Bromfiets Website

vonk

Posted By: Smidje

vonk - 06/06/07 20:24

Ik heb een bobine op mijn eeg motortje gemaakt.
eerst een andere voedings spoel een bobine,condensator en
nieuwe contactpunten gekochten sleutelen.
Ik heb nu wel een goede vonk,hij krijgt brandstof ,maar start niet.
wat doe ik verkeerd ?
Toe ik de ontsteking anders had staan sloeg hij wel aan maar kwam niet op toeren en ketsten de motor veel dus ontsteking
op nieuw gesteld,en nu start hij niet meer.
Posted By: De_Baron_001

Re: vonk - 10/06/07 08:48

Wel een vonk (welke kleur?), maar niet aanslaan, is meestal een probleem bij de afstelling van de ontstekingsnok.
Punten moeten 2,5 mm voor het BDP opengaan.
Of een andere mogelijkheid is de zwakke vonk. Pak een oude bougie en zet de aardelektrode rechtop. De vonk moet dan in de buitenlucht de afstand van centrale elektrode en massa kunnen overbruggen, zo niet dan heb je oude rommel gekocht of de boel slecht aangesloten.
Groet,
Henk
Posted By: Smidje

Re: vonk - 13/06/07 05:40

Het zijn nieuwe spullen die ik voor de ontsteking heb gekocht bij Piet v Iwaarden zoals jij mij hebt geadviseerd,ik neem dus aan geen rommel.Hij loopt in middels wel maar voor een EEG motorje wel erg traag ?25KM en hij trekt ook slecht.nu heb ik gelezen van een krome grondplaat of dat de ontsteking toch niet goed staat,maar hij slaat wel meteen aan als ik start,er zit wel een pakking achter de grondplaat waarvoor is die,hij is namelijk wel iets beschadigd. en de bobine heb ik geaard met de steun die daarvoor heb gemaakt aan het frame,zou dat beter zijn met een apart kabeltje? en de uitlaat is ook brand schoon,wat zou dan de oorzaak zijn.
Groet,
Bart
Posted By: De_Baron_001

Re: vonk - 13/06/07 21:41

Orgineel bericht geplaatst door: Smidje
er zit wel een pakking achter de grondplaat waarvoor is die,hij is namelijk wel iets beschadigd.

Beste Bart,

Die matige pakking achter de grondplaat is niet zo belangrijk.
Belangrijk is wel het ontstekingstijdstip. Staat deze wel goed?
Vraag 2: Heb je de eerder beschreven test met de bougie uitgevoerd?
Groet,
Henk
Posted By: Smidje

Re: vonk - 14/06/07 06:06

De test met die oude bougie begrijp ik niet goed.
en na een rit van ? 25 km ging hij ook nog iets zachter lopen ?
Zondag had ik graag in Zijtaart meegereden,(90 km)maar dat zal wel niet lukken.
Posted By: mobydick

Re: vonk - 14/06/07 07:06

Hallo Smidje,

Met de ontsteking zal het inmiddels wel in orde zijn denk ik...
Kijk ook eens even naar jouw carburateur. Is je luchtfilter schoon en staat bij "vol gas" de gasschuif volledig open?. Door rek in de gaskabel wil dat wel eens niet het geval zijn. Kijk ook even naar het nylon busje tussen de inlaatpijp en de carburateur.Dit busje moet goed klemmen en mag geen valse lucht
doorlaten. Kijk ook of er door het benzineslangetje een regelmatige stroom benzine loopt. Zo niet dan is het filter in de kraan vervuild. Misschien is het wel het beste om de carburateur even goed te reinigen en genoemde punten gelijk even te controleren.
Een ander belangrijk punt is de uitlaat. Kontroleer of deze wel goed open is en niet door koolafzetting dicht zit.

Sleutel ze !

Groet,

Dick
Posted By: De_Baron_001

Re: vonk - 14/06/07 22:28

Orgineel bericht geplaatst door: Smidje
De test met die oude bougie begrijp ik niet goed.


Er kan van alles mis zijn bij een oude brommer. Mobydick geeft dat juist weer. Ik kom ook nog vaak verrassingen tegen. Als de ontsteking goed is dan moet hij enkele mm kunnen overbruggen. Met zo'n test (oude bougie met aardelektrode rechtop) probeer je uit te sluiten dat bobine en condensator zwak zijn. De timing van de punten kan dan trouwens ook nog slecht staan.
Groet,
Henk
Posted By: Smidje

Re: vonk - 15/06/07 06:39

De carburateur heb ik al heel vaak gereinigd,omdat ik in het begin dacht dat hij geen benzine kreeg,uitlaat is schoon gemaakt,ontsteking geeft een mooie blauwe vonk,start meteen,heb aan de gaskabel getroken boven bij de carburateur maar niets,en hoe verklaren jullie dat hij na enkele KM weer iets zachter gaat lopen ? Is Mobyllete altijd zoeen hopeloos geval ?ik denk dat ik hem maar even aan de kant zet en is wat ander dingen ga doen ,zorgt toch voor minder stress.

groet,
Bart
Posted By: De_Baron_001

Re: vonk - 15/06/07 21:23

Orgineel bericht geplaatst door: Smidje
Is Mobyllete altijd zoeen hopeloos geval ?groet,
Bart


Beste Bart,
Voordat ik verder ga wil ik eerst antwoord ontvangen op mijn eerder gestelde vragen.
Groet,
Henk
Posted By: Franky

Re: vonk - 16/06/07 07:03

Persoonlijk vind ik mobylette idd een hopeloos geval.

En daarom heb ik er een! Het is een uitdaging, zo'n ding
Posted By: Smidje

Re: vonk - 16/06/07 19:26

Ik heb de test met de oude bougie gedaan en had een hele mooie blauwe vonk,de bougie die ik er uit heb gedraaid had een bruine
kleur na de laaste rit van ? 25 km ,dat is toch goed of niet soms ? maandag wil ik toch weer verder sleutelen dus iedere tip is welkom.
Posted By: Smidje

Re: vonk - 16/06/07 19:44

Henk ik heb de test met de bougie gedaan en had een mooie blauwe vonk,de kleur van de bougie die er in zat was bruin en dat is toch goed,of niet soms.Maandag ga ik weer sleutelen en morgen ga ik dan maar kijken in Zijtaart,misschien een volgende toer.
gr Bart
Posted By: jappie

Re: vonk - 16/06/07 20:40

komt de gasschuf wel volledig open bij die van mij was dat niet zo na dat ik dat had op gelost rijd hij nu weer 40/45 km gas vol open draaien in dan bij de caburateur aan de kabel trekken kan je de kabel om hoog trekken dan komt de gasschuf niet ver genoeg om hoog bij vol gas
Posted By: Smidje

Re: vonk - 16/06/07 21:20

Dat heb ik ook al geprobeerd,maar de gaskabel zit helemaal aan,
jappie
Posted By: MobyJoost

Re: vonk - 17/06/07 16:17

Als je een moby onder handen krijgt, waar wel op greden is, maar waar geen onderhoud is gepleegd, kom je van alles tegen. Ontsteking is een lastig ding om af te stellen, als je het juiste gereedschap niet hebt.Ik heb ooit wel een electrisch circuitje gemaakt(draad, batterij en lampje)om het openingsmoment van de puntjes te herkennen, maar gebruik tegenwoordig gewoon weer een vloeitje (ik rook nog). Werkt perfect. En erg belangrijk; tik de onderbrekernok zachtjes vast, voor je het vliegwiel weer monteerd. Doe je dat niet, is de kans erg groot, dat hij verloopt als je de boel weer in elkaar zet. Je brommer loopt niet of slecht en je kan weer overnieuw beginnen. Ik heb de boel wel een 4 x in- en uit elkaar gehaald en opnieuw afgesteld, voordat ik door had, dat er nog een stukje vloei tussen de puntjes zat. Achteraf kon ik er wel om lachen, maar het kostte me een middag. Liep daarna wel perfect. Mobyletjes zijn geen hopeloze dingen, maar bromfietsjes van een fabriek, die vanaf het begin een bepaalde opzet (motor, aandrijving)trouw is gebleven en altijd op het bestaande heeft doorontwikkeld. Daardoor kan je bijvoorbeeld het voortandwiel van een MBK uit 1985, gewoon kwijt op een groot aantal modellen uit bijv. 1960 en is in bijvoorbeeld de 99z, de opzet van de AV3x serie te herkennen. Er wordt ook altijd afgegeven op het ontstekingssysteem zonder bobine, maar mijn EEG, die ik al 26 jaar bezit heeft daar nooit ander problemen gegeven, dan je kan verwachten van welk mechanisch ontstekingssysteem dan ook. Ik ga het ook niet veranderen, want ik vind die bobine ook een lelijk ding, vooral op een EEG, waar hij erg opvalt onder het ranke frame. En na 26 jaar, gaat er nog steeds veel tijd inzitten om de boel op peil te houden. Als je niet wilt knutselen, heb je een nieuwe scooter met onderhoudscontract nodig. Ik geniet ervan. En Franky, het is inderdaad een uitdaging, maar elke keer dat het je weer lukt en je weer wat wijzer geworden bent, is het een genot om je helm op te zetten, je moby aan te trappen en een stukje te gaan rijden. Ja toch? Groet, Mobyjoost.
Posted By: Franky

Re: vonk - 18/06/07 07:37

Ik ben het geheel met je eens mobyjoost
Posted By: Smidje

Re: vonk - 18/06/07 16:53

Oke ik ga als maar weer is eraf halen en dan opnieuwe weer moteren.
Als ik de nok er weer op zet,moet ik eerst draaien tot de contactpuntjes helemaal open zijn afstellen op 0,3mm nok van de kruktap nemen en de zuiger in de b.d.p.zetten,ik draai de krukas richting voorwiel tot de zuiger 2,8 mm voor het b.d.p staat,dan de nok weer draaien tot hij met deexcentrische gedeelte net tegen de onderbrekingshamer komt dan vast tikken,zoals in het boek is dit tot zover goed ? is dit dan de goede timing voor de puntjes?
De spoel voor het licht heb ik nog niet vervangen,maar dat heeft er toch niks mee temaken het licht brand wel op de oude spoel.
Heeft iemand nog andere ideeen want deze week zal en moet hij goed lopen.!
Posted By: Looy

Re: vonk - 18/06/07 17:05

Mijn vliegwiel loopt aan op een spoel.
Ik heb daar nu al een stukje afgeveild maar klater bedacht ik mij misschien zit hij wel scheef.
want misschien zit er nu te veel ruimte tussen aan de andere kant.
Ik heb het nog niet helemaal afgeveild. hij loopt nog steeds aan.
Moet ik hiermee doorgaan of hebben jullie tips?

groetjes Looy.
Posted By: MobyJoost

Re: vonk - 19/06/07 10:58

Smidje, als je je zuiger op 2,8 voor bdp hebt gezet, moet je je puntjes open doen (voorzichtig) en er een vloeitje tussen stoppen. Dan de nok erop en draaien.Houd ondertussen het vloetje vast (een reepje van 4?5 mm breedt, niet het hele vloeitje) Op het moment, dat de nok het hammertje raakt, komt het vloeitje los. Dat is je ontstekingsmoment. Direkt vasttikken (Kunststofhamer) en weer monteren. Moet lukken. Succes.
Posted By: De_Baron_001

Re: vonk - 19/06/07 20:15

Orgineel bericht geplaatst door: Looy
Mijn vliegwiel loopt aan op een spoel.
groetjes Looy.


Looy, Ik ben zo vrij een nieuw onderwerp hiervoor te openen en daar antwoord op te geven.

Groet,
Henk
Posted By: Smidje

Re: vonk - 20/06/07 21:37

vanmiddag direct aan de slag,en de zuiger op 2,8 voor bdp gezet, de puntjes voorzichtig open gedaan en er een vloeitje tussen gestopt. Dan de nok erop gedraaid.tot de nok het hammertje raakte,en het vloeitje los kwam .toen de nok vast getikt en weer gemonterd.ik heb wel een goede vonk ook bij de test met een oude bougie,maar moet wel flink trappen voor hij aanslaat,ook nog even de carbuteur schoon gemaakt omdat ik dacht dat hij geen benzine kreeg.hij trekt wel iets beter maar loopt nog niet zoals ik wil,hij komt niet goed optoeren.
en zou eigenlijk meteen moeten starten,ik begin te geloven in een
hopeloos geval !
Posted By: De_Baron_001

Re: vonk - 21/06/07 20:50

Beste Smidje,

Ik denk dat het zo langzamerhand tijd wordt dat ik er naar ga kijken. Hoewel ik er geen gewoonte van wil gaan maken om ieders brommer te onderhouden, wil in speciale (lastige) gevallen wel even kijken. Ik heb vaak te maken gehad met onmogelijke gevallen, die achteraf heel verklaarbaar waren.
Het probleem is dat er verschrikkelijk veel mis kan zijn: een haperende gloednieuwe bougie, slechte bougiekap, een zeurende ontsteking, slechte isolatie van de kabels, carburatieprobleem, lekkende kleplichter, lekkende koppakking, verstopte uitlaat, slechte benzinetoevoer. Soms een combinatie van factoren, die je alleen vindt als je gestructureerd alles nagaat. De meeste verzamelaars beginnen meestal met lukraak alles te vervangen.
ik begin met de boel eens uitgebreid door te meten.

Neem maar contact met mij op voor een afspraak. Je woont dichtbij dat kan dus geen probleem zijn. IK ben toch wel benieuwd wat de oorzaak is. We houden de lezers van het forum op de hoogte van de ontwikkelingen.
Groet,
Henk
Posted By: Smidje

Re: vonk - 26/06/07 04:35

Het probleem lijkt op gelost,en het was toch de ontsteking .
Maar toch in ieder geval bedankt Henk, dat je mij toch wou helpen,maar ik had toen al een afspraak gemaakt met een andere
mobylette rijder uit Uden en die heeft mij geholpen.Ik had het wel goed gedaan wat betreft de nok stellen,maar de ontsteking
was net iets teveel of te weinig,maar nu loopt hij ook goed en trekt ook beter.En je zult het niet geloven maar ik ga nu aan mijn ander mobylette blok je werken om zo een reserve motorje te
hebben en straks voor mijn EEGtje dat ik nog op moet knappen.
gr Bart
© 2024 Bromfiets forum