Bromfiets Website

Vehikel

Posted By: De_Baron_001

Vehikel - 23/08/08 12:42

L.S.
Ik heb dit weekeinde onverwacht weinig tijd om naar de Vehikel te gaan.
Als je niks dringend nodig hebt,dan wordt de prioriteit wel erg laag.
Ik ga vrijwel zeker naar Wellen en Woerden, want daar ga je alleen al voor de gezelligheid naartoe. Voor onderdelen slaag ik daar ook beter.

Hebben jullie nog iets leuks kunnen vinden of idee?n opgedaan?

Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 23/08/08 17:50

Ben wel even geweest, met een vriend van me en we kwamen terug met in de bus een sloopkreidler (van hem)en een AV89 uit 1962, waarvan ik hoop, dat ze het verlies van mijn AV48 een beetje goed kan maken. Ze is erg roestig, heeft vanaf 1977 stilgestaan en was niet echt droog opgeslagen. Wel vrijwel compleet en motor is los en heeft goede compressie. Het is helaas een duitse, de bijgeleverde originele betriebs erlaubnis zegt 36 km/u! Ook daar moet wat aan gebeuren. Wel met de mooie "fourche balancier". Kortom, een project met belofte. Eerst alles maar eens in de kruipolie laten weken.Groet, Joost.
Posted By: peter goverde

Re: Vehikel - 25/08/08 20:14

hoi joost
waren jullie met zyn tweeen een kreidler met duits kenteken en zonder voorwiel aan het versjouwen . dan ben je voor de stand van het rhc gelopen .
mocht het niet lukken met die av89 heb ik eventueel een av50 staan kompleet met kenteken deze staat wel droog opgeslagen. succes met je projectje.
vrg peter.
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 26/08/08 21:20

Dat heb je goed gezien. Die kreidler was van die lange jongen. Hij had wat rondgevraagd naar kreidlerspullen, die hij nodig had, maar was met deze sloper goedkoper uit dan voor alleen een voorvork en een spatbord bij anderen en hieraan zat nog meer, dat hij wel kon gebruiken. De AV89 staat volgende maand nog niet op straat hoor.Gaat even duren. In de voorvering (de "fourche balancier") zitten bv silentblocs en rubbers, die waarschijnlijk moeilijk te vinden zijn.Tips dienaangaande zijn natuurlijk welkom. En ze moet eigenlijk helemaal uit elkaar, gestraald en gespoten en verchroomd worden. Al met al een flinke klus, maar een dijk van een brommer, als hij eenmaal gaat. Groet, Joost.
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 30/08/08 21:38

Vanavond voor het eerst tijd genomen, om het ??n en ander van de av89 te bekijken. Ik was erg benieuwd naar de carburateur en de cylinder, aangezien de "betriebserlaubnis" een maximumsnelheid aangeeft van 36 km/u. Dat is me niet genoeg. In de franse modellen was een km-teller gemonteerd tot ?f 70, ?f 90(!) km/u. Dat knijpen kan op meerdere manieren en ik was even bang, dat er een 8,7 G?rtnertje en een cylinder met kleine poortjes op zou zitten, maar dat is niet zo. De carbu is een 13 mm en de poorten in de cylinder zijn groot genoeg. Ze hebben ??nvoudigweg de variateur vastgezet! Of beter gezegd, ervoor gezorgd, dat de motor niet naar achteren kan bewegen. De rechterbeugel onder de motor, (de beugels waar de uitlaat aan hangt) heeft een uitstulping, waar de haak, die de motor opvangt, als de v-snaar breekt, tegenaan stuikt.Leuk bedacht, maar je rijdt bij 36 km/u met veel toeren en dus niet erg zuinig. Maar dus makkelijk te verhelpen. Ben blij!Groet, Joost.
Posted By: Peter V

Re: Vehikel - 30/08/08 22:46

Ja met zo'n 13 mm moet ie veel harder kunnen.
De AV92 van mijn vrouw haalt met een 13 mm de 70 km/h en daar hebben we verder niets aan gedaan.
Is wel een Franse Moby.
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 31/08/08 07:50

Mijn av92 (een hollandse) heeft hetzelfde cylinderje als de kleinere (hollandse) moby's. Zat wel een 10 mm carb op, maar meer dan 45 km/u zat er niet in. Hier in Nederland, werden de Moby's terug getuned, door cylindertjes met kleinere poortjes en kleinere carburateurtjes te plaatsen. Deze AV89 is wat makkelijker sneller te krijgen, door eenvoudigweg de variateur de ruimte te geven.groet, Joost.
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 16/10/08 11:56

Nu heb ik de motor eronderuit en de koppeling en de ontsteking eraf. Nadat ik het blok met cylinder erop (alle gaten even dichtgestopt) goed had schoon gesopt, kwam ik wat rare dingen tegen. Sowieso gaat de 13mm carb maar half open (2e manier, om deze motor te knijpen). Na de cylinder los gehaald te hebben, zag ik, dat er twee(!) koppakkingen gemonteerd waren (3e manier om deze brommer te temmen) De aansluiting van cylinder op carter is ook anders! Een standaard moby-voetpakking gaat niet passen! De stroomkanalen, die naar de spoelpoorten gaan, zijn veel langer dan die van elk ander av7 motortje, dat ik heb gezien. De twee uitsparingen onderaan de cylinder (links en rechts, in het gedeelte, dat in het carter steekt) ontbreken hier. Het is een geslotencirkel. De corresponderende gleuven in het carter, zijn geen gleuven maar kanalen. Alle cylinders en alle blokjes die ik heb, zijn uitwisselbaar, maar een normaal av7 cylindertje past niet in dit carter. Wie weet hier meer van? Ik weet, dat de motortjes vanaf de av89, 2,5 pk leverden, demodellen daaronder 1,5 of 2, maar de cylinders in het onderdelenboek, zien eruit als gewone av7. Dit is duidelijk anders Groet, Joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: Vehikel - 16/10/08 22:15

Beste Joost,
Lijkt wel een Grand Sport cilinder, die had ook kanalen.
Misschien een stukje huisvlijt?
Heb je een foto van het carter of onderkant van de cilinder?
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 17/10/08 13:38

Volgens de originele "betriebserlaubnis", is het "baujahr" 1962.Het nummer op het plaatje op de cylinder, staat ook in het carter geslagen en vermeld op de betriebserlaubnis. De motor is dus, denk ik, met de bromfiets geleverd. Wel vreemd, om zo'n potent motortje te monteren en dan een gashandel te gebruiken, die de gasschuif maar half opentrekt en een dubbele koppakking.Maar ja, je moet wel wat knijpen, om dan op een "h?chstgeschwindigkeit" van 36 km/u (volgens de betriebserlaubnis) te komen. Dit is wel heel makkelijk op te voeren. Rare jongens die Germanen. Ik weet niet, hoe ik hier een foto moet plaatsen, maar stuur die wel even via jouw site-mail. Ben benieuwd. Volgens de betriebserlaubnis heeft dit motortje ook 1,5 pk in zich. De franse av89 had 2,5. Groet, Joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: Vehikel - 17/10/08 17:23

L.S.
Voor de andere forumleden hierbij een foto van de cilinder.
Je kunt een foto bijvoegen met behulp van de Bestanden Manager
Die cilinder en carter zijn inderdaad hetzelfde als bij de Grand Sport.
Bij die brommer zaten op de krukas afknijpsegmenten om de snelheid te beperken.
Logisch achteraf dat het hier om een snelle AV89 cilinder ging.
Ik had die cilinder willen gebruiken voor een SP98, maar de luchtkap paste niet vanwege het brede carter.
Ik heb toen een andere Franse cilinder met een standaard carter toegepast.
Uiteindelijk heb ik dat blokje aan Piet van I. verkocht.
Groet,
Henk


Attached picture 247-IMG_1583-klein.jpg
Attached picture 248-IMG_1577-klein.jpg
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 18/10/08 12:21

En wat voor carb zat er op die GrandSport? En kan je zien of er van die knijpsegmenten in zitten, als het carter nog in elkaar zit? de krukas loopt soepel, zonder speling en ik haal het carter liever niet uit elkaar als het niet echt nodig is.
En als iemand nog een "cache variateur" (beschermkap voor de variateur) heeft liggen voor een av89 "premier model", houd ik mij aanbevolen. Als het gelukt is, zien jullie nu ook een foto van de av89 Zonder motor en snaarschijf, die beide gedemonteerd zijn. Op de snaarschijf zat een 11tands tandwiel, dat omkeerbaar is. Beide kanten van deze tandwielen zijn smal, zodat de ketting op beide kanten past. Deze zijn ook noeit lang toegepast en op deze brommer wordt ook weer duidelijk waarom. De beugel, die het tandwiel vastzet in de brom-stand, loopt wat makkelijker uit de tanden van het tandwiel. Het 11 tands tandwiel hoort er eigenlijk niet op (of in ieder geval een beugel voor 11 tanden), want de veer trekt de beugel ook niet strak in het tandwiel. Volgens de boekjes hoort er 12 tands op. De beugel heb ik vervangen en daarbij zag ik, dat een grove germaan met een hamer had geprobeerd, de beugel op zijn plek tehouden, wat ook direkt verklaard, waarom de snaarschijf niet meer vlak is. Die moet ik dus ook richten/vervangen (wie heeft er nog ??n liggen, hij is wel groter dan de standaard schijf!) Er zit nog een hoop werk in, maar ook een belofte.Groet, Joost

Attached picture 249-IMG_1584-klein.jpg
Posted By: De_Baron_001

Re: Vehikel - 18/10/08 20:28

Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost

En wat voor carb zat er op die GrandSport? En kan je zien of er van die knijpsegmenten in zitten, als het carter nog in elkaar zit?


Op de Grand Sport zat een 13mm Gurtner; niet slecht voor Kaptein begrippen. Maar de motor werd door die segmenten geknepen. Misschien kun je via de kanalen voelen of de zijkanten van de krukwangen vlak zijn.
Ik zelf zou dat carter sowieso openen, want de krukas afdichtingsringen zijn al meer dan 40 jaar oud.
Ik zal op de beurs wat gereedschappen meenemen om oude krukaslagers te verwijderen.


Verder vind ik het een mooi project en een bijzondere bromfiets.
Dit verdient ons aller medewerking.
Zo'n kap moet geen probleem zijn evenals een groot snaarwiel.
Op http://www.ebay.fr en op http://www.ebay.de worden ze regelmatig aangeboden.
Zal eens bij mijn kappenvoorraad kijken. Verder komt er binnenkort wat onderdelen vrij bij het afsluiten van een AV89-restauratie.
Overigens barst ik van alle mogelijke hevels en tandwielen.
Kan ik eventueel mee naar HHW nemen.
Die trapas is vaak erg lang en moeilijk te vinden; er zit een uitstekende kraag op van circa 2 mm breed. Zit die as er bij jou ook op?

Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 18/10/08 21:25

Die trapas zit erop en is voor zover ik kan zien in goede staat. Er zit ook bijna geen speling op. Er misten wel wat ringen rond de snaarschijf, maar ik heb al eens een set ringen en seegerringen besteld bij http://www.scootbikeshop.com/.
Misschien moet ik dan maar naar Hhw komen met het blokje. Zitten er geen grotere lagers in. En de rubbers van de "fourche balancier".Daar moet ik ook nog wat op bedenken. Tijd genoeg voor dat blokje. ??rst alles uit elkaar en schoon. De originele kleur is chaudron, een soort oranje mettalic. Kunnen ze dat ook peodercoaten? Groet, Joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: Vehikel - 19/10/08 08:25

Hoi Joost,
Ik weet niet of ze chaudron kunnen poedercoaten.
Dat chaudron (ketelkleurig / kleur van roodkoper) zie je buiten oude AV89 bromfietsen) niet vaak.
Informeer maar eens bij Gerritsen in Nijkerk.
Die voorvorkrubbers schijnen ook in sommige motormaaiers te zitten.
8 jaar geleden had ik hierover contact met iemand uit Australi?.
Zijn email adres is helaas gewijzigd en ik weet nu niet welk merk.
Iemand die in die branche zit kan je misschien helpen.
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 19/10/08 10:00

Ook de AV98 werd, geloof ik in chaudron geleverd. Op zoek dus naar de motormaaier-specialist. Goede tips. Dank. Groet, Joost.
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 01/11/08 16:08

Volgens Gerritsen zit je, met poedercoaten ,vast aan RAL-kleuren. In de RAL-waaier kwam ik helaas geen kleur tegen, die bevredigend genoeg dichtbij het chaudron komt. Dus misschien toch maar stralen en spuiten. Wordt ?f veel duurder, ?f veel meer gedoe (spuitcabine zoeken etc.)
Ik heb net bij Marc Duchamps (http://www.lesolex.com/) een hoop spullen besteld. Silentbloc gereedschap (ben ik erg blij mee), nieuwe gashandle (origineel model!), nieuwe alu rem handles en boutjes. En voor m'n AV92 een (gebruikte)Franse cylinderkop. Ziet er ook nog beter uit.Hij had ook nog een variateurkap op de site staan, maar die was helaas gereserveerd, dus die zoek ik nog.Ondertussen demonteer ik elke keer een stukje. Schoonmaken en opbergen. Het stuur wil nog niet loskomen, dus dan het zadel maar. Het slotje, dat door de voorvork gaat, hangt er nog onder. Jammer genoeg zat het sleuteltje niet bij de betriebs erlaubnis. Wie heeft er nog een nieuwe te koop? Wat een pret zal het zijn, om haar weer op te kunnen gaan bouwen. Groet, Joost
Posted By: De_Baron_001

Re: Vehikel - 01/11/08 17:08

Hoi Joost,
Heeft dat dat slotje een lange pen dwars door de spaken of is het zo'n kort slotje op de bovenste voorvorkplaat?
Ik heb als voorbeeld een foto toegevoegd van een HD-kop, die onlangs op mijn AV92 is gezet. Die brommer trekt als een beer.
Lekker licht en toch een sterke variateurmotor. Met duo-passagier kun je ermee lekker door de stad scheuren.
Groet,
Henk

Attached picture 250-HD-kop.JPG
Posted By: De_Baron_001

Re: Vehikel - 03/11/08 18:00

Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost
In de RAL-waaier kwam ik helaas geen kleur tegen, die bevredigend genoeg dichtbij het chaudron komt. Dus misschien toch maar stralen en spuiten.


Hoi Joost,
Op de site MCF kwam ik de volgende referenties tegen:

Av89, Sp?ciale 50:( ainsi que: Av 89 sommet, Spr, Av 40 et Av 50 versions usa)
Chaudron r?f?rence SIKKENS CATALOGUE f5 PAGE 307
ou
Volkswagen LZ3Z ou Renault 712 ou Fiat 802



Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 04/11/08 20:36

Ja Henk, zag ik ook en ik dacht: "joepie". Maar zag je ook, dat dit eronder stond; "r?f?rences obsol?tes, ne pas utiliser....."
Dat betekent volgens mij, dat die kleuren eruit gegooid zijn. Ik zag laatst wel een opel rijden, die me opviel door de "Chaudron!" associatie, die ik ervoer. Het wordt snuffelen, maar bij natlakken, kan elke kleur natuurlijk gemaakt worden. Komt tzt wel goed.
Dat slotje gaat inderdaad door de spaken van het voorwiel en is , als het niet in gebruik is, onder het zadel in een houdertje geschoven. Moet er gewoon weer op (??n met sleuteltje dan) Bij motobecane waren ze wel slim. Als het slotje in het houdertje onder het zadel zit en je ben het sleuteltje kwijt(zoals in mijn geval)kan je het verwijderen, door het boutje, dat het eigenlijke slotje is, er uit te draaien. Dan shuist het hele slotje zo uit het houdertje, de vuilnisbak in (ik bewaar het nog even, als referentie). Heb je het sleuteltje nog wel en zet je je brommer op slot, dan is dat boutje niet te zien, want helemaal ingekapseld in de houder in de voorvork.Niks boren, als je je sleuteltje kwijt ben. Nieuw slotje kopen bij de dichtstbijzijnde dealer, schroefje uit de oude, nieuwe erin, klaar. Waar is hier de dichtstbijzijnde dealer? Tijdens de restauratie van mijn EEG in 1991, kon ik nog bij Piet Zonne terecht, 500 meter hiervandaan.Ouwe chagrijn.Hij ruste in vrede.
Nou heb ik voor mijn av 92 een cylinder van Airsal aangeschaft (ook te krijgen in 6-poorts of 60cc!). Heeft de vorm van de originele franse av92 cylinder en een paar jetsers van poorten. Met die originele kop erop en een 14 mm G?rtner zal die gaan als de brandweer.Maar dan ook eerst nieuwe silentblocs erop en nieuwe achterwiellagers.En die originele kop vind ik ook nog eens een stuk mooier. Die hoort echt bij die 92. Ik verlang er al een tijd naar. Tot mijn schaamte moet ik zeggen, dat ik het vliegwiel niet meer los krijg. Na de winter liep hij ineens helemaal niet meer. "Even de ontsteking schoonmaken en afstellen en weer gaan.", dacht ik. Geen beweging in te krijgen. En nog niet. Vreemd. Is toch vaak genoeg los geweest, om hem goed afgesteld te krijgen.Het vliegwiel van die AV89, die sinds 1977 niet meer gelopen had, was met een paar tikken los. Frustrerend. Patience and perseverence will do the job. Genoeg te doen, deze winter. Groet, Joost.
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 04/11/08 20:56

O ja, Voor die silentblocs in de fourche balancier, heb ik, geloof ik, ook een vervanger gevonden. Op de site van MArc Duchamps vond ik silentblocs voor een peugeot. Dezelfde buiten en binnenmaat, maar langer. Geen probleem. Langer maken is moeilijker.
Die Kop van jouw ziet er wel erg nieuw uit Henk. Was 'ie dat ook?
Posted By: piet

Re: Vehikel - 05/11/08 22:42

De kop van Henk is volgens mij rond de 50 jaar oud maar ooit was ie nieuw.
Posted By: De_Baron_001

Re: Vehikel - 06/11/08 18:17

Nou, die kop van mij is veel ouder en zo voel ik me soms ook, behalve als ik me uitsloof in het zwembad en als een speer door het water schiet. Sommige dingen verleer je nooit.

Die kop van die AV92 was geen NOS en verkeerde in goede staat.
Door MobyDick laten stralen en zie hier het resultaat.
Over het algemeen hebben koppen niet zoveel te lijden; soms een ander klepje monteren en wat schoonkrabben of stralen.
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 06/11/08 23:06

Het enige voordeel van de diefstal van m'n av48 en het krijgen van nieuwe bovenburen, die geen bromfiets in het trappenhuis willen,waardoor er nu 4 op de 1e verdieping staan, is,dat ik nu weer veel fiets. Beetje off-topic, zolangzamerhand. Dus; waar straal je zo'n kop mee (niet die van Henk, dat is te pijnlijk)? Met zand wordt het wel erg dof. Ik ben trouwens niet op de sleuteldag van Piet, want een klus voor een vriend, die ik dit weekend zou doen, wordt een week verschoven. Dus dat carter moet ik maar zelf uit elkaar peuteren. Zie ik wel tegenop. DAt blokje is nog goed en ik wil het niet verbiggen. Het is te lastig om nog iets voor te vinden en vervangen met een "gewoner" blokje vindt ik geen optie. We zien wel.Groet Joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: Vehikel - 07/11/08 11:31

Mijn oude kop wordt meestal met warm water gestraald als ik onder de douche sta.
Die AV92 kop met glasparel denk ik. Er zijn veel verschillende materialen om te stralen. Bij KLM stalen ze bepaalde delen met kunststofkorrel vertelde Alex Bermon mij lang geleden.
Ik heb er zelf geen ervaring mee. Misschien dat MobyDick dit kan uitleggen.
Groet,
Henk
Posted By: mobydick

Re: Vehikel - 08/11/08 09:18


Ls,

Het cilinderkopje van Henk is inderdaad gestraald met glasparels. Het vuil- en oxydelaagje wordt zo eenvoudig verwijderd en het oppervlak krijgt een mooie matte structuur. Bedrijven die werken met RVS en ook revisiebedrijven hebben meestal wel zo'n straalcabine en kunnen dit voor relatief weinig geld uitvoeren.

Groet,
Dick
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 28/01/09 22:38

Ik heb de cylinder en het carter van de AV89 nog eens bekeken. Er zitten inderdaad plaatjes op de krukwangen, die scharnierend zijn opgehangen. doordat de kraag van de cylimder, die in het carter steekt, een complete cirkel is en niet, zoals bij reguliere cylinders, open ter hoogte van de spoelkanalen, ontstaat er een gesloten spoelkanaal vanaf de onderkant van de cylinder, tot de spoelpoorten. In het carter is het hetzelfde. De rand, waar de cylinderkraag in valt, is een geslotencirkel. Net onder de cylinderrand is in het carter een venster gefraisd, als een spoelpoort in een cylinder. Bij lage toeren is dit venster geheel geopend en laat de maximale hoeveelheid mengsel door. Als het toerental toeneemt, slaan de plaatjes op de krukwangen naar buiten en sluiten het venster gedeeltelijk af, waardoor de cylinder minder mengsel krijgt. Ingenieus, maar hinderlijk. Het vastzetten van de plaatjes is misschien een oplossing, of de cylinderkraag aanpassen, waarmee ik het afsluitbare venster omzeil. De spoelpoorten en kanalen zijn zo groot, dat het een heel snel brommertje wordt, als ik het goed oplos. Even goed overdenken.. Groet, Joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: Vehikel - 29/01/09 21:24

Beste Joost,
Over het technisch vastzetten hoef je niet lang na te denken:
gewoon even vastpikken met een laselectrode.
De juridische consequenties zijn wat lastiger. De snelheid wordt al gauw te hoog. Je hebt dan een v?lomoteur gemaakt die 80 km/uur haalt en dan kan die brommer in beslaggenomen worden.
Zou jammer zijn. Zet er dus altijd een andere begrenzer op als je in Nederland rijdt en dat vermogen niet nodig hebt.
Enkele leuke plaatjes van die speed-control tref je hieronder aan. De eerste is ook een leuke kleurplaat voor mensen, die verder niks hebben met mobylette.
Groet,
Henk



Attached picture 261-begrenzer3.jpg
Attached picture 262-begrenzer2.jpg
Attached picture 263-begrenzer1.jpg
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 29/01/09 23:04

Superplaatjes, Henk! Bedankt. Die gaan in het mapje "project AV89" Waar haal je ze vandaan. Zo had ik me het een beetje voorgesteld. Ik heb vandaag weer wat onderdeeltjes binnen gekregen. Ook nog een nieuwe variateur (Scootbikeshop) voor die AV89. Helaas zit er toch 40 jaar tussen de AV89 en de fabricage van deze variateur (Niet origineel MBK, maar Transval) en past de "cloche" van de primaire koppeling niet helemaal. Het tapse gat is te klein, waardoor hij niet ver genoeg op de as zakt. Overigens past de originele klok, van mijn AV48 uit 1962, ook niet helemaal goed. Dus leeftijdsverschil is het niet. Het komt gewoon erg nauw. Als ik nu een 8,7 mm carbje monteer, heb ik hem toch alweer aardig getemd, denk ik. Mocht ik dan in het buitenland gaan rijden, kan er altijd weer een grotere op. Eerst maar weer mooi maken. Groet, Joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: Vehikel - 30/01/09 11:31

Hoi Joost,

Waar ik die plaatjes vandaan haal? Is een kwestie van regelmatig documentatie kopen op beurzen en ruilacties met anderen.
De plaatjes komen uit een overdruk uit Bromfiets uit begin jaren 60.
Het rare is dat ik wel veel documentatie bezit, maar zeker niet alles hoef te hebben.
Van zo'n groot emaillebord beginnen sommige personen spontaan te kwijlen. Ik vind het wel aardig, meer niet en zal er echt geen kapitalen aan uitgeven.

Heeft allemaal weinig met het onderwerp Vehikel te maken, behalve dat steeds meer speciale onderdelen via veilingsites worden verhandeld. Dat konden ouwe knarren zich 15 jaar geleden niet voorstellen.

Ik heb ondertussen ook een aantal van die moderne Transval variateurs aangeschaft en ben bezig met de ombouw van vooruitdraaiend naar achteruitdraaiend. Is minder simpel dan ik dacht, maar aangezien ik het complete tekeningenpakket van Ben Kaptein beheer (is eigendom van het Kapteinnetwerk Nederland) moet ik er als werktuigbouwkundige er wel uitkomen.
Komende zomer rijd ik met zo'n omgebouwd exemplaar rond.
Nog bedankt voor de tip dat het tapse gat van de cloche anders kan zijn. Mogelijk moet deze ook opnieuw bewerkt worden.
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel - 13/08/09 09:21

Nu ik dit berichtje nog eens lees, denk ik: "Is het niet wat, om die tekeningen te digitaliseren en ter beschikking te stellen van liefhebbers?" Groet, Joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: Vehikel - 13/08/09 15:43

Beste Joost,
Lijkt me een hoop werk voor een enkele belangstellende; afgezien van de juridische bezwaren tegen publicatie i.v.m. het intellectueel eigendomsrecht.
Groet,
Henk
Posted By: De_Baron_001

Vehikel zomer 2009 - 28/08/09 20:58

L.S.
Omdat ik toch vandaag in de Uithof moest zijn, heb ik na lange tijd weer eens een bezoek aan de Vehikel gebracht.
Het viel me niet tegen en ik trof er zelfs een kraam met voornamelijk mobylette onderdelen aan. Ik ging vooral voor gereedschappen/materialen er die waren er volop te koop. Verder heb ik diverse zeer oude Motob?cane motorfietsen gezien en ander leuk spul.
Uiteraard weer de nodige kenissen getroffen. Een geslaagde dag voor mij? Ja zeker; als je niet te ver van Utrecht woont dan is het deze keer de moeite waard om een bezoek te brengen.
Groet,
Henk
Posted By: MobyJoost

Re: Vehikel zomer 2009 - 31/08/09 23:45

Ik ben er ook geweest, onderweg naar Schoonoord, waar ik een MobyClub uit 1968 heb opgehaald. Op de vehikel kocht ik een Belgische prijslijst uit 1954, van de AV3 modellen. de tekeningen zijn zo mooi, dat ik het niet kon laten. Ook vond ik het onderdelenboek van de Mobylette, die ik op ging halen. Ook handig.
Verder nog wat sproeiers gekocht. En ook die mooie Motobecane motorfietsen gezien.
De mobyclub is in nette staat, behalve de velgen en de motor, die, afgezien van de cylinderkop, ooit is vervangen door een ouder type met ovale cylinder en ontsteking zonder bobine. Ik heb laatst een nieuwe motor zonder ontsteking en koppeling gekocht van de scootbike shop. Die gaat er dan maar onder, net een nieuwe variateur en een bijna nieuwe ontsteking.Dan nog een kenteken.
© 2024 Bromfiets forum