Bromfiets Website

Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren!

Posted By: Louistje

Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 07/02/10 11:59

Ik heb afgelopen zomer een oude Mobylette van een kennis overgenomen.
De brommer stond al een aantal jaren stil en was dan ook erg vies en stoffig.

In de eerste weken natuurlijk erg veel gepoetst en de brommer zag er al snel een stuk beter uit. Ook liep de motor vrijwel meteen weer

Aangezien er bij deze brommer geen kenteken zit wil ik hem in het voorjaar laten keuren bij de RDW. Hiervoor moet er nog wel wat gedaan worden om hem keuringsklaar te maken.

- De banden zijn uitgedroogd, vertonen scheurtjes. (zijn volgens mij nog de orginele bandjes uit '66).
- De remmen zijn heel slecht, hij remt nauwlijks.
- De koppeling werkt heel slecht, hij komt maar met weinig kracht vooruit (met mee fietsen uiteraard).
- De gas, rem en decrompressie-kabels moeten vervangen worden. De buitenkabels vertonen scheuren.

Voor de rest misschien nog wat kleine dingen, bijvoorbeeld een goedwerkende bel. De verlichting werkt trouwens al wel weer.

Ik ben gisteren naar de brommerbeurs in Meppel geweest. Ik woon zelf in Meppel dus dat was mooi mee genomen
Daar heb ik een poelietrekker gekocht, om bij de koppeling te komen. Ook heb ik daar de complete kabelset gekocht.

Nu luidt mijn vraag: De drie voeringen aan het buitenste wiel (die op de motor draait) zijn die zelf te vervangen door er bijvoorbeeld nieuwe voeringen op te plakken of moeten er compleet nieuwe armpjes op?

Het viel mij namelijk op dat deze helemaal geen voering meer hebben, hij rijdt dus metaal op metaal...

Wie kan mij helpen dit te vertellen?


Gr. Louis
Posted By: donnie

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 07/02/10 15:16

Kijk eens onder zoeken.
Zoek op : koppeling nieuwer dan b.v. 1 jaar

Mazzel Peter
Posted By: Tiemen

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 08/02/10 08:27

Hoi.

Kijk hier eens:
http://lesolex.com/catalogue_detail.php?piece_id=2423
Het is een Franse site waar ik al het een en ander tot volle tevredenheid heb aangeschaft.
Succes!

Tiemen
Posted By: Louistje

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 08/02/10 22:20

Oke bedankt, die moet ik inderdaad hebben :-)

Wel even een flinke tegenslag op dit moment.

Heb net de hele zondag alle kabels vervangen. Was even een klus, maar 't zit erop.

Ik wou daarna het koppelingswiel er weer op drukken en vastdraaien met de bout, zie ik dat het hele schroefdraad door de vorige sleutelaar eraf is gedraait!!

Ik kan nu dus helemaal niks meer, het vliegwiel valt er toch vanaf als ie begint te draaien...

Misschien het hele koppelingsdeel eraf halen en er nieuw schroefdraad op laten tappen? Anders zou ik het ook niet weten.
Het is denk ik niet meer de moeite waard om dit hele blok (van een brommer zonder kenteken) open te halen voor een nieuwe krukas.



zie hier het grote formaat http://i237.photobucket.com/albums/ff64/Louistje/100_1618.jpg
Posted By: De_Baron_001

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 09/02/10 21:26

Beste Loustje,
Kijks een op http://www.marktplaats; misschien staat daar een motortje te koop.
Groet,
Henk
Posted By: carl

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 09/02/10 21:30

Je kan natuurlijk wel proberen een ander blok aan te schaffen en het blok dat je nu hebt als donor te gebruiken.

groeten Carl
Posted By: fleedwood01

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 11/02/10 08:39

Louistje,

Ik heb wel een blokje voor je liggen stuur maar een pm

gr Gerben
Posted By: Louistje

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 30/03/10 16:24

Heren,

't topic ligt alweer een tijdje stil.

Ik ben afgelopen zaterdag naar de motormarkt in Hardenberg geweest. Daar heb ik twee donorblokjes gekocht. Beide zonder cilinder, maar wel met een goede krukas en koppeling.

Heb de afgelopen zondag alles van mijn eigen blokje overgezet op een van de nieuwe blokjes. Een blokje ervan was namelijk nog erg mooi schoon en ook draaide de krukas zeer soepel, ook met weinig speling.

De cilinder, ontsteking en koppeling zijn overgezet.
Toen kwam het... zou hij starten?
En ja hoor, hij startte vrijwel meteen, en goed ook! Hij loopt nu keurig en ook zonder weinig lawaai.

Er zit nog wat speling aan de koppeling, ik kan de buitenste schijf een beetje heen en weer schuiven. Is hier nog wat aan te doen?

Ik heb het idee dat de koppeling nu gewoon goed werkt! Het is trouwens een plaat met 4 segmenten in plaats van 3.

Nu heb ik het volgende probleem. De V-snaar slipt.
Ik kan hem niet meer strakker stellen door het blok verder naar voren te plaaten. Enige oplossing de V-snaar vernieuwen?

Hier een filmpje van hoe hij nu loopt: http://www.youtube.com/watch?v=VToKr_qBZ_Y
(Hij klinkt wat luidruchtig, maar dat komt door de camera..)


Louis.
Posted By: carl

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 30/03/10 19:24

Zo te horen loopt het blokje niet verkeerd.
Het is te hopen dat je er veel plezier mee beleeft.

groeten Carl
Posted By: piet

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 30/03/10 22:18

Zag op het filmpje dat er een te smalle snaar op zit dat zal de oorzaak van het slippen zijn.
groeten Piet
Posted By: Jean

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 31/03/10 07:35

Beste,

Wat een heerlijk geluid!!!

Filmpje staat alvast bij mijn favorieten.

Gr Jean.
Posted By: Louistje

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 02/04/10 16:50

Orgineel bericht geplaatst door: piet
Zag op het filmpje dat er een te smalle snaar op zit dat zal de oorzaak van het slippen zijn.
groeten Piet


Er zat een snaar op met deze maten: 11,9 x 772.
Nu zit er een 11,9 x 758 snaar op.

Ik heb er met opzet een kleinere opgezet omdat hij te groot was, je kon hem niet meer spannnen.

Maar nu de breedte, is deze dan wel goed?

Hij rijdt nu namelijk weer prima
Posted By: Louistje

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 02/04/10 16:51

Orgineel bericht geplaatst door: Jean
Beste,

Wat een heerlijk geluid!!!

Filmpje staat alvast bij mijn favorieten.

Gr Jean.


Bedankt, bedankt. Fijn om te horen
Posted By: Polle Geysels

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 04/04/10 18:19

Hallo Leuk filmpje
Het motortje draait inderdaad mooi maar wat mij opviel is dat het motortje en achterwiel verkeerd draaien.
Is dit in werkelijk ook zo of komt dit door het filmpje.
Op het eerste filmpje draait hij wel in de juiste richting.

Groetjes Polle
Posted By: piet

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 04/04/10 19:56

Breedte van de snaar moet 14 mm zijn.
Posted By: Louistje

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 05/04/10 20:14

Orgineel bericht geplaatst door: piet
Breedte van de snaar moet 14 mm zijn.


Oke, oke. Bedankt!

Ik laat hem eerst maar gewoon schouwen met deze snaar, dan ben ik er ook zeker van dat ie niet te hard gaat lopen, mochten ze hem op een rollerbank zetten.
Posted By: piet

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 06/04/10 13:04

Ja daar heb je een punt want met een nieuwe geepibreerde curaturosnaar van ventico trek je de stenen uit de straat, en als je niet uit kijk heel de roller bank naar de gallbieze poe he.
PvI
Posted By: Anoniem

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 06/04/10 14:48

waar kan je die kopen (graag een link )
Posted By: Franky

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 07/04/10 08:26

Ik denk dat Piet een beetje aan het overdrijven was
Posted By: piet

Re: Mijn Mobylette en het opknappen gebeuren! - 07/04/10 20:00

ehu eh ach tja.
groeten piet
© 2024 Bromfiets forum