Bromfiets Website

AV31 project, defecte schroefdraad uitlaat

Posted By: Jos Zanders

AV31 project, defecte schroefdraad uitlaat - 27/12/08 21:03

Hier mijn eerste bericht op dit forum.
Reden: mijn 'nieuwe' AV31.

Inmiddels voorzag Piet van Iwaarden mij van de nodige informatie en wat onderdelen, waarvoor nogmaals mijn hartelijke dank Piet!
Omdat ik niet alleen Piet wil blijven lastig vallen met vragen onderstaand een link naar een website die ik zojuist maakte; gaat volledig over de restauratie van mijn AV31.
Zo af en toe heb ik hulp nodig en ik hoop dan ook dat ik die zal krijgen van bezoekers van dit forum.

Het eerste probleem dat ik wil voorleggen: schroefdraad van de uitlaataansluiting in de alu cilinderwand is overleden. Wat zouden jullie adviseren? Helicoil? Andere tips? Morgen neem ik een foto van het probleem op in de website.

AV31 project
Posted By: MobyJoost

Re: AV31 project, defecte schroefdraad uitlaat - 27/12/08 22:54

Beste Jos, dat is een mooi exemplaar. Met een beetje poetsen kom je al een heel eind.
Het aluminium van de AV3-cylinders is een stuk zachter, dan dat van de AV7 en later. In de AV3-cylinder zit een gietijzeren bus, waar de zuiger in beweegt.De latere modellen zijn van harder aluminium, waar op het loopvlak een nog hardere slijtlaag is aangebracht (nicasil?). Door het zachte karakter van het AV3 alu, was het wel erg makkelijk, de uitlaatmoer scheef te plaatsen en door te draaien. De originele cylinder van mijn AV31 (1953, Kaptein) had hetzelfde euvel. Ik heb er op beurzen maar een andere cylinder bijgezocht. In ieder geval, maak bij de- en montage van de uitlaat altijd de draad van zowel cylinder als van uitlaatmoer goed schoon. monteer eerst de bocht alleen, maar draai hem nog niet helemaal vast, maar wel zo, dat er geen speling meer opzit en hij nog wel kan draaien. Dan de pot erop en de ophang bout bevestigen. dan de klembout van de pot/bocht aantrekken. Dan de moer in de cylinder aantrekken en daarna de bevestigingsbout van de pot. Het gaat erom, geen spanning in de cylinder/bocht bevestiging te brengen. Later modellen uitlaat hebben een aangelaste flens. Ik kocht ooit een mooie nieuwe uitlaat en door die verkeerd te monteren, brak hij na 20km af. Einde mooie, nieuwe uitlaat.
Die Franse modellen waren wel mooier dan de Kaptein-uitvoering. Dat mooie fietstandwiel zit er bij mij niet op, evenals het mooie achterlicht en de electrische bel. Veel plezier ermee, Joost.
Posted By: Jos Zanders

Re: AV31 project, defecte schroefdraad uitlaat - 28/12/08 22:21

Hallo Joost,

Dank voor je snelle reactie. Leuk om te lezen!
Ik stel jouw toelichting en adviezen erg op prijs. Ik weet echter nog niet wat ik zal doen. Een nieuwe cylinder zoeken kan maar spreekt me nog niet aan omdat ik er voorlopig vanuit ga dat alles zo veel mogelijk origineel moet blijven. Ik zal eerst nog de optie van 'opknappen' verder verkennen.
Ondertussen heb ik de website van mijn AV31 project weer flink bijgewerkt. Je kunt inderdaad zien dat zo'n Franse AV31 mooi gedetailleerd is afgewerkt.
Ik hoop dat je verder 'mee zult leven' en zal zeker vaker om advies/hulp vragen!

Met vriendelijke groet, Jos
Posted By: carl

Re: AV31 project, defecte schroefdraad uitlaat - 16/02/09 20:53

Hallo Jos,

Ik heb net jouw verhaal gelezen en vind dat je Franse AV31 er voor de restauratie al goed uitzag wat moet het straks wel niet zijn als deze klaar is.
Tevens vind Ik dat je een mooie website hebt opgezet, iets waar velen iets van kunnen leren.
Zelf ben Ik momenteel bezig aan een Motobecane fiets-o-matic
uit 1958 hier zit heel veel werk aan.

groeten Carl
Posted By: Jos Zanders

Nieuwe restauratiefoto's en een stap verder, - 11/03/09 20:02

Hallo Carl,
Beetje late reactie van mijn kant.
Het was best een heel lastige overweging: de AV31 zo veel mogelijk met rust laten of toch geheel demonteren en 'restaureren'. Besloten het laatste te doen maar wel met zo weinig mogelijk andere onderdelen en nieuwe onderdelen. Ik ontkwam gewoon niet aan een aantal zaken, zoals nieuwe banden, ontsteking, schoonmaken, oud vet verwijderen, etc. het meest ingrijpende is het opnieuw verchromen van de velgen, naven, stuur en cranks. Vooral de naven waren bijna chroomloos maar technisch in perfecte staat en ik vind het gewoon te zonde om ze nog verder te laten wegroesten.
Ben trouwens enorm goed geholpen door Piet van Iwaarden en Henk van Kessel. Dat is toch wel nodig als je nieuw bent in dit 'vak'.
Ik heb overigens mijn website nog wat aangepast en nieuwe foto's toegevoegd.
Zo te zien woon je in Zeeland. klopt dat?

groet, Jos
Posted By: carl

Re: Nieuwe restauratiefoto's en een stap verder, - 12/03/09 21:17

Hallo Jos,

Ik heb de foto's bekeken op de site het ziet er goed uit, wat betreft het verchromen is dit duur en ben je daar tevreden over plus waar laat je dit doen, ik heb ook nog velgen van diverse solexen telaten verchromen plus ook nog van mijn motobecane.
Je hebt het goed gezien, ik woon in Zeeland.
Mijn woonplaats is Heinkenszand.

groeten Carl.
Posted By: Jos Zanders

Re: Nieuwe restauratiefoto's en een stap verder, - 12/03/09 21:56

Carl,

Ik laat de delen verchromen bij Galviron. Hiervoor een tip gekregevn van Henk van Kessel. Er zijn meerdere bedrijven te vinden. Galviron heeft het heel erg druk, dus lange levertijden. Prijzen vallen mij wel mee. Een 14" velg: 40 euro. uiteindelijk kost het best wel wat maar dat is het waard naar mijn mening.
Ik ben nog niet zo lang met Mobylettes bezig maar heb er wel veel lol aan. Wellicht kom ik eens bij je langs als je dat goed vind.

gr., Jos
Posted By: carl

Re: Nieuwe restauratiefoto's en een stap verder, - 13/03/09 20:47

Hallo Jos,

Als ik het adres van Galviron wil hebben laat ik het wel even weten.
Wat betreft het langs komen dit kan natuurlijk altijd, maar wel even van tevoren afspreken.
Ik wil in iedergeval ook een keer komen kijken, want Vlissingen is niet zover op dit moment werk ik daar tijdelijk.
Ik ben nog niet zover om een site temaken, maar het lijkt me wel leuk om er 1 te hebben.

groeten Carl.
Posted By: Wilbert

Re: Nieuwe restauratiefoto's en een stap verder, - 03/09/09 16:37

L.S.

Ik kwam er bij het hermonteren van mijn uitlaat ( AU79 ) achter dat de bocht t.o.v. de cilinder niet super mooi past.
Wat moet ik doen. Knalpijpje iets anders monteren of doordraaien?
Met natuurlijk de kans dat de draad kapot gaat.

Mijn vraag is
Hoe "goed" moet de knalpijp passen om de schroef aan te "mogen" draaien ???
Posted By: De_Baron_001

Re: Nieuwe restauratiefoto's en een stap verder, - 03/09/09 19:40

Beste Wilbert,
Nooit forceren, maar de goede bocht monteren. Misschien past een ander type bocht beter. Ik heb ik nog andere bochten liggen.
Groet,
Henk

Attached picture 374-AU79-uitlaat.JPG
Posted By: MobyJoost

Re: Nieuwe restauratiefoto's en een stap verder, - 03/09/09 22:59

Je moet eerst de uitlaat onder de motor en in de cylinder losvast monteren, dan bij de cylinder vastdraaien en dan de beugel onder netjes recht tikken en vastzetten. Als je eerst de beugel onderaan vastzet, fixeer je de uitlaat in een positie, die misschien cylinder en wartel niet in een lijn zet. Je kan doordraaien, maar er komt veel spanning op de bocht en de boel kan afbreken. dat gebeurde mij, met een nagelnieuwe uitlaat (met rondebocht), die ik op mijn EEG gemonteerd had. Na 20 kilometer, brak hij op de las bij de cylinder. Zonde! Groet, Joost.
© 2024 Bromfiets forum