Bromfiets Website

Mengsmering schema voor mobylettes

Posted By: mobychris

Mengsmering schema voor mobylettes - 02/07/09 09:20

Beste mensen,

Regelmatig is op dit forum het onderwerp mengsmering langsgekomen.
Ik heb net even in de historie gekeken omdat ik me kon herinneren dat het een keer over soorten olie ging na de vraag welke soort (zie titel bericht) het beste gebruikt kan worden. Ik begreep daaruit dat de olien van tegenwoordig van dusdandige kwaliteit zijn dat de soort niet zoveel uitmaakt (als ik het me goed herinner) en dat mengsmeerverhoudingen niet meer die van vroeger zijn, dit laatste ook vanwege de eerder vernoemde kwaliteit.

Ik heb mijn EEG'tje eigenlijk altijd vol-of semisynthetische olie van Castrol laten proeven. Echter, verleden week kwam ik bij de pomp in de buurt waar ze alleen minerale tweetaktolie hadden. Deze heb ik dus aangeschaft en daar heb ik ietsig spijt van. Het stinkt een uur in de wind en ik het is maar hopen dat de koolvorming binnen de perken blijft.

Anyways, ik wil een schema maken met huidige mengverhoudingen voor iedere mobylette. Volgens mij is het meest eenvoudige gewoon onderscheid tussen wel/niet variateurmodellen en de cylinderwandcoatingen.

Heeft iemand hier ideeen over? Met name, zijn er andere kenmerken die invloed hebben op de mengsmeerverhouding, anders dan koppelingssoort en cylinderwand?

Alvast bedankt en groet,
Chris
Posted By: MobyJoost

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 02/07/09 13:52

Als je de voorschriften ddor de jaren heen bekijkt, zie je, dat de smering steeds schraler mag. In hoeverre dat komt door de verbetering van de olie kwaliteit, of door de verbetering in materiaalgebruik bij de fabricage van de motoren, weet ik niet. Er is, denk ik, wel een groot verschil in smering-noodzaak tussen de av3 en av7 motoren, omdat het basis ontwerp en de gebruikte materialen zo verschillend zijn. NA de in voering van de av 7 zijn de smeringvoorschriften nog steeds schraler geworden, terwijl het motorontwerp niet of nauwelijks veranderde. Ik weet niet of het gebruikte cylinderwand-materiaal tijdens het lange "leven" van de av7 nog veranderd is, zo niet, dan moet die verschraling toe te schrijven aan de verbetering van de oliekwaliteit.
Verder heb ik begrepen, dat de enige redenen, die je kan hebben, om minerale olie te gebruiken in je oude moby (pr? 1970),zijn, dat je niets anders hebt (zoals in jouw geval), of als je nog steeds de originele keerringen in je carter hebt zitten, waarvan het rubber niet bestand is tegen de additieven in de synthetische olie.
Het boekje van mijn av32 (1954) schrijft voor 1/12,5, kan waarschijnlijk wel naar 1/20 met synthetisch, maar heb het niet getest. En je keerringen vervangen, natuurlijk (geldt voor de av35 motor, niet voor de av3, geen keerringen als ik het goed heb)
Er zou onderzoek naar gedaan moeten worden, want veel meer te weinig olie zorgt voor veel slijtage, maar een beetje te weinig olie, zorgt voor een beetje meer slijtage. Het toverwoord is "meer". Een beetje te weing olie, zorgt er dus dan, bijna ongemerkt, voor, dat je motor sneller slijt, dan je wil en dan nodig is.
Ik smeer mijn AV3 1/20 en mijn moby's met av7 motor 1/35. Ik heb ook wel eens voorgemengde 1/50 gebruikt en het loopt perfect (snellere verbranding, hoe meer olie, hoe hoger het ontvlampunt en hoe trager de verbranding), maar mijn gevoel zegt, dat het te schraal is.
Er zijn veel meningen over en het kan ontaarden in een oeverloze discussie, waar geen feiten uitkomen. Niettemin wel interressant.Joost.
Posted By: denaamisArjan

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 02/07/09 14:14

Mengverhoudingen en olietypen zijn inderdaad een interessant onderwerp. Op het trabantforum komt dit ook regelmatig voorbij

De materialen zijn de afgelopen jaren inderdaad enorm verbeterd evenals krukaslagers oliekeringen ed. Ook de olien zijn beter geworden, ze smeren beter en ze verbranden beter.

Ik heb een peugeot BB met moderne SKF lagers, moderne zuigerveren en oliekeerringen. Ik moet er natuurlijk in de praktijk achter komen, maar ik verwacht dat ik makkelijk 1 op 45 halfsynthetisch kan rijden wanneer hij af is.

Toen ik het motortje kocht zag ik dat hij in het verleden veel teveel olie gehad heeft, alles zat propvol gebakken.
Posted By: MobyJoost

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 02/07/09 16:04

Algemeen: http://www.tribolex.nl/eo3.html
Posted By: carl

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 03/07/09 04:27

Op het solex forum is dit onderwerp op dit moment ook zeer actief.
Maar men zegt beter iets teveel olie dan teweinig want dit brengt grote schade aan het blok en dat is zonde voor de motorblokjes.
Bij solexen varieerd het van 1 op 30 bij oudere type's tot 1 op 40 bij nieuwere type's.
Sommige doen 1 op 50 maar dit vinden velen te schraal.

groeten Carl
Posted By: carl

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 03/07/09 04:31

Ik zou het mooi vinden dat iemand een goed schema van verschillende type's en de mengverhoudingen zou plaatsen op het forum, hier zullen velen iets aan hebben.

groeten Carl
Posted By: De_Baron_001

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 03/07/09 10:07

Orgineel bericht geplaatst door: carl
Ik zou het mooi vinden dat iemand een goed schema van verschillende type's en de mengverhoudingen zou plaatsen op het forum, hier zullen velen iets aan hebben.

groeten Carl


Je moet het niet ingewikkelder maken dan het is.

motoren met gietijzeren cilindervoering 1:20
motoren met hard-verchroomde cilinderwand: 1:35

Ik pas meestal semi-synthetische tweetaktolie toe.
Bij snellopende variateurmodellen gooit ik er soms ook nog 2cc TSL per liter bij voor de noodloopeigenschappen.

In het verleden reed ik ook vaak met een mengsel uit de pomp.
Twee jaar geleden traden plotseling 3 vastlopers op bij verschillende eigenaren van mobylette. Dat kwam daarvoor zelden voor. Wat hebben ze met de benzine gedaan?????
Reden om direct vetter te gaan smeren. Het bij variateurmachines bekende zagen van de zuiger - bij een warme motor - is nadien nagenoeg verdwenen.

Groet,
Henk



Posted By: MobyJoost

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 03/07/09 11:38

Typisch. Ongeveer twee jaar geleden kocht ik mijn AV48( ja, die gestolen is). Na twee weken rijden, liep ze, op een morgen, al na 500 meter, vast. Ook mijn EEG, die mij al sinds 1980, met hetzelfde motortje, vrijwel probleemloos (en snel; 60 km/u)overal heen had gebracht, liep een paar maanden voor de av48 vast.
Wat bedoel je met "het zagen van de zuiger"? Klinkt eng. Ik heb nog niet zo lang ervaring met variateurs en iets, dat ik zo zou omschrijven, heb ik nog niet gehoord. Mijn av92 had een volkomen verrotte motorophanging, waardoor de motor eigenlijk los hing(uitlaat vastpakken en motor zeker drie cm naar links en naar rechts kunnenbewegen!) en mijn av48 liep (met het, ooit, nieuw gekochte, ovale cylindertje)als een trein (snik).Geen schurende, schrale geluiden (smering 1/40, volsynthetisch.
Kan je dit toelichte (het zagen, bedoel ik). Groet, Joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 03/07/09 13:01

Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost
Typisch. Ongeveer twee jaar geleden kocht ik mijn AV48( ja, die gestolen is).
Wat bedoel je met "het zagen van de zuiger"? Klinkt eng. Groet, Joost.


Hallo Joost,
Heb je je eigen brommer teruggekocht of een soortgelijke AV48?

Dat zagen is geen offici?le term. Wij merkten dat bij zware ritten onder warme omstandigheden de motor niet lekker soepel meer reed.
Er kwamen vervelende zagende bijgeluiden uit de motor. Als de belasting of snelheid vervolgens varieerde werd het soms minder. Een vetter mengsel en TSL heeft voor mij dat probleem opgelost.
Mogelijk zat ik tegen een vastloper aan. Het vettere mensel heeft op al mijn brommers een positief effect gehad, zodat ik de kwaliteit van de benzine verdenkt. Tijd voor een onderzoekje bij de olieboeren????

Groet,
Henk
Posted By: Peter V

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 03/07/09 13:22

Gelukkig zijn er steeds meer mensen die nu eindelijk beginnen te snappen dat de 1:50 uit de tweetaktpomp veel te schraal is.
Die brommertjes hebben gewoon veel meer olie nodig, ook al is de olie veel verbeterd de laatste jaren.

Ik pleit al jaren (op het Solex forum) voor een vettere smering, maar meestal krijg je dan van indianenverhalen van mensen. Zoals: "ik merkte meteen dat mijn motortje veeeel meer vermogen had toen ik eenmaal minder olie er bij deed" en meer van dergelijke kletspraat.

Ik heb jarenlang met Solexen geraced en dan praat ik over 70+ km/h met een standaard Solex en wij smeerden 1:20. En nooit een vastloper gehad. En als er ??n tak van motorsport is waar vermogen belangrijk is......

Nu begint het hier dus bij de meer technische lieden ook door te dringen dat er gerust wat vetter gesmeerd mag worden....gelukkig
Posted By: Franky

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 03/07/09 14:14

Grappig. Ik rij eigenlijk altijd al 1:50 (zelf mengen met goede olie).
Is altijd goed gegaan. Behalve bij mijn uitgeveilde cilinder + opgeboorde uitlaat. Die is iets vastgelopen tijdens een rit waarbij er te langzaam gereden werd. Maar dan vraag je ook zelf om problemen.

Dus nu moet ik ineens 1:35 gaan smeren? Dat is me nogal een verschil!
Posted By: MobyJoost

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 03/07/09 18:57

Nee Henk, geen av48 op het ogenblik. Helaas beschouw ik de mijne als verloren. Ben nog bezig met de (Duitse) av89. Ben daar niet snel mee. Terwijl ik nadenk over de kleur en wat te doen met de mooie, maar erg geknepen motor, sprokkel ik dat bij elkaar, wat vernieuwd moet worden (nieuwe velgen, complete bel met het mooie witte drukknopje, nieuwe whitewalls).
Lang geleden was ik met mijn EEG in Engeland en heb een paar keer meegemaakt, dat ze naar het eind van een lange, niet al te steile heuvel, steeds langzamer ging rijden en boven echt even moest uithijgen. Lange, rechte stukken op bijna volle snelheid was nooit een probleem. Misschien is vetter smeren bij erg hard werken, hoge buitentemperatuur en verminderde rijwind, geen slecht idee.
Mengverhouding-voorschrift wordt dan minder een voorschrift, alswel een richtlijn, die je wat kan aanpassen naar gelang omstandigheden, soort route en rijstijl.
Wat ik me al een tijd afvraag; helpt de geforceerde koeling van de av- en sp98 tegen oververhitting in heuvelachtig gebied? Groet, Joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 03/07/09 21:12

Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost

Wat ik me al een tijd afvraag; helpt de geforceerde koeling van de av- en sp98 tegen oververhitting in heuvelachtig gebied? Groet, Joost.


Beste Joost,
Dat weet ik niet. Tijdens normale omstandigheden houdt de kap ook rijwind tegen, maar als het warm is en je langzaam tegen een steile helling rijdt, dan krijgt de motor nog koeling.
Latere modellen zoals 99 en 99Z hadden gewoon grotere koelribben en dus meer koelopppervlakte.

Groet,
Henk
Posted By: Franky

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 04/07/09 08:25

Als ideale koeling zie ik geforceerde luchtkoeling met een variateur. Als je meer vermogen nodig hebt, gaat je motorblok sneller draaien en heb je dus meer koeling. Hierdoor is het praktisch onmogelijk om een oververhitte motor te krijgen. Wind mee en wind tegen zijn dan ook geen enkel gevaar meer.
Posted By: De_Baron_001

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 04/07/09 09:30

Orgineel bericht geplaatst door: Franky
Als ideale koeling zie ik geforceerde luchtkoeling met een variateur. Als je meer vermogen nodig hebt, gaat je motorblok sneller draaien en heb je dus meer koeling. Hierdoor is het praktisch onmogelijk om een oververhitte motor te krijgen. Wind mee en wind tegen zijn dan ook geen enkel gevaar meer.


Beste Franky,
Wat is ideaal? Waterkoeling met een radiateur werkt ook voortreffelijk. Nadeel de extra onderdelen kunnen ook problemen veroorzaken. Er leiden vele wegen naar Rome....

Groet,
Henk
Posted By: Franky

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 04/07/09 12:15

Radiateur werkt inderdaad ook erg goed. Alleen een vriend van mij heeft wel mooi een vastloper gehad omdat ie veels te lang met wind mee plankgas aan het geven was. Als je dat doet komt er geen wind langs de radiator en raakt de hele zaak overvehit.

Waterkoeling is pas echt goed als er een grote geregelde ventilator bij zit om er voor te zorgen dat er ook echt altijd lucht langs de radiator komt. En dan heb je eigenlijk weer geforceerde luchtkoeling, alleen dan met extra onderdelen die stuk kunnen gaan.

Dus doe mij maar geforceerde luchtkoeling. Daar kan bijna niks aan stuk gaan en je bent niet afhankelijk van de wind.
Posted By: Peter V

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 04/07/09 20:36

Dan heeft ie waarschijnlijk zijn motor niet in orde gehad. Te weinig benzine en/of te weinig olie (dus te schraal)....
Ik weet niet hoe hard hij reed met wind mee, maar stel dat ie 60 km/h reed. Dat betekent dus dat ie met windkracht 7 a 8 voor de wind aan het rijden was. Als het geen windkracht 7 a 8 was, dan gaat er wel lucht door de radiateur.
Posted By: paulo

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 25/08/09 12:15

Ben in het bezit van een FOM uit 1964 in A staat en bijna klaar.
Wat moet ik als smering aanhouden?

Paulo


[img=http://img526.imageshack.us/img526/6945/dsc0022qez.jpg]
Posted By: De_Baron_001

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 25/08/09 15:33

Beste Paolo,

Mooie bromfiets al lijkt het me een ouder model vanwege de koplamp.

Benzine recept
1:35 (half synthetische) tweetaktolie moet goed kunnen werken.
Neem geen risico met te schrale benzine uit de pomp.
Meng olie en benzine wel goed in een jerrycan. 1 minuut flink schudden.
Groet,
Henk

Attached picture 364-61_BG44.jpg
Posted By: piet

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 27/08/09 22:45

ja die vette smering hebben we in zijtaart gezien ik durf te wedden dat sommige 1 op 10 smeren gezien de blauwe walm die er bij velen uit kwam.
Verder is gebleken uit het verleden dat ddit een oeverloze discussie is.
m.v.gr Piet
Posted By: mobychris

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 28/08/09 09:05

1:10? Jeetje, dat het dan nog brand zeg. Inderdaad een eindeloze discussie.

Groet,
Chris
Posted By: piet

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 28/08/09 20:20

Het brand ook niet maar verbrand en dat geeft rook.
Maar ik verzin dit niet mij vertelde laatst een man die om onderdelen kwam dat 1 op 50 veel te schraal was hij deed op 10 liter benzine van 1op 50 300cc olie extra bij, als je dat omreken dan smeer je dus 1 op 12,5. volgens mij.
En hier mee komt dus het probleem aan het licht velen rekenen niet goed uit hoeveel olie er in moet.
Want na veel gereken werd het duidelijk dat er 30 cc bij moest en 30cc lijkt zo weinig maar is meer dan genoeg om er extra bij te doen op 10 liter mengsmering van 1 op 50
Zelf rijd ik op benzien van 1op 50 wel vraag ik mij af of het octaan gehalte van in vloed is op de motor temperatuur,mijn viertakt brommers lopen beter op euro 95 dan op euro 98.
Wie het weet mag het zeggen.
m.v.gr Piet
Posted By: carl

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 29/08/09 06:43

Inderdaat Piet , ik heb nog een paar kleine filmpjes gezien en daar was de rookdamp ook tezien.

groeten Carl
Posted By: Franky

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 29/08/09 08:17

Ja, der waren wat kreidlers en zundaps die toch serieus eens moeten overwegen benzine bij de olie te doen........
Posted By: Maus0611

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 30/08/09 14:01

En nog steeds weet ik niet wat voor verhouding ik nu moet tanken.
er word van vele kanten gezegd dat 1:50 goed is, maar hier lees ik weer andere dingen..

Ohja het gaat om een Mobylette uit ongeveer 1975, type weet ik zo niet uit m'n hoofd.
Posted By: Fiets O Matic

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 30/08/09 16:01

Hallo Maus,
Ik heb twee FOM's van 1963. Ik doe 200cc semi synthetische scooterolie van de Halfords (lekker goedkoop) in een jerrycan waar 6 liter benzine in past en meng dus ongeveer 1:30. Daar lopen ze allebei perfect op. Geen blauwe walm en geen gestink voor degene die er achter rijdt.
Hans
Posted By: Maus0611

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 30/08/09 19:52

Wat kost dat ongeveer?
Posted By: paulo

Re: Mengsmering schema voor mobylettes - 31/08/09 08:58

Beste Henk,

Op het plaatje staat 1964. Weet niet of de koplamp origineel is. Zit erg te klooien met het glas en de rand om dit goed sluitend op het lamphuis te krijgen.
Kom de 26e naar Woerden, misschien wordt ik wijzer of ik kom de juiste lamp tegen.
Moet ook nog het kabelgebeuren naar de koplamp vanaf het blok hebben.

Groet, Paulo
© 2024 Bromfiets forum