Bromfiets Website

lage hoge toerentallen, 36 km/u max

Posted By: mobychris

lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 16/07/07 09:24

hoihoi,

Sinds gisteren heb ik eindelijk een teller op mijn mobylette EEG uit 1968, afgesteld op de wielomtrek dus in mijn ogen accuraat.

Helaas haalde ie op zijn best 36 km/u. Hij trekt prima op maar bij de hogere toerentallen gaat hij simpelweg niet sneller. Ik vroeg me af wat de reden hiervoor kan zijn. Hier een opsomming:

1)Gaskabel: deze zit goed en opend maximaal bij volgas.
2)Benzine: is zelf gemengd euro 95 en 1/50 tweetact olie van goede kwaliteit.
3)Carburateur: is orgineel, misschien een benzine toevoer probleem? Naar mij mening niet, hij loopt zonder sputteren en/of stilvallen. benzine kraan is ok, niet anders dan orgineel. Benzinefilter stroomt goed door, niet vervuild. Leiding van inlaat tot sproeier is schoon.
4)misschien valse lucht bij carburateur inlaat? Hij loopt strak stationair dus volgens mij ook geen probleem.
5)lekkende klep in cilinderkop? Geen olieresidu daar dus volgens mij goed sluitend.
6)Wellicht oude (versleten) zuiger/cilinder? geen krassen e.d dus volgens mij in goede staat.
7)zuigerringen versleten? hij verliest een klein beetje druk als men de zuiger tot compressie duwt wanneer de motor niet draait, het drukverlies gaat wel erg langzaam. conclusies???
8)Pakkingen cylinderkop en carter. Allemaal vervangen tijdens het opknappen, geen olieresidu dus ik denk dat deze goed sluiten en dus geen drukverlies veroorzaken.
9)Krukaslagers carter: Niet vervangen tijdens opknappen, wellicht niet luchtdicht? conclusies????
10)uitlaat: is orgineel, helaas uitgeboord door vorige eigenaar. Wel compleet schoon van binnen, geen roetophoping. Eventueel problemen door te weinig tegendruk?
11)contactpunten: Orgineel, niet ingebrand, goed contact, afgesteld op 0,4 mm opening, meting voorverbranding is ongeveer 2,5 mm maar met primitieve meethulp gemeten dus kan afwijken.
12)onsteking: volledig orgineel, in afwachting van de handleiding van Henk dus ook nog niet gecontroleerd.

Dit was het zo'n beetje wat in me opkwam. Ik hoop dat er wellicht specifieke oorzaken zijn die dit euvel veroorzaken. Graag jullie expertise/mening hierover.
Posted By: mobychris

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 16/07/07 09:49

ps: De bougie heb ik niet gecheckt op merk, deze is wel mooi bruin dus de verbranding is ok. Ik zal zo snel mogelijk het type vermelden.

Chris
Posted By: Peter V

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 16/07/07 10:59

Ik begrijp uit je verhaal dat de motor helemaal uit elkaar geweest is, toch ?

Is dat al lang geleden ? en heb je daarbij de cilinderkop en zuiger ontkoold ?

Zo ja dan moet je gewoon nog eens een tijd rondrijden( een paar honderd kilometer tot 1000 km zeker) totdat er weer wat kool op de cilinderkop en zuiger zit en de zuigerveren weer wat ingelopen zijn op de cilinder. Dan gaat de motor vanzelf weer wat beter lopen. Bovendien liepen die dingen 40 km/h anders hadden ze geen typegoedkeur gekregen destijds.
Posted By: mobychris

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 16/07/07 11:51

Motor is idd geheel uit elkaar geweest, behalve de krukas en zuigerstang+lagers. Ik heb beide idd ontkoold maar heb er sindsdien toch een dikke 400km mee gereden.

chris
Posted By: De_Baron_001

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 17/07/07 19:27

Beste Chris,
Ik zou ook maar eens meten met een auto ernaast. Die Huret kilometertellers zijn vrij onnauwkeurig, omdat het vet van de lagering van het asje van de snelheidsmeter sterk verhard is. Als je alles schoonmaakt en het opnieuw van vet voorziet wordt de aanduiding beter.
Meestal kan door goed af te stellen en montage van de de juiste sproeier wel wat meer vermogen uit het blokje gehaald worden.
Groet,
Henk
Posted By: mobychris

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 18/07/07 12:10

Hoihoi,

Ik heb geen Huret teller maar gewoon zo'n lullig fietstellertje. Dus met magneet etc. Ik er heb specifiek naar gekeken of hij ook op de mobylette-size wielen kon. Ook kan men de exacte instelling maken op wielomtrek waaraan ie de snelheid meet dus volgens mij is ie aardig accuraat al ziet het er natuulijk niet uit maar goed, functie maar even boven esthetiek.

De reden dat eigenlijk wat meer snelheid wil is dat de brommer rond de 33 km per uur behoorlijk gaat trillen en dat is juist de snelheid waar hij vaak op blijft hangen ivm wind etc. Wanneer hij daar overheen zit rijd ie heerlijk. Tevens is er dan minder kans op onderdelen die lostrillen (op de een of andere manier)

de afstelling zal ik nogmaals controleren, mede aan de hand van het schema wat Henk gepost heeft.

De sproeier is inderdaad iets, ik zal even moeten kijken naar data over sproeiers en welke het beste passen in de uitvoering van 1968.

Ik vroeg me af of de verstuiver (in de ruimte waar lucht en benzine gemengd worden) ook een optie kan zijn.
Kan het ook zijn dat de nederlandse uitvoeringen een kleinere luchtinlaat hebben om zo de typegoedkeuringssnelheid te halen?

alvast bedankt!
chris
Posted By: De_Baron_001

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 18/07/07 16:04

Orgineel bericht geplaatst door: mobychris

Ik vroeg me af of de verstuiver (in de ruimte waar lucht en benzine gemengd worden) ook een optie kan zijn.

alvast bedankt!
chris


Kijk eens welke sproeier erin zit. Misschien zit er een te grote spoeier in (rijk mengsel). De verstuiver kan inderdaad ook verstopt zitten; deze kan eruit getikt worden. Bij de 10mm carburateurs en kleiner vanuit de sproeier opening omhoog. Let ook op de kleine stationaire gaatjes. Verstuivers heb ik hier nog liggen voor zowel 10mm als 12mm carburateurs.
35 km per uur is veel te langzaam. Kun je net zo goed de fiets pakken.
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 18/07/07 20:12

Inderdaad werden kapteintjes voorzien van kleinere carbu's, dan de vergelijkbare modellen van Motobecane in frankrijk. Na goed inrijden en het monteren van de juiste sproeier, moesten die toch ook wel de 45 km/u kunnen halen. Lichtere modellen, zoals de EEG (AV42) waren voorzien van een 9mm carb. Mijn AV92 had een 10 mm carb, maar werd in Frankrijk geleverd met een 13 mm en een andere cylinderkop. Ik heb er nu een 12 op en dat scheelt wel. Ik heb deze AV92 in oktober vorig jaar aangeschaft en berijd haar dagelijks. Ondertussen los ik allerlei problemen op, die het gevolg zijn van jarenlang achterstallig onderhoud. Ik heb er nu ongeveer 800 km opgereden en merk nog steeds, dat het motorkarakter veranderd.Peter heeft daar gelijk in. Ik heb mijn EEG meerdere malen ??n of twee jaar achterelkaar niet gebruikt en moest dan altijd mijn carbu even demonteren, schoonsoppen, doorblazen en weer monteren. Deed ik dat niet, kon ik me het lazarus trappen. Deed ik het wel, dan startte ze altijd binnen twee keer trappen, maar moest ook altijd weer even een aantal kilometers wat sputterend wennen aan weer werken. Op mijn EEG heb ik laatst een nieuwe cylinder gemonteerd en een uitgeboord spruitstuk en een AR2 10 (G?rtner carburateur) gemonteerd. Dat loopt wel, maar heeft nog wel wat "finetuning" nodig. Ze 4-takte vreselijk, dus ik dacht dat het een sproeierprobleem was, tot ik merkte, dat als ik maar naar mijn choke-handletje keek, de motor verzoop. M'n choke-kabel was te strak en het chokeschuifje schoof niet echt makkelijk (oftewel: bleef hangen. Dat opgelost en het draaide al een stuk beter. Geen zwarte bougie, geen geviertakt.Welke carbu heb jij? Ik denk een AR2 8,7. Die zit anders in elkaar dan de 10-13 modellen (qua verstuiver), Kijk ook inderdaad, wat voor sproeiermaat je hebt. Voor de AR2 8,7 heb ik nog wel wat verschillende sproeiers, kan je wat kleiner proberen.Groet , Joost.
Posted By: mobychris

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 19/07/07 09:16

Hoihoi,

Ik zal even kijken wat voor carburateur erop zit en de grootte. Ik heb daar nog wel wat vragen over.
1)De carburateurmaat, waar meet je dat aan? Aan de uitgangsdiameter van de carburateur of aan de ingang in de cylinderkop?
2)Waar meet je eigenlijk de sproeiermaat aan?

het nummer op de carburateur is AR2 8.7.679 jaartal '68
is dat dan een 9 mm?
Nog wat extra observaties:
De brommer start na 1 keer trappen en viertakt eigenlijk nooit. Wel vind ik dat hij niet echt zuinig is, ik denk misschien net 1 op 40.

alvast bedankt!!

chris
Posted By: De_Baron_001

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 19/07/07 19:21

Orgineel bericht geplaatst door: mobychris

1)De carburateurmaat, waar meet je dat aan?
2)Waar meet je eigenlijk de sproeiermaat aan?


1. doorlaat bij de venturi (smalste gedeelte waar de verstuiver uikomt).
bij jou duidelijk een 9 mm carburateur. Controleer ook de doorlaat van het spruitstuk. Ik heb met een bepaalde bromfiets met een 13mm carburateur een behoorlijke tijd gereden met een spruistuk met een 11mm doorlaat. Dit werkt als een orifice (afknijpbus.

2. De sproeiermaat is met slagletters ingeslagen; bij EEG is de sproeier 80 een bekende.

Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 20/07/07 19:12

De AR2 87 gemeten met mijn mooie digitale schuifmaat, en die meet ongeveer rond 8.7 mm. de pootjes van de schuifmaat komen maar net in de uitstroomopening (via de aansluiting naar het spruitstuk) dus het is wat lastig. Die is dus nog geen 9mm, waar een AR2 10 wel degelijk rond de 10 mm meet (ik heb het over 10-den van mm's) en een AR2 12 rond de 12mm meet.Nu weet je dus ook ho je achter de maat van je carbu kan komen; het staat er gewoon op. Net als inderdaad op je sproeier. Je hebt er wel bijna een vergrootglas voor nodig en het staat op de onderkant, of op ??n van de 8 zijkanten. Als je motortje niet viertakt, moet je misschien gewoon lekker doorrijden zoals hij nu rijdt en af en toe ook echt een flink stuk rijden, dat is goed voor tweetakt-motoren. lekker warm lopen en schoonspoelen en -branden. En met een AR2 87 en tegenwind, is het niet zo gek, dat je terugvalt naar 33 km/u. Je kan je spruitstuk opboren naar 10mm en een AR2 10 te pakken zien te krijgen, dan heb je al wat meer in huis. 1 op 40 is geloof ik ook wel normaal voor een EEG met een AR2 87, maar optimaal afgesteld en in- en af-gereden moet het wel beter kunnen, geloof ik. Al met al. denk ik dat je moby het niet slecht doet en jij ook niet en dat je maar eens een tijdje lekker moet doorrijden en kijken wat er gebeurd. Ik denk, dat hij wel nog beter zal gaan lopen, maar een racer wordt het nooit. Maar het is wel lekker, als je zeker weet, dat als je je helm opzet en je je moby een trap geeft, dat hij ook meteen start en lekker pruttelt en lekker wegrijdt terwijl je af en toe even je choke een tikkie geeft tot hij warm genoeg is. Heerlijk. Volgens mij is je moby wel ok, als ie op een mooie, windloze dag naar de 40 km/u gaat. Meer zit er (standaard) niet in en als je hem lang heel wilt houden, moet je het zo houden. Als je hem sneller wilt laten gaan, kan dat, maar het verkort wel de levensduur van sommige ondedelen en je zal intensiever onderhoud moeten plegen (echt elke 500 km je smeerpunten een pomp vet geven, vooral bij de trapas) en tja verder lekker rijden. Groet joost.
Posted By: mobychris

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 21/07/07 14:08

hoihoi.

Carburateur is idd een 9 mm terwijl het inlaatspruitstuk 12 mm is dus wat dat betreft geen orificewerking van het spruitstuk nu. Idd op de sproeier staat k-80 dus een 80 sproeier. Misschien een idee om eens met een kleinere te proberen?
Joost misschien kan ik er een van je overnemen?
De voorontsteking staat ook niet goed, die staat op ongeveer 1 tot 1,5 mm. En het is geen vario of een model van voor '63. Dat kan qua vermogen ook wat uitmaken denk ik.

Is het trouwens bij kleinere spoeier nodig wat meer olie in de benzine te gooien ivm met armer mengsel?

Bedankt voor de reacties, ik rust niet voordat ie minimaal 45 kart.

Groeten
chris
Posted By: De_Baron_001

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 21/07/07 16:23

Die voorontsteking staat totaal verkeerd.
Ik zou hem maar op 2,5 mm zetten. De motor levert dan minder prestaties en wordt ook te warm.
Als de ontsteking goed staat zal hij wel harder lopen.
Sproeier hoeft aleen kleiner als de bromfiets 4-takt.
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 22/07/07 01:12

Probeer inderdaad maar eens de voorontsteking, die Henk voorsteld en dan maar eens kijken of je een klienere sproeier nodig hebt.J ehoeft je smering niet aan te passen bij een andere sproeiermaat. ik smeer in mijn EEG 1:30. Dat lijkt me veilig, maar zou mischien wel minder kunnen (wie weet er meer van, kom maar op. Elke ervaring is meegenomen). Ik vind zelf mengen wel zo prettig. Stel je voor, dat je een mooie, nieuwe, zelfmengende brommer/scooter koopt en je oliepomp gaat kapot. Dag motor. Maar ga niet tanken aan de pre-mix-pomp. Dat geeft hooguit 1:50 en dat is al te weinig voor je oude brommertje. DAt gaat wel een tijd ongemerkt goed, maar de slijtage is veel meer en de levensduur van je motortje een stuk kleiner. Groet, Joost.
Posted By: mobydick

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 22/07/07 08:36

Zelfmengen heeft bij mij ook de voorkeur. Met de huidige moderne 2-takt olie kun je rustig smeren in een verhouding van 1:40. Mogelijk ben je dan nog aan de "vette" kant. Let wel op bij de aankoop van 2 takt olie dat je geen volledig synthetische olie koopt want dan heb je kans dat de krukaskeerringen langzaam worden "opgevreten" door deze olie.

Groet,

Dick
Posted By: mobychris

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 23/07/07 08:37

Hoihoi,

Van het weekend heb ik de ontsteking versteld op +/- 2,5 mm. In afwezigheid van een afstelstop heb ik maar een stokje genomen en daar met zo groot mogelijke preciezie streepjes van 2,5 mm opgezet en hem dus zo afgesteld. Hij loopt idd wat harder (38 km/u) en je merkt gewoon dat het vermogen iets is gestegen. Wellicht is het nog niet precies 2,5 mm dus ik zal op zoek moeten naar een fatsoenlijke afstelstop. De brommmer viertakt helemaal niet dus sproeier is dan ok. Hij loopt ook veel stabieler stationair, ik moest hem zelfs een stukje naar beneden draaien omdat het toerental na voorontsteking verstelling vrij hoog lag.

Wat de smering betreft: Ik smeer hem 1:50 omdat ik dat toen te horen kreeg van iemand die al jaren 1:50 smeerde in z'n EEG-tjes. Ik ben dus nu ook zeer benieuwd naar wat men op dit forum zegt over 'veilige' smeringverhouding van een EEG. Voor de levensduur van een motor is een iets vetter mengsel wel bevordelijk maar te vet geeft natuurlijk een hoop onnodige roet en rook.
Tevens smeer ik hem met volsynthetische olie dus ook dat kan dus anders. Zit er in semi-synthetisch dan een deel wonderolie? en zo ja is dat te verkijgen in brommerwinkels?

Ik heb vroeger ook een hoop geklooid met modelauto's met brandstofmotor en idd met ricinus olie krijg je wat meer roetvorming maar dit komt ook de afsluiting van de zuiger etc. ten goede. Dus ik kan me voorstellen dat dat een voordeel kan zijn, naast het minder aantasten van de keerringen. Tevens is het naar mijn mening slecht voor de metalen delen ook als men de brommer een tijd stilzet, in de modelbouw heeft men dan ook speciale olie daarvoor die minder zuur is.

Sorry voor m'n geblaat maar ik heb dus de volgende vragen:
1) Iemand hier die een afstelstop in de aanbieding heeft?
2) Mengselverhouding olie in EEG in het motto lange levensduur blokje?
3) Is de semi-synthetische olie deels ricinus olie?
4) is dat dan te verkijgen in brommerwinkels, zo niet waar dan wel?

Bedankt alweer!!

groeten,
chris
Posted By: De_Baron_001

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 24/07/07 11:38

Orgineel bericht geplaatst door: mobychris
Hoihoi,

Sorry voor m'n geblaat maar ik heb dus de volgende vragen:
1) Iemand hier die een afstelstop in de aanbieding heeft?
2) Mengselverhouding olie in EEG in het motto lange levensduur blokje?
3) Is de semi-synthetische olie deels ricinus olie?
4) is dat dan te verkijgen in brommerwinkels, zo niet waar dan wel?
groeten,
chris



1] afstelgereedschap kun je vinden op de grote beurzen en bij de groothandel in fietsen en bromfietsen. Deze kosten circa 35 Euro.
Je kunt ook een meetklokje gebruiken, maar bij sommige bromfietsen is dat weer lastig, omdat er weinig ruimte is.
Een simpele oplossing, die ik zelf heb bedacht is een M10-bout met 2 moeren erop.
De spoed van M10 is 1,5 mm en dat is voor variateurmodellen juist goed.
Hoe werkt dat:
- Zet de zuiger in de hoogste stand.
- Duw de bout tot aan de onderste moer in het bougiegat.
- Indien de bout de zuiger raakt draai de onderste moer richting
steeleinde.
- Zorg ervoor dat de zuiger de bout net raakt.
- Geef afhankelijk van de voorontsteking 1 slag (1,5mm) of 1 2/3 slag (2,5 mm).
- blokkeer met de bovenste moer de onderste.
- Markeer met slagletters de afstelkaliber.
- De volgende keer kun deze weer voor dezelfde brommer gebruiken.

Kosten kaliber: max. 0,50 Euro

Wat olie betreft ik koop gewoon halfsynthetische olie en meng die 1:40. Ik rijd niet zoveel kilometers; dus dat ontkolen 1 keer per 10 jaar valt samen met een uitgebreide revisiebeurt.
Als je veel rijdt kun je 1:50 overwegen.

Groet,
Henk
Posted By: mobychris

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 26/07/07 07:37

Hoihoi,

Aha dat is een goeie, ik zal morgen eens zo'n afstelstop maken. Ik denk dat de doorsnee van de carburateur verder de boosdoener is ivm kleine doorlaat. Het blokje loopt, zeker na de voorontsteking verstelling, gewoon lekker, geen geviertakt geen gepruttel of wat.
Aangaande de bespreking over de sproeier, ik heb wat gemengde reacties ontvangen daarover. Er zit namelijk een 80 sproeier op en hij viertakt niet, is het dan verstandig om een 78 sproeier te monteren? loopt hij daar sneller van? Het vermogen zou naar mijn insziens wat kunnen stijgen als daardoor het mengsel wat armer wordt, in dat geval zou ik ook zeker 1:40 gaan smeren.

grote groet,
Chris
Posted By: mobychris

Re: lage hoge toerentallen, 36 km/u max - 26/07/07 07:52

Inderdaad is het trouwens een 8,7 mm carb. Ze hebben het er inderdaad ook mooi opgezet, maar ja ik wist het niet (schaamschaam).

Aangezien ik nu de voorontsteking heb afgesteld zal ik nu eerst maar eens een tijdje gaan rijden zoals Joost zegt. Haastige spoed schijnt zelden goed te zijn dus. Het enigste wat ik dan nog ga aanpassen is de benzine aangezien ik nieuwe moet mengen en nu met volsynthetische olie smeer (ik zal halfsyntetische olie halen). Ook ga ik tussen de 1:40 en 1:45 smeren om eens te kijken hoe dat werkt. Heb de laatste tijd eigenlijk aleen maar ritjes naar mijn werk gemaakt en die zijn te kort om het blok, ontsteking en uitlaat eens echt goed warm te krijgen, ook omdat je de hele tijd moet remmen voor auto's en andere fietsers kan je niet echt doorkarren. Vanavond zal ik eens een flinke rit maken, als het droog is en kijken hoe ie snort.

PS: Zijn er nog merken halfsynthetische olie die jullie voorkeur hebben?

groeten en wederom zeer bedankt voor de reacties
chris
© 2024 Bromfiets forum