Bromfiets Website

De 99Z was voorbestemd

Posted By: De_Baron_001

De 99Z was voorbestemd - 26/04/07 21:30

L.S.
Door MobyJoost werd ik getipt over een 99Z, die te koop was op Marktplaats.
De 99z is een zware bromfiets met een extra compressor voor betere mengselvulling van de hoofdcilinder. Deze brommer is voor een 50cc erg sterk. Aangezien ik zelf geen behoefte heb aan uitbereiding van mijn tweewielerpark, heb ik een stadgenoot ingeseind, die eerder tevergeefs voor een 99Z naar Parijs was afgereisd. Voor mij was meteen duidelijk voor wie deze bromfiets bestemd was. Er waren diverse kapers op de kust, maar wij zijn er toch in geslaagd om weer een speciale Motob?cane naar Nederland te halen. Deze bromfiets uit 1980 had slechts 800 km op de teller... De conditie van lak en chroom bevestigde die stand.
Dat je een dergelijke bromfiets in nagenoeg nieuwstaat op http://www.marktplaats.nl aan kunt treffen, was voor mij nog de grootste verrassing. Hieronder een voorbeeld van hetzelfde type ook met grote trommelvoorrem.

Groet,
Henk

Attached picture 54-99z.jpg
Posted By: MobyJoost

Re: De 99Z was voorbestemd - 27/04/07 09:24

Dus die "contre piston"die telkens genoemd wordt bij de 99z fungeert als een soort compressor. Was al benieuwd wat de functie was. Heb je toevallig een beschrijving of tekening, of kan je uitleggen hoe het werkt? Bonne chance ? Luxembourg.
Posted By: De_Baron_001

Re: De 99Z was voorbestemd - 27/04/07 21:17

Zo gauw ik terug ben uit Luxemburg zal ik een mooie doorsnede op het forum zetten. Die motor is erg speciaal; toch vind ik het niet de mooiste Motob?cane-brommer. Dat is voor mij altijd nog de SP98 met kick-start en geforceerde koeling. De lijnen van het plaatwerk zijn ook eleganter.
Groet,
Henk
Posted By: Peter V

Re: De 99Z was voorbestemd - 28/04/07 08:41

Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost
Dus die "contre piston"die telkens genoemd wordt bij de 99z fungeert als een soort compressor. Was al benieuwd wat de functie was. Heb je toevallig een beschrijving of tekening, of kan je uitleggen hoe het werkt? Bonne chance ? Luxembourg.


De "contre piston" is een uitvinding van DKW die voor de oorlog al racemotoren hadden met deze vinding die zij "Ladepumpe" noemden. Zij hadden 2 cilinder motoren die vermomd waren als 3 cilinder en waarbij die ene "valse"cilinder in feite de compressor was (het blijven Duitsers h?).

Als de zuiger omhoog gaat dan ontstaat er in het carter een vacuum waardoor er benzine/luchtmengsel aangezogen kan worden. Er kan echter nooit meer aangezogen worden dan dat het slagvolume van de motor is (zelfs minder want je hebt ook schadelijke ruimte in het carter) in het geval van de Motobecane is dat 49,9 cc.

Als er nu een andere zuiger, dus de contre piston, ook naar boven gaat dan vergroot je het volume nog meer waardoor er bijv. wel 90 cc benzine/luchtmengsel aangezogen kan worden. Als de normale zuiger naar beneden gaat dan gaat ook de contre pison naar beneden waardoor de druk in het carter verder oploopt na het sluiten van de inlaatpoort. Als nu de spoelpoorten opengaan dan begint de spoeling met bijv 90 cc vers mengsel ipv de normale 49 cc. Zo is er dus meer vers gas boven de zuiger om te verbranden dan zonder die contre piston of ladepumpe.
Met als gevolg dat de einddruk of compressie groter zal zijn en omdat er meer mengsel te verbranden is zal de kracht op de zuiger groter zijn waardoor deze motoren zeer goed presteren.

Eigenlijk is het een 90 cc motor met een 50 cc zuiger. Dat is het simpelste voorgesteld.
Deze contrazuiger is meestal groot van diameter en heeft een veel kleinere slag dan de normale zuiger want dan zijn de versnellings en vertragingskrachten in het motorblok niet zo groot.

Dus de contrazuiger vergroot en verkleint de carterruimte waardoor de motor meer aan kan zuigen en meer kan verbranden waardoor de prestaties enorm toenemen.

Ik heb in Sars Poteries in Frankrijk een aantal keer zo'n SP99Z aan het werk gezien en het is idd indrukwekkend hoe die tegen zo'n berg naar boven vliegt. Het grote vermogen gecombineerd met de dubbele variateur maakt van de SP99Z een echte klimgeit.Van de andere kant kun je ook zeggen dat de prestaties voor een 90 cc motor gewoon gemiddeld te noemen zijn. Het is net hoe je het bekijkt.

Het is in ieder geval zo dat het slagvolume eigenlijk meer dan 50 cc is en dat de SP99Z later als motorfiets bestempeld werd en daarom als bromfiets verboden werd.
Posted By: MobyJoost

Re: De 99Z was voorbestemd - 28/04/07 17:58

Ik neem aan, dat het verbruik ook angstwekkend omhoog schiet ("dubbele" vulling bij iedere slag). Ik heb drie mobylettes, AV31 (1953), AV10/EEG (1962) en een AV92(1970). Ze vertonen, chronologisch gezien, steeds meer prestatie, maar ook meer verbruik. Vooral de AV92 is in de stad, vergeleken met de EEG, een grootverbruiker. Niettemin is de evolutie van het motobecane-motortje van de AV3 tot types als de 99z wel interessant. Jammer, dat Yamaha daar een streep doorheen gezet heeft.
Posted By: Peter V

Re: De 99Z was voorbestemd - 28/04/07 21:00

Tja vermogen kost brandstof. Daarom is een Solex zo zuinig. En loopt een formule 1 auto geen 1 op 15
Posted By: Franky

Re: De 99Z was voorbestemd - 29/04/07 07:56

En een moderne scooter als je geluk hebt 1 op 25
Ontgrens je hem volledig dan mag je blij zijn als hij de 1 op 15 haalt.

Moderne milieu eisen? Waar dan?
Als ze nou eens allemaal mobylettes bereden met een verbuik van 1:60. Dat zou al een stuk beter zijn geweest. Voor het milieu dan.
Posted By: De_Baron_001

Re: De 99Z was voorbestemd - 02/05/07 17:25

Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost
Dus die "contre piston"die telkens genoemd wordt bij de 99z fungeert als een soort compressor. Was al benieuwd wat de functie was. Heb je toevallig een beschrijving of tekening, of kan je uitleggen hoe het werkt? Bonne chance ? Luxembourg.


Hierbij een foto. De contre-piston werkt als een compressor en zorgt voor een betere vulling. De bromfiets krijgt hierdoor meer vermogen, hetgeen vooral nuttig is bij lage toerentallen. Dat vermogen haalt hij uit 50cc verbrandingsruimte en gewone mengsmering. Bij latere modellen (AV40 en AV51) werd de betere vulling bereikt door een inlaatklep(clapet). De 99z en de SP95TT blijven ondanks de steilste hellingen gewoon doorgaan. Reserve-onderdelen worden zelden aangeboden. Complete brommers regelmatig, en daar mankeert meestal wel wat aan.
Groet,
Henk


Attached picture 58-99z_piston.jpg
Posted By: langemeijer

Re: De 99Z was voorbestemd - 02/05/07 22:37

De motobecane 99 Z is een bromfietsmotor van 49,9 cc volgens de code de mines in parijs.Hij is goedgekeurd op 6-9-76 en heeft de CM specificatie dus een bromfiets.De contrazuiger veroorzaakt enorme massakrachten zodat het carter verstevigd is met stalen ringen om de kogellagers.ook zorgt deze extra zuiger er voor dat het toerental niet te hoog wordt.Het is dus een bromfiets met bottum power. De trekkracht onderin dat was waarom deze bromfiets gemaakt is en wel als 99 Z en 95 TT de laatste is een off-road achtige bromfiets.Voor de liefhebber zijn er tekeningen en kopy van een artikel uit motobecane obsession.

e-mail Peter.langemeijer@hetnet.nl
Posted By: MobyJoost

Re: De 99Z was voorbestemd - 09/04/08 15:59

Henk, Hoe is het nu eigenlijk met die 99z? Zit er een kenteken op? Ik las in "Het motorrijwiel" van vorig jaar een artikel over de 99z waaruit verbazing klonk over de prestaties van de motor bij relatief lage toerentallen. Bij een normale keuring zou dit beest vast geen bromfietskenteken krijgen. Groet, Joost.
Posted By: v-riemgebruiker

Re: De 99Z was voorbestemd - 10/04/08 18:26

Ik heb vorig jaar nog een blok gekocht op de beurs in Utrecht die was afkomstig van een brommobiel ,volgens mij is het dezelfde blok als van een 99 Z met wat aanpassingen voor het gebruik voor een brommobiel
Posted By: v-riemgebruiker

Re: De 99Z was voorbestemd - 10/04/08 18:33

hier een foto van het blokje
Posted By: De_Baron_001

Re: De 99Z was voorbestemd - 10/04/08 20:25

Orgineel bericht geplaatst door: v-riemgebruiker
hier een foto van het blokje


Ik zie niets dus heb ik maar een foto van een Arola erbij gedaan.

Orgineel bericht geplaatst door: Mobyjoost
Henk, Hoe is het nu eigenlijk met die 99z? Zit er een kenteken op? Ik las in "Het motorrijwiel" van vorig jaar een artikel over de 99z waaruit verbazing klonk over de prestaties van de motor bij relatief lage toerentallen. Bij een normale keuring zou dit beest vast geen bromfietskenteken krijgen. Groet, Joost.


Geen idee, ik heb met mijn plaatsgenoot slechts 1 keer contact gehad. Hij had nog een klein startprobleem, maar ik heb verder niets meer gehoord. Ik zal hem eens opbellen. Misschien staat die "nieuwe" 99Z wel te koop. Niet dat ik veel interesse heb, want ik vind het niet het mooiste of meest speciale model.
De 99Z is wat hoekig zoals veel modellen uit de zeventiger jaren en de transmissie is minder dan de SP98.
De 99Z rijdt prettig en heeft veel trekkracht. Een beest ...valt wel mee het blijft tenslotte maar 50cc verbrandingsruimte en beheersbaar.
Groet,
Henk


Attached picture 210-Arolauitelkaar.JPG
Posted By: Peter V

Re: De 99Z was voorbestemd - 13/04/08 15:18

Henk jij maakt een redeneringsfout hoor.Jij hebt het al een paar posts over een verbrandingsruimte van 50 cc. Een Mobylette SP99Z (en andere brommers ook) heeft geen verbrandingsruimte van 50 cc.

Ze hebben een slagvolume van 50 cc en dat is wat anders (een SP99Z heeft trouwens een slagvolume van 90 cc, maar dat terzijde.Dat is door de Franse regering destijds toegestaan om de Franse bromfietsindustrie te beschermen tegen vooral de Japanse merken. Bij ons was die 90 cc Moby niet toegestaan als bromfiets)
De verbrandingsruimte is een factor 10 tot 15 kleiner (ligt aan de compressieverhouding)
Posted By: De_Baron_001

Re: De 99Z was voorbestemd - 13/04/08 19:35

Beste Peter,

Ik bedoel met verbrandingsruimte de cilinderinhoud waar de verbranding en de drukomzetting plaatsvinden.

Nu zijn eindvolume, slagvolume en vermogen leuke technische grootheden, maar het gaat de wetgever slechts om beperking van de snelheid.
Kom je door welke ingreep dan ook boven de 75 km/uur uit dan kan inbeslagname volgen.
Het vermogen mag enkele kW's hoog zijn als je maar de snelheid aan de wielen beperkt houdt. Een 99Z met een voorziening voor extra vulling (kan ook op andere manieren) is in principe geen probleem als de eindsnelheid maar niet te hoog wordt. Mocht deze om wat voor reden bij een bepaald blok te hoog zijn dan dien je deze terug te brengen.

Voor mij is de 99Z motor dus gewoon een motortje met 50cc cilinderinhoud. Je telt het slagvolume van je chokeplunjer toch ook niet bij de cilinderinhoud op?

Groet,
Henk

PS: in een vorige opmerking werd dit al eerder bevestigd.


Orgineel bericht geplaatst door: PeterLangemeijer


De motobecane 99 Z is een bromfietsmotor van 49,9 cc volgens de code de mines in parijs.Hij is goedgekeurd op 6-9-76 en heeft de CM specificatie dus een bromfiets.De contrazuiger veroorzaakt enorme massakrachten zodat het carter verstevigd is met stalen ringen om de kogellagers.ook zorgt deze extra zuiger er voor dat het toerental niet te hoog wordt.Het is dus een bromfiets met bottum power. De trekkracht onderin dat was waarom deze bromfiets gemaakt is en wel als 99 Z en 95 TT de laatste is een off-road achtige bromfiets.Voor de liefhebber zijn er tekeningen en kopy van een artikel uit motobecane obsession.

e-mail Peter.langemeijer@hetnet.nl

Posted By: Peter V

Re: De 99Z was voorbestemd - 13/04/08 20:55

Nee Henkie, gewoon bij de les blijven hoor.

Als jij het verschil niet weet tussen slagvolume en verbrandingsruimte dan wil ik je dat best even uitleggen.

De SP99Z heeft eigenlijk een slagvolume van ? 90 cc, maar zoals ik al zei heeft de Franse wetgever OM HUN EIGEN BROMFIETS INDUSTRIE TE BESCHERMEN deze constructie eenmalig oogluikend toegestaan.

Dat jij er een chokeplunjer bij haalt is alleen bedoeld om de zaak in het belachelijke te trekken terwijl je weet dat je fout zit, maar daar gaat het mij niet om. Ook hadden we het niet over 75 km/h en dat je brommer dan in beslag wordt genomen. Dat haal jij er allemaal bij om de aandacht af te leiden.

Verbrandingsruimte en slagvolume zijn twee totaal verschillende dingen en hoe jij ze noemt moet je zelf weten, maar elke andere motortechnicus neemt je niet serieus als je denkt dat verbrandingsruimte en slagvolume hetzelfde is.

Desondanks is de SP99Z wel gewoon een beresterke motor die in heuvelachtig terrein moeilijk te kloppen is. Dat heb ik in Sars Potteries meerdere malen mogen meemaken. Ook een AV92 komt, mits goed in orde, heel aardig een heuvel op. Dus wat dat betreft hadden ze bij Mobylette destijds toch een zeer goede brommer ontwikkeld.
Posted By: piet

Re: De 99Z was voorbestemd - 13/04/08 22:39

Wat een gezellig forum.
Posted By: De_Baron_001

Re: De 99Z was voorbestemd - 14/04/08 21:11

Orgineel bericht geplaatst door: Peter V

Als jij het verschil niet weet tussen slagvolume en verbrandingsruimte dan wil ik je dat best even uitleggen.


Dat hoeft niet Peter, want zo ingewikkeld is de compressieverhouding ε niet.
Dat bij de berekening van de compressieverhouding het eindvolume wordt genomen als verbrandingsruimte is mij wel bekend.
De term cilinderinhoud vind ik achteraf voor het vergelijken van een gelijksoortige motor beter.
Ik pretendeer absoluut niet een algemene motortechnicus te zijn; mijn hobby is slechts Motob?cane/Kaptein en daar beleef ik veel genoegen aan, vooral in Sars, maar dat is een ander verhaal.

Blijft nog de optelling van verschillende slagvolumes:
de compressor is niet positief betrokken bij de arbeidsslag; integendeel deze onttrekt energie aan de krukas.
Dat deze een positieve invloed heeft op de vulling zoals: een inlaatklep, een turbo, inspuiting of een expansie-uitlaat is dan toch mooi meegenomen. Vergelijken met een motor met een cilinderinhoud van 98cc lijkt mij wat ver gezocht.
Voor de wetgever blijft uiteindelijk de eindsnelheid bepalend.
Mogelijk komt het ooit zover dat je met een oude motorfiets met een inhoud boven de 100cc en een topsnelheid van 45 km/uur deze kunt laten registreren als een bromfiets. Een werkgroepje (o.a. Kees Koren) denkt daarover na.
Groet,
Henk
Posted By: langemeijer

Re: De 99Z was voorbestemd - 19/04/08 23:15

Wat is een bromfiets ??
Dit is toch een voertuig op 2 wielen met een inwendige verbrandingsmotor met elektrische ontsteking ,waarbij de constructie snelheid 45 km/h is.
Het slagvolume van de cilinder is kleiner dan 50 cc en het vermogen is begrensd. Kijken we dan naar de 99 Z dan zien we een bromfietsmotor met een extra variabele carterinhoud.Hierover zegt de wetgever niks. Het motorprincipe maakt dus geen snars uit als het maar een verbrandingsmotor met inwendige elektrische ontsteking ( 2 slag , 4 slag of 6 slag ).
De fout die door Peter V. wordt gemaakt is dat hij het principe van de motor niet kent of begrijpt en bij het woord cilinder een verkeerde voorstelling heeft. Er is geen verbinding tussen de ruimte boven de contra zuiger en het carter. De verbeterde spoeling van het 2 slag blok zorgt voor meer bottumpower. Dit is ook op een andere manier te verkrijgen zoals een derde spoelpoort boven de uitlaatpoort of gedeelde spoelpoorten bij een 5 poortscilinder.
Beste Peter V. laat dit nog eens door je vader uitleggen en praat geen schrijver na van het motorrijwiel ,die geen
technische achtergrond heeft.
goeten Peter Langemeijer
Posted By: Peter V

Re: De 99Z was voorbestemd - 22/04/08 10:36

OK je hebt gelijk het is ene 50 cc motor. Maa wel eentje met drukvulling. Als je een rootsblower zou hebben dan telt die ook niet mee met de cilinderinhoud. Feit is wel dat deze motor zlef meer aanzuigt dan de 50 cc terwijl bij een compressor of turbo de lucht er van buitenaf in wordt geperst.

Maar ik ken het principe van de tweetaktmotor heel erg goed hoor daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Maar een spoelpoort BOVEN de uitlaatpoort ?
Dan ben je toch wel abuis denk ik. Dan vraag ik me af of jij het principe van de tweetaktmotor wel kent. Als je dat je leerlingen wijs maakt dan vind ik het niet gek dat de jongeren van tegenwoordig geen kennis meer hebben.

Heeft de 99Z ook in het motorrijwiel gestaan dan ?
Ben er een tijdje bij geweest in het begin, maar vond het een waardeloos blad. Er was toen niks anders voor oude brommers, maar toen Bromfiets kwam vond ik dat mooier.
Posted By: Looy

Re: De 99Z was voorbestemd - 22/04/08 19:12

"Als je dat je leerlingen wijs maakt dan vind ik het niet gek dat de jongeren van tegenwoordig geen kennis meer hebben. "

Daar ben ik het niet mee eens! Misschien zijn de interesses van jongeren veranderd, maar er zijn genoeg jongeren die wel van dit soort dingen verstand hebben!

(Maar dit hoort niet op een bromfietsforum, meer op een maatschappelijk forum. Maar toch wilde ik het even kwijt.)
Posted By: Peter V

Re: De 99Z was voorbestemd - 22/04/08 20:03

OK beetje cru geformuleerd, maar de meeste jongens met bromfietsen denken dat een "bromfiets" alleen hard kan lopen met een 110 cc motor er onder.

Ik sleutel wel eens mee voor een coureur in de bromfietsrace, de Expi-klasse om precies te zijn.
Er wordt uit een 50cc Yamaha blokje 17 PK gehaald bij 16.000 rpm. en nu kun je zeggen dat de Kreidler van Jan de Vries dat in 1973 ook had, maar die had dan een carburateur van 28 mm terwijl in de brommerrace de carburateur "slechts" 20 mm mag zijn.

En wie zie je allemaal aan die snelle brommers sleutelen ? Juist ja de oudere jongeren die vroeger ook al aan die 50 ceeceetjes bezig waren.
Posted By: De_Baron_001

Re: De 99Z was voorbestemd - 22/04/08 22:23

Orgineel bericht geplaatst door: Peter V


Maar ik ken het principe van de tweetaktmotor heel erg goed hoor daar hoef je je geen zorgen over te maken.
Maar een spoelpoort BOVEN de uitlaatpoort ?
Dan ben je toch wel abuis denk ik. Dan vraag ik me af of jij het principe van de tweetaktmotor wel kent. Als je dat je leerlingen wijs maakt dan vind ik het niet gek dat de jongeren van tegenwoordig geen kennis meer hebben.


Peter Vennix,
Ik geef dagelijks les aan jongeren die erg getalenteerd zijn.
Om de jongeren zo negatief over ??n kam te scheren vind ik zwaar beledigend voor deze groep die bij Kaptein en Motob?cane liefhebbers goed vertegenwoordigd zijn.
Verder toon je weinig respect voor Nederlands grootste Motob?cane specialist (P.Langemeijer) en diens didactische en vaktechnische kwaliteiten.
Ik vraag me serieus af wat je op dit forum zoekt? Je bent toch een hulpmotor- en Solexman. Ga daar je gelijk halen.
Henk

L.S.
Deze topic gaat over de 99Z en daarmee wil ik dit bericht ook gaan afsluiten. De 99Z had een oudere zus (mobylette = vrouwelijk), die SP99e heette. Ik heb een paar jaar geleden zo'n brommer uit 1973 in Parijs gekocht en meegebracht voor mijn broer.
Deze brommer heeft een dubbele variateur en een cilinder met groot koeloppervlak, maar de contra-piston van de Z-versie zit hier nog niet op. Ook dit is een beresterke brommer, die lekker tegen de hellingen aanknort. In het kader van vive la difference een leuke aanvulling op de zware moby's in Nederland en daarbuiten, want onze zware moby's rijden veel in het buitenland. Controleer dan wel vooraf je groene kaart, want sommige verzekeringen vernieuwen deze niet automatisch!
Henk


Attached picture 214-99e.JPG
Posted By: Peter V

Re: De 99Z was voorbestemd - 23/04/08 18:10

Orgineel bericht geplaatst door: De_Baron_001



Verder toon je weinig respect voor Nederlands grootste Motob?cane specialist (P.Langemeijer) en diens didactische en vaktechnische kwaliteiten.



Hij toont ook geen respect jegens mij door te stellen dat ik het motorprincipe niet snap en schijnbaar een medewerker van Motorrijwiel na praat. Ik snap heel goed het motorprincipe van een tweetakt, een viertakt, een wankelmotor en bijv. de wondertol van Carley.

Bovendien maak jij, Henk van Kessel, niet uit op welk topic ik reageer en of ik de Mobylette berichten wel of niet mag lezen, omdat ik toevallig ook hulpmotoren en Solexen heb.
Posted By: De_Baron_001

Re: De 99Z was voorbestemd - 23/04/08 19:27

Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost
Henk, Hoe is het nu eigenlijk met die 99z? Zit er een kenteken op? Groet, Joost.


Dat was een mooie tip van jou. Een 99Z met 1000km op de teller in perfecte staat voor nog geen 500 Euro. Die koper heeft echt mazzel gehad; heeft hij ook een beetje aan jou en mij te danken.

Ik heb hem gebeld en hij vertelde mij dat hij behoorlijk met zijn gezondheid heeft getobt. Hij produceert stalen bouwelementen en dat betekent soms ook fysiek hard werken. De brommer is wel rijklaar, maar heeft nog geen kenteken. Hij gaat dat binnenkort aanvragen en mogelijk gaat hij de komende zomer een keer meerijden met een lokale tocht.
Groet,
Henk



Posted By: piet

Re: De 99Z was voorbestemd - 23/04/08 19:50

Als je nu voortaan alleen inhoudelijk op de zaken in gaat en niet direct de persoon in kwestie aanvald neer haald of beledigd zou dit forum aardig kunnen zijn.
Nu is het niet meer dan een ordinaire chatbox
Posted By: mobydick

Re: De 99Z was voorbestemd - 24/04/08 16:24

Helemaal mee eens Piet. Laten we het gezellig houden !

Dick Kievits
Posted By: Mario

Re: De 99Z was voorbestemd - 15/10/15 13:04

Pareltjes in het Zuiden.

Een opengewerkt 99z blokje gespot in een etalage.

© 2024 Bromfiets forum