Bromfiets Website

Roest in de tank

Posted By: Joppie

Roest in de tank - 19/06/09 14:01

Hallo,
Ik heb net een mobylette gekocht maar nu blijkt dat ik roest in de tank heb. Het is een mobylette AV uit 68 dus heb tankje zit vast aan het frame.
Iemand enig idee hoe ik dit eruit krijg en mijn tank verder kan beschermen tegen roestvorming

Bedankt
Posted By: De_Baron_001

Re: Roest in de tank - 19/06/09 21:13

Hoi Joppie,

Lastig zo'n framebenzine tank; tenminste als het een frametank is. Welk type heb je trouwens, want misschien kan die tank er wel af. Zet maar een fotootje op het forum.

In geval van een tankframe:
moet je het frame geheel strippen en vervolgens een tankbinnencoating aanbrengen.

Dat aanbrengen is veel werk en in jouw geval ook zwaar.

De stappen zijn ongeveer als volgt en hangen af van het gekozen coatingssysteem:

- schudden met benzine en stalen kogels, boutjes om de grootste losse troep te verwijderen.
- Met een roestoplosser de roest neutraliseren.
- Ontvetten/spoelen
- Een hechtingslaag aanbrengen.
- De coating ( 1 of 2 componenten) aanbrengen.

Op Internet vind je diverse aanbieders van producten.

Google met tankcoating bromfiets

Misschien hebben andere forumleden goede ervaringen met een bepaald middel.

Groet,
Henk

Posted By: v-riemgebruiker

Re: Roest in de tank - 20/06/09 15:00

Ik heb zelf een paar jaar geleden een frame en tank in een stuk gehad
ik heb gedaan:
frame helemaal kaal gemaakt
fijne kiezelsteentjes in de tank gedaan
frame op een losse wiel gebonden
in de bankschroef geklemd (het geheel lijkt een beetje op een windmolen)
en dan met de hand een slinger aangeven net zolang tot dat het schoon is
als laatste tank uitgespoeld met tinner
goed laten drogen
tankcoating erin
langzaam de frame met hand alle kanten indraaien zodat de coating alle hoeken en kanten geraakt heeft
laten drogen
en klaar is kees
Posted By: erik&jop

Re: Roest in de tank - 01/09/09 16:57

Het is allemaal gelukt met een speciaal goedje dat in 3 stappen aangebracht moest worden.
Tankreiniger, tankontroester en tanksealer.
Resultaat is echt super geworden.
Bedankt voor jullie tips.
PS frame is helemaal gestript en gestraald en staat nu in de primer.
Binnenkort zet ik wel foto's op de site.
PS joppie is nu Erik&Jop
Posted By: smokyniksnut

Re: Roest in de tank - 25/09/09 19:52

ik heb het zelfde roest probleem ook mijn tank zit vast in het frame alleen daar kwam ik achter nadat ik hem gespoten had dus strippen of inklemmen lijkt me niet gezond in die situatie, iemand ideen?

smokyniksnut
Posted By: carl

Re: Roest in de tank - 26/09/09 06:27

Dat is jammer dat je dit nu pas hebt ontdekt, nu moet je wel heel nauwkeurig te werk gaan om beschadigingen te voor komen.

Succes er mee en groeten Carl
Posted By: smokyniksnut

Re: Roest in de tank - 26/09/09 09:23

dankje
het project staat in iedergeval een tijdje stop in verband met de centjes dus ik moet tegen die tijd ook maar eens die couting enzo gaan kopen

groet smokyniksnut
Posted By: carl

Re: Roest in de tank - 26/09/09 19:14

Het probleem met het geld kennen vele mensen maar bij mij stagneerd het weleens op de benodigde originele onderdelen.
Dan begin ik weer maar aan een andere tot dat ik de juiste onderdelen heb.
Er staan al een paar solex frame's klaar om afgebouwd te worden. maar daar zoek ik nog enkele onderdelen voor.
Nu ben ik bezig aan een motoconfort fiets-o-matic en deze is ook niet compleet of sommige onderdelen zijn totaal versleten, dus ook weer beurzen afzoeken naar de juiste onderdelen.

groeten Carl
Posted By: Smidje

Re: Roest in de tank - 27/09/09 09:16

Nou is cola een roest oplosser zoals wordt gezegd en heb daar ook al wat ervaring mee,daarom dacht ik als ik weer aan mijn volgend brommer ga werken waar ook roest in de tank zit doe ik hem vol cola en laat het maar een poosje staan en kijk dan wat het resultaat is voor ? 2 euro weet ik het, cola van adli kost niks.daarna goed naspoelen.

Groeten Smidje
Posted By: smokyniksnut

Re: Roest in de tank - 27/09/09 11:28

werkt waarschinlij niet ik heb als hobby ook tweede wereld oorlog en daar heb ook al met cola en roest geexpirimenteerd en het viel me bijzonder tegen
Posted By: Franky

Re: Roest in de tank - 27/09/09 19:15

Mij ook. Resultaat was onmeetbaar (geen verschil te zien).
Als je cola in je tank gooit, dan is meteen alle koolzuur eruit (kheb het ooit eens gedaan in mijn niet zo slimme jaren). Ik denk dat dat zuur juist de roest weg zou moeten halen. Maarja, dat zuur is er meteen uit.
Ik weet niet of deze theorie klopt. Maar de strekking van het verhaal is duidelijk. Niet doen.
Posted By: piet

Re: Roest in de tank - 27/09/09 20:15

Cola helpt helemaal niet voor een roestige tank je kunt beter een setje Rust-Arrestor bestellen dan heb je de juiste middelen in een keer zowel de reniger als de coating.
Zelf heb ik dit probleem ook aleens gehad bij een vaste tank, de brommer heb ik toen zoveel mogelijk gedemonteerd en aan de voor vork opgehangen aan een touw verweider de benzine kraan draai hier een bout in let op de juiste draad,
Vul de tank met de reiniger plaats een oude dop en tape de dop goed dicht.
Neem het frame bij de achter kant draai kantel keerom draai op ze kop schut klots en klutse er op los herhaal dit om het 1/2 uur een een keer of 10.
Tap de reiniger af en bewaar dit kun je meerdere keren gebruiken.
Tank spoelen met water goed laten drogen.
Sluit de kraan opening weer af kieper de coating in de tank kiep schut kluts dit er goed door de tank zodat de vloeistof overal is geweest herhaal dit na een 1/2 uur nog eens tap de overtollige coating af laten drogen volgens voorschrift.
En klaar je tank is als nieuw en is voor jaren in orde.
website http://www.rustarrestor.nl
veel succes Piet
Posted By: mobychris

Re: Roest in de tank - 28/09/09 11:13

Hoi,

Ik had hetzelfde met mijn tank. Kijk eens op deze site: http://www.rustbuster.nl. Daar hebben ze producten van Fertan (goedkoper dan rust-arrestor) en ik heb daar goede ervaringen mee. Ik heb de tank nu een jaar of 4 geleden ontroest en opnieuw gecoat en ziet er nog steeds prima uit.
De handleidingen staan op de site en ze worden uiteraard meegestuurd.

Groet en succes,
Chris
Posted By: smokyniksnut

Re: Roest in de tank - 28/09/09 14:23

en wat kostdat grei ongeveer?
Posted By: piet

Re: Roest in de tank - 28/09/09 15:37

Als je na deze typs zelf ook eens gaat keiken op de web sijtez die zein vermeld zie je ook de preize
© 2024 Bromfiets forum