Bromfiets Website

Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc...

Posted By: Alfons VH

Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 06/09/10 22:27

Dag allemaal,

Hier enkele vragen van een beginnende Moby-fan!

Onlangs heb ik een AV85 uit 1964 gekocht. Rijdt op zich nog erg lekker, maar soms begint hij te viertakten eens ik op snelheid ben. Ik heb er al een kleiner sproeiertje ingestoken en dat lijkt wel te helpen (hij viertakt nu een stuk minder) maar soms doet hij het nog steeds. Eventjes de gas lossen en terug gas geven helpt dan.

Nu vroeg ik me af welke sproeiergrootte wordt aangeraden. In het werkplaatshandboek wordt gezegd een 20, 20.5 of 21, maar daar staat eveneens in dat er een G?rtner AR2-10 in hoort, terwijl er in de mijne een AR2-8.7 inzit... (wellicht een handboek dat nieuwer is dan de bromfiets?)

Op de beurs in Wellen heb ik een 21 sproeiertje gekocht, maar dat blijkt dus niet te passen aangezien er een steeksleutel maatje 10 voor nodig is, terwijl er voor mijn carburator sproeiers met maatje 8 nodig zijn.

Ook: soms komt lekt er wel eens een druppeltje uit een kleine opening tussen het luchtfilterkapje en de carburator zelf: het lijkt of het luchtkapje wat uitgezet is of iets dergelijks zodat het niet meer mooi aansluit. Zijn zulke kapjes nog verkrijgbaar? Of kan ik de carburator eventueel in z'n geheel vervangen & zo ja door welk merk / model?

Tot slot: soms slaat mijn bromfiets af als hij warm staat en ik stop voor bijv. een rood licht. Opnieuw starten gaat dan gewoon vlot; is dit dan gewoon te wijten aan de afstelling van de stationairschroef, of is er meer aan de hand?

Alvast bedankt voor jullie reacties!
Posted By: MobyJoost

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 07/09/10 18:27

Als het een Kaptein-Mobylette is, dan is hij zeer waarschijnlijk origineel uitgerust met de 8,7 mm G?rtner. Als je werkplaats-handboek van Motobecane is en niet van Kaptein, schrijft het waarschijnlijk de 10 mm voor. Heb je een foto van je AV85? Heb je de carburateur al eens helemaal uit elkaar gehaald en gereinigd? Dat kan wel helpen. Misschien is het wel genoeg, je stationair toerental iets op te schroeven. Altijd met warme motor. Wat staat er op de vlotterkamer van je carburateur?
Posted By: Alfons VH

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 07/09/10 20:12

Joost,

Bedankt voor je reactie! Het is inderdaad een Kaptein, en het werkplaatshandboek is inderdaad van Motob?cane.

De carburator is al gereinigd, i.e. luchtfilter, sproeier & verstuiver. De vlotterkamer heb ik niet geopend wegens niet beschikken over nieuwe pakkingen.
Op de vlotterkamer staat "AR2 8.7 679 J 4/72".

Stationair toerental aanpassen met warme motor zal ik morgenvroeg eens proberen!

Bedankt,

Alfons

Attached picture 597-links.jpg
Attached picture 598-rechts.jpg
Posted By: Alfons VH

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 14/09/10 14:54

Ondertussen het stationairtoerental aangepast, en dat lijkt wel enigszins te helpen.

E?n van de dagen ga ik ook het ontstekingstijdstip eens controleren, aangezien ik van Henk zo'n trekker heb kunnen kopen (waarvoor dank!)

Kloppen deze gegevens?
- Max. afstand contactpuntjes: 0,35-0,40mm
- Ontstekingstijdstip: 2mm onder TDC
- Bougie elektrodenafstand: 0,4mm
Posted By: MobyJoost

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 14/09/10 17:01

Ja, dat klopt wel. Waarom denk je, dat het bouwjaar 1964 is? De "72" op je carburateur, betekent, dat die in 1972 gemaakt is. Als het de originele carburateur is, dan is het bouwjaar van je brommer dat waarschijnlijk ook. Ook staat er op de velgen meestal een datum-aanduiding. Mooie brommer, overigens!
Posted By: Alfons VH

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 14/09/10 17:06

Orgineel bericht geplaatst door: MobyJoost
Ja, dat klopt wel. Waarom denk je, dat het bouwjaar 1964 is? De "72" op je carburateur, betekent, dat die in 1972 gemaakt is. Als het de originele carburateur is, dan is het bouwjaar van je brommer dat waarschijnlijk ook. Ook staat er op de velgen meestal een datum-aanduiding. Mooie brommer, overigens!


Super, en bedankt!

Hij werd mij verkocht als brommer uit 1964, maar ik had dankzij de hulp van Henk ondertussen ook al ontdekt dat hij wellicht een 9-tal jaren jonger is. Henk denkt dat hij uit 1973 komt, wat tevens de nummer op de velgen is.
Posted By: De_Baron_001

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 14/09/10 20:03

Orgineel bericht geplaatst door: Alfons VH


Kloppen deze gegevens?
- Max. afstand contactpuntjes: 0,35-0,40mm
- Ontstekingstijdstip: 2mm onder TDC
- Bougie elektrodenafstand: 0,4mm


De voorontsteking van de AV85 zou ik iets groter zetten: 2,5 mm
Zelf heb ik dat jaren gedaan en dat werkte prima.
Ik heb nog even de dealerpublicaties erop nageslagen en die geven in 1973 alleen voor de 40 en 50 modellen 2 mm aan.
In 1969 wordt nog voor alle modellen (behalve Cady en variateurmodellen) 2,5 mm geadviseerd. Ik heb geen specifiek gebruikersboekje van de AV85. Misschien dat een van de forumleden dit kan bevestigen?
Groet,
Henk
Posted By: Alfons VH

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 15/09/10 16:55

2,5mm wordt het dan! Heb de trekker nog niet ontvangen, maar probeerde vandaag al eens de cover van het vliegwiel te halen

Dat ding zit muurvast! Er staat een G op (= gauche = linkse schroefdraad = met de klok meedraaien om los te krijgen, toch?)

'k Heb er zo'n klem voor de oliefilter opgezet en geprobeerd met een 10mm vierkantsleutel te openen, maar dat is onbegonnen werk. Heb er ook al wat kruipolie ingespoten, al wat tikken met een hamer & blokje hout gegeven, de moer al eens verwarmd met een butaantoorts zoals op een andere site aangeraden, maar krijg er geen beweging in.

Suggesties om het ding open te krijgen?
Posted By: Mr.Mich

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 15/09/10 18:02

Ik had ook hetzelfde probleem, met een vierkante 10 en dan met een hamer een paar tikken op geven (hielp niet bij mij)
Wat mijn oplossing was, was een een luchtdrukpistool om moeren los en vast te zetten(zoals in de autosport, om wielen snel te kunnen wisselen). Steek daar zo een vierkante 10 in en klaar is kees=)
Dat geeft ongeveer hetzelfde effect als met een hamer op die sleutel kloppen maar dan 10x beter ofzo

Grtz
Posted By: PimMertens

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 15/09/10 19:50

Wat jullie zeggen heb ik ooit ook allemaal geprobeerd, werkte niet

Je moet een platte schroevendraaier (of een punt op het einde) en de kant zetten en dan met een hamer erop meppen. Krijg je wel een kotje maar is niet zo erg. Je moet zorgen dat de moet sneller draait als hetgeen er rond, dan krijg je hem los

Eventueel kan je ook een sergeant op het vliegwieldeksel zetten om tegen te houden
Posted By: Alfons VH

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 15/09/10 20:19

Orgineel bericht geplaatst door: PimMertens
Je moet een platte schroevendraaier (of een punt op het einde) en de kant zetten en dan met een hamer erop meppen. Krijg je wel een kotje maar is niet zo erg. Je moet zorgen dat de moet sneller draait als hetgeen er rond, dan krijg je hem los


Je bedoelt de schroevendraaier zetten op de ronde zijkant van de moer? Of bedoel je binnenin het vierkantje?

Zal morgen eerst eens met zo'n luchtdrukpistool proberen als ik iemand vind die dat heeft (de garagist wellicht)
Posted By: lklklaas

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 15/09/10 21:05

Als je een slagmoersleutel en een verloop stuk van 10mm op zet
gaat hij zeker los. Je kunt gewoon het vliegwiel dan met de hand tegen houden, dan beschadigt of vervormt hij niet.Je moet wel een sterke sleutel gebruiken, geen huis tuin of keuken sleutel.
Anders rij je even bij je garage langs, die willen vast wel even helpen.
Klaas
Posted By: Alfons VH

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 16/09/10 13:25

Het is gelukt! Met een elektrische slagmoersleutel van de lokale motorfietsdealer was het absoluut geen probleem.

Niet dat het echt nodig was, want na een korte controle bleek dat de timing correct was ingesteld; op ca. 2.5mm v??r TDC (controle met sigarettenblaadje & een M12-bout met moeren, dus niet 100% nauwkeurig).

Heb ondertussen een 21 sproeier in de carburator gestoken, maar soms begint hij nog steeds te viertakten. Morgen eens een 20 proberen, en anders leer ik er wel mee leven...

Trouwens nog een vraagje: is het mogelijk het openen / sluiten van de contactpuntjes met een multimeter na te gaan? Ik had nl. een multimeter aangesloten tussen de twee plaatjes waar de puntjes opstaan, maar die geeft constant een weerstand van ~0 Ohm...

Attached picture 600-moer.jpg
Attached picture 601-geheel.jpg
Attached picture 602-puntjes.jpg
Attached picture 603-zij.jpg
Posted By: De_Baron_001

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 16/09/10 21:09

Beste Alfons,
Neem een beltransformator en sluit daarop een lampje aan.
Sluit parallel aan op het lampje:
1. de draad aan die vanuit het blok naar de bobine gaat.
2. de massa van de bromfiets.

Op het moment dat de punten opengaan, licht het fietslampje op.
Je kunt dit zelfs controleren als het vliegwiel nog vast zit.

Ik zou het asje van de contactpunten smeren met een par druppels olie en ook het fibertje van de contactpunten.
Groet,
Henk
Posted By: Alfons VH

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 16/09/10 21:51

Beste Henk,

Bedankt voor de tip! Ik zal het ??n dezer dagen eens proberen. Druppeltje olie is inderdaad geen slecht idee; dat komt ook in orde.
Posted By: piet

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 16/09/10 22:26

JA PIM EEM SNIJBRANDER WERKT OOK.
Posted By: De_Baron_001

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 17/09/10 09:29

Orgineel bericht geplaatst door: piet
JA PIM EEM SNIJBRANDER WERKT OOK.


Ik zeg altijd: "Als de klus vervelend is heb je het verkeerde gereedschap" Het probleem is ondertussen keurig opgelost met de juiste gereeschappen.
Vergeet niet een beetje olie op de astap te doen voor de volgende keer. Een keertje met waterproofschuurpapier over de contactpunten gaan kan overigens ook geen kwaad.

Kom je ook naar het NVT Piet; het is natuurlijk niet zo speciaal als vorig jaar met onze grote stand, maar wellicht rijd ik dit jaar de Kaasrit wel mee.
Groet,
Henk
Posted By: Alfons VH

Re: Enkele vragen i.v.m. carburator AV85 etc... - 17/09/10 12:59

Ondertussen de sproeier proberen te vervangen, maar natuurlijk past de 20 die ik gekocht heb niet... de 21 wel, maar zoals reeds vermeld begint hij dan soms terug te viertakten.
Ach ja, ik zie wel wat ik ermee doe.

Ik ontdekte trouwens dat het zwarte deksel v.h. luchtfilter onderaan niet goed aansloot op het metaal (i.e. er was een kleine opening die er niet hoorde te zijn). Het lijkt wel alsof het plastic een beetje is uitgezet.
Heb er dan maar een dun laagje afgevijld op de juiste plaatsen, en nu sluit hij terug zoals het hoort.

De carburator lekt echter nog steeds een beetje, al kan ik niet goed achterhalen vanwaar het lek komt: het lijkt wel of de volledige carb nat is?!

Ben er nu aan het overwegen om de carb gewoon in zijn geheel te vervangen, dan ben ik hopelijk meteen van de problemen verlost... Dus heeft iemand misschien een AR2 8.7 (of misschien een AR2 10 ; zou dit ook werken?) op overschot tegen een zacht prijsje?
© 2024 Bromfiets forum