Bromfiets Website

Stilvallen bij laag toerental

Posted By: PimMertens

Stilvallen bij laag toerental - 03/08/10 22:39

Hey allemaal,

Sinds Kort heb ik een Mobylette G van 1972. Ik heb de motor helemaal gekuist (carburateur etc.) en heb nieuwe draden aangelegd en terug opnieuw afgesteld. Echter blijft hij met hetzelfde probleem zitten.

Hij draait nog stationair nog op lage toerentallen. Starten gaat vlot, dan moet je toch heel wat gas geven anders valt hij stil.

Weten jullie aan wat zoiets kan liggen?

Groeten,
Pim
Posted By: De_Baron_001

Re: Stilvallen bij laag toerental - 04/08/10 08:42

Pim,
Je kunt met de stationairschroef de gasschuif hoger zetten.
Groet,
Henk
Posted By: PimMertens

Re: Stilvallen bij laag toerental - 04/08/10 10:57

Bedankt alvast!

Ik ga het eens proberen. Er is ook een luchtschroef. Is het correct als ik zeg dat de stationairschroef de schroef met de vering is en de andere de luchtschroef?

En die schroeven afstellen is met de motor draaiend? Want dan moet ik die schroeven verstellen terwijl er allerhande onderdelen nog geen centimeter van mijn hand draaien.

Groeten,
Pim
Posted By: Anoniem

Re: Stilvallen bij laag toerental - 04/08/10 11:06

Ja je zal de carburateur toch al draaiend moeten afstellen. Let er ook op dat je eerst de brommer goed warm rijdt (5 tot 10 minuutjes doorrijden). Je stelt altijd je carb af wanneer je cilinder warm staat. Heb je een gurtner-carb of heb je er een nieuwe carb opstaan? En nog iets, weet je ook zeker dat je de juiste sproeier hebt?

Groetjes
Posted By: PimMertens

Re: Stilvallen bij laag toerental - 04/08/10 11:29

Alles is origineel. Het is de gurtnercarburateur die Motob?cane gebruikt vanaf 1971.

Als ik hem 5 ? 10 minuten wil laten draaien moet ik de gehele tijd vol gas geven. En dan moet ik nog onder vol gas aan die schroefjes draaien?

Is er geen manier waardoor ik hem gewoon stationair kan laten draaien en dan verder afstellen?

Groeten,
Pim
Posted By: Franky

Re: Stilvallen bij laag toerental - 04/08/10 14:30

Volgens mij is hier iets anders aan de hand jongens. Dit is gewoon een bijzonder slecht lopend blokje. Zit hij soms helemaal dicht met kool? (noemt eens even een random iets wat het kan zijn )
Posted By: Anoniem

Re: Stilvallen bij laag toerental - 04/08/10 14:40

Heb je al kunnen rijden met de moby? Had je toen hetvolgende: je reed een heel eind en plots viel je vermogen weg, en sloeg de motor af? Je hebt toen waarschijnlijk een warmloper gehad (als je dit voor hebt gehad, ik probeer je niet bang te maken of zo). Dat betekent dat de sproeier van je carb te klein is, waardoor de temperatuur van je blok veel te hoog uit loopt en de zuiger te veel uitzet en de cilinder beschadigt. Als ik jou was zou ik de gehele motor vanonder het frame halen. Dan zou ik: carb nog eens controleren op vuil, benzinefiltertje plaatsen, cilinderwand inspecteren (krassen/verkleuringen), zuigerkop (als het moet) ontkolen (als de kool op je zuigerkop zwart is, betekent het dat je zuiger(ringen) versleten zijn), uitlaatpoort ontkolen en uitlaat ontkolen. Het kan alles zijn: kool, versleten,...

Nu ik eraan denk, voordat je alles ervanonder haalt, controleer dan eens of je wel een vonk hebt bij je bougie (die moet blauw/paars zijn, een gele vonk is nooit goed, dan is of je bougie kapot of scheelt er iets aan de ontsteking).

Groetjes!
Posted By: PimMertens

Re: Stilvallen bij laag toerental - 05/08/10 08:55

Ik kan er op rijden maar dan boven de 25 per uur, lager valt hij stil.

In de cilinder vind ik nauwelijks krassen, carburateur is schoongemaakt. Het hele blok heeft er al onderuit gelegen namelijk.

De cilinderkop krijg ik er helaas niet af omdat de bouten vastgeroest zijn (wat wil je na 40 jaar). Denken jullie dat het de moeite waard is er een ander blok onder te steken? Heb er namelijk nog een liggen.. Als hij het dan nog niet doet ligt het aan de carbu en/of sproeier.
Posted By: carl

Re: Stilvallen bij laag toerental - 05/08/10 09:33

Je kan natuurlijk altijd een ander blok plaatsen en uit proberen.
Toch zou ik kijken of ik de cilinderkop eraf kon krijgen en dan een nieuwe koppakking plaatsen.

groeten Carl
Posted By: Anoniem

Re: Stilvallen bij laag toerental - 05/08/10 11:07

Ja inderdaad, koop wat kruipolie voor 5 euro en laat het 5 minuten inwerken dan krijg je ze zeker wel los. Probeer niet TE VEEL kracht uit te oefenen want da heb je de kans dat 1 van je cilinderpennen breekt (of hoe die ook heten). Weet je zeker dat je geen valse lucht hebt (lijkt mij onlogisch maar toch, alles kan)? Probeer eens met een deo op je blokje te spuiten terwijl de motor draait, maar mogelijk een lek kan zijn. Loopt de motor beter dan heb je valse lucht. Weet je zeker dat de ontsteking in orde is?

Groeten
Posted By: De_Baron_001

Re: Stilvallen bij laag toerental - 05/08/10 13:18

Orgineel bericht geplaatst door: PimMertens
Hey allemaal,

Sinds Kort heb ik een Mobylette G van 1972. Ik heb de motor helemaal gekuist (carburateur etc.) en heb nieuwe draden aangelegd en terug opnieuw afgesteld. Echter blijft hij met hetzelfde probleem zitten.

Hij draait nog stationair nog op lager toerentallen. Starten gaat vlot, dan moet je toch heel wat gas geven anders valt hij stil.

Weten jullie aan wat zoiets kan liggen?

Groeten,
Pim


Beste Pim,
Ik werd onlangs op het verkeerde been gezet. Ik meende dat hij wel stationair draaide op lage toeren en dan afsloeg.
Oorzaak was het gebruik van het woord nog i.p.v. noch. Dat laatste is ontkennend. Voorbeeld: Ik verzamel noch Solex noch Puch.
Jouw motor draait dus slecht; een goed afgestelde motor met goede compressie kan heerlijk langzaam lopen en geeft dan een mooi blup-blup geluid.
Verkeerde afstelling van de voorontsteking, slechte vonk door slechte ontsteking (bijv. slechte bougie(-kap)condensator of scheve/versleten punten), te lage compressie en verstopte uitlaatpoort/uitlaat zijn zo de meeste oorzaken.
De voorontsteking dient op 2,00mm te staan.
Groet,
Henk



Posted By: PimMertens

Re: Stilvallen bij laag toerental - 06/08/10 08:32

Mijn excuses.

Hij start redelijk soepel, ik veronderstel dat de ontsteking dan toch goed is? Waar kan ik die voorontsteking ergens afstellen?

Uitlaat is ontkoold.

Ik ben nieuw met brommers en heb nog niet zoveel ervaring daarom.

Groeten,
Pim
Posted By: Anoniem

Re: Stilvallen bij laag toerental - 06/08/10 09:52

Die ervaring komt er snel. Zeker met een mobylette. Ik heb gewoon alles geleerd via forums en opzoekwerk en ook gewoon je gezond verstand gebruiken. Ik heb ook gewoon de motor er onderuit gehaald. De eerste keer duurde dit lang. Nu doe ik het geblinddoekt in 5 minuten.

Je blok is waarschijnlijk nog in perfecte staat hoor, Alleen doet een moby soms moeilijk.

Groeten
Posted By: De_Baron_001

Re: Stilvallen bij laag toerental - 06/08/10 21:56

Orgineel bericht geplaatst door: PimMertens
Mijn excuses.

Hij start redelijk soepel, ik veronderstel dat de ontsteking dan toch goed is? Waar kan ik die voorontsteking ergens afstellen?

Uitlaat is ontkoold.

Ik ben nieuw met brommers en heb nog niet zoveel ervaring daarom.

Groeten,
Pim



Beste Pim,
Lees het onderstaande handboek even door en je weet meer.


http://82.95.101.27/mywhoosh/moby/werkplaatshandboek_kaptein_mobylette.pdf


Groet,
Henk
Posted By: PimMertens

Re: Stilvallen bij laag toerental - 09/08/10 18:36

Ik heb dat handboek al eens doorgelezen, ben er niet echt beter van geworden
Posted By: De_Baron_001

Re: Stilvallen bij laag toerental - 09/08/10 19:30

Beste Pim,
Blz 6 t/9 staat een verhaal over afstellen.
Je hebt wel speciaal gereedschap nodig:
- een klemband om het vliegwiel tegen te houden of een zuigerstop
- een sleutel vierkant 10 (dopsleutel bij Gamma)
- een trekker om de nok te verwijderen.

Als je weinig ervaring hebt kan dat lastig zijn.
Ik vind sommige klussen ook lastig vooral als het weer een tijd geleden is, dat ik ze uitgevoerd heb.

Een mooi werkplaatshandboek staat op:
http://www.bibliotobec.org/gallery/index.php?/category/140
Groet,
Henk


Posted By: MobyJoost

Re: Stilvallen bij laag toerental - 09/08/10 21:12

En voor hen, wiens Frans niet zo best is, hier in het Engels:
http://dolio.lh.net/~apw/doc/Moped/mobylette_repair_manual.htm
Posted By: De_Baron_001

Re: Stilvallen bij laag toerental - 10/08/10 15:57

Beste Joost,

Wat een mooie tips op dit forum. Ik kende die site niet.
Er is daar nog veel meer te halen op het gebied van Motob?bane:
http://dolio.lh.net/~apw/doc/Moped/

Volgens sommigen staat op dit forum te veel prietpraat en ja, er is zeker sprake van redundantie, maar ik tref toch ook waardevolle tips en actuele zaken aan waar iedereen iets aan heeft.

Henk
Posted By: Franky

Re: Stilvallen bij laag toerental - 10/08/10 18:04

How eens. Dat is mooie documentatie. Die heb ik meteen opgeslagen op mijn pc
Posted By: PimMertens

Re: Stilvallen bij laag toerental - 12/08/10 17:25

Heb er gisterenavond met 2 mannen aan gewerkt dei toch wel ervaren zijn op het gebied van brommers. De brommer draait nu al een stuk beter. Echter nog niet goed genoeg voor op de weg.

Normaal als je de gas dicht draait puft een brommer nog wat verder op de naft die nog in de motor/carbu zit. Dat doet hij niet, hij loopt gewoon uit.

Kan het zijn dat er is geprutst aan de carburateur waardoor hij niet meer gaat? Volgens mij zit het probleem daar.

Groeten,
Pim
Posted By: klamphees

Re: Stilvallen bij laag toerental - 15/08/10 15:42

Beste Pim
Ik heb bij mijn moby ook zoiets meegemaakt .
goed schoonmaken van de carburateur is heel belangrijk.
als je van boven in de carburateur kijkt (in de gasschuifholte )zie je een koperen buisje.Tik met een drijvertje het koperen buisje uit de carburateur. Maak hierna de zijkanaaltjes in de carburateur goed schoon alsmede het koperen buisje. Plaats het buisje weer op de zelfde plaats terug. Hierna zal jou moby zijn stationare toerental hoogstwaarschijnlijk weer terugvinden
Gr Wiek
Posted By: PimMertens

Re: Stilvallen bij laag toerental - 15/08/10 22:13

Het probleem was inderdaad de carburateur. Ik ben verder geholpen door Tom, hij kent er wat van.

Er zit nu een nieuwe carbu op en hij werkt!
Posted By: Franky

Re: Stilvallen bij laag toerental - 16/08/10 14:26

Tja, je kan inderdaad ook de hele handel vervangen....
Gooi die oude carb maar niet weg. Die is echt niet stuk. Hij is slechts verstopt of hij heeft een enkel onderdeeltje dat stuk is Kan altijd nog van pas komen
Posted By: PimMertens

Re: Stilvallen bij laag toerental - 16/08/10 16:23

Heb hem achtergelaten
© 2024 Bromfiets forum