Bromfiets Website

Mobylette, kleine restauratie

Posted By: Thibaut

Mobylette, kleine restauratie - 16/10/07 16:51

Hallo iedereen,

Ik heb via familie van me een oude mobylette in mijn bezit gekregen, hij heeft ongeveer 20 jaar stilgestaan en hij liep nog toen hij vroeger weg is gezet. Nu wil ik deze dus terug aan de praat krijgen om er nog wat plezier mee te hebben.

Het eerste wat ik waarschijnlijk moet weten is welk model het is, ik heb dit nog niet kunnen vinden op de brommer zelf maar ik zal eens wat foto's nemen en deze hier plaatsen, zo kunnen jullie me misschien zeggen welk model het is.

De staat van de brommer: hij heeft wat roest op de uitlaat, stuur en velgen maar dat lijkt me maar oppervlakkig. Voor de rest is hij in goede staat denk ik, de buitenbanden zien er nog goed uit maar de binnenbanden heb ik nog niet opgepomt. Die zullen waarschijnlijk wel vervangen moeten worden.

Ik hoop dat ik hier wat hulp kan krijgen van mensen die er wat van kennen.
Zijn er misschien nog andere grote nederlandse forum's die over oude brommertje's zoals een Mobylette gaan?

Hier een paar foto's van mijn brommer:






Mvg Thibaut

Posted By: Franky

Re: Mobylette, kleine restauratie - 17/10/07 06:25

Lijkt mij een AV50
Posted By: mobychris

Re: Mobylette, kleine restauratie - 17/10/07 07:11

Hangt er een beetje vanaf, als er geen variomaat op de jouwe zit wellicht een AV40? met vario idd av50 lijkt me.

Groet
Chris
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 17/10/07 17:48

Vandaag ben ik enkele uren met de bromfiets bezig geweest, de banden lijken nog goed, ze zijn alleszins opgepomt.
Er zat zelfs nog brandstof in de tank, na 20 jaar!

Nu over het model, op het plaatje van de motor staat Type: AV7DC
Is dit ook het model van de bromfiets?

Ik heb in mijn eerste bericht wat foto's geplaatst van mijn mobylette.

Kan iemand misschien bevestigen welk model dit is?
Posted By: De_Baron_001

Re: Mobylette, kleine restauratie - 17/10/07 19:30

L.S.

Het is een type AV40, want er is geen achtervering en er zit een korte carburateur op.
AV7DC slaat op het motorconcept.

Andere Nederlandse forums voor mobylette: je kunt het beste starten bij http://www.pantin.nl Daar tref je ook hyperlinks naar andere relevante sites op dit gebied aan. Spit verder dit forum maar eens door. Er staat hier wel veel onzin - vaak in slecht Nederlands -geschreven; maar je treft hier ook waardevolle tips en leuke ervaringen van forumleden aan.
Groet,
Henk
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 18/10/07 17:15

Bedankt, op een plaatje achter het voorlicht vond ik ook nog: Type N40T is dit hetzelfde als een AV 40 ?

Ik heb op pantin gekeken maar echt veel bruikbare informatie of links kan ik niet vinden, maargoed ik zoek nog wel wat verder.

Zijn er misschien boeken ofzo te verkrijgen waarin uitleg gegeven word over het werken aan mobylette's of de werking ervan?

Wat zijn dingen waar ik zeker naar moet kijken bij de restauratie van mijn mobylette? Dingen die vaak stuk gaan, plaatsen met veel roest enz.

Alvast bedankt
Posted By: De_Baron_001

Re: Mobylette, kleine restauratie - 18/10/07 17:38

H40, AV40 G40 N40 zijn allemaal varianten met kleine onderlinge verschillen t.g.v jaaraanpassingen. Jouw model is dus een N40T.

Boeken zijn genoeg te koop op http://www.ebay.fr of http://www.marktplaats.nl
Je kunt natuurlijk ook naar de beurs in Heerhugowaard komen op 25 november.
Een complete cursus "Hoe restaureer ik een mobylette kom je op dit forum niet tegen" Misschien schrijf ik die over 8 jaar als ik met pensioen ga.

Groet,
Henk van Kessel
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 21/10/07 14:06

De gaskabels van mijn mobylette zijn allemaal aan vervanging toe, maar ik kan ze maar niet loskrijgen aan het rechterhandvat op het stuur.
Ik heb het handvat al van het stuur gehaald maar ik begrijp niet hoe de kabels aan het handgreep mechanisme bevestigd zijn.
Zou iemand mij kunnen vertellen hoe ik ze kan losmaken?

Thibaut
Posted By: De_Baron_001

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/10/07 10:29

Beste Thibaut,
er zitten kleine klemschroefjes op het aluminium gietstukje, die de binnenkabels vastklemmen. Draai die maar los.
Groet,
Henk
Posted By: Franky

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/10/07 13:47



Voor het geval dat je dit plaatje nog niet had
nummertje 19971 is het schroefje waarmee de gaskabel vast zit (bij mij in ieder geval).
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/10/07 18:38



Bedoelen jullie die 2 schroefjes die ik aangeduid heb?

Bij mij zijn die schroefjes compleet versleten, vandaar dat ik niet opgemerkt had dat dat schroefjes waren.
Ik zal die eens proberen losdraaien, als dat nog op normale manier lukt.

Thibaut
Posted By: De_Baron_001

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/10/07 20:00

Klopt, ziet er niet best uit.
Je kunt dat natuurlijk uitboren, maar het is aluminium en dat gaat lastig. Je kunt het beste het gietstukje en de glijdstukjes vervangen.

Groet,
Henk
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 28/10/07 12:01

Van iemand die wat meer kent van motoren dan mij heb ik vandaag te horen gekregen dat mijn zuiger vastzit, en de motor helemaal niet meer draait.

Nu zou ik dit voor de zekerheid zelf eens willen nazien, maar hoe kan je nu merken of de zuiger nog rond kan draaien of niet?

Ik ben een leek op dit gebied, dus als iemand mij dit even zou willen uitleggen zou ik dat ten zeerste appreci?ren.
Posted By: Franky

Re: Mobylette, kleine restauratie - 28/10/07 19:28

Als je de krukas nog kan ronddraaien is de zuiger nog los (tenzij je er iets zeeeeeeeer grondigs mis is, maar dat heb ik nog niet meegemaakt)

Je kan je krukas handmatig ronddraaien door aan je vliegwiel te draaien. Je ziet de binneste schijf van de koppeling dan ook mee draaien.
Lukt het je niet om het vliegwiel rond te draaien dan zou je zuiger vast kunnen zitten. Als je het echt zeker wil weten dan moet je je cilinder er af schroeven.
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 29/10/07 10:07

Het is me gelukt om de zuiger rond te draaien, maar wanneer hij op zijn hoogste punt komt wringt hij erg tegen, is dat compressie?

Ik kan de zuiger dus handmatig ronddraaien door aan mijn vliegwiel te draaien maar als ik trap draait hij niet rond, ookal staan de trappers geschakeld in de motorstand.
Wat is er hier mis?
Posted By: Looy

Re: Mobylette, kleine restauratie - 29/10/07 13:23

Dat is de automatische koppeling. Je moet eerst een bepaalde snelheid hebben voordat je koppeling pakt, en dan gaat het hele zootje pas draaien.

groet Looy
Posted By: mobychris

Re: Mobylette, kleine restauratie - 29/10/07 16:23

Als ie draait zit ie los en de tegenwerking is idd compressie, goed teken. Zet je brommer even op zijn standaard en trap even flink door, je ziet dan het buitenste wiel van je koppeling meedraaien als alles goed is, als ie dan nog niet aangrijpt dan is er iets met je koppeling aan de hand.

groet
chris
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 30/10/07 14:32

Dat heb ik juist eens geprobeerd, als ik eerst de motor met de hand op een punt zet waar hij goed los zit en dan begin te trappen draait hij vanaf een bepaalde snelheid een halve toer mee en dan wil hij niet verder. Ik kan dan nog wel trappen maar de motor draait niet meer mee.

Als ik dan met de hand eraan draai voel ik dat hij juist op een punt gekomen is waar hij erg tegenwringt.
Ik kan hem dan met de hand loszetten en weer trappen maar na een halve toer zit hij weer vast.
Ik veronderstel dat dit niet normaal is, wat kan ik eraan doen?
Is mijn koppeling kapot?
Posted By: mobychris

Re: Mobylette, kleine restauratie - 30/10/07 15:46

hoi,

Dat je krukas meedraait bij het trappen is een goed teken dat (in ieder geval de helft van) je koppeling werkt. Bij een zekere snelheid pakken de koppelingsschoenen aan en draait de krukas mee. omdat hij zo lang stil heeft gestaan vermoed ik dat je zuiger flink vervuild is en wat stroef gaat.

Ten eerste zou ik eens kijken of je ontsteking werkt. Haal de bougie eruit, stop deze terug in je bougiekabel en leg de bougie tegen de koelribben van de motor. Geef dan een flinke zwier aan je vliegwiel. Je zou een mooie vonk moeten zien tussen de elektroden van je bougie. Is dit niet het geval dan start ie zowiezo niet. Ten eerste moet je dan natuurlijk testen of de zuiger goed kan bewegen zonder compressie, de bougie is er immers uit, daarna kun je de onsteking checken.

Als je zuiger niet vrij soepel draait zonder bougie kun je het hele blok er onderuit halen en de cylinderkop en cylinder verwijderen. Dan kun je gelijk zien of er schade is aan de zuiger of cylinder, bijvoorbeeld krassen, kapotte zuigerringen en roetvorming. Als er geen evidente schade is kan je meteen de zuiger inclusief cylinderkop schoonmaken. Tevens is het dan van belang dat je de carburateur eens flink schoonmaakt. Als daar stof of ander 'schuurmateriaal' in zit kan dit in je blok terechtkomen met slijtage als gevolg. Is ook meteen een goede school in hoe je brommer in elkaar steekt.

Als je het blok er weer inzet, zorg dan dat je wat olie aanbrengt op de zuiger en cylinderwand en de draaipunten van de krukas. Let er wel even op dat dit olie moet zijn die normaal in brommerbenzine gaat. Als je de pakkingen gelijk kunt vernieuwen is dat ook meteen een job well done. Als je brommer een hoge compressie heeft is het moeilijk daar doorheen te trappen. Ik heb dat ook, wat ik doe is: ik zet via het vliegwiel met de hand de zuiger zo dat ie maximaal moet draaien voordat ie de compressie gaat opbouwen (dat is dus tegen de vorige compressieslag aan). Zo kun je snelheid opbouwen bij het trappen en grote kans dat ie dan door de compressie heen draait.

Succes en we horen het wel hoe het gaat
chris
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 30/10/07 20:51

Bedankt voor je uitgebreide uitleg Chris!

Ik heb de bougie eruit gehaalt, ik kon dan blijven trappen en de motor draaide nu ook de hele tijd mee maar ik kreeg geen vonk.

Ik heb dit nu wel getest met de orginele bougie, zou het daaraan kunnen liggen?

De motor draait wel goed als de bougie eruit is maar als je hem dan met de hand verdraait wringt ie nog steeds erg tegen, ik veronderstel dat ik dus het best het blokje eens uit elkaar haal.
Posted By: mobychris

Re: Mobylette, kleine restauratie - 31/10/07 08:07

Hoi thibaut,

Dat is minder dat je geen vonk ziet. Heb je het wel zo gedaan dat de metalen buitenkant van je bougie tegen de koelribben hebt liggen?
Anyway ik zou eerst inderdaad eens kijken hoe het komt dat ie zo tegenwringt, zeker als dat zonder bougie ook het geval is. Heb je misschien wat informatie waarom ie niet meer gebruikt werd voordat hij weggezet is? Natuurlijk hangt het wel een beetje af van de mate van tegenwringen, die kan ik niet beoordelen. Het is namelijk niet zo dat de zuiger zonder bougie helemaal soepel gaat.

Het is denk ik inderdaad verstandig om het blok eens uit elkaar te halen, dan kun je alle scharnierende delen van je koppeling ook eens smeren en alle delen stuk voor stuk nakijken, weet je ook zeker wat je in huis hebt. Ik heb opzich wel een werkplaatshandboek (gekopieerd) liggen. Daar staat vanalles in over het motorblok, koppeling etc. Ik wil dat wel even voor je kopieren en de boel naar je opsturen. Moet je wel even je adres geven.

Groet
Chris
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 01/11/07 19:15

Vandaag even opnieuw geprobeerd en blijkbaar krijg ik nu wel een vonk, een heel krachtige zelfs.

Maar de motor liep toch nog te stroef dus heeft een vriend van me hem eens gedemonteerd, motor eruit, cilinderkop eraf en zuiger eruit.
Hij zag er nog goed uit maar de zuigerveren zaten vast, die hebben we losgekregen en alles gekuist ook de carburateur en dan alles terug ineengezet maar de motor draait nog altijd niet soepel genoeg om hem te kunnen starten.

Volgens hem komt dat doordat hij zolang stilgestaan heeft en moeten de zuigerveren vervangen worden en misschien ook de zuiger of cilinder.

Wat denken jullie?
Zijn die zuigerveren nog nieuw te krijgen?

Dat handboek zou goed van pas komen, maar zou je het niet kunnen inscannen en doormailen?
Dat is misschien wat makkelijker (en goedkoper) dan het naar Belgie te sturen.
Posted By: orisj

Re: Mobylette, kleine restauratie - 02/11/07 09:57

Ik heb het Mobylette werkplaatshandboek onlangs ingescand als pdf. Thibaut en overige ge?nteresseerden, stuur maar een PM, dan mail ik het door (niet allemaal tegelijk!)

groeten,
Joris
Posted By: mobychris

Re: Mobylette, kleine restauratie - 02/11/07 13:32

Hoi,

Da's mooi dat je een vonk ziet, dan is je ontsteking wellicht in orde. Je kunt het goed checken door (als je een oude, doch goede bougie hebt) de elektrode van de bougie zover om te buigen dat ie +/- een halve centimeter boven de middenelektrode zit, als je dan nog een vonk ziet is je onsteking mooi krachtig.

Kijk even naar de zuiger. Als de zuigerringen veel speling hebben wil dat zeggen dat je zuiger aan vervanging toe is (ik bedoel de uitslijting van spleten waar de zuigerringen inzitten). Heb je krassen gezien op de zuiger en cylinder? vervangen die hap, heb je roet gezien onder de zuigerringen wil dat zeggen dat ze lekken en aan vervanging toe zijn. Zo niet dan is ie in orde. Het kan ook zijn dat de zuigerringen te strak zitten en zo de wrijving hoog maken. Het is jammer dat je een aardig eindje weg woont, ik zou graag eens kijken naar hoe stroef ie gaat. Heb je wat olie op de cylinderwand gedaan?
Smeer ook de de carterlagers etc. Wellicht dat door dat lange stilstaan deze stroef gaan.

Nog een ding: Kijk even naar de decompressieklep boven op je cylinderkop. Deze zorgt ervoor dat je, bij stevige compressie, de zuiger toch door kan trappen doordat hij wat lucht doorlaat. Als deze compleet dicht zit door roet en oude olie etc. kan dit wellicht niet meer. Even schoonmaken en zorgen dat er GEEN krassen op komen. Ook even insmeren met wat olie.

Die zuigerringen zijn zeker nog te krijgen. Mail even naar de baron op dit forum en anders naar piet (ook op dit forum). Zij zijn DE mobylette onderdelen- en kennisbronnen.

Ik hoop dat je binnenkort het aangename gepruttel kan aanhoren van een lekker draaiende brommer!!

Chris

Posted By: Franky

Re: Mobylette, kleine restauratie - 02/11/07 14:55

Blokjes lopen altijd nogal stroef. Gooi er maar eens een flinke lading olie in zoals Chris zegt. Dan zal je zien dat het al een stuk beter wordt :)(wel 2-takt olie gebruiken!) Zoniet, dan zit het ergens anders in.
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 04/11/07 19:51

Bedankt voor de tips, olie heb ik denkik wel genoeg in de motor gedaan, voor de rest zag alles er vrij goed uit, wat kleine krasjes op de cilinderwand, ja maar niets ernstigs denk ik.

Vervangen die hap zeg jij, dat is niet echt vanzelfsprekend voor mij, ik heb hier geen blokjes bij de vleet.
Maar volgende weekend is hier een oldtimer motor en bromfiets beurs in de buurt en ik hoop daar wat onderdelen te vinden.
Ik heb nu ook het werkplaatshandboek in mijn bezit (bedankt Joris).

Ik heb nog 1 vraagje, moet zo'n motor echt heel soepel draaien om hem te kunnen starten?
Moet je hem bijvoorbeeld met 1 hand gemakkelijk helemaal kunnen ronddraaien aan het vliegwiel?

Thibaut
Posted By: mobychris

Re: Mobylette, kleine restauratie - 05/11/07 09:42

Hoi thibaut,

Nee het is de bedoeling dat je compressie wel zo is dat je hem niet zomaar daardoorheen kan duwen met de hand. Dit vereist dus bij mij het terugzetten van de zuiger (met de hand via vliegwiel) tegen het vorige compressiepunt zodat je hem maximaal kan aanzwengelen voordat ie compressie krijgt. Dit vereist een flinke trap op je pedalen. bij mij lukt het soms niet om hem door de compressie te trappen maar dan is poging 2 te proberen en zo verder totdat ie wel doortrapt.

Ps: Heb je de uitlaat schoongemaakt? Daar kan een aardige hoop kool in neerslaan en dat moet er eens in de zoveel tijd uitgehaald worden.

Succes
Chris
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 11/11/07 19:25

De uitlaat heb ik pas schoongemaakt, ja en er zat inderdaad een hoop kool in, maar kan je dat plaatje met gaatjes in er eigenlijk uithalen?
Bij mij zit het wat scheef en ik zou de staat van de uitlaat achter dat plaatje wel eens willen bekijken. Maar het lijkt me nogal vast te zitten.

Ik ben dit weekend naar een onderdelenbeurs gegaan en ik heb er een setje originele zuigerringen gevonden! Uiteraard de juiste maat voor mijn zuiger.
Ook heb ik er nieuwe gaskabels en kabelbuisjes gevonden. Nu moet ik nog wat onderdelen hebben die ik er niet kon vinden maar binnenkort is er weer een grote beurs in Aarschot en ik hoop daar nog wat te vinden.

De motor van mijn mobylette is momenteel bijna helemaal gedemonteerd, ik heb gemerkt dat de zuiger zonder dat de cilinder erop zit perfect soepel rondraait, het zal dus vooral aan de zuiger of de zuigerringen liggen.

Thibaut
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 21/11/07 18:45

Ik heb mijn brandstofkraan gedemonteerd omdat deze helemaal geen benzine meer doorliet, ik heb hem enkele dagen laten weken in benzine om hem proper te krijgen maar ik heb de indruk dat hij niet meer te openen valt. Met andere woorden, ik denk dat het openingsmechanisme stuk is.
Voor de duidelijkheid zal ik eens een foto posten, maar is er iemand die me zo kan helpen met wat uitleg over hoe zo'n kraantje werkt?
Heeft iemand er misschien een tekening van?

Alvast bedankt

Enkele foto's:

Posted By: mobydick

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/11/07 18:14

Dit is een eenvoudige druk- en trekkraan en detailtekeningen heb ik nog nooit gezien. Je kunt proberen de banjobout en kraan nog even met perslucht door te blazen en anders zit er niets anders op dan de kraan kompleet te vervangen. Zo te zien heb je ook last van roestvorming in je tank, dus hier moet je ook mee aan de gang.

Groet,

Dick
Posted By: Anoniem

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/11/07 19:27

Laatst had ik ook een probleem met m'n kraantje alleen die wilde niet meer afsluiten. Reparatie is onmogelijk om dat hij zit dicht geperst. De gebr van gestel eindhoven hebben deze nog nieuw a 15 euro geloof ik. http://www.gebrvangestel.com/
mvg,
Ren
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 23/11/07 18:25

Ik zal dan maar eens rondkijken op een beurs naar een nieuw kraantje ter vervanging van het mijne.

Een ander probleem is inderdaad roest in mijn tank, maar dit is nog niet het grootste probleem denk ik, laatst hoorde ik van iemand dat je een handjevol vijzen en een klets water in je tank kon doen en dan flink moest schudden om de smurrie eruit te krijgen, dit heb ik dan ook geprobeert maar veel bewoog er niet meer in de tank.
De vijzen plakten gewoon vast in de vochtige zwarte smurrie op de onderkant van de tank, gelukkig had ik ze getelt en heb ik ze er met behulp van een magneet 1 voor 1 kunnen uithalen.

Ik veronderstel dus dat het goed zou zijn om er een of ander oplosmiddel in te kappen om die smurrie los te krijgen.
Maar ik vraag me af wat er goed werkt om dat spul los te weken?

Mvg Thibaut
Posted By: Anoniem

Re: Mobylette, kleine restauratie - 24/11/07 14:57

Voor de erge smurrie gebruik ik Hyper Clean van Comma, verkrijgbaar bij auto onderdelen zaken. Dit spul verwijderd smurrie als sneeuw voor de zon... even opspuiten en 10 sec daarna afspoelen en alles glimt weer als nieuw :-)
Posted By: Looy

Re: Mobylette, kleine restauratie - 24/11/07 17:16

Je hebt ook complete tank opknapsets.
Dat bestaat uit een zuur om de tank goed zuiver te maken en een soort epoxy om een nieuw, roestbestendig laagje aan de binnenkant van te tank te vormen.
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 25/11/07 16:28

Ja over die complete tank opknapsets heb ik al wat gelezen, maar ze zijn erg duur en eigenlijk wil ik maar gewoon de smurrie uit mijn tank krijgen zodat er niets verstopt kan raken.
Een volledige opknapbeurt met beschermende lagen is wat overdreven voor mijn mobylette want hij gaat voorlopig enkel gebruikt worden om wat in de buurt rond te rijden.

Ik heb eens gehoord dat je met eenvoudigweg wat Coca-Cola ook al aardig wat opgelost krijgt, kan dit kloppen?
Iemand ervaring mee?

Thibaut
Posted By: Franky

Re: Mobylette, kleine restauratie - 26/11/07 08:24

Ik heb er in mijn begin tijd er ook eens coca cola ingegooid. (jong en dom?)
Als het om roest gaat doet het niks.
En op die smurrie van jou verwacht ik ook geen enkel effect.
Posted By: De_Baron_001

Re: Mobylette, kleine restauratie - 26/11/07 20:49

LS.
In cola zitten verschillende zuren en suikers. Daarom is het ook bar slecht voor je tanden. Leg maar eens melktandjes een tijdje in de cola en zie het resultaat.
Een van die zuren in cola is een zuur op fosforbasis. Dat wordt ook vaak gebruikt om te ontroesten of bouten los te maken.
Beter is om op een beurs of via ff googlen een leverancier van een tankcoatingspakket op te sporen. Zo'n pakket bestaat bijvoorbeeld uit een ontroester en een 2-componenten epoxyhars set, waarmee de binnenzijde van de tank wordt bekleed met kunststof.
Bij een van mijn brommers had ik erg veel last van een verstopte
carburateur. Speciale filters hielpen allemaal niet. Na behandeling van de tank door een specialist op de Veluwe geen enkel probleem meer gehad.
Groet,
Henk
Posted By: mobychris

Re: Mobylette, kleine restauratie - 28/11/07 13:54

Hoihoi,

Het lijkt me dat die smurrie ook met benzine goed weg te halen is.

Inderdaad zoals hierboven gemeld, cola werkt niet goed genoeg. Stenen en schroeven ook niet, als je echt alles eruit wil hebben kun je twee dagen schudden (en nog niet alle roest kwijt zijn) en als je dan niets coat zit die roest er zo weer op.

Die roestdeeltjes raken los en gaan je filter en/of carburateur verstoppen. Mijn tank was ook volledig verroest van binnen en ik heb dit opgelost door Fedox aan te schaffen. Dit middel ontroest je tank uitstekend en volledig. Daarna een tweecompenten coating van Tapox (er zijn ook 1 component coatingen) toegepast en hij gaat alweer twee jaar roestvrij door het leven. Kijk even op deze site:www.rustbuster.nl daar staat een tankreparatiekit op. De kits zijn inderdaad best prijzig, misschien dat er op het internet nog andere te verkrijgen zijn. Ook die winkel van de vorig genoemde website verstuurt geloof ik geen pakketten meer buiten Nederland maar er kan over gebeld worden.

Succes!
Chris
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 20/01/08 18:06

Het blijkt niet zo evident te zijn om hier in Belgi? zo'n tank opknapset te krijgen dus ben ik nog op zoek naar een alternatief.
Het gaat mij niet speciaal om de roest maar voornamelijk om de grootste smurrie eruit te krijgen.

Ik denk erover om het dan maar eens met benzine te proberen.
Of is White Spirit hier misschien geschikt voor? Daar heb ik nog een bus van staan.

Thibaut
Posted By: piet

Re: Mobylette, kleine restauratie - 20/01/08 20:09

Spritus lijkt mij geen juiste combinatie met benzine smurrie.
Was benzine is een goede vet en smurrie oplosser.
Maar de eerder genoemde tankcleaner en coating producten zijn supper goed.
Cola is een broodtje aap er zit maar een heel klein percentage fosfor in.
Alleen de combinatie van zuur en suiker maakt dat je tanden oplossen, zo is yochurt met limonade siroop ook vernietigend voor een gebit maar kun je er geen tank mee schoon krijgen.
Er kan niet genoeg opgewezen worden maar gebruik de juiste middelen en het juiste gereedschap en je klus is al voor 50% geklaard.
succes piet
Posted By: De_Baron_001

Re: Mobylette, kleine restauratie - 20/01/08 21:08

Orgineel bericht geplaatst door: piet
Spritus lijkt mij geen juiste combinatie met benzine smurrie.
Was benzine is een goede vet en smurrie oplosser.


White spirit Piet is geen spiritus, maar meer verwant aan terpentine. Op diverse forums hebben ze hele topics gewijd aan het verschil tussen white spirit en terpentine.
Meer weten: verschil tussen white spirit en terpentine

Ik ben met je eens dat je goede materialen en gereedschappen moet gebruiken. Een roestige tank blijft je achtervolgen en ik spreek uit eigen ervaring.
Groet,
Henk

Posted By: piet

Re: Mobylette, kleine restauratie - 20/01/08 21:49

Inderdaad Henk ik sloeg hier de plank mis.
zeer interessant het forum waar je naar verwees, wel aardig dat ook wasbenzine daar genoemd word als reiniger.
groeten Piet
Posted By: De_Baron_001

Re: Mobylette, kleine restauratie - 20/01/08 22:27

Beste Piet,
Ik sla de plank ook wel eens mis - dat moet kunnen- want anders durf je nooit spontaan te reageren en word je verkrampt.
In goede organisaties moet je zelfs risico's nemen en(kleine) fouten maken, want door constant op safe te spelen is er geen sprake van een dynamische ontwikkeling en er heerst dan in feite een bange afwachtende bedrijfscultuur.

Een reiniger, die er overigens niet bij stond was thinner en deze gebruik ik als super ontvetter. Voorafgaande aan lakbehandelingen en voor het ontvetten van de ontstekingsnok, voordat ik de ontvette nok op het ontvette krukasconus monteer. Het risico dat de nok gaat verschuiven wordt daardoor aanmerkelijk kleiner.
Groet,
Henk
Posted By: piet

Re: Mobylette, kleine restauratie - 20/01/08 23:25

Oeps thinner is een van de producten die wel heel erg schadelijk zijn voor onze gezondheid zowel opname via de luchtwegen als de opname door de huid,met name het laatse wordt door velen onderschat.
Doch recent onderzoek bij schilders is gebleken dat de opname door de huid groter is dan via de lucht wegen.
Dus veilligheid en gezondheid in achtnemen, goed ventileren en handschoenen dragen.

Piet
Posted By: mobychris

Re: Mobylette, kleine restauratie - 21/01/08 09:11

Hoihoi,

Ik zou inderdaad wasbenzine proberen. Sluit gewoon alle uitgangen af dan kun je flink schudden zodat alles los kan komen.

Groet
Chris
Posted By: luuk

Re: Mobylette, kleine restauratie - 21/01/08 15:45

anders eerst brommer rijdent maken dmv. pvc tank kraantjes en zuigerveern zijn te krijgen bij derks bromfietsen willeb denk ik ook wel opsturen ik ga daar op vooraad dus sucsesaltijd heen heel veel

http://www.derkstweewielers.nl/ ( op de site staan aleen nieuwe spullen )

niet prachtig maar wel efectief en goed koop http://img137.imageshack.us/my.php?image=dscn4548ph8.jpg
http://img237.imageshack.us/my.php?image=dscn4547ix1.jpg


heb dit moeten doen omdat er een scheurtje in de tank zat dit kan niet egwoon gelast worden aleen met koper ( co2 ) en dat kan ik niet dus zo kon ik toch veder werken aan het blok
Posted By: luuk

Re: Mobylette, kleine restauratie - 21/01/08 15:45

heb het zelfde kraantje op mijn cady met het zelfde probleem heeft een week in de bezine gelgen daarna schoon gemaakt met terpetine en hij loopt als een trein
Posted By: piet

Re: Mobylette, kleine restauratie - 21/01/08 16:36

Mocht je een ander frame zoeken dan heb ik nog wel wat liggen ook nog andere onderdelen voor Cady
Posted By: luuk

Re: Mobylette, kleine restauratie - 21/01/08 16:46

Orgineel bericht geplaatst door: piet
Mocht je een ander frame zoeken dan heb ik nog wel wat liggen ook nog andere onderdelen voor Cady


wat precies zoek o.a een caberateur een kap e.v.t een mooi frame

p.m. anders maar even met wat prijzen en e.v.t een lijsje met wat je hebt of stuur een mail elk_luuk@msn.com
Posted By: Franky

Re: Mobylette, kleine restauratie - 21/01/08 17:42

Orgineel bericht geplaatst door: De_Baron_001

Een reiniger, die er overigens niet bij stond was thinner en deze gebruik ik als super ontvetter. Voorafgaande aan lakbehandelingen en voor het ontvetten van de ontstekingsnok, voordat ik de ontvette nok op het ontvette krukasconus monteer. Het risico dat de nok gaat verschuiven wordt daardoor aanmerkelijk kleiner.
Groet,
Henk


Ik gebruikte hier vroeger petroliumether voor. Dat werkte ook heel goed.
Het is hoogste waarschijnlijk ook ongezond spul maarja. Mijn huid is wel eens gaan afbrokkelen door dat spul. Beetje vet er weer op en je huid is weer in orde.
Helaas is mijn voorraad petroliumether op. Ik kan er ook niet zo makkelijk meer aan komen.
Ik gebruik hier nu wasbenzine voor. Helaas laat wasbenzine altijd een laag troep achter. Dus echt schoon wordt het niet.
Posted By: luuk

Re: Mobylette, kleine restauratie - 21/01/08 17:55

Orgineel bericht geplaatst door: Franky
Orgineel bericht geplaatst door: De_Baron_001

Een reiniger, die er overigens niet bij stond was thinner en deze gebruik ik als super ontvetter. Voorafgaande aan lakbehandelingen en voor het ontvetten van de ontstekingsnok, voordat ik de ontvette nok op het ontvette krukasconus monteer. Het risico dat de nok gaat verschuiven wordt daardoor aanmerkelijk kleiner.
Groet,
Henk


Ik gebruikte hier vroeger petroliumether voor. Dat werkte ook heel goed.
Het is hoogste waarschijnlijk ook ongezond spul maarja. Mijn huid is wel eens gaan afbrokkelen door dat spul. Beetje vet er weer op en je huid is weer in orde.
Helaas is mijn voorraad petroliumether op. Ik kan er ook niet zo makkelijk meer aan komen.
Ik gebruik hier nu wasbenzine voor. Helaas laat wasbenzine altijd een laag troep achter. Dus echt schoon wordt het niet.



petroliumether is dat gewoon petrolium ???
Posted By: De_Baron_001

Re: Mobylette, kleine restauratie - 21/01/08 18:19

L.S.
Voor de duidelijkheid: "ik gebruik thinner niet om een tank schoon te maken" Thinner is bovendien erg agressief voor lakken net als aceton. Inademen is inderdaad ongewenst, maar voor ontvetten van voorwerpen waar geen vettig laagje mag achterblijven - zoals het bij wasbenzine wel gebeurt - vind ik het een prima ontvetter.
Groet,
Henk
Posted By: piet

Re: Mobylette, kleine restauratie - 21/01/08 21:34

Het geeft niet dat je huid afbrokkeld alleen de thouleen en andere kwade stoffen komt door de huid in je bloed terecht, en bij schilders brokkelde daar door hun verstand van af.
Oftewel OPS/CTE Organisch psycho Syndroom CTE van Chronische Toxische Encephalopathie.zie http://www.beroepsziekte.nl
Dus als je denkt dat met een beetje vet er op ook je verstand terug komt heb je het echt mis.
En bij deze wil ik iedereen er op wijze dat wij tijdens onze werkzaamheden blood gesteld worden aan stoffen die onze gezondheid schade.
Denk hierbij dus aan benzine en andere vluchtige stoffen, zo ook aan de asbest die in de rem voeringen en in het stof in de trommels zit, een mond kapje (snuitje) helpt hier echt niet tegen.
Het leven duurt maar even en voor sommige maar heel kort.
M.vr.gr Piet
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 21/01/08 22:05

Inderdaad ik ben het volledig eens met wat je zegt Piet,
ik las toevallig vandaag nog een stukje in een of ander oldtimer boek waarin gewaarschuwd werd voor asbest in remvoeringen en koppelingsschoenen. Tot 1989 werd asbest trouwens nog toegelaten in auto en brommer onderdelen.

Is het overigens schadelijk om vrij vaak in een benzine lucht te werken? En hoe zit het met benzine-huid contact?

Thibaut
Posted By: brommerskieken

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/01/08 08:33

alles wat vluchtig is ,is niet goed voor de gezondheid
wat is vluchtig dat zijn ale stoffen die bij kamer temparatuur
van vloeistof zich omzetten naar een gasdamp
benzine is er een van enz
diezel is minder schadelijk enz
en natuurlijk zoveel vaste stoffen waar van asbest er een is

de brom groetjes

brommerskieken
Posted By: mobychris

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/01/08 08:48

Hallo,

Het beste zou zijn om benzine/wasbenzine in combinatie met mechanische borstelkracht te combineren. Als de drek voornamelijk onderin de tank zit kun je wellicht een lange, dunne verfkwast gebruiken. Het zal ook een tijd spoelen kosten voordat al die drek er echt uit is vanwege al die randen etc. in de tank.

Chris
Posted By: brommerskieken

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/01/08 09:01

ja het is wel wat
maar ik heb het wel eens zo gedaan
petrolium met klein grind en dan maar goed draaien
wie weet wat beters

de brom groetjes

brommerskieken
Posted By: Franky

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/01/08 12:22

Orgineel bericht geplaatst door: luuk

petroliumether is dat gewoon petrolium ???


Nou ben ik geen scheikundige ofzo.
Maar het lijkt mij van niet.
Petroliumether zie ik als een soort wasbenzine (zal gemisch gezien niet kloppen gok ik)
Alleen dan veel puurder. Als iets met peroliumether schoonmaakt blijft er geen laag achter zoals bij wasbenize (zo'n doffe laag). En het ontvet zeer sterk.
Er zijn verschillende versie van dat spul. Ik heb een keer een zeer vluchtige versie er van gehad. Dat brandt echt als een gek! Ik was weer blij toen ik de minder vluchtige versie had.

Als je aan brommers sleuteld moet je gewoon accepteren dat je ongezond bezig bent. Dat hoort er nou eenmaal bij. Natuurlijk doe je er wat aan niet al te ongezond bezig te zijn.

En dat met die schilders, die gebruiken dat spul zoveel dat het inderdaad serieuse schade kan doen. Als jij in je huis of op je brommer wat thinner gebruikt zal de schade wel mee vallen.
Posted By: luuk

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/01/08 16:29





Orgineel bericht geplaatst door: Franky


Als je aan brommers sleuteld moet je gewoon accepteren dat je ongezond bezig bent. Dat hoort er nou eenmaal bij. Natuurlijk doe je er wat aan niet al te ongezond bezig te zijn.
.



klopt als ik echt vieze handen heb dan van de brommer dan werk garagezeep niet echt meer dan was ik mijn handen met terpentine een scheut er op en klaar
zal niet goed zijn maar voor af en toe

luuk


Posted By: piet

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/01/08 16:50

Helaas heb je een verkeerd beeld van hoe een schilder omgaat met zijn materiaal.
Die wast al jaren zijn handen niet meer af met terpentine, bewaard zijn kwasten in water.enz enz.
Maar de kern van de zaak was dat ik jullie er op wilde wijzen dat de opname door de huid groter is dan een beetje damp in ademen.
En met een goede kwaliteit garage zeep zijn je handen echt schoon.
Groeten Piet
Posted By: luuk

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/01/08 16:57

zal er aan denken
Posted By: Franky

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/01/08 19:40

Dat de opname door de huis groter is dan de damp die je inademt wist ik niet.
Mijn handen zitten altijd onder was benzine, petroliumether etc.
Ik zal hier dan toch maar eens wat voorzichter mee zijn.
Bedankt voor de info!
Posted By: piet

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/01/08 21:41

Maar de kern van de vraag was hoe maak je een tank schoon.
Zelf gebruik ik Rustarrestor voor nog geen 40 euro heb je een blik 1 component polyurethaanhars,waar je wel 8 tanjes van een EEG mee kan behandelen.
Er zit een reiniger bij die ontvet en ontroest volgens mij op fosfor bassis het voor deel is dat je het met water kunt naspoelen en meerdere keren kunt gebruiken.
Als je hiermee een tank hebt schoon gemaakt giet je de drap in een pot of blik terug en laat het een week staan het vuil zakt naar de bodem en de schone substantie giet je terug in de fles en kun je gewoon weer gebruiken.
De drap kun je inleveren bij een kca depo.
Wel ook hierbij handschoenen dragen je huid kan er niet zo goed tegen, het is niet vluchtig en stinkt niet.
M.v.gr Piet
Posted By: piet

Re: Mobylette, kleine restauratie - 22/01/08 21:42

Maar de kern van de vraag was hoe maak je een tank schoon.
Zelf gebruik ik Rustarrestor voor nog geen 40 euro heb je een blik 1 component polyurethaanhars,waar je wel 8 tanjes van een EEG mee kan behandelen.
Er zit een reiniger bij die ontvet en ontroest volgens mij op fosfor bassis het voor deel is dat je het met water kunt naspoelen en meerdere keren kunt gebruiken.
Als je hiermee een tank hebt schoon gemaakt giet je de drap in een pot of blik terug en laat het een week staan het vuil zakt naar de bodem en de schone substantie giet je terug in de fles en kun je gewoon weer gebruiken.
De drap kun je inleveren bij een kca depo.
Wel ook hierbij handschoenen dragen je huid kan er niet zo goed tegen, het is niet vluchtig en stinkt niet.
M.v.gr Piet
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 23/01/08 17:15

Heel erg bedankt Piet, ik heb de site van Rustarrestor gevonden en ik denk erover om het te bestellen.
Je bedoelt toch gewoon de bus die op deze pagina getoont word http://www.rust-arrestor.com/indexnederlands.htm ?
Hoeveel liter heb ik nodig om een tank te behandelen? En weet je toevallig of ze ook naar Belgi? verzenden?
Rustarrestor is dus een roestverwijderaar maar zal dit product ook de smurrie in de tank kunnen oplossen?

Thibaut
Posted By: mobychris

Re: Mobylette, kleine restauratie - 24/01/08 07:37

Hoi Thibaut,

Nee, deze waterige oplossingen kunnen geen olie-gebaseerde oplossingen of smurrie weghalen, het is enkel voor roest toepasbaar. Die smurrie zou ik toch echt met wasbenzine en het liefst nog met gewone benzine weghalen. Probeer om die smurrie dan met een dunne verfkwast los te maken en de tank te spoelen met benzine net zo lang tot alles weg is en de benzine schoon blijft wanneer deze uit de tank komt. Rustarrestor moet op droge roest worden aangebracht. Dus ik zou na de spoelingen met benzine, de tank met water en een zeer goede zeep schoonmaken, spoelen met water en zo snel mogelijk drogen voordat je dat spul opbrengt.

Groeten
Chris
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 24/01/08 19:23

Ok? dan zal ik het met gewone benzine proberen en verder jouw voorstel volgen.

Vandaag heb ik 1 grote vooruitgang geboekt en 1 grote stommiteit begaan. De vooruitgang is dat ik mijn motor terug gemonteerd heb met nieuwe pakkingen en segmenten, dat hij heel soepel draait en ook vrij veel compressie heeft!

De stommiteit: Ik ben in mijn opwinding over de goed draaiende motor vergeten om de borgveertjes van de zuigerpen terug te plaatsen. Ik moet wel zeggen dat de zuigerpen heeeel erg vast zit.
Maar mijn vraag is nu of het echt nodig is om de motor terug te demonteren en de borgveertjes terug te plaatsen?
Of kan hij zo ook veilig gebruikt worden?

Thibaut
Posted By: De_Baron_001

Re: Mobylette, kleine restauratie - 24/01/08 20:26

Hoi T.
Als dat motortje gaat lopen, warm wordt en gaat trillen kan die vaste piston pen gaan wandelen.
Een "kleine restauratie" zou zo een nog grotere restauratie worden. Kromme drijfstang beschadigde zuiger en cilinder.
Demonteren dus die motor!
Onlangs is dit ook gebeurt bij een van mijn toermaten en de zuiger was zwaar beschadigd.

Groet,
Henk
Posted By: piet

Re: Mobylette, kleine restauratie - 24/01/08 20:39

De roest aresstor kun je zo in de tank kieperen evemn lekker schuden uurtje in laten werken ROEST VET EN VUIL LOST ALLEMAAL OP.
met dat waterige sapje, ook al is het waterig dan nog kan er een behoorlijk zuur in zitten.
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 24/01/08 22:11

Ok? Henk, je hebt me overtuigd. Ik haal hem morgen uit elkaar en monteer de borgveertjes.
De tank zal ik ook morgen eens aanpakken.
Ik houd jullie op de hoogte.

Thibaut
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 27/01/08 11:09

Borgveertjes zijn geplaatst en het motortje hangt terug onder het frame.
De tank heb ik een keer gespoeld met benzine maar dit bleek niet veel uit te halen, alleen dat de benzine volledig rood werd van de roest.
Dus dan maar de grovere middelen boven gehaald: ik heb een darm die je op een hogedrukspuit kan aansluiten om leidingen mee proper te maken, deze heb ik in mijn tank gestoken en een tiental keren gespoeld tot het water helemaal helder werd.
Door de hoge druk en de smalle gaatjes aan het einde van de buis krijg je hier heel wat vuil mee los en dat is goed gelukt ook.

Dus nu enkel nog een product bestellen om de roest te behandelen.

Maar nu zit ik met een andere vraag, ik heb namelijk al mijn gas, starter, decompressie en rem kabels en de bijhorende buisjes vervangen door nieuwe die ik zelf op lengte heb gemaakt maar nu moet ik ze nog afstellen.

Mijn vraag is dus hoe stel je je gas, starter en decompressie kabel juist in?

Ik weet wel hoe je ze moet bevestigen en dergelijke maar niet hoe je ervoor zorgt dat ze juist genoeg aangetrokken zijn.

Alvast bedankt
Thibaut
Posted By: De_Baron_001

Re: Mobylette, kleine restauratie - 27/01/08 21:57

Beste Thibaut,
In principe dient alles spanningsvrij te zitten.
Door de hendels te bedienen wordt: de klep, gas- en chokechuif verplaatst. Liever dat er wat speling opzit, dan dat er iets in rust half ingetrokken staat. Meestal stel ik - na de eerste montage - alles nog wat beter af zodat er bijna geen speling meer zit op de kabels. Een beetje speling bij de choke is trouwens geen ramp. Te veel speling in de kabel bij het gas is wel vervelend , omdat dat kan leiden tot onvoldoende opening van de carburateur.
Groet,
Henk
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 29/01/08 20:57

Ik heb hem gisteren afgesteld zoals jij aangeeft en ik heb (omdat de tank nog niet in orde is) even een plastieken fles omgetoverd tot een voorlopige benzine tank en deze bevestigd aan de bromfiets.
Dan nog even alles nagekeken en klaargemaakt voor de eerste start, en ja hoor hij starte van de eerste keer!!!

Hij loopt nu wel maar er zijn toch nog wat problemen: hij rookt enorm (witte rook), de uitlaat lekt aan de cilinder, als ik hem stationair laat draaien valt hij vaak stil, carburateur lekt bezine, optrekken vanuit stilstand gaat moeizaam behalve als je meetrapt,...

Ik geloof dat het nu vooral nog een kwestie is van afstellen, maar ik heb ervaren dat dit een ware kunst is!

Zijn er mensen die nog wat tips hebben i.v.m het afstellen of het oplossen van bovengenoemde problemen?

Thibaut
Posted By: luuk

Re: Mobylette, kleine restauratie - 30/01/08 06:39

Orgineel bericht geplaatst door: Thibaut
I

Hij loopt nu wel maar er zijn toch nog wat problemen: hij rookt enorm (witte rook)

Thibaut


bij mij hielp het om de uitlaat te ontkolen


mvg luuk
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 30/01/08 19:18

Dat heb ik al een tijdje geleden gedaan.
Posted By: mobychris

Re: Mobylette, kleine restauratie - 31/01/08 10:57

Hoi thibaut,

Moeilijk om sommige van je vragen te beoordelen vanuit de bureaustoel maar hier een poging:

1)de witte rook: Tweetacten op mengsmering roken altijd, het is de vraag wat voor benzine je gebruikt en hoeveel/wat voor soort olie daar inzit. Het kan ook zijn dat je carburateur een te rijk mengsel doorlaat, hierdoor zakt het vermogen ook aanzienlijk en zou de motor ook kunnen gaan viertakten (overslaan van ontbrandingen). Wanneer ie niet viertakt is je mengsel meestal ok. (soms merk je wanneer je de choke gebruikt bij koude start dat door de extra benzinetoevoer de motor even gaat viertakten)

2)lekkende uitlaat: Er behoord een koperen ring te zitten tussen de cylinder en de uitlaat, zit deze daar? Zo ja is de moer strak genoeg aangedraaid? Ik had dit probleem eerst ook maar het bleek dat de moer niet strak genoeg zat, daarna nooit meer problemen gehad.

3)stationair afslaan: Ik zou eerst eens kijken naar de stationairafstelling. Er zit waarschijnlijk een schroef op de carburateur waarmee je de gasklep hoger of lager kan zetten. Als je motor afslaat kan het zijn dat de gasklep te laag staat wanneer het gas dicht zit. Wanneer de motor stationair loopt moet hij natuurlijk rustig lopen zodat de koppeling niet aangrijpt.

4)Lekkende carb: Waar lekt deze?

5)weinig vermogen: Zoals bij punt 1, een te rijk mengsel geeft vermogensverlies. Een ander belangrijk punt is inderdaad de afstelling van de ontsteking. De motor moet een zekere voorontsteking hebben zodat de ontbranding precies gebeurd wanneer de zuiger op het bovenste dode punt staat. Wanneer dit niet het geval is werkt de motor zichzelf tegen.

Korte omschrijving afstelling: Kijk welke voorontsteking jou brommer moet hebben (waarschijnlijk is dit 2,5 mm of 1,5 mm-andere forumleden misschien duidelijkheid voor zijn type brommer?). Haal het vliegwiel eraf. Daar zit de onsteking onder: je ziet daar o.a. de contactpuntjes. die kun je dan gelijk controleren, als deze een gecorrodeerd oppervlakte hebben of scheef zijn afgesleten, vervangen. Die contactpuntjes dienen, wanneer ze open staan, een ruimte te hebben van 0,4mm (meten met voelermaat). Dat is een kwestie van schroef losmaken, voelermaat tussen de punten en schroef weer vastdraaien. Wanneer dit afgesteld is ga je de vooronsteking afstellen.

Die contactpuntjes worden geregeld door de nok die op de krukas zit. Als je de krukas draait zie je de contacpunten open en dicht gaan, geregeld door een 'bult' op de nok. Die nok zul je met een noktrekker los moeten maken (ze zitten o.h.a. erg vast).
Wanneer dit gebeurd is zet je de zuiger het voorgeschreven aantal millimeters voor het bovenste dode punt (je hebt daar vrij dure zuigerstops voor, ik heb een lange moer gebruikt en daar, in mijn geval, exact per 2,5mm een streep opgezet). Wanneer dit gebeurd is, ga je met de nok draaien precies naar het punt waar je contactpuntjes willen opengaan (dit ontlaat de stroom naar je bougie). Dit komt erg precies, ze moeten echt net op het punt staan om open te gaan. Let hierbij op dat je niet op de een of andere manier de zuiger verplaatst.

Als dit is gebeurd geef je met een houten hamer ofzo een paar kloppen op de nok zodat deze vast zit. De boel weer goed vastdraaien en proberen maar.
Het is best een precies werkje maar wanneer je onsteking goed staat is er al veel gebeurd. Mocht ie dan nog niet lekker lopen kun je naar andere dingen kijken.

Succes, hoop dat je hier wat mee kunt,
Christiaan

Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 02/02/08 20:12

Heel erg bedankt voor je uitleg! Hier heb ik zeker wat aan!

Ik zal dus mijn ontsteking eens juist moeten afstellen maar hiervoor moet ik wel eerst een zuigerstop en noktrekker hebben.
Kan je een noktrekker ook gewoon kopen in een bromfietszaak?

Ik zal hieronder een en ander nog wat proberen te verduidelijken:

1)de witte rook: Ik gebruik Super95 benzine met gewone niet-syntetische 2-takt olie en een mengverhouding van 1 op 50.
Hoe stel je de verhouding lucht-benzine op je carburateur af?

2)lekkende uitlaat: Die koperen ring is zeker aanwezig, ja.
En de moer heb ik pas nog wat strakker aangedraaid maar het heeft niet veel geholpen. Er komt ook een kleine hoeveelheid zwarte olie uit mijn uitlaat gedrupt maar dat zal wel aan mijn slechte voorontsteking liggen.

3)stationair afslaan: Die schroef om je stationair toerental af te stellen is bij mij van kunstof en de veer is ook niet meer aanwezig. Hoort dit normaal gezien geen metalen schroef te zijn?

4)Lekkende carb: Ik geloof dat ik mij vergist heb en dat het olie was die via de aansluiting van de uuitlaat op de cilinder naar buiten gelopen kwam over de uitlaat en dan onder de carbu af de motor druipte.

5)weinig vermogen: Ik zal zeker en vast mijn ontsteking eens gaan afstellen, en zodra ik weet hoe zal ik eens kijken of mijn mengsel te rijk geregeld is.

Ten slotte wil ik nog graag weten welke voorontsteking mijn brommer dan moet hebben?

Heel erg bedankt voor de hulp iedereen!

Thibaut
Posted By: mobychris

Re: Mobylette, kleine restauratie - 04/02/08 08:45

Beste Thibaut,

Zo'n noktrekker kun je bij de baron bestellen (Henk). Zoals ik al zei kun je zelf een soort zuigerstop maken. Op een sleuteldag heb ik ook wel eens een constructie met een bout en en moer gezien. Wanneer je de spoed van deze moer weet kun je die moer zover draaien dat hij 1,5 of 2,5 (naargelang jou vooronsteking) langer wordt en dan kun je daar de zuiger tegen zetten.

1) benzine lijkt me prima, ik heb meestal te horen gekregen dat ik half-synthetische olie moest gebruiken. Ik zou, als je blokje al een tijd niet meer gelopen heeft, er wat extra olie in stoppen, zo'n 1:40. Dan heb je wat extra smering de eerste tijd.
Bij mij kan ik de lucht/benzine verhouding niet afstellen, dat is een kwestie van sproeiergrootte, benzinedoorlaatkanalen, vlotter, luchtdoorlaat etc. Als er aan jou carb niet geboord is of anderzijds dingen aangepast neem ik aan dat het mengsel goed is.

2)uitlaat: Ik weet niet precies wat het kan zijn, misschien is die koperen pakking versleten. Deze vraag zou ik eens aan de rest van het forum stellen. Die zwarte olie is normaal. Een tweetakt verbrand een klein deel olie en de rest komt via de uitlaat en het carter naar buiten. De olie in de benzine smeert zo ongeveer het hele blokje, de blokjes hebben geen gesloten oliesysteem. Ook als een tweetact goed loopt is dit het geval.

3)stationairschroef. Bij mij is die inderdaad van metaal inclusief veer. Of dit altijd zo is weet ik niet, maar het stationaire toerental is dus af te stellen met die schroef?

4)scheelt al een hoop dat je carb niet lekt. Dat kun je in principe zo zien, zet je brommer uit en draai de benzinekraan open, als hij lekt dat zie je dat wel. Anders kun je het zien als er op je carb ergens een vette aanslag zit (nadat je deze hebt ontvet) bij die plekken waar hij zou kunnen lekken.

Succes met afstellen, denk dat dat al een hoop zal schelen.

Groet,
Chris
Posted By: mobychris

Re: Mobylette, kleine restauratie - 07/02/08 08:39

Thibaut,

Voor een snelle reactie op je vraag voorontsteking zou ik even een aparte topic opstarten, daardoor krijg je wellicht sneller antwoord. Dit werkt ook voor die lekkage bij je uitlaat het beste.

PS: Achter het vliegwiel zit, bij mij tenminste, een gat waardoor overtollige olie het carter wordt uitgeperst. Hier lekt ook altijd wat olie uit.

Chris
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 07/02/08 11:08

In de Mobylette documentatie die ik op internet gevonden vond ik dat mijn voorontsteking 2.5 mm moet zijn, dus heb ik gisteren een uurtje bezig geweest om dit af te stellen.
Ik heb geen zuigerstop en noktrekker gekocht maar met wat creativiteit en handig gereedschap is het toch goed gelukt.
De onderbrekerpunten heb ik op 0.4 mm gesteld.

Alles terug inelkaar gezet, proberen starten en... Hij deed het nog steeds niet.
Dus dan maar de tank leeggekapt en gevuld met benzine uit de jerrycan en dan terug proberen starten en toe ging ie wel.

Maar hij draait nu met schokken, hij draait even vrij snel en dan moet ik weer wat trappen anders valt ie stil, en dan draait hij weer wat sneller en dan valt ie weer stil...

Ik vermoed dus dat door de roest die nog steeds een beetje aanwezig is in mijn tank de motor niet meer wou starten.
Maar ik denk dat er ook nog iets mis is met de benzine toevoer of de vlotter en dat hij daarom zo onregelmatig draait.


Ik weet dat het lastig is voor jullie om via deze uitleg te kunnen oordelen wat er mis is maar ik apprecieer al de hulp die ik krijg.

Thibaut
Posted By: luuk

Re: Mobylette, kleine restauratie - 10/02/08 12:06

ik lees een eindje terug over een bezine kraantje deze staat op ebay.fr bij de man die dit verkoopt heb ik een caburateur besteld en hij stuurd deze naar mij evt kan ik een kraantje mee laten komen

mvg luuk
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 10/02/08 13:15

Dat is heel vriendelijk van je maar ondertussen heb ik al een nieuw kraantje gevonden op een beurs een tijdje terug.
Ik heb dus geen ander meer nodig.

Thibaut
Posted By: mobychris

Re: Mobylette, kleine restauratie - 11/02/08 15:31

thibaut,

over die vooronsteking, bij mijn brommer diende die ook op 2,5mm gezet te worden. Uiteindelijk weet ik niet of ie daarop staat al zal het niet ver uit de buurt zijn, ik heb hem zo afgesteld dat ie het lekkerste liep.

Groet
Christiaan
Posted By: Thibaut

Re: Mobylette, kleine restauratie - 14/02/08 17:35

Goed nieuws! Hij is eindelijk motorisch in orde, hij rijd goed, start bij de eerste trap, rookt niet meer, lekt niet meer en werkt altijd!

Blijkbaar moest de carburateur nog eens goed uitgeblazen worden met een compresseur en daarna geen problemen meer gehad.

Maar ik kom toch nog wat snelheid tekort, zijn top ligt zo rond de 35 km/u. Nu vroeg ik me af of dit een A of een B klasse brommer is?

Ik vroeg me ook af of er enkele goedkope middelen zijn om de snelheid wat op te drijven naar zo'n respectabele 45 tot 50 km/u?

Thibaut
Posted By: De_Baron_001

Re: Mobylette, kleine restauratie - 14/02/08 20:42

Beste T,

De juiste afstelling geeft ook het meeste vermogen. Staat de timing bijvoorbeeld te laat dan wordt alles akelig warm.
Soms is de sproeier te groot en viertakt de brommer bij hogere snelheid.
Tenslotte kan door een slechte condensator of andere delen van de ontsteking, de ontsteking soms uitblijven, waardoor vermogensverlies optreedt.
Groet,
Henk
Posted By: luuk

Re: Mobylette, kleine restauratie - 16/02/08 19:48

Orgineel bericht geplaatst door: mobychris
Beste Thibaut,

Zo'n noktrekker kun je bij de baron bestellen (Henk). Zoals ik al zei kun je zelf een soort zuigerstop maken. Op een sleuteldag heb ik ook wel eens een constructie met een bout en en moer gezien


hoe maak je z'n zuigerstop dan want met een bout zit je met de draad (heele fijne draad)en het is geen veel voorkomende maad dus niet iedereen heeft denk ik een tap,snij ijzer van die maad

mvg luuk
Posted By: mobydick

Re: Mobylette, kleine restauratie - 17/02/08 09:24

Bouten met deze spoed zijn bij de reguliere ijzerhandel gewoon te koop. Jullie spreken over een zuigerstop maar deze bout moet je alleen gebruiken voor afstelwerkzaamheden aan de ontsteking.
Deze bout gebruiken als gereedschap om de krukas te blokkeren zodat bijvoorbeeld het vliegwiel gedemonteerd kan worden is funest voor de zuiger.

Groet,
Dick
Posted By: piet

Re: Mobylette, kleine restauratie - 17/02/08 10:24

Toch wordt in alle werkplaats handboeken het gebruik van de zuigerstop aanbevolen lijkt mij dus toch wel een beproefde methode.
Wel moet je het met beleid doen.
groeten Piet
Posted By: MobyJoost

Re: Mobylette, kleine restauratie - 17/02/08 22:53

Heb je een bromfiets, waar regelmatig onderhoud aan gepleegd is/wordt, kan je je vliegwiel demonteren met behulp van een zuigerstop. Heeft je brommer lang stilgestaan of is de ontsteking nooit open geweest, dan kan de moer van het vliegwiel zo vast zitten, dat de benodigde kracht om hem los te krijgen, de zuiger beschadigt. Oftewel, wees bij het gebruik van een zuigerstop voorzichtig. Ik gebruik zelf een ring van staal platstaf (30 x 4 mm), die om het vliegwiel past en die ik met een bout kan klemmen. er steekt nog ongeveer 35 cm van de staf uit, die op de grond rust. Bedacht door mijn vader, voor de AV3's van mijn moeder en hemzelf.Werkt voot mij nog prima.Groet, Joost.
Posted By: langemeijer

Re: Mobylette, kleine restauratie - 17/02/08 23:28

Er worden 2 gereedschappen door elkaar gehaald. Een zuigerstop is een blokkeerpen welke de zuiger tegenhoud op 90 graden.Pas de momenten stelling maar toe . M = F x arm . Als de zuiger op 90 graden staat is de arm het langst , dus de kracht op de zuiger het kleinst. De moer is met een bepaald moment vastgezet. te kleine arm geeft een grotere kracht op de zuiger en soms een gat er in.
Een afstelstop kan je het aantal mm voorontsteking instellen. Dit afhankelijk van het type mobylette en varieerd tussen 1,5 mm en 2,8 mm. Deze gereedschappen zijn te koop op beurzen ,zoals vehicle. Daar staat vaak een belg met gereedschap en die verkoopt het dan( Kleine hal)
Posted By: mobychris

Re: Mobylette, kleine restauratie - 18/02/08 08:22

Hoi

Ik gebruik voor het loshalen van de moer bij de onsteking gewoon een vierkante dopsleutel. Met een tik van een hamer zorg je voor een zeer snel schrikmoment waardoor ie los komt. Inderdaad, zo kan de nok verschuiven maar dit controleer ik daarna altijd. Ik heb het gewoon ook niet zo op zuigerstops en ik heb het idee dat de kracht op de onderdelen op deze manier zo klein mogelijk is.

chris
Posted By: piet

Re: Mobylette, kleine restauratie - 19/02/08 21:43

En hoe zet je hem dan weer vast???????????????
Gr. Piet
Posted By: De_Baron_001

Re: Mobylette, kleine restauratie - 19/02/08 23:34

L.S.
Waarom passen jullie geen vliegwielklem toe???
Je kunt deze gemakkelijk zelf maken van een oliefilterklem.
Bij oude motortjes spuit ik eerst flink wat WD40 op de moeren.
Lukt het niet met de klem dan pas gebruik ik een zuigerstop.
Met een pneumatische slagsleutel kun je soms de boel ook los laten trillen.
Een zuigerstop maak ik van een oude bougie, waaruit je het porselein verwijdert en waarin je vervolgens een M8-bout met moer vastschroeft
Groet,
Henk

Attached picture 167-klem.JPG
Posted By: mobydick

Re: Mobylette, kleine restauratie - 20/02/08 06:49

Met een oliefiltersleutel (te koop in de automaterialenhandel) lukt het vrijwel altijd. Het model wat Henk toont is moeilijk verkrijgbaar,maar het type met een ketting als spanband is vlot leverbaar. Bescherm voor gebruik wel het vliegwiel met een rubberkap of zoals ik altijd doe met brede schilderstape die ik enkele malen om het vliegwiel wikkel. Werken met een zuigerstop blijf ik link vinden. Een zuiger is gemaakt van lichtmetaal en is m.i. erg kwetsbaar.

Groet,

Dick
© 2024 Bromfiets forum