Bromfiets Website

Enkele variateur

Posted By: MobyJoost

Enkele variateur - 08/07/07 11:18

De variateur koorts heeft me wel een beetje te pakken. Ik zoek nog een blokje met enkele variateur, om onder mijn EEG te bouwen. Hoeft geen cilinder bij te zitten. Heeft er iemand wat?Groet, Joost
Posted By: De_Baron_001

Re: Enkele variateur - 09/07/07 08:10

Gezonde ziekte Joost, die variateurkoorts.
Je kunt inderdaad een variateur op een EEG zetten als deze voorzien is van een automatische v-snaarspanner.
Nog een groot tandwiel achter en je kunt met die EEG de heuvels of bergen in.
Let wel op het volgende:
Je hebt een linksomdraaiende varateur nodig van een 50V of een AV89. Dus niet die van bijvoorbeeld de types met tussentransmissie zoals: AV92/SP93/SP94TT/SP95TT/SP98/SP99
Ik heb op dit moment geen complete meer liggen, maar zal voor jou uitkijken bij Club Motob?cane de France.
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: Enkele variateur - 09/07/07 22:39

Ja, doordat er geen relay-box tussenzit, draait zo'n motortje met enkele variateur gewoon dezelfde kant op, als een motorje met alleen een automatische koppeling. Ik heb nog zo'n spanner liggen, met beugels voor de montage op de motor. Heeft zo'n koppeling met variateur niet een langere as nodig? of kan je die op een standaard krukas monteren? Moet wel een beugel op m'n frame lassen, voor de montage van de spanner. Groet, Joost
Posted By: Franky

Re: Enkele variateur - 10/07/07 08:15

Je hebt idd een langere krukas nodig. Dit kan niet met je standaard krukasje
Posted By: mobydick

Re: Enkele variateur - 10/07/07 08:21

Het moet volgens mij met de standaard krukas kunnen. Het is wel zinvol om ook te zorgen voor een beschermkap rond de variateur zodat de variateurpoelie/riem beschermd is.Voor de montage van deze beschermkap moeten ook weer speciale steuntjes gemonteerd worden. Het is dus beter om uit te gaan van een origineel motorblok met variateur.

Groet,

Dick
Posted By: MobyJoost

Re: Enkele variateur - 10/07/07 12:04

Steuntjes maken kan wel, maar liever heb ik inderdaad een cartertje met variateur. Cylinder heb ik wel. groet, joost.
Posted By: Franky

Re: Enkele variateur - 10/07/07 14:27

Orgineel bericht geplaatst door: mobydick
Het moet volgens mij met de standaard krukas kunnen. Het is wel zinvol om ook te zorgen voor een beschermkap rond de variateur zodat de variateurpoelie/riem beschermd is.Voor de montage van deze beschermkap moeten ook weer speciale steuntjes gemonteerd worden. Het is dus beter om uit te gaan van een origineel motorblok met variateur.

Groet,

Dick


Als ik mijn variateur koppeling pak (zit variateur nog aan) dan is die wel even net wat dikker dan een EEG koppeling.
Gaat bij mij niet passen hoor
Posted By: langemeijer

Re: Enkele variateur - 10/07/07 22:50

Het is mogelijk om van een standaard blok een variateur uitvoering te maken, maar er zijn diverse aanpassingen noodzakelijk.De bovenste ophangbeugels moeten voorzien zijn van silentblokken. De carterbeugelis verschillend en moet een spanveer(2) hebben. Het frame heeft een beugel waaraan de beide spanveren zich afzetten. De variateur dient een smalle te zijn i.v.m. de breedte van de V-snaar, de ring tussen de poelies dient verschoven te worden naar achter de poelie. De krukas is hetzelfde alleen er wordt een moer gebruikt, die dieper in de binnentrommel komt. Het achterkettingwiel dient groter te zijn ongeveer 54 tands. Heel veel aanpassingen om van een standaard EEG een vario te maken.Het onderdelenboek geeft een stuk inzicht wat er allemaal anders is.

peterl
Posted By: De_Baron_001

Re: Enkele variateur - 11/07/07 13:35

Idd Pter,
Er moeten silent blocs inzitten. Bij een soort EEG-tje met variateur de AV48 zaten kleine silent blocs.
Al met al lastig om alles om te bouwen. Het is simpeler om een variateurmodel aan te schaffen en de EEG te laten voor wat het is. Op de vlakke weg rijdt een brommer zonder variateur bij lage snelheid ook een stuk prettiger dan met variateur, omdat deze altijd veel toeren draait. Kijk eens op http://www.Markplaats.nl of http://www.Ebay.fr als je een variateurmodel wilt aanschaffen.
Groet,
Henk

Attached picture 93-61_1.jpg
Posted By: De_Baron_001

Re: Enkele variateur - 11/07/07 20:53

Orgineel bericht geplaatst door: De_Baron_001
Kijk eens op http://www.Markplaats.nl of http://www.Ebay.fr als je een variateurmodel wilt aanschaffen.

Ik vond er eentje op Marktplaats Advertentienr.:10251255013
Groet,
Henk

Attached picture 95-S46_piet.jpg
Posted By: MobyJoost

Re: Enkele variateur - 20/07/07 19:22

Ik heb mij zelf een AV 48 aangeschaft. Enn EEG met een variateur! Een enkele weliswaar, maar toch! En maar ?150,-, met kenteken! Het enige dat mist, is het embleem op de tank. Het oude, aluminium model, niet de sticker van de latere. Heeft iemand er ??n. Groet, Joost.
Posted By: MobyJoost

Re: Enkele variateur - 29/07/07 11:49

Ja ja, ik heb mij maar een AV48 aangeschaft. ?150 met kenteken en , verrassing, maar 1319 km op het, zeker originele, tellertje. Heb als eerste wat kilometertjes gereden (met nieuwe benzine). Werd duidelijk, wat als eerste te doen. 2 nieuwe kettingen en het achtertandwiel vastzetten. Dus achterwiel eruit, tandwiel eraf, rem uitelkaar (als je toch bezig ben) alles schoongemaakt en weer gemonteerd, nieuwe kettingen erop en afstellen. direkt al groot veschil. Ook gelijk een benzinefilter gemonteerd! Variateur werkt als een droom, maar gaat toch nog wel uit elkaar. De rechtervorkpoot is wat verbogen en de voorvork is in z'n geheel niet zo fris meer. Heeft iemand nog iets, Mag ook een verende van een EEG zijn. De zon gaat schijnen,ik ga even een stukje rijden!Groet, Joost.
Posted By: MobyJoost

Re: Enkele variateur - 03/08/07 09:25

Goede tijden, slechte tijden. Om de wat gevoeliger geesten op dit forum niet voor het hoofd te stoten, zal ik hier niet de vervloekingen plaatsen, die vanmorgen in mij opborrelden. Met een hoop geknutsel heb ik al heel wat kleine gebreken van mijn nieuwe AV48 opgelost. Losse tandwielen, normaal zadel, remmen schoon, De helft van de kabels al vernieuwd, nieuwe telleraandrijver en -kabel, nieuw tandwiel en remschoenen besteld etc. Er zit van alles niet goed vast, maar het gaat (ging) zeer de goede kant op. En zo'n lekker motortje, loopt (liep) als een zonnetje. Vanmorgen zag ik, dat er iets was met het (mooie, originele) achterlichtje. Het lampje (dat er al inzat bij aankoop) had zich vastgesmolten aan het lampe-glas (-plastic). Dat was niet zo bij aankoop en ik had dat lampje nog niet aangepakt. If it ain't broken, don't fix it. En het werkte gewoon. Raar. Ik had niet het juiste lampje, dus maar even wachten. Vervolgens de benzinekraan opengedraaid, om een stukje te rijden; loopt de benzine zo onder de motor uit. Gisteren dichtgedraaid, niets aan de hand. En nu ineens de vlotter vast. Ook raar. Carbu gedemonteerd en schoongemaakt(benzinefilter had ik direkt na aankoop van de brommer gemonteerd). Ook weer gefixed, trappen, lopen en rijden maar! Na 500 meter een hoog, metalig ping-geluid (dat ken ik en het voorspeld niet veel goeds)en totaal verlies van vermogen. Dus maar naar huis gefietst en motor gedemonteerd en ja hoor, in iedere spoelpoort, aan de bovenkant een deukje en op de corresponderende plekken op de zuiger een brede groef. Eigenlijk is er over een breedte van ongeveer 4 mm, een laagje van de zuiger afgeschaafd. Vastloper. Cylinder is verder niet beschadigd, maar de zuiger is afgeschreven. De zuigerveren zijn vastgeperst in hun groeven (compressie weg en dus vermogen ook weg).Kan je voorstellen, dat ik niet happy ben. Ook, omdat de zuigerpen niet wil loskomen en ik er niet op wil slaan, die foute keuze heeft al eerder tot desastreuze resultaten geleid. Ik heb dus echt een zuigerpen-duwer nodig. Wat er mis is gegaan is me een raadsel. Het motortje liep echt geweldig, en ik had geen reden, aan te nemen, dat dit zou gebeuren. Maar goed, ook weer een kans, om alles echt goed schoon te soppen. Wie weet, waar ik zo'n zuiger-pen gereedschap kan kopen, of heeft iemend een geniaal simpel alternatief? Groet, Joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: Enkele variateur - 05/08/07 21:54

Beste Joost,
Ik heb de mijn pistonpenuitdrijver gekocht van iemand, die momenteel in Frankrijk op vakantie is.
Ik weet niet precies wanneer hij terugkomt (1 tot 2 weken).

ALs je bij mij in de buurt komt kun je de mijne wel gebruiken.
Een truc om de pen te verwijderen is;
verwarm de zuiger tot circa 100 graden. De zuiger zet uit en je kunt de pen eruit tikken. De zuiger wel goed ondersteunen, zodat er geen grote krachten op de drijfstang komen.
Welke letter staat bij jouw op de cilinder ingeslagen?
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: Enkele variateur - 05/08/07 23:32

Er staat de letter B ingeslagen. De zuiger was er ??n, waar aan de achterkant (inlaatpoort) eenrechthoekig stukje uit de rok van de zuiger is weggelaten. Dit geeft een wat vroegere instroming en wat meer pit (denk ik). Als ik van bovenaf in de cylinder kijk, zie ik de sporen van het honen. Betekent dat, dat de cylinder nog niet helemaal ingelopen was en mijn smering van 1;40 mischien wel te schraal is geweest? Ook was het hele motortje erg lang niet schoon gemaakt en zat er overal een dikke koek van zand en verbrande olie. Niet zo best voor de koeling. Het is een franse brommer (10 mm carb en wat grotere poorten). Ik heb ooit een nieuw cylindertje met zuigertje gekocht, waar ook een grotere inlaat poort inzat en waarvan het zuigertje ook dat stukje onder aan de achterkant miste. Ben ik bij een Nederlandse moby nooit tegengekomen. Ook ben ik meerdere zuigers tegengekomen, waarvan ik de zuigerpen er zo uit kon duwen. Bij deze niet en ik ga het zeker niet meer forceren. Hoe vind je de juiste zuiger bij de juiste cylinder. Hoort er op de zuiger dan niet ook een letter te staan? Ik wil m'n AV48 echt weer rijdend hebben, want hij reed fantastisch. Eigenlijk lekkerder dan mijn AV92. Ik ben meer gewend aan de EEG-zit. En ik heb alweer meerdere onderdelen in bestelling (tandwielen, remschoenen).Ik ga eerst de cylinder maar weer monteren, zodat ik het blokje verder kan schoonmaken, zonder dat de rommel erin loopt. En ik ben zeer ge?nteresseerd in de pistonuitdrijver als je kennis weer in het land is. Groet, joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: Enkele variateur - 06/08/07 10:16

Beste Joost,


Er staat de letter B ingeslagen.
De zuiger moet dan A, B of C zijn. Op zuigers staan (meestal) ook letters.
Dat vierkantje komt soms ook bij Kaptein voor.


Hij reed fantastisch. Eigenlijk lekkerder dan mijn AV92.
Een variateurmodel maakt gemiddeld altijd meer toeren dan een automaatje met een vaste overbrenging. Als de tussenbak gaar is en dat geldt voor veel van die bakjes, dan rammelt het nog meer.
Ik heb laatst nog een bak gereviseerd die redelijk liep, maar hij lekte. Alle lagers en pakkingen waren slecht en ook het hoofdtandwiel. Dure grap om zo'n bak te laten reviseren.
Ik zal je het adres toesturen, waar je die zuigerpenuitdrijver misschien kunt bestellen.
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: Enkele variateur - 06/08/07 21:14

Waar haal je dan in vredesnaam een nieuw tandwiel vandaan?, dat lijkt me nou echt iets, dat echt zeldzaam is.
Weet je ook welke maten er bij die letters van de zuigers horen? Het zuigertje, dat bij dat nieuwe setje hoort dat ik heb, zegt A en daarbij 38,94. Gemeten met mijn mooie, nieuwe, digitale schuifmaat, zit dat tussen de 38,88 en 38,92 mm.Het is een vertex-zuiger, de fabrikant van de cylinder weet ik niet.Groet, joost.
Posted By: MobyJoost

Re: Enkele variateur - 06/08/07 21:18

Ja, en nu lees ik dat andere berichtje van Henk en gelijk maar even gedaan.En de maten gevonden.groet, Joost
Posted By: piet

Re: Enkele variateur - 06/08/07 21:51

hallo Joost lijkt mij dat je met de cilinder bij de beer bent genomen,de Mobys zijn altijd uitgevoerd met een chroomwand cilinder deze mag je niet hoonen,je kan het wel doen maar dan gaat het chroom laagje van de wand, met als het gevolg dat de zuiger door een stroeve alluminium wand mag gaan boksen.
Het aanbrengen van het chroom konden ze vroeger nog niet zo naukeurig daarom werd iedere cilinder gemeten en gecodeerd met een letter wat weer gekoppeld was aan een maat voering,dit is al uitgelegd door Henk.
Ik ga in oktober eeb sleutel dag organizeren misschien is dit wel een aardig onder werp als dag special.
Groeten Piet
Posted By: MobyJoost

Re: Enkele variateur - 06/08/07 22:13

Ja piet, dat bedacht ik me ook. Honen is voor gietijzeren cylinders, of aluminium met een stalen bus, zoals op m'n AV31. Doet me wel afvragen, wie dan die cylinder onderhanden genomen heeft en waarom. Als je een cylinder kan honen en je hebt de machine omhet te doen, zou je toch wel weten, dat dat met een nikasil cylinder niet kan. Misschien heeft hij al eerder een probleem gehad.De lage kilometrage leek me wel acceptabel gezien de staat van het mechanisch gedeelte. Misschien toch maar dat andere cylindertje monteren. De cylinder, die gehoond is is trouwens de originele van mijn AV48. de nieuwe cylinder is perfect glad en echt nieuw. Heb je trouwens nog kunnen kijken naar die silent blocs? Die AV48 staat nu wel uit elkaar, maar dat betekend niet, dat ie afgeschreven is. Daar reed ze veel te lekker voor. Ik hab ook al nieuwe remschoenen besteld. Die sleuteldag lijkt me wel wat Doe je dat dan in Wolphaartsdijk? Groet, Joost.
Posted By: piet

Re: Enkele variateur - 06/08/07 22:24

Helaas kan ik je niet aan de silentblocs helpen,je zou het bij een toeleverings bedrijf voor auto onderdelen kunnen proberen.
Piet
Posted By: Franky

Re: Enkele variateur - 07/08/07 08:40

Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost
Waar haal je dan in vredesnaam een nieuw tandwiel vandaan?, dat lijkt me nou echt iets, dat echt zeldzaam is.
Weet je ook welke maten er bij die letters van de zuigers horen? Het zuigertje, dat bij dat nieuwe setje hoort dat ik heb, zegt A en daarbij 38,94. Gemeten met mijn mooie, nieuwe, digitale schuifmaat, zit dat tussen de 38,88 en 38,92 mm.Het is een vertex-zuiger, de fabrikant van de cylinder weet ik niet.Groet, joost.


Even een misverstand uit de wereld helpen
Digitale schuifmaten zijn leuk. Maar, de waarde die zij aangeven is veel presiezer dan ze eigenlijk kunnen meten! In andere woorden, je normale schuifmaat die je met de hand/oog afleest is misschien wel even presies als je digitale. Het zal niet veel schelen. Is het geld niet waard vind ik persoonlijk. Wil je het echt goed doen dan moet je met micrometers gaan werken.
Posted By: Peter V

Re: Enkele variateur - 07/08/07 09:49

Een digitale schuifmaat is tegenwoordig niet meer zo duur en voor de meeste mensen veel makkelijker af te lezen.
Je moet echter ook weten waar en hoe je een zuiger moet meten.
Een goede zuiger is in koude toestand ovaal en taps.
Posted By: MobyJoost

Re: Enkele variateur - 07/08/07 20:32

De precisie van zo'n digitale schuifmaat maakte me ook al duidelijk, dat je daarmee meerdere metingen moet doen en het gemiddelde moet nemmen. Een micrometer is natuurlijk zuiverder. Metingen vari?ren inderdaad over het lichaam van de zuiger. Zuigertjes passen in de cylinder, die je wilt gebruiken, is dan ook geen overbodige luxe. De zuiger moet met de hand goed te bewegen zijn in de cylinder.Ik heb ook wel eens een setje gekocht, waarvan de zuiger ongeveer 5 mm van het BDP vastliep.Geen lettertjes in de zuiger, maar hoorde duidelijk niet bij elkaar. De sleuteldag van Piet klinkt me dan ook als muziek in de oren. Ik ben er wel bij.groet, joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: Enkele variateur - 08/08/07 07:29

Orgineel bericht geplaatst door: piet
Helaas kan ik je niet aan de silentblocs helpen,je zou het bij een toeleverings bedrijf voor auto onderdelen kunnen proberen.
Piet


Misschien kan Fabory ze wel leveren.
http://www.fabory.com/?ch=NLD
Groet, Henk
Posted By: MobyJoost

Re: Enkele variateur - 18/08/07 07:12

Ik vond op het net een praktijkopdracht van de technische school:gereedschap vvor het uitdrijven van de zuigerpen van je scooter of brommer. Compleet met beoordelingsstaat voor de docent. Bij de firma Meerstaal bij ons in het bedrijfsverzamelgebouw de benodigde materialen gebietst, met de mededeling, dat ik nog terug zou komen met het apparaat en de beoordelingsstaat. Ben zelf een hout-man, dus ik zal niet hogerscoren dan een zesje. Maar werken doet het! Heb de cylinder en zuiger van m'n av48 vervangen, dus ik rijd weer. Inrijden dus. Wat rijker smeren. Gaat weer lekker. Iemand ge?nterresseerd in diezuigerpenuitdrijverbouwbeschrijving? Het is een PDF-bestand, en een heel handig apparatje. Groet, Joost.
Posted By: Franky

Re: Enkele variateur - 18/08/07 11:34

Ik haal de zuigerpen er altijd uit door met een andere zuigerpen (die kleiner is en dus niet klem komt te zitten) de andere eruit te tikken. Gaat altijd goed.
Posted By: Peter V

Re: Enkele variateur - 18/08/07 14:59

Waardoor je kans heb tdat je je drijfstang krom tikt. Dit is dus een heeeeeele foute manier om een pistonpen eruit te halen.
Posted By: Franky

Re: Enkele variateur - 19/08/07 09:03

Licht eraan hoe hard je mept. Gaat altijd goed bij mij (meestal verhit ik de zuiger ook nog iets).
Posted By: De_Baron_001

Re: Enkele variateur - 19/08/07 19:34

Orgineel bericht geplaatst door: Franky
Ligt eraan hoe hard je mept. Gaat altijd goed bij mij (meestal verhit ik de zuiger ook nog iets).


Ja Franky, en zo zijn er nog meer manieren te bedenken, maar door fatsoenlijk gereedschap te gebruiken:
- beschadig je niks (zie opmerking Peter)
- werk je prettiger en sneller.

Ik heb vroeger ook met veel moeite krukaskogellagers verwijderd. Vanaf het moment dat ik hiervoor een speciale trekker had, was het demonteren een fluitje van een cent. Door op de juiste manier te demonteren en te monteren krijg je een beter eindresultaat.
Dat betekent niet alleen goed lopen, maar ook zo weinig mogelijk geluid en trillingen.
Goed gereedschap is ook bij deze hobby belangrijk.
Groet,
Henk

© 2024 Bromfiets forum