Bromfiets Website

Remblokjes voor mijn velg knijpremmen

Posted By: Fiets O Matic

Remblokjes voor mijn velg knijpremmen - 23/06/09 06:36

Hallo allemaal,

Ik rijd tot volle tevredenheid op mijn FOM, maar kom er na 1000 kilometer achter dat de remblokjes in mijn voorwiel wel bijna op zijn. Niet echt verwonderlijk met een Beckson terugtraprem in het achterwiel. Nu heb ik nog wel een aantal remblokjes van fietsen, maar die zijn iets te kort. En dat remt dus nog minder, dan het al niet geweldige remvermogen van de FOM.
2 vragen:
1) Wie heeft tips waar ik een voorraadje remblokjes van 4 cm lang kan kopen (12 mm breed)?
2) Wie heeft ooit geexperimenteerd met modernere remblokjes, die ook wel op sportfietsen worden gebruikt? Die zou ik evt in model kunnen zagen/smelten, maar daar zijn zoveel verschillende soorten van, dat dat een langdurig experiment kan worden.

De rubberen blokjes, bevallen op zich aardig, maar slijten dus erg snel. Daar kan ik dus wel een doosje van gebruiken.

Groeten,
Hans
Posted By: De_Baron_001

Re: Remblokjes voor mijn velg knijpremmen - 23/06/09 20:50

Beste Hans,

Vergeet die oude meuk, want meestal zijn die remblokjes uitgedroogd.
Ik adviseer om gewoon de ATB-blokjes te gebruiken, die een as van 6mm hebben. Ze zijn weliswaar asymmetrisch, maar ze remmen erg goed. Verkrijgbaar in de vakhandel.
Groet,
Henk
Posted By: mobychris

Re: Remblokjes voor mijn velg knijpremmen - 25/06/09 12:23

Beste Hans,

Idd, ik gebruik ook remblokken van een ATB, werkt prima.

Groet,
Christiaan
Posted By: Wilbert

Re: Remblokjes voor mijn velg knijpremmen - 26/06/09 14:10

Hoi Hans,

ik heb zelf ook al jaren van die atb blokjes op mijn AV3 remmen zitten.

Het is wel even wennen om te rijden zonder koppeling op de motor, en met Beckson terugtraprem. Daarom heb ik destijds voor op mijn vork blokremmen aangebracht, "super stop"
Achteraf een heel goede keuze geweest! Eerst heb ik met originele blokremmetjes gereden, maar later vervangen door synthetische ?nieuwerwetse? blokremmen. Werkt prima!


m.v.g. Wilbert
Posted By: De_Baron_001

Re: Remblokjes voor mijn velg knijpremmen - 26/06/09 17:12

L.S.
Fijn dat jullie mijn ervaring kunnen bevestigen. Ik ben van huis uit werktuigbouwkundige en ik zweer absoluut niet bij origineel.
Voor mij staat bij een onderdeel de "functie" centraal en niet wie de leverancier is en of het wel of niet origineel is. Een simpel uitgangspunt dat erg bevrijdend werkt en onze brommers goed en veilig laat functioneren. Lekker toch?
Groet,
Henk
Posted By: Fiets O Matic

Re: Remblokjes voor mijn velg knijpremmen - 26/06/09 20:30

Kijk, daar heb ik wat aan.
Het worden dus ATB blokjes. Dat het niet origineel is, dat maakt me minder uit. Anders had ik mijn andere FOM (met trommelremmen) ook niet van munitiekistjes voorzien als zijkoffers. Ik heb ze tenslotte om mee te rijden en niet om naar te kijken.
Bedankt voor de adviezen,
Hans
© 2024 Bromfiets forum