Bromfiets Website

Mobylette slaat af bij hete motor stationair

Posted By: LammertB

Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 03/07/10 13:48

Hallo,

Mijn Mobylette EEG van 1961 slaat af zodra de motor stationair draait bij hete motor na een stuk gereden te hebben. Het eerste half uur krijg je hem ook niet meer gestart. Bij koud weer gaat het beter. Rijden doet 'ie prima en stationair lopen ook als de motor maar niet te heet is.
De bougie vongt in zo'n situatie normaal. Ontstekingsspoel, condensator en contactpuntjes zijn recentelijk vervangen.
Ook is de carburateur brandschoon.
Wat is dit en wat valt er aan te doen?

Lammert
Posted By: fleedwood01

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 03/07/10 16:32

Voetpakking en spruitstukpakking controleren de aansluiting van carburateur naar het spruitstuk ook checken.
Posted By: MobyJoost

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 03/07/10 20:00

Was je condensator echt nieuw, of uit oude voorraad? als hij uit oude voorraad is, kan hij ook al stuk zijn.Groet, Joost.
Posted By: Anoniem

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 04/07/10 05:57

ook al heb je hem nog niet gebruikt? Want ik heb een oude originele gekocht, volledig nog in de verpakking en nog niet gebruikt.

Gr.
Posted By: LammertB

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 04/07/10 11:03

De condensator was echt nieuw. Ook nog doorgemeten: prima.
De genoemde pakkingen zijn goed.
Posted By: MobyJoost

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 04/07/10 11:16

Bij dit soort elektronische onderdelen, ook spoelen, gaat de kwaliteit toch achteruit met de jaren, ook al worden ze niet gebruikt. Dus bij deze onderdelen is "uit oude voorraad"wel leuk, maar meer om te bewaren in de originele verpakking. Bij spoelen kan de isolatie van de wikkelingen binnenin de spoel verteren. Als de spoel koud is, werkt hij prima,wordt hij warm, dan ontstaat er kortsluiting in de spoel, waardoor een gedeelte van de wikkelingen niet meer meedoen en de stroom-opbrengst van je spoel afneemt.Piet van Iwaarden (pvi@kaptein-mobylette.nl) kan je wellicht helpen aan wat nieuwer spul. Succes, Joost.
Posted By: De_Baron_001

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 04/07/10 11:26

Hoi Joost,

Eindelijk weer eens wat tijd om me met bromfietsen bezig te houden.
Je hebt volkomen gelijk die spullen zijn in de verpakking versleten.
Ik roep het al jaren en nog steeds blijft men die NOS (NEW OLD STOCK)-spoelen gebruiken. Soms gaat het even goed; meestal past men na veel teleurstellingen jonger materiaal toe.
Een voedingsspoel en bijv een Vespa-bobine verrichten dan wonderen. Kijk eens op mijnwebsite voor uitleg: http://www.pantin.nl

Wat is NOS eigenlijk?
NOS heeft voor mij - wat spoelen en condensatoren betreft - de betekenis van NEW OLD SHIT.
Ik wens jullie allemaal probleemloze tochten toe met dit mooie, maar ook hete weer.
Groet,
Henk


Posted By: MobyJoost

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 04/07/10 12:01

Ha Henk.Ik had nog een vraagje over de 45mm cilinder, die jij gemonteerd hebt, maar zal even een nieuw topicje starten. groet, Joost.
Posted By: LammertB

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 04/07/10 12:55

Hallo Joost,

Zoals ik al zei, de condensator en de spoel zijn vervangen door nieuwe en wel afkomstig van Piet van Iwaarden! Het probleem was er ook al v??rdat dit door nieuw materiaal werd vervangen en heeft niets opgelost.
Bovendien vonkt de bougie zeer krachtig bij hete motor.

Groet,

Lammert
Posted By: MobyJoost

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 04/07/10 14:39

Dan is het misschien "vapour lock". Hierbij wordt de carburateur zo heet, dat de benzine daar al vergast en er gasbellen ontstaan, die de benzinestroom verhinderen. De carburateu werkt dan pas weer goed, als hij afgekoeld is en de benzinedamp weer gecondenseert. Misschien helpt een extra inlaatpakking.Groet, Joost.
Posted By: LammertB

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 04/07/10 18:59

Hallo Joost,

Dat zou ook een mogelijkheid kunnen zijn. Echter, mijn vader had vroeger ook een EEG en ik herinner me dat we met z'n twee?n (!) op die brommer ook bij warm weer lange ritten maakten, maar de motor kon altijd direct weer worden gestart na een stop en bleef ook stationnair goed draaien? Kan er verschil zijn tussen diverse typen carburateurs in een Mobylette?

Groet,

Lammert
Posted By: MobyJoost

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 05/07/10 09:31

Boven een buitentemp. van 27/28 graden, kan vapourlock een probleem worden. De ene carburateur zal gevoeliger zijn, dan de andere. Overigens kan ook een nieuwe condensator, bij te hoge temperatuur, het begeven. Er kan altijd een slechte tussen zitten. Als je de condensator kan doormeten, moet je dat misschien eens doen, als hij warm is. of:Advertentie: 357793793 op marktplaats. Maar ook dit is oude voorraad. Groet, Joost.
Posted By: LammertB

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 05/07/10 17:48

Hoe zit het dan met het vonken van de bougie? Toen de motor heet was en ik de bougie eruit gedraaid had, zag je hem duidelijk vonken bij het aantrappen.

Groet, Lammert
Posted By: GROENEKAN

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 05/07/10 19:51

Problemen bij een temperatuur van ca 30 graden moet je m.i. geen aandacht geven. Wacht tot het maximaal 26/27 graad is.

Gr. Joop
Posted By: GROENEKAN

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 05/07/10 20:02

De ontstekingsspoel die MobyJoost in zijn bericht ( vandaag 11.31 uur ) noemt , heb ik recent met succes toegepast, zij het van een andere verkoper.Met gele kunststof afdekking. Hoe lang hij goed blijft weet ik, maar mijn FietsOmatic start en rijdt momenteel meer dan perfekt, ook met warm weer. En het was een koopje.

Gr. Joop
Posted By: MobyJoost

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 05/07/10 20:35

Dat van die temperatuur moet je even toelichten. Die gele spoel heb ik ook en die doet het ook prima (die zijn ook niet stokoud, denk ik), Maar het blijft altijd een gok en hoe ouder het onderdeel, hoe groter de gok. Onderdelen in Motobecane verpakking zijn van voor1981 (faillisement Motobecane). Onderdelen in MBK verpakking zijn van na 1984(overname door Yamaha). Groet, Joost.
Posted By: GROENEKAN

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 06/07/10 05:57

M.i. kan er van alles mis gaan met ontsteking, condensator en carburateur bij temperaturen boven de 30 graden, problemen die zich bij een iets lagere temperatuur niet voordoen. Ik denk dat je alleen problemen moet analyseren en verhelpen die bij een beetje normale temperatuur zich voordoen. Of zie jij dit anders ?

Helaas heb ik nooit de verpakking gekregen van die "gele" spoel. Maar ja zolang die het goed doet, geniet ik er maar van. Kan altijd nog externe bobine monteren onverhoopt t.z.t. Maar origineel spreekt mij meer aan, eerder zal ik hem zo nodig opnieuw laten wikkelen.

Groet, Joop
Posted By: GROENEKAN

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 06/07/10 05:57

M.i. kan er van alles mis gaan met ontsteking, condensator en carburateur bij temperaturen boven de 30 graden, problemen die zich bij een iets lagere temperatuur niet voordoen. Ik denk dat je alleen problemen moet analyseren en verhelpen die bij een beetje normale temperatuur zich voordoen. Of zie jij dit anders ?

Helaas heb ik nooit de verpakking gekregen van die "gele" spoel. Maar ja zolang die het goed doet, geniet ik er maar van. Kan altijd nog externe bobine monteren onverhoopt t.z.t. Maar origineel spreekt mij meer aan, eerder zal ik hem zo nodig opnieuw laten wikkelen.

Groet, Joop
Posted By: GROENEKAN

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 06/07/10 06:00

http://82.95.101.27/mywhoosh/moby/ACF1AE5.JPG deze spoel heb ik.

Van welk jaar denk je Joost ?

Dank Joop
Posted By: LammertB

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 06/07/10 09:45

Maar stel, stel dat de condensator om wat voor reden bij hete motor toch niet goed functioneert, dan zou je toch ook geen krachtige vonk hebben bij een hete motor, zoals in mijn geval?

Groet,

Lammert
Posted By: MobyJoost

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 06/07/10 10:50

Joop, ik weet het niet, maar lijkt mij niet al te oud. En een Novi, de originele leverancier van Motobecane.Mij bevalt hij goed.
Lammert, kijk ook naar de kleur van de vonk, mooi blauw is wat je wil. Hij kan wel groot zijn, maar als hij gelig van kleur is, is hij toch niet op z'n heetst. Groet, Joost.
Posted By: LammertB

Re: Mobylette slaat af bij hete motor stationair - 06/07/10 11:36

Ik zal eens kijken naar de kleur van de vonk als het blokje weer in elkaar zit. Ik dacht dat het een geelachtige grote vonk was, maar weet het op dit moment niet zeker.
Trouwens in mijn Mobylette is ook een ontstekingsspoel gezet gegoten in die gele kunststof.

Groet,

Lammert
© 2024 Bromfiets forum