Bromfiets Website

Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen

Posted By: Mobybas

Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 30/04/10 10:02

He hallo mensen,

Ik ben Bas, gisteren lid geworden na 2 weken geleden een Mobylette av50 te hebben gekocht.
Ik ben 28 jaar oud en heb 0 ervaring met brommers wel iets met auto's en vrachtauto's maar ik ben bepaald geen monteur hoor.

Ik heb na flink wat knutselen de brommer nu gestart gekregen. maar alleen zonder uitlaat. met uitlaat wil hij wel grommen maar niet starten. de uitlaat ligt nu dus flink in de cillit bang op aanraden van P van Iwaarden waar ik ook al wat onderdelen heb besteld en ontvangen waarvoor mijn dank.

Nu mijn vragen.

1. hij start wel maar blijft niet lopen, stationair sproeier heb ik er al uit gehad en goed gereinigd. (tip van P van Iwaarden) iemand nog tips / ideeen??

2. er zit een palletje op het blokje. net voor de bougie. er zit niets aan vast. maar ik kan dat palletje wel indrukken. wat is dat voor palletje en moet ik die ook kunnen bedienen?? zo ja. hoe kan ik dat dan doen??

Heren en dames alvast mijn hartelijke dank.

Bas
Posted By: Mr.Mich

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 30/04/10 10:45

Beste

Voor puntje 2, dat is je decompressie dus om je brommer stil te leggen,normaal zit daar een kabel aan die naar de gashendel loopt
als je de gashendel naar achter draait dient ie om gas te geven
draai je hem volledig naar voor dan leg je de brommer stil

Mobygrtz!
Posted By: Mobybas

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 30/04/10 11:23

He hoi,

Oke, duidelijk.
Aleen hoe ik daar en kabel aan kan maken die met zoveel kracht drukt dat ik hem ook zo uit kan doen is mij niet duidelijk.
Maar dat geeft niet. als ik hem zelf indruk gaat de brommer dus uit.

Dank je wel voor je antwoord.
Posted By: MoBBie

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 30/04/10 16:49

Beste Mobybas,

Hier zie je de detail van de DECOMPRESSIE klep op je cilinder.
En tevens zie je op de 2de foto, waar hij dient gemonteerd te zijn aan je gashendel.

Gegroet,
MoBBie

Attached File
526-50s_50vs_page_04.jpg  (2131 downloads)
Attached File
528-50s_50vs_page_13_.jpg  (1675 downloads)
Posted By: Mobybas

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 01/05/10 10:07

He hallo MoBBie,

Dank je wel. ik denk dat ik hier wel iets mee kan.
Ik zal mijn best gaan doen.

Nogmaals bedankt.

Bas
Posted By: MoBBie

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 01/05/10 13:00

Graag gedaan hoor.

Als je het dmv de nummer kan aanduiden,
dan is het meteen voor iedereen duidelijk,
welke onderdelen je bedoelt

Gr,
MoBBie
Posted By: Mobybas

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 01/05/10 15:20

He hoi,

Je hebt gelijk.
Aan onderdeel 15007 /15099 (veer van de compressieklep)
Hoort een kabeltje te gaan naar onderdeel 14903 aan het handvat.
Zodat je door aan het handvat te draaien de compressieklep kan bedienen.

Al geef ik toe dat het mij nog niet geheel duidelijk is hoe ik die kabel moet bevestigen. aangezien die aan mijn brommer ontbreekt dus ik niet eerst kan kijken hoe het precies zit.

Iemand nog enig idee wat mijn andere probleem kan zijn???
Brommer slaat aan. maar sukkelt ook meteen weer uit.

Bedankt maar weer voor alle hulp en info,

Bas
Posted By: Mr.Mich

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 01/05/10 17:10

Die kabel loopt van het handvat langs de koplamp en de onderkant van de benzinetank naar beneden,langs de bobijn zo naar de decompressieklep...

Probeer eens wat meer gas te geven als de brommer aanslaat
en laat hem wat warm draaien...
dan aan de carburator het stationair toerental iets hoger zetten

Mobygrtz!
Posted By: MobyJoost

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 01/05/10 19:25

In het huis van je gashandle, schuift het deel, waar je gaskabel in vastzit. Die heb je natuurlijk al gevonden. Er zit een schroefje in, waar je de kabel me vastzet. In het huis hoort nog zo'n schroefje te zitten. En nog een los schuifje (een beetje zoals die voor de gaskabel, maar dan met een kabelstellertje). Als je de gaskabel monteerd, gaat die ook door het andere schuifje, door het gat zonder kabelstelschroef.De kabel voor de decompressie gaat door de kabelstelschroef en vastgezet in het gashandle-huis. Als je nu de gashandle helemaal terug draait, druk je het tweedeschuifje een stukje naar buiten en span je dus de kabel. de decompressieklep gaat open. Dat tweede schuifje kan wel eens verdwenen zijn, als de vorige eigenaar wat slordig was en het niet helemaal begreep. Ik hoop, dat je hem nog hebt. Zorg, dat je de bewegende onderdelen van je gashandle goed invet met kogellagervet of grafietvet, anders draait het al snel heel zwaar.
Posted By: Mr.Mich

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 01/05/10 22:04

Als verduidelijking wat Mobyjoost zei heb ik een paar afbeeldingen
op de eerste foto zie je dus de onderkant van het rechtse handvat.
Waar het pijltje staat daar moet de kabel in, dus naast de kabel van de gas en het omcirkelde boutje is om de kabel vast te zetten.
Daar waar de pijl staat moet normaal een los blokje in zitten dat je ziet op foto 2

Mobygrtz!

Attached picture 531-gas.JPG
Attached picture 532-gas2.jpg
Posted By: Mobybas

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 02/05/10 11:34

He hallo,

Oke, nu is het verhaal wat duidelijker. zoals gezegt zit de oorspronkelijke kabel er niet meer aan. dus zoek het dan maar eens uit.
Nu heb ik tenminste een goed beeld van hoe het hoort en zou moeten werken.
Kan ik weer even verder.

Super bedankt heren.

En als ik de brommer gestart heb zal ik een het gas flink openhouden. en heel langzaam terugdraaien. misschien dat hij blijft lopen. Maar toch. ik heb het "gevoel" dat er nog iets meer is. maar ik weet niet wat.
Ik heb nu de carburateur weer uit elkaar liggen. en ook de stationair sproeier eruit. zat toch weer wat vuil in dus misschien is dat het wel.

Bas
Posted By: MobyJoost

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 02/05/10 22:33

Koop een los benzinefiltertje en hang dat tussen je benzinekraan en carburateur. Dat houd de rommel tegen, die uit je tank kan komen. Anders heb je, denk ik, iedere keer hetzelfde probleem en kan je je carburateur blijven schoonmaken.
Posted By: Mobybas

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 03/05/10 17:00

Hallo,

Bedankt voor de tip.
Zo'n filtertje had ik al gekocht en nu net gemonteerd.
Hij wil na nogmaals reinigen van de carburateur nog steeds niet lopen. nu met uitlaat eronder al helemaal niet. alleen maar rrrrr, rrrr bij het fietsen met vol gas. en anders niets.
Ik heb een kennis met wat verstand van zaken. ik zal hem eens vragen er naar te kijken.

Of heeft iemand hier nog een goed idee.

Bas
Posted By: Mobybas

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 03/05/10 17:04

Hallo,

Bedankt voor de tip.
Zo'n filtertje had ik al gekocht en nu net gemonteerd.
Hij wil na nogmaals reinigen van de carburateur nog steeds niet lopen. nu met uitlaat eronder al helemaal niet. alleen maar rrrrr, rrrr bij het fietsen met vol gas. en anders niets.
Ik heb een kennis met wat verstand van zaken. ik zal hem eens vragen er naar te kijken.

Of heeft iemand hier nog een goed idee.

Bas
Posted By: De_Baron_001

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 03/05/10 18:36

Beste Bas,

Vonkt jouw bougie wel?
Meestal is de slechte ontsteking of afstelling daarvan de oorzaak.
Groet,
Henk
Posted By: piet

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 03/05/10 21:49

Hallo Bas blijf er bij dat de gas schuif niet origineel is en wat ik op de foto zag te ruim.
Posted By: Mr.Mich

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 03/05/10 22:01

Die foto heb ik geupload Piet en niet MobyBas
gewoon ter verduidelijking...
Posted By: Mobybas

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 04/05/10 16:58

hallo heren,

Dank voor de reacties. bougie vonkt (naar mijn mening) prima.
Ik denk dat ik te veel druk heb van de uitlaat. want met uitlaat wil hij helemaal niet lopen. en zonder uitlaat wel. alleen blijft hij dan niet lopen.
Ik ga mijn schatje vanavond naar een andere hobbyist brengen met veel verstand van zaken. misschien kan hij mij helpen. niet dat jullie hulp niet fantastisch is hoor. alleen ik krijg het daarna niet voor elkaar.

Bas
Posted By: De_Baron_001

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 04/05/10 17:35

Beste Bas,
Het kan zijn dat de uitlaat dicht zit met kool. Ik heb dat een paar keer zelf meegemaakt.
Bougie vonkt prima, maar dat kan op het verkeerde moment zijn of hij doet hij niet onder compressie.
Check dus ook of hij in de vrije lucht een vonk van 5mm kan genereren. Zo niet dan dienen alle componenten gecontroleerd worden (ook eventueel als je een nieuwe bougie hebt gebruikt).
Het moment van opengaan van de punten zou je ook moeten controleren.
Succes,
Groet,
Henk
Posted By: Mobybas

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 05/05/10 06:20

Hoi Henk,

Dank je wel. ik had de uilaat ook al helemaal schoongemaakt. die is vrij.
Ik heb gisteren avond samen met een kennis die een werkplaats heeft de tank eens geinspecteerd. helemaal vol met troep / roest.
Wij zijn met apparatuur al aan het reinigen gegaan en er is tot nu toe zo'n 2 koffiekopjes vol met meuk uitgekomen.
Oftewel. hij kreeg gewoon bij lange na niet voldoende brandstof om te kunnen lopen. kraantje zat helemaal verstopt.

Ik zal ook de ontsteking helemaal nakijken nadat wij te tank hebben schoongemaakt. dan zou alles goed moeten zijn.

Bedankt maar weer.

Bas
Posted By: Mr.Mich

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 05/05/10 06:30

Hoe kuis je zoiets deftig uit als ik mag vragen?
Want ik zou graag mijn tank ook eens uitkuisen.
Weet er ook toevallig iemand een goed product om de tank vanbinnen te ontroesten en te coaten?

Mobygrtz!
Posted By: donnie

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 05/05/10 09:21

Kijk eens op http://www.rustbuster.nl
Posted By: MobyJoost

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 05/05/10 15:36

Dat werkt perfect, natuurlijk. Als je de tank van het frame kan halen, zodat je de sealer erdoorheen kan draaien. Voor een Mobylette met de tank als onderdeel van het frame, moet je alles van het frame afbouwen, of minstens vier man optrommelen, die je hele bromfiets, een drie kwartier willen ronddraaien. Dus iets dat makkelijker is, als je je brommer helemaal uitelkaar hebt liggen.
Posted By: donnie

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 06/05/10 04:59

Heb ik wel gedaan met mijn AV56,kaal frame vastgemaakt aan oud wiel en dan goed rond gedraaid.Is wel de enige afdoende manier.
De tank goed doorspoelen en dan een filter monteren,die geregeld vernieuwen,is anders de noodoplossing
Posted By: De_Baron_001

Re: Nieuw lid voorstellen + alweer vragen stellen - 06/05/10 08:40

Orgineel bericht geplaatst door: donnie

De tank goed doorspoelen en dan een filter monteren,die geregeld vernieuwen,is anders de noodoplossing


Beste Peter,
Daar ben ik geheel mee eens. Ik had ooit een losse benzinetank die aan de binnenkant grof was van de roest. Schoongemaakt met oude bouten en moeren en wat schoonmaakmiddel.
Daarna heb ik een dubbel filter geplaatst.

Ondanks de filters verzamelde er zich in het vlotterhuis van de carburateur heel fijn bezinksel.
Verstopping van het stationair kanaal is dan gauw gebeurd.
Er is dus maar ??n oplossing en dat is een coatingsysteem toepassen zoals bijvoorbeeld het systeem van Rustbuster.
Groet,
Henk
© 2024 Bromfiets forum