Bromfiets Website

Sleutelen: Waar begin ik?

Posted By: Anoniem

Sleutelen: Waar begin ik? - 24/06/06 19:43

Hallo,

Ik ben 14 en wil graag voor de hobby gaan sleutelen aan brommers, maar waar begin ik?

Ik hoop dat iemand me tips kan geven.

Alvast bedankt!

B
Posted By: Franky

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 25/06/06 12:28

heb je al een brommer ofzo?
Koop in ieder geval een werkplaats handboek van het model brommer dat jij hebt. Dat helpt al veel. En zoek iemand op die er serieus verstand van heeft zodat die je een eindje op weg kan helpen. Als nieuweling moet je wat basis dingen weten.

Ik zeg dit uit eigen ervaring. Ik was 15 toen ik ermee begon. Mooie hobby hoor
Posted By: Anoniem

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 26/06/06 08:34

Nee ik heb nog geen brommer. Ik ben van plan om een puch maxi te kopen om mee te beginnen(betaalbaar en degelijk).

Als ik zo'n handboek koop over dat model, hoe kan ik dan het beste beginnen? Uit elkaar halen, en weer in elkaar zetten of wat?

Gr B
Posted By: Franky

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 27/06/06 07:55

Niks handleiding kopen. Downloaden maar (wel snel wezen. Kan maar 1 week en dan is ie weer weg)
http://www.yousendit.com/transfer.php?action=download&ufid=D6D643DF341FCEB5

En hoe je het beste kan beginnen....
Ligt uiteraard aan de brommer die je koopt. Als je een wrak koopt dat niet meer werkt, dan moet je hem uiteraard helemaal open gooien. Maar als hij al werkt dan is het een heel ander verhaal. Dan wordt het wat moeilijker in te schatten. Als hij goed loopt en goed klinkt dan is het meestal ook goed. En dan zou ik hem persoonlijk niet open gooien.
Posted By: Anoniem

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 28/06/06 11:54

Oke bedankt . Maar ik wil gewoon leren hoe zo'n brommer in elkaar zit. Dat ik, als er wat mis mee is, hem zelf zou kunnen repareren. Of kan ik dan beter een ander soort brommer kopen?
Posted By: Franky

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 28/06/06 12:50

Nee, puch maxi is een goede keuze. Zeer simpel motortje en onderdelen zijn makkelijk te verkrijgen en zijn niet zo duur. (mijn mening overigens, als iemand anders nog een ander brommertje kent dat op deze punten beter is dan puch maxi mag ie et zeggen )
Posted By: Anoniem

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 29/06/06 17:25

Oke mooi dat een Puch Maxi een goede keuze is Ik hoorde van iemand, dat als je een goede puch maxi hebt, dat je het blok dan niet uit elkaar kan halen, maar alleen kunt afstellen, klopt dit?(dan is het namelijk nogal saai lijkt me zo...)

Als ik gewoon wil leren hoe zo'n brommer in elkaar zit, en ik wil weten hoe ik iets moet repareren/vervangen(waar ik uiteindelijk terecht wil komen), kan ik dan niet het beste eerst de brommer een stukje uit elkaar halen, weerin elkaar zetten, en weer een stukje verder uit elkaar halen?
Posted By: Franky

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 30/06/06 08:48

Elk blok kan uit mekaar geloof er geen drol van dat dat niet kan bij een goeie puch maxi.

Als het gaat om blokjes uit elkaarhalen kan je niet echt stukje voor stukje doen. Gewoon het gehele zwikkie opengooien

Aan jou verhaal te horen lijkt het mij het leukst voor jou om een wrak van een brommer te kopen. Eentje met een kapot blok. Dan kan je zelf met een volledige blokrevisatie hem weer rijdend krijgen. Dat is de manier om te leren hoe een brom werkt

Het kan je trouwens wel wat meer geld gaan kosten dan een al werkende brommer. Omdat je nou eenmaal fouten gaat maken en omdat het sowieso wel wat kost als je onderdelen moet vervangen. Maar het is wel het leukste wat je kan doen aan een brom (dit deed ik dus toen ik 15 was :p . Ondertussen ben ik al zo goed dat ik broms van andere mensen repareer voor geld )
Posted By: Anoniem

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 01/07/06 07:16

En wat is wat meer geld? :p En hoe zie ik dan wat er vervangen moet worden, aangezien, ik geen verstand heb hoe t er binnen in elkaar zit? Of kan ik daar jouw handleiding voor gebruiken?
Posted By: Franky

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 01/07/06 19:10

Sja... wat is meer geld... Ik heb geen puch maxi dus ik kan voor jou geen getal noemen.
In mijn geval was het over de 500 euri voor een kaptein mobylette en het loopt nog steeds op. Hier zit ook een hoop gereedschap bij Dat kende ze hier in huis nog niet :S

En hoe je kan zien wat er vervangen moet worden..... Ehmm ervaring :p Of het niet vervangen en dan er later achter komen dat de schade ineens veel erger is waardoor je nog meer moet vervangen (kijk zo kom je dus op hoge kosten :p ). Het is echt heel fijn als je iemand kent die er verstand van heeft en die je hier en daar helpt en tips geeft Voorkomt onnodige kosten. Maar je leert er wel minder van. Ik weet nu wel heel goed wat er allemaal fout kan gaan en hoe je het vooral NIET moet doen :p

Ik zou je best willen helpen maar ik woon wat ver weg :p En ik kom ook maar een paar keer per jaar in Helmond :p Dus helaas
Posted By: Anoniem

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 02/07/06 11:21

Oke bedankt;) Nja... Ik ken wel iemand die in de garage met auto's werkt zou die me kunnen helpen denk je?
Posted By: Franky

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 02/07/06 12:43

Iemand die in garages werkt met auto's reviseert niet echt motorblokken denk ik zo Die lui zijn vaak wel handig. Kheb nog we eens een pulley trekker van ze misbruikt :p Maar echt motorkennis vond ik er niet. Er zijn uiteraard uitzonderingen
Posted By: Anoniem

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 03/07/06 11:32

Wordt dan toch maar vragen of ik in de fietswinkel voor niks mee mag helpen met brommmers repareren:p Zou dat leerzaam zijn?
Posted By: Franky

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 03/07/06 11:48

Denk et wel. Maar jij bent 14 toch? Mag je nog niet dat werk doen volges mij. En vrijwilligers werk sucks :p Ik zou zeggen, gewoon kopen die brom en aan de slag gaan! Als je erges niet zeker over bent gewoon vragen. Diezelfde fietswinkel kan je misschien hier en daar wel wat tips geven. Bij mij deden ze dat vaak wel (terwijl ik er nooit iets kocht :p )
Daarnaast zijn er veel bedrijven die wel even voor niks wat tijd voor je vrijmaken. Als je 14 bent heb je echt een voordeel daarmee. Das echt rlxt.
Posted By: Franky

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 04/07/06 11:24

Owja nog iets. Als je een brom gaat kopen. Neem iemand mee die er verstand van heeft. Laat je niet afzetten! en trap niet in verborgen gebreken.
Vriend van mijn had destijds puch maxi gekocht voor 150 euri. Zijn daadwerkelijke waarde was 50 euri. Die was dus zwaar genaait. Dat ding was echt een en al zooi.
Posted By: Anoniem

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 04/07/06 14:25

Dus gewoon en brommer kopen die het niet doet, en uit elkaar halen? Maar danw eet ik nog niks:S:P Wat er mee is, of wat ik moet doen ofzo daarom...
Posted By: Franky

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 04/07/06 15:49

Sja.. je stapt het onbekende in. Maar dat is juist de uitdaging Je kan idd ook een rijdende kopen en die uit elkaar halen.
Gevolg is vaak wel dat je een rijdende brom kapot maakt. Ik zou zeggen, neem dan een kapotte. Gewoon niks te verliezen en repareren maar Fouten? ach, hij deed het toch niet. En als je hem rijdend krijgt is dat alleen maar extra mooi
Posted By: Anoniem

Re: Sleutelen: Waar begin ik? - 04/08/06 07:59

Daar heb je gelijk in. Bedankt voor de info. Ik ga gewoon op zoek naar een kapotte brommer, voor (bijna) niks.

B
© 2024 Bromfiets forum