron_001

Het grote raadsel SP93 - 30/01/07 21:23

De SP93 is een brommer die er snel uitziet, maar in de praktijk in de bergen het vaak laat afweten. Hoe komt dat nu?

Twee theorie?n hebben we:
- poorttiming en transmissie zijn anders dan van het zustermodel AV92 (een echte berggeit)
- de rijders van dat model, beperken de fijntuning meestal tot het oppompen van de banden en een poetslap.
De derde mogelijkheid: dat de SP93 veel zwaarder is, blijkt niet te kloppen. Het verschil bedraagt slechts 10 kg.

Wie heeft er ook ervaring met het oppeppen van een SP93, zodat die fatsoenlijk rijdt boven de 12% stijging?

B.

Attached picture 27-70_SP93.jpg
Posted By: Franky

Re: Het grote raadsel SP93 - 31/01/07 08:57

Zit er een variateur in zo'n ding?
Bij moderne scooters kan je daar veel aan veranderen. Zo kan je zelf de performance wat aanpassen
Lichtere rollertjes zorgen voor een hoger toerental en dus meer kracht. En dat is in dit geval wat jij wil hebben denk ik zo.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 31/01/07 10:45

Ze hebben zelfs een dubbele variateur.
Als je een cilinder van een AV92 monteert zou die eigenlijk ongeveer hetzelfde moeten presteren.

Vind ik trouwens van een AV92 ook nog al meevallen hoor : Berggeit
Posted By: Franky

Re: Het grote raadsel SP93 - 31/01/07 16:44

Zit net te denken. Volgens mij zitten er geen rollertjes in maar kogels. Dat maakt het natuurlijk alweer wat moeilijker.....
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 31/01/07 18:05

Waarom is dat moeilijker ?
Posted By: De_Baron_001

Re: Het grote raadsel SP93 - 31/01/07 21:26

Rolletjes ( bij andere merken soms toegepast) kun je in verschillende gewichtsklassen kopen. Door lichtere rollen toe te passen kun je het schakeltoerental verhogen. Hogere toeren: meer vermogen, meer herrie en verbruik.
Lichtere kogels zouden hetzelfde effect geven.
Ik heb die lichtere/zwaarderre kogels nog nooit gezien.
Leuk wellicht voor de racerij of voor zeer steile hellingen, maar niet voor het standaard toerwerk.
B.
Posted By: De_Baron_001

Re: Het grote raadsel SP93 - 31/01/07 21:41

Ik heb ooit een Motor van een SP93 gereviseerd en onder een AV92 gezet en die loopt prima.
Dat is ook een van de weinige SP93 motortjes die ik echt goed heb zien functioneren. De tweede is de SP93 van Brommerkieken in Wales, die reedt ook goed. Ik denk dat het vooral een onderhoudsverhaal is.

Pas bij hellingen boven de 23% gaat het allemaal minder.
Voor een mobylette is dat niet slecht en vergeleken met een enkele reductieoverbrenging dus een echte "berggeit". Er zijn trouwens geen brom- of motorfietsen die een echte berggeit benaderen, want die wonderlijke beesten springen nagenoeg loodrecht over smalle richels.

B.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 08:36

Orgineel bericht geplaatst door: De_Baron_001
Rolletjes ( bij andere merken soms toegepast) kun je in verschillende gewichtsklassen kopen. Door lichtere rollen toe te passen kun je het schakeltoerental verhogen. Hogere toeren: meer vermogen, meer herrie en verbruik.
Lichtere kogels zouden hetzelfde effect geven.
Ik heb die lichtere/zwaarderre kogels nog nooit gezien.


Ik weet niet hoeveel kogels er in liggen bij een Mobylette, maar je zou bijv. kogels er uit kunnen laten.
Bij een Peugeot koppeling bv liggen er 6 kogels in. Daar zou je er bijvoorbeeld 3 uit kunnen halen, of 2 kan ook nog (wel tegenover elkaar)
Wij hebben dat toen ook gedaan met de race-peugeot die we getuned hadden.
Posted By: Franky

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 09:40

Ik heb hier perongeluk een mobylette blokje met vario liggen.
Deze heeft uit mijn hoofd 3 kogels erin. Daar kan je er helaas geen enkele van wegnemen.

Waarom kan je moeilijk lichter of zwaardere kogels kopen.
Deze zou dan hol moeten worden ofzo. Dat is nou niet echt goed te doen. Men zou het eerder proberen met lichtere legeringen. (lijkt mij). Of kunststof bekleding. Is toch moelijk om dat echt in een bol vorm te houden. Dit is allemaal toch net ff iets ingewikkelder dan bij die moderne rollertjes.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 10:46

Nee met 3 kogels kan het idd niet.
Of je zou er een gat in moeten maken dat ze lichter worden.
Kan wel maar zal niet eenvoudig zijn. Dat moet dan gevonkt worden of zo. Of met een zeer harde frees is het ook wel te doen, maar dan rollen ze weer niet goed. Nee het zal niet eenvoudig zijn. Dan kun je nog beter zorgen dat je motortje beter trekt doro bijvoorbeeld een membraaminlaat er op te bouwen. Dan kun je opvoeren zonder dat ie terug gaat blazen in de carb.

Is ons bij Solexen ook goed gelukt en kan dus zeer zeker ook bij Mobylette.
Posted By: Franky

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 17:30

Membraam erop bouwen is nou ook weer niet zo simpeltjes hoor.
Poortjes uitvijlen, kopje afvlakken. Zou ik dan doen. Niet dat ik vind dat je die dingen op moet voeren. Lekker standaard houden.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 17:58

Het hoeft toch ook niet simpel te zijn.
En moeilijk is niet voor iedereen moeilijk

Poortjes uitvijlen zou ik net niet doen, en zeker niet in een hard-chroom cilinder want die hard-chroom bladdert er dan af.

Kop afvlakken is onzin want als er maar genoeg vers gas boven de zuiger komt, dan is er vanzelf genoeg compressie.
Posted By: De_Baron_001

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 18:32

Bij het model Motob?cane 51 hebben ze niet toevallig een clapet (inlaat membraam) toegepast. Die motortjes uit de 80-tiger jaren en later trekken beter. Je zou het onderstuk van een model 51 en de carburateur mogelijk kunnen combineren met een SP-motortje.
Op http://www.ebay.fr worden ze regelmatig aangeboden.
Ik ga dat overigens niet doen, want uiteindelijk leidt dat tot extra slijtage.
B.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 21:14

De race Peugeot die we ooit gemaakt hebben voor de brommerrace had ook een membraaminlaat en daar kon je geweldig mee goochelen.

Dunnere plaatjes die sneller openen bijv. en zorgen dat de luchtstroom wat gunstiger is. Met de 11 pk die hij leverde was toen een topsnelheid mogelijk van 130 km/h. en dan trok hij nog als een lier. Je werd gewoon bang op dat ding. Het was een Peugeotje 103.
O ja, en gewoon 49 ceeceetjes h
Posted By: De_Baron_001

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 22:52

Ja, het is ongelofelijk dat je zoveel vermogen uit een borrelglas kunt persen. Ik heb twee 175cc motorfietsen, die ik de volgende winter ga restaureren. Die leveren slechts 2 pk.
Ze lopen wel lekker rustig.
Ik heb een leuke animatie gevonden waarin de inlaatklep van een 2-takt wordt gedemonstreerd.
http://science.howstuffworks.com/flash/two-stroke.swf
Op de site zelf staan overigens nog veel andere leuke dingen.

B.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 22:54

Hmm.....zo is het idd te snappen maar ik heb betere gezien. Ik vind dit carter zo raar. Net een carter in een carter
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 22:59

Orgineel bericht geplaatst door: De_Baron_001
Ja, het is ongelofelijk dat je zoveel vermogen uit een borrelglas kunt persen.



De 50 cc klasse leverde vroeger het meeste vermogen per liter cilinderinhoud h
Posted By: De_Baron_001

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 23:01

Zit inderdaad veel overbodige carterruimte in, waardoor de onderdruk minder groot wordt (delta V). Het gaat om het principe.
B.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 23:03

JA het gaat om het principe en hier zie ja dat je een membraaminlaat ook op de spoelpoort kunt plaatsen. Had Sachs trouwens vroeger ook
Posted By: De_Baron_001

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 23:12

Op de animatie staat de klep toch in de inlaat, achter de carburateur en niet in de speolpoort. Of vergis ik me?

http://science.howstuffworks.com/flash/two-stroke.swf
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 23:14

Als ik hem aanklik staat ie op de inlaat/spoelpoort hoor.
Posted By: De_Baron_001

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 23:16

Het plaatje kan in ieder geval beter, maar ik vind het wel leuk gemaakt.
B.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 01/02/07 23:21

Dat is het zeker.

hier is er een die tegelijk laat zien hoe een resonantie uitlaat werkt.

Je ziet dat een beetje vers gas mee in de uitlaat verdwijnt en door de uitgekiende vorm van de uitlaat werkt deze als een soort gasveer en duwt net voordat de uitlaatpoort sluit het vers gas weer terug in de cilinder. En vermogen krijg je oa door zo'n soort uitlaat.
Posted By: Franky

Re: Het grote raadsel SP93 - 02/02/07 13:34

http://science.howstuffworks.com/flash/two-stroke.swf

Ik vind deze annimatie ronduit slecht hoor. Zo lijkt het wel dat je krukas niet in aanrakting komt met je inlaat gassen. Doordat de zuiger omlaag gaat komt er compressie in je carter. Alleen de lucht onder de zuiger lijkt niet de "inlaat" lucht te zijn. En dat is het dus wel!

De Avatar van Peter V vind ik beter. Alleen mist die een inlaat. Zal wel ergens een membraam zitten.
'
Die van die resonantie uitlaat is mooi. Moet je nagaan op wat voor een snelheid dat plaatsvind!

Als we het toch over motortjes hebben. Persoonlijk kik ik nogal op de wankel moter. Theoretisch zo mooi. Practisch net ff wat problematisch
http://auto.howstuffworks.com/rotary-engine4.htm
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 02/02/07 13:45

Heb je in Bromfiets het verhaal van de krukasloze, kleppenloze 4 cilinder 4-takt motor van Carley gelezen die mijn vader gerestaureerd/gereconstrueerd heeft ?

Dat is ook een mooie motor. Wordt tijdens de Vehikel in Utrecht gedemonstreerd trouwens.
Posted By: Franky

Re: Het grote raadsel SP93 - 02/02/07 13:56

Nee ken ik niet. Kheb de bromfiets niet.
Krukasloos? Kleppenloos? 4-takt? Nou heb je me nieuwsgierig gemaakt
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 02/02/07 14:48

Ja het is een 4-cilinder stermotor van 70 cc.
Loopt erg mooi en is een Nederlandse vinding die echter nog al wat kinderziekten had en daarom nooit is uitgerijpt.

Maar wat niemand voor mogelijk had gehouden is gebeurd. Mijn vader heeft de motor verbeterd en afgemaakt en hij loopt.
Hij heeft verder ??n bougie en ??n carburateur en ??n uitlaat ook al is het een 4-cilinder.
De originele ontsteking was er niet meer en dus is er helemaal een nieuwe ontsteking gemaakt. Een Bosch vliegwiel is achterstevoren er op gemaakt en in het vliewiel zijn de nokken gemaakt voor het lichten van de Solex contactpunten. Zelfgewikkelde spoelen op JLO kernen verzorgen de vonken samen met een externe bobine. Bij elke omwenteling van de motor is er 4x een vonk. De motor maakt ongeveer 4000 toeren per minuut dus dat betekent 16000 vonkjes per minuut. En dat met Solex contactpunten !!
Dus een electronische ontsteking is nergens voor nodig.

Kom maar naar de Vehikel beurs en je zult 'm horen lopen.
Posted By: Franky

Re: Het grote raadsel SP93 - 02/02/07 16:41

Heb je er plaatjes van? Fotoows, tekeningen?
Ik kom namelijk niet naar vehikkel toe.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 02/02/07 21:40

Of Bromfiets kopen.
Ik heb er natuurlijk een hele hoop foto's van



Groter formaat zien ?
klik dan hier
Posted By: Franky

Re: Het grote raadsel SP93 - 03/02/07 08:59

Ah ik begin hem iets te snappen. Als ik die zuigers zie tenminste.
Maar hoe wordt de heen en weer gaande beweging van de zuiger omgezet in iets draaiends?

En hoe komt de cilinder aan zijn brandstof las hij geen kleppen heeft?En hoe kan hij zijn uitlaatgassen dan weer kwijt?
Posted By: De_Baron_001

Re: Het grote raadsel SP93 - 03/02/07 12:10

Ik was eigenlijk niet van plan om naar de Vehikel te komen, want je vindt er steeds minder. Als ik al ga is het om bepaalde mensen te ontmoeten of voor greeedschappen en universele materialen. Nu de Carley-Vennix motor er staat, kom ik echter vrij zeker. Leuke animaties Peter en Franky.
B.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 03/02/07 17:33

Dus je snapt het nog niet.

De motor draait zelf rond.
De zuigers gaan alleen op en neer. De zuigers zetten zich af tegen een stilstaande 8-vormige as en duwen zo de hele trommel rond.

Heb je ooit gehoord van roterende inlaat ?
Wel deze motor heeft in feite een roterende inlaat en een roterend uitlaat.
Posted By: Franky

Re: Het grote raadsel SP93 - 03/02/07 18:55

Ah ok. Dus je gehele cilinder draait!
Pf... spectaculair!
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 03/02/07 22:46

Ja alle 4 de cilinders (dat is ??n geheel) draaien rond.
Het is net een grote remtrommel die ronddraait.
Posted By: Franky

Re: Het grote raadsel SP93 - 04/02/07 09:10

Pff... ziek. Wel machtig. Maar wat voor een vermogen kan je nog uit dat blokkie persen? Hoe zit het met effici?ntie?
De acceleratie zal wel niet zo best zijn. Er moet heel veel massa versneld worden als het gehele blok draait. Maar misschien wel een hele hoop koppel of dat niet?

Hoe kan dat ding trouwens 70cc zijn. De zuigers zien er aardig groot uit. Heeft ie maar een hele kleine slag ofzo?
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 04/02/07 11:09

Vermogen en efficiency waren (nog) niet aan de orde voor Carley destijds. Het ging er om dat hij een motor ontwikkeld had die anders was dan anders.

Dat van die zuigers heb je goed gezien. De diameter is 40 mm, maar de slag is maar 14 mm. Dus veel vermogen kan ie nooit geleverd hebben of hij moet veel toeren maken en zuinig is ie dan al helemaal niet.

Wat bereft de acceleratie maak jij, net als heel veel mensen, een hele grote denkfout. Elke motor is namelijk vele malen vlugger op toeren (ook met een zwaar vliegwiel) dan dat ie de brommer met berijder kan accelereren. Dus het gewicht van het vliegwiel maakt in de acceleratie helemaal niets uit. helemaal niets.
Posted By: De_Baron_001

Re: Het grote raadsel SP93 - 04/02/07 21:28

Bij bromfietsen maakt het vliegwiel niet veel uit, maar de rotatie-energie die in een groot vliegwiel zit heeft wel degelijk invloed op de versnelling. Energie-opslag d.m.v. zeer snel lopende vliegwielen voor in voertuigen wordt op de TUE onderzocht.
http://w3.tue.nl/en/services/csc/press_b...r_personenauto/
Die vliegwielen draaien meer toeren en zijn aanzienlijk zwaarder.
B.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 04/02/07 22:18

Ja dat klopt dan gebruiken ze de energie van een zeer zwaar vliegwiel om zelfs vlugger te accelereren.
Posted By: brommerskieken

Re: Het grote raadsel SP93 - 05/02/07 18:29

nu ik dit lees weet ik niets meer kan het niet meer begrijpen
dacht dat de SP 93 gewoon een mobylette is maar er zijn 4 cilinders de moterdraaid 70 cc en nog veel meer van die vreemde dingen help help
ga morgen wel naar de dokter
mijn grijze masa na laaten kijken

de brom groetjes

brommerskieken
Posted By: De_Baron_001

Re: Het grote raadsel SP93 - 05/02/07 20:41

Beste BK,

Klopt op het forum dwalen we vaak af. Toch staat tussen de regels wel enkele goede opmerkingen over de verschillende oplossingen om 2-takt motoren meer vermogen te geven.
B.
Posted By: Franky

Re: Het grote raadsel SP93 - 06/02/07 19:01

Jups. Doe er nu een Carley-Vennix onder.
Te koop bij Peter V

Dwaal topics vind ik persoonlijk erg leuk. Kan je het echt over van alles en nog wat hebben.
Posted By: MotoM

Re: Het grote raadsel SP93 - 09/02/07 20:18

Hoe moet je er dan een membraaminlaat opbouwen? Ik weet niet precies wat het is?
Posted By: Franky

Re: Het grote raadsel SP93 - 10/02/07 11:48

Een membraam inlaat zit op je carter. Deze vervangt je inlaat op je cilinderhuis. Een membraam kan je zien als een soort ventiel. Lucht kan er aan 1 kant doorheen maar kan niet meer terug.
Voordeel van een membraam is dat er de hele tijd lucht in je karter kan komen als je zuiger omhoog gaat. Met spoelpoorten moet je eerst wachten totdat de spoelpoort open gaat (zuiger hoog genoeg staat). Daarnaast wou er bij een spoelpoort ook nog wel eens wat lucht terug lopen op het moment dat de zuiger weer naar beneden gaat. Dit heb je bij een membraam niet.

hoe maak je een membraam inlaat erop? Heel stuk uit je carter frezen en op een of andere manier nog een stuk erop maken voor de bevestiging van het membraam. Daarna moet je ook nog voor mekaar zien te krijgen dat er een carb voor je membraam komt.

Zoals je kan lezen is dit niet zo makkelijk.
Posted By: MotoM

Re: Het grote raadsel SP93 - 10/02/07 16:13

Ik wou het eigenlijk ook niet doen, maar ik was benieuwd hoe het werkte
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 11/02/07 13:17

Lees in het stukje van Franky voor spoelpporten het woord inlaatpoort en dan klopt het

Edit: Je hoeft een membraaminlaat niet persee op je carter te hebben hoor. Het kan ook in de normale inlaat gebouwd worden.

Onderstaande foto laat een membraaminlaat zien die door ons gemaakt is voor race-solexen. De hele membraaminlaat is 13 mm lang en wordt in de inlaatpoort van de cilinder gemaakt.
Je kunt nu de zuiger een heel stuk inkorten zonder dat de motor terugblaast in de carburateur.



Bij een race-solex zit je ook nog met de moeilijkheid dat je werkt met een brandstofpompje dat werkt op drukwisselingen in het carter. Als je nu zo'n mooi membraaminlaatje inbouwt, is er bijna geen onderdruk meer zodat het benzinepompje niet meer werkt dus daar moet je ook weer iets voor verzinnen. En zo blijf je bezig. Vergis je niet. Zo'n A-klasse Solex racer zit tegenwoordig boven de 75 km/h met zijn 8 mm carburateurtje en zijn 14 mm uitlaatje en 50 ceeceetjes.
Posted By: MotoM

Re: Het grote raadsel SP93 - 11/02/07 14:26

Ik haal de 75 km/h niet op mijn mobylette:P
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 11/02/07 14:36

Hoeft ook niet.
Posted By: MotoM

Re: Het grote raadsel SP93 - 11/02/07 14:39

het zou wel leuk zijn:P
Posted By: MotoM

Re: Het grote raadsel SP93 - 11/02/07 14:50

Ik had even een vraag denken jullie dat, dit een goede uitlaat is voor een Kaptein Mobylette: http://www.50cc.nl/plaatje2.asp?Img=21829.jpg

??
Hier ook nog een leuk solex filmpje http://www.youtube.com/watch?v=OUNRAJDmE1Q
Posted By: De_Baron_001

Re: Het grote raadsel SP93 - 11/02/07 21:09

Ik ken deze uitlaat niet van Motob?cane modellen en al helemaal niet van Kaptein. Als de wartel past en je zou hem testen dan is het maar de vraag of het goed werkt. Ik zou in ieder geval niks kopen zolang ik niet zeker weet dat het lukt.
Een dergelijk uitlaatsysteem komt vrij nauwkeurig.

Het Solex-filmpje is fantastisch in alle opzichten. Ik heb ervan genoten. Vooral die botsing met de brievenbus. Zet de link ook maar op het Solex-forum, daar doe je veel mensen een plezier mee.

Groet,
B.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 11/02/07 21:37

Staat al op het Solexforum
Posted By: De_Baron_001

Re: Het grote raadsel SP93 - 13/02/07 18:52

Nog een leuk filmpje om aan te tonen dat over de hele wereld plezier wordt beleefd aan lichte motoren.
http://www.youtube.com/watch?v=AKymjmTUbI4
Groet,
B.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 14/02/07 07:03

Haha......die is wel leuk ja.
Ze liggen er wel gestroomlijnd op.
Le Grand Prix d'Afrique
Posted By: Franky

Re: Het grote raadsel SP93 - 15/02/07 17:40

140 op mobylette
http://www.youtube.com/watch?v=r2H3b6EE-uA

Die gast is levens moe
Wat voor een setup zou daar onder moeten zitten. 80cc tje en dan? Met 80cc red je het niet denk ik. Die lui moeten echt serieus verstand hebben van zo'n ding. Dit is echt zwaaaaar opvoerwerk
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 17/02/07 08:50

voor 140 te rijden heb je geen 80 cc nodig. Dat red je wel met 49 cc hoor. Je moet eens naar brommer races gaan kijken.

Mijn overbuurman heeft ook zo'n brommer opgevoerd voor brommerraces. Het is een Yamaha. Het ding is dus ook gewoon 49 cc. Hij perst er 17 PK uit en de topsnelheid ligt op ? 165 kn/h.

Maar voor hen is topsnelheid niet het belangrijkste. Het is veel belangrijker hoe snel je een circuit rondkomt. Met andere woorden. Als je een zeer hoge topsnelheid hebt maar je brom doet er lang over om die topsnelheid te halen dan verlies je van iemand die een lagere topsnelheid heeft maar een betere trekkracht.

In Frankrijk heb je automaten races met opgevoerde MBK's en Peugeots die herder lopen dan 165 km/h. Bijvoorbeeld de Bidalot RSR. Ik heb zo'n ding eens hier in Nederland zien rijden en dan ben je wel even onder de indruk.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 17/02/07 08:54

Orgineel bericht geplaatst door: Franky


Dat was 140 op een Opel teller. Dat is ongeveer 120 km/h echte kilometers
Posted By: Franky

Re: Het grote raadsel SP93 - 17/02/07 09:15

Ja maar dan heb je het over een Yamaha. Die vind ik wel iets meer potentie hebben om hard te gaan (even aangenomen dat het een schakel is). Een mobylette heeft deze potentie niet echt. Deste gekker je dus moet zijn om zo hard te gaan op een mobylette en deste moeilijker het ook is om zo hard te gaan.

Ik vraag me ook wel eens af hoe die snelle mobylette uit zijn startblokken komt. Met zo'n vertanding moet dat aardig hopeloos zijn. Al zal het wel een semi vario blok zijn denk ik.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 17/02/07 09:27

Nee hoor je vergist je. De automaten lopen net zo hard of harder. Zeker zo'n Bidalot. Ze hebben idd wel een vario aan boord. Waarom zou een 49 cc Mobylette of Peugeot minder zijn dan een 49 cc Yamaha ?

Hieronder een paar foto's van zo'n automaatje







Vergis je niet hoor. Deze dingen hebben ook 17 a 18 PK en lopen 17000 toeren/minuut. Ik heb die Fransen een keer bezig gezien tijdens een brommerrace in Nederland. Er was dus niemand hier die in de buurt kon komen van die lui. Dat waren fabriekscoureurs van Bidalot.

En dan zijn bovenstaande foto's niet eens een Bidalot RSR maar een eigenbouw. Ik weet niet of het een MBK of een Peugeot is.
Posted By: Peter V

Re: Het grote raadsel SP93 - 17/02/07 09:36

Een slechte foto maar het plaatsen toch wel waard. De Bidalot RS

Posted By: MotoM

Re: Het grote raadsel SP93 - 17/02/07 19:25

http://www.youtube.com/watch?v=DJ5ptJSdzko

Peugot 103
© 2024 Bromfiets forum